VID: verkeersdrukte voor Hollandse Brug extreem toegenomen

ALMERE
Het aantal auto's dat dagelijks vanaf Almere over de Hollandse Brug rijdt, is in de afgelopen jaren extreem toegenomen. Dat zegt de Verkeers Informatie Dienst, VID. Volgens de VID is de verkeersaanwas in de afgelopen twee jaar met 15 procent toegenomen. Ter vergelijking: op andere snelwegen is dit tussen de 1,5 en 2 procent.

Meer verkeer op A6
Als verklaring noemt de VID de recent verbrede A6. Deze snelweg stond altijd bekend als een fileknooppunt,  maar na de verbreding stond het verkeer nauwelijks nog vast. Forensen die de A6 eerder meden, pakken nu alsnog de auto. Hierdoor staan er dagelijks weer lange files. 

Nieuwbouw en economie
Rijkswaterstaat bevestigt de gemeten toename. Volgens de wegbeheerder komt de verkeersaanwas voornamelijk door nieuwbouw in Almere Poort en de aantrekkende economie. Hierdoor is er meer woon-werkverkeer.

Extra asfalt
De files op de A6 zullen minder worden als de werkzaamheden aan de Hollandse Brug voltooid zijn, zegt Rijkswaterstaat. In totaal legt de wegbeheerder 63 kilometer extra asfalt aan. De nieuwe A6 kan de nu gemeten verkeerstoename gemakkelijk aan, aldus Rijkswaterstaat.










reacties (16)

  • Japioo

     

    Liever een kwartier in de file dan jarenlang in de WW9

    reageer
  • Dick

     

    Wat ik wil zeggen is dat ze beter toen een nieuwe brug neer hadden kunnen leggen. Maar waar het mis gaat is de toekomstvisie die niet verder strekt dan 4 jaar. Precies één regeerperiode. Dit soort infrastructurele zaken moet je niet ophangen aan een politieke visie maar aan een reële, op cijfers gebaseerde, langjarige toekomstvisie. Dat die renovatie nodig was wil ik ook niet betwisten, mijn idee over de aanpak is anders.

  • Mark, Dronten

     

    Zolang de meeste bestuurders alleen maar van links naar rechts schieten op de weg omdat ze denken dat de andere baan sneller is, blijven er files ontstaan.

    reageer
  • DeLuis

     

    Het zou goed zijn werkgelegenheid in Flevoland eens flink uit te breiden daarmee worden vele woon-werk kilometers beperkt.

    reageer
  • Frits

     

    We leven hier niet in een centrale planeconomie waarin we bedrijven dwingen te verhuizen. Ook de mensen wordsen niet gedwongen. Dat bedrijven liever op een klutje zitten en veel mensen liever in een ruime omgeving wonen, is rond alle grote wereldsteden zo. En overal heb je dus forenzen.

  • Roel

     

    Ik woon nu zo'n 13 jaar in Almere en al die jaren heb ik vanuit de woonkamer zicht op die snelweg. Ik weet niet anders dan dat ik 's morgens altijd maar files zie staan, 13 jaar lang, en altijd waren er ergens wel wegwerkzaamheden. Grote uitzondering waren enkele crisisjaren. Files zijn niet verergerd, maar gewoon weer teruggekomen en zoals altijd wordt het verkeer door werkzaamheden tegen gehouden.

    reageer
  • maakjenietdik

     

    Ach, wat maken we ons weer druk. We zitten (!) in een lekkere warme auto met een muziekje erbij. Beetje flirten met de automobilist naast je. En met een beetje geluk zie je de zon ook nog opkomen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Bram

     

    Mijn garage houder deed gisteren bijna 2 uur over het traject Almere Hilversum. Normaal duurt dat 25 minuten.

    reageer
  • Bart

     

    JE kunt gerust stellen dat Flevoland op dit moment nagenoeg afgesneden is van de rest van de Randstad. Tegelijkertijd de A6 Hollandse Brug en de A27 Stichtse Brug in de steigers zetten: hoe krijg je het verzonnen. Bovendien duurt het allemaal absurd lang. Zelfs de Fransen hadden niet veel meer dan twee jaar nodig om 's werelds hoogste verkeersbrug te bouwen, rijkswaterstaat doet jaren over het verleggen en verbreden van een paar stroken asfalt.

    reageer
  • Demo

     

    Beetje kort door de bocht. De Fransen bouwde een brug op rotsgrond. In Nederland moet de ondergrond eerst inklinken voor je er asphalt overheen kan leggen. Het funderen van de wegen kost nu eenmaal tijd.

  • .\/\/.

     

    Die vergelijking gaat mank: die verkeersbrug was een hele nieuwe weg waar tot het moment van opening geen verkeer over heen hoefde. De A6 en de A27 worden verbreed terwijl de weg dagelijks in gebruik is.

  • Jos

     

    Recent was er nog een professor die de verbreding van de A6 niet nodig vond. Volgens hem liep de ontwikkeling van Almere achter. Ik ben benieuwd wat hij hier van vind.

    reageer
  • pietje

     

    Almere-Buiten als intercity station sluiten was ook niet handig. Ken genoeg mensen die nu liever twintig minuten in de file staan in plaats van een kwartier op een station staan te wachten op een trein waarin het ook nog eens proppen is...

    reageer
  • Frits

     

    Allemaal mensen die de trein niet meer gebruiken door de overvolle treinen. Zal nog wel erger worden na het schrappen van de intercity van Lelystad naar Amsterdam Centraal.

    reageer
  • hartje

     

    wat denk dat de treinen vanuit almere geregeld zo vol zitten ,dat je met openbaar vervoer als haringen in een ton opgesloten zit of zelfs de helft achter moet blijven omdat ze er niet meer in kunnen logische dat mensen dan ook in de auto gaan stappen .de infrastrucuur vanuit almere richting amsterdam loopt al jaren achter de feiten aan

    reageer
  • Fred

     

    Wat een onzin, die files staan er sinds ze de A6 op zo'n rare manier opgesplitst hebben. al het verkeer van Poort moet zich er nu op dat kleine invoegstrookje tussen wringen, en dat kan alleen als de matrixborden op 50 km worden gezet. dat, in combinatie met die figuren die op het laatste moment van rijbaan willen wisselen maakt dat er daar dagelijks enorme files staan. Heeft NIETS met verkeeraanbod te maken.

    reageer
  • Wim H .

     

    Sjaak hou eens op met dat gezeur .We weten het nu wel .

    reageer
  • Flevoburger

     

    Hmmm, je zou verwachten dat de dames en heren beleidsmakers deze ontwikkeling jaren geleden al hadden zien aankomen. Dit "nieuws" zegt meer over hen dan over de daadwerkelijke situatie.... Best wel beschamend eigenlijk.

    reageer
  • Frank

     

    Dat hebben ze ook. Daarom zijn de zowel de A6 als de A1 uit aan het breiden.

  • Sjaak

     

    Ik stond ook stil zo ben ik vier afspraken mis gelopen.

    reageer
  • Tja als je al zolang over deze weg rijd weet je ook dat je optijd weg moet gaan. Of later afspreken

  • Ger

     

    ik zou mijn naam wