Nieuwe staking buschauffeurs na mislukken overleg

ALMERE
Er komt een nieuwe staking van buschauffeurs in Almere. Donderdagavond is het overleg over de veiligheid in de bussen mislukt. De vakbonden FNV en CNV hebben 3,5 uur gesproken met wethouder Frits Huis over de mogelijkheden om de veiligheid in het openbaar vervoer te verhogen.

Huis zou de vakbonden een pakket maatregelen ter waarde van 1 miljoen euro hebben geboden, maar de bonden vinden dat te weinig. Zo willen ze meer toezicht in de bussen en bij haltes om onder meer zwartrijden en overvallen tegen te gaan. De bonden eisen dat betalen met contant geld in de bussen wordt afgeschaft. Verder willen ze dat er veiligheidsschermen in de bussen komen. Die kunnen omhoog als chauffeurs worden belaagd. De aangekondigde staking van buschauffeurs volgende week donderdagavond gaat volgens de bonden gewoon door.

Dinsdagochtend legden buschauffeurs in Almere het werk ook al neer. Die staking duurde vijf uur. Connexxion had een kort geding aangespannen om de staking te voorkomen. De rechtbank oordeelde maandag dat de actie mocht doorgaan.


reacties (11)

  • Sjaak

     

    @ Marcel,. Ze zullen inderdaad bang zijn de aanbesteding te verliezen,. Maar je gaat iets te kort door de bocht. De gemeente/provincie is de opdrachtgever,. en stellen dat als Arriva de aanbesteding de aanbesteding gegund krijgt zij wel verantwoording nemen voor klant en personeel is een beetje vreemd. (En insinueert het een en ander) Ieder bedrijf dat een europese aanbesteding moet uitvoeren zal vroeg of laat in een spagaat terechtkomen,.. de overheid zal altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten verpakt in mooie woorden zoals bv ''duurzaamheid, kwaliteit, veiligheid'' hoe hier invulling aan word gegeven,... tja dat mogen bedrijven lekker zelf uitzoeken. En Managers gaan maar graag mee in die retoriek om zodoende die aanbesteding in de wacht te slepen,. Redelijkerwijs kritiek vanuit budgettering of haalbaarheid,.. dan lig je eruit. De man op de werkvloer mag het doen, en de klant is altijd koning. Kortzichtigheid regeert aan alle kanten.

    reageer
  • Maxx

     

    Nee Marcel, dit is niet de taak van de vervoerder. De gemeente is opdrachtgeven en moet dus óók zorgen (en betalen) voor jouw en onze veiligheid. Dat Connexxion naar de rechter stapt was inderdaad 'een doekje voor het bloeden' naar de gemeente toe...bang als ze zijn de concessie te verliezen. Zij hadden nu óók eens achter hun personeel kunnen gaan staan. Zegt denk ik, iets over de verhoudingen...

    reageer
  • Marcel

     

    omdat er veiligheid niet in de aanbesteding is meegenomen? is dit niet de taak van de vervoerder. Ze zijn gewoon bang om de aanbesteding te verliezen en dat straks hier Arriva of een andere maatschappij rondrijd die goedkoper is en wel zijn verantwoording neemt voor passagiers en personeel.

    reageer
  • johan54

     

    De eisen van de vakbond dienen ze bij de werkgever neer te leggen. Niks overheidsgeld voor aanpassing van bussen. Dhr Huis doet er goed aan de nieuwe aanbesteding maar niet aan Connexxion te geven. Er zal best wel een andere vervoerder zijn die dit vervoer wil regelen.

    reageer
  • Dave

     

    Ik mis de veiligheidsmaatregelen voor de reizigers. Zo'n scherm is leuk enzo, maar dat gaat alleen maar over de buschauffeur. Ze staken toch voor de veiligheid van de chauffeurs EN reizigers?

    reageer
  • frits

     

    ze waken niet over jou veiligheid , dat mag je zelf regelen

  • laat alle reacties zien
  • roosje

     

    Ik reis regelmatig met de bus vaak staan er mannen en vrouwen in met gele jassen en wel met zijn zessen staan te kletsen met elkaar of met hun telefoon te spelen en reizen een lange route mee Als ze nu eens 2 man erop zetten en als ze instappen twee deuren open doen iedereen controleren die uitstapt daarna de reizigers die in de bus zitten vervolgens de volgende halte uitstappen en de volgende bus nemen dan is er al veel meer controle op meer bussen

    reageer
  • WilmaAlmere

     

    Roosje, helemaal mee eens! Sterkte maar weer voor de passagiers volgende week donderdag.

  • AB

     

    Het FNV, een oud socialistisch bolwerk, wil een landelijk probleem uitspelen in Almere. SHAME !!

    reageer
  • Chaufferr

     

    Het is niet zozeer een landelijk probleem, als wel een maatschappelijk probleem. Je blijft van het personeel af, voor wie ze ook aan het werk zijn! En dat ze bij de gemeente uitkomen, heeft alles te maken met de opdrachtgever voor het stadsvervoer. Aangezien Connexxion slechts uitvoerder is en de gemeente Almere de regels rond het stadsvervoer (kaartverkoop, wel of geen contant geld op de bus) bepaald, moet de oplossing komen van de gemeente Almere. Je moet het probleem neerleggen bij wie het veroorzaakt, in dit geval een stel infantiele reizigers, dus wie krijgen er last van, alle reizigers! Als niemand iets doet, veranderd er niets. Ik stoor me heel erg aan sommige opmerkingen die hier geuit worden. Je blijft van mij of van mijn collega's af. En als er 1 is die zich moet schamen, bent u het zelf, of wilt u ook zo behandeld worden.

  • Anna

     

    Is 1 miljoen NIET genoeg... Of geven zij aan dat het met minder kan. Ik zie al heel veel bewakers/controleurs bij de bushaltes. Ben het eens geen contant geld meer bij de chauffeur. Pinautomaat prima. Vaste scherm met ruimte (rondje met kleine gaatjes) om te praten.

    reageer
  • Robert

     

    De reiziger lacht toch wel het laatst. Met de nieuwe concessie staan deze chauffeurs als eerste bij het UWV omdat ze geen baan meer hebben.

    reageer
  • Almeerder

     

    Onzin bij het overgaan van de consessies gaan de chauffeurs gewoon mee! Het probleem wordt veroorzaakt door de reiziger, dus de gevolgen zijn ook voor de reiziger. Het is altijd makkelijker de slachtofferrol aan te nemen, dan op te treden tegen de daders. Dit ligt puur aan de maatschappij waarin wij leven, en komt niet alleen voor in het Almeerse OV, waar de gemeente overigens zelf verantwoordelijk voor is.

  • Rob

     

    Nee, op grond van de wet gaan de chauffeurs mee naar de nieuwe concessiehouder! Kortom anders dan in de thuiszorg hebben de chauffeurs dit goed geregeld. De CAO voor de chauffeurs is sowieso goud omrand. De vakbonden hebben veel macht. Zo moet een werkgever een chauffeur altijd 6 uur betalen. Je kunt een bus uit de spits dus beter door laten rijden, want die chauffeur (=meeste kosten) moet je toch al betalen. Weinig flexibel allemaal. Het is de vraag hoe lang dit houdbaar is vooral op de langere termijn en in de niet-drukke gebieden.

  • Ellen

     

    Ik steun jullie aktie, jullie veilig, wij veilig. Samen sterk.

    reageer
  • michael

     

    succes voor degene die met de bus reizen !!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert