Airlines desnoods onder dwang naar Lelystad

LELYSTAD
Als luchtvaartmaatschappijen niet vrijwillig naar Lelystad Airport komen, zullen ze hiertoe worden gedwongen. Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur in een concept actieplan voor Schiphol, waarop De Telegraaf en Het Parool de hand hebben gelegd.

Om extra vluchten mogelijk te maken wil Schiphol vliegverkeer, dat daar niet per se thuishoort, kwijt aan Lelystad en Eindhoven. Lelystad Airport moet maatschappijen met lage kosten verleiden om naar de polder te komen.
Mocht dat onvoldoende lukken, dan wil het kabinet over een instrument beschikken om ze te dwingen.

Juristen hebben eerder betoogd dat het onmogelijk is maatschappijen te dwingen Schiphol te verlaten. De kans is groot dat zij bij de rechter gelijk krijgen. Dijksma wil dit probleem nader onderzoeken.

reacties (23)

  • Ger May

     

    Volgens mij kun je in het volgende artikel de toekomst van Lelystad lezen: https://www.aopa.nl/pages/61/nieuwsbericht/?newsID=232 Ik ben een gebruiker van Lelystad met de Edambusters, het onmogelijk maken van de luchtsport, dan wel optimaal bemoeilijken daarvan, zal de eerst stap zijn na Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. De parachutisten zijn ons al voor gegaan. Alternatieven worden niet geboden, probeer eens een voetbal stadion te sluiten zou ik zeggen.

    reageer
  • hendrik

     

    Dit maakt wel heel duidelijk dat er geen animo is voor deze luchthaven. Alleen een paar lokale politici die staan te springen samen met Jos Nijhuis, de sloper van Schiphol. Als de staatssecretaris dit echt van plan is dan is dit direct aanleiding voor een parlementair onderzoek. Dan kan er ook gelijk worden ingezoomd op de business case en de werkgelegenheidsstudie die gebaseerd zijn op drijfzand, waar het Ministerie een second opinion op heeft laten uitvoeren door hetzelfde bureau dat er aan heeft meegewerkt.

    reageer
  • Drontenaer

     

    Prachtig ! Een project dat er persé moet komen en waar niemand op zit te wachten (burgers / luchtvaart / airlines) behalve de regionale politiek....

    reageer
  • Johan10

     

    De voorstanders komen met hun laatste strohalm. Heeft er iemand al €1,- klaar liggen om straks het vliegveld te kopen?

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ik heb er een euro voor klaarliggen. Ik maak er een rolschaatsbaan van.

  • hendrik

     

    Volgens wethouder Fackeldey en de staatssecretaris was het een onderhandelingsstrategie van de vliegmaatschappijen en zou Lelystad Airport met aantrekkelijke tarieven de maatschappijen wel weten te verleiden. Daar waren destijds al grote twijfels over en blijkbaar geloven ze er op het Ministerie nu zelf ook niet meer in. Vanuit wetgeving is het niet toegestaan om maatschappijen te dwingen, dus vrij kansloos en beter niet gaan bouwen tot hier duidelijkheid over is.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Daan

     

    Dwingen ............... klinkt als vliegtuigkaping !

    reageer
  • Dirk2

     

    Hahaha, de PvdA en de maakbare economie! In een vrij land internationale ondernemers dwingen? Op naar de dictatuur van het socialisme! Wat een farce weer! Als het niet autonoom lukt dan is het gewoonweg MISLUKT. Laten we blijven geloven in onze eigen Flevolandse kracht en deze staatssecretaris daar eens nadrukkelijk op wijzen! Geforceerde politiek leidt nergens toe.....wanneer leren wij eens van eerdere fouten? Dit Airport kan het zelf ook prima af!

    reageer
  • Rob

     

    Dwingen? Dat geeft nu al aan dat dat hele Lelystad Airport een flop wordt, als het business plan goed is hoef je geen maatschappij te dwingen om naar Lelystad te komen. Het gaat net zo'n prestige object worden als de Fyra, HSL, Betuwelijn, Noor/Zuidlijn Amsterdam, allemaal flops die de belastingbetaler miljarden heeft gekost zonder redement en besloten door incompetente lieden met allerlei bla bla. Kappen deze Soap nu het nog kan.

    reageer
  • Jaap

     

    Wat springen ze er toch weer lekker bovenop die tegenstanders. Koren op hun molen.

    reageer
  • Bas

     

    De tegenstanders klinken als vreselijk jaloerse "not-haves"

  • Peter

     

    Er zit niemand te wachten op Lelystad AirPort, geen toerist wil daar naar toe. Er is geen infrastructuur, afgezien van nu al dichtgeslibde A6 en spoorwegen. De bewoners in Lelystad hebben al jaren te kampen met onverkoopbare woningen en de nieuwe bewoners van nobelhorst moeten er maar op gokken, dat de aanvliegroute nog verlegd zal worden. De PvdA politici hebben daar geen last van, boven de Amsterdamse grachtengordel geldt een vliegverbod. En dan denken, dat je die maatschappijen kunt dwingen, nou dat wordt nog lachen in de polder. Wat zijn we toch een heerlijk land

    reageer
  • Ijsbrand ijkuikenklomp

     

    In Limburg en Groningen moeten de overheden al financieel bijspringen bij de regionale vliegvelden. Dit gaat in Flevoland ook gebeuren. En wie heeft er dan eigenlijk wat aan dit vliegveld. Alleen die paar mensen die er werken. Dit wordt peperdure werkverschaffing die bovendien schadelijk is voor mens, dier en milieu.

    reageer
  • frits

     

    Verdiep je er toch eens serieus in. Eelde en Beek zijn eigendom van de regionale overheden. Beide vliegvelden kunnen de concurrentie met andere vliegvelden om de hoek (Münster, Weeze, Luik) niet aan. Eindhoven en Lelystad zijn eigendom van Schiphol (dat vooral eigendom van het rijk is) en zijn bedoeld om Schiphol te ontlasten. Schiphol kan de groei van de luchtvaart namelijk niet meer aan.

  • Rob

     

    Lelystad Airport moet maatschappijen met lage kosten verleiden om naar de polder te komen. Waarmee dan? Gratis parkeren in het centrum? Dus als ik het goed begrijp willen de vliegers zelf hier niet eens landen en opstijgen?! Tenzij je ze dwingt. Dus is het niet rendabel? Ik zou nog ff wachten met investeren.

    reageer
  • frits

     

    De vliegmaatschappijen worden verleid met lage landingsrechten, maximaal de helft van de landingsrechten op Schiphol. Daarnaast snelle afhandelingstijden (bagage, tanken, korte taxibaan). De passagiers worden verleid met goedkopere tickets (want lagere landingsrechten), snelle route tussen aankomst bij de terminal en het vliegtuig (geen eindeloos lange gangen) en vooral ook lage parkeertarieven. De vliegmaatschappijen hebben wel interesse, maar voeren een onderhandelingsspel om het onderste uit de kan te halen (gratis landingsrechten de eerste jaren). En de staatssecretaris doet mee aan dat onderhandelingsspel door wat dreigementen de ether in te slingeren. Allemaal niets vreemds aan.

  • Jeroen

     

    Het gaat niet om de winst van dit vliegveld, het gaat erom dat hierdoor schiphol kan uitbreiden, 10 miljoen winst daar en 5 miljoen verlies in lelystad is toch nog 5 miljoen winst. Dure maatschappijen kunnen naar schiphol toe. Maar stap 1 zou een treinverbinding moeten zijn vanaf schiphol/almere via airport naar zwolle. Vervolgens goede verbinding A6 en parkeren en lelystad kan alle charters aan zich binden

    reageer
  • Piet

     

    Schiphol/Almere Airport??? Ik dacht dat het vliegveld op het grondgebied van de gemeente Lelystad lag...

  • frits

     

    Helemaal correct. Diverse maatschappijen uit Azië en het Midden-Oosten zijn naar de rechter gestapt om af te dwingen dat ze op Schiphol meer slots toegeseeld krijgen (ze betogen dat de KLM nu bevoorrecht wordt). Nederland staat dus voor de keuze: of de KLM duperen door het aantal slots voor de KLM te beperken (met minder transferreizigers tot gevolg), of ruimte op Schiphol te creëren door de charters en lowcostcarriers uit te plaatsen. De KLM inperken levert een forse economische schade op, dus is het goedkoper om de charters en lowcostcarriers naar Lelystad uit te plaatsen, zelfs als vliegveld Lelystad zelf jarenlang met aanloopverliezen te maken heeft. Die verliezen zijn gewoon ingecalculeerd in het businessplan.

  • Frits1

     

    Weer de zoveelste onbenullige proefballon. Als deze nitwit van een staatssecretaris haar zin krijgt dan blijven de maatschappijen gewoon weg, want vlak over de grens is het beter en goedkoper. Maar ja....zoals reeds eerder aangehaald hier: iedereen zit toch te springen om dit vliegveld en al die banen die het echt (niet) op gaat leveren...om noch maar te zwijgen over de enorme winsten die hier gemaakt gaan worden. Ja,ja meneer Alders, die geweldige politici bevestigen hiermee uw mooi gebrachte halve en hele onwaarheden.

    reageer
  • Hans de Beer

     

    de politieke partijen (PvdA) stonden in de rij voor uitbreiding vliegveld lelystad. niet rekening houdend met de bewoners, de natuurgebieden en de dieren die daar leven. nu willen ze de maatschapijen dwingen om naar lelystad te komen. waar zijn ze mee bezig?

    reageer
  • Bram

     

    En ik laat me niet dwingen om te moeten vliegen vanaf Lelystad.

    reageer
  • Maartje

     

    Hahaha oh echt? Zou je 75,- euro meer willen betalen voor je ticket en om 03:00 uur 's nachts aanwezig willen zijn op Schiphol voor je vlucht naar Rome? Ja vast!

  • Flevowatcher

     

    'Recht is iets kroms wat verbogen is' zei Ollie B. Bommel al. Waarom gaat een staatssecretaris iets onderzoeken dat juridisch al dichtgetimmerd is? Moeten we deze activiteiten van de staatsecretaris niet beperken. Mevrouw Dijksma heeft wat uit te leggen.. Tja, de PvdA staat bekend om haar lobby-fähigkeit, en Dijksma en Fakkeldey zullen onder een borrel wel een 'goed gesprek' hebben gehad. Maar een vliegveld van niets, blijft een vliegveld van niets. Lelystad geeft lucht!

    reageer
  • Deetje

     

    Ik vrees dat die maatschappijen dan Nederland de rug toekeren

    reageer
  • Harmpie

     

    Echt een Pv/dA figuur. Iedereen dwingen en hun wil opleggen. Denk dat vliegmaatschappijen zelf hun bestemmingen uit kiezen. Dusseldorf en Brussel zijn betere bestemmingen dan Schiphol

    reageer
  • frits

     

    Ja, daarom heeft Schiphol natuurlijk ook heel veel meer reizigers dan Brussel en Düsseldorf.

  • michel

     

    Nou over Brussel ben ik nog niet zo zeker van of dit een betere bestemming is na de recente gebeurtenissen.

  • pietje

     

    Planeconomie?

    reageer
  • Debalce

     

    Waarom dwingen ? het wordt toch een groot commercieel succes ? alle maatschappijen staan te springen, het levert allemaal extra werkgelegenheid op, aanleg is duurzaam en goed voor de provincie, blah, blah blah

    reageer
  • ikke

     

    Mooi gezegd!

  • Willem

     

    niets aan toe te voegen

  • Piet

     

    We leven in een vrij land, totdat mevrouw de staatssecretaris iets anders beslist.

    reageer
  • SJP

     

    Gaat lekker zo...alles wordt je door de strot geduwd.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert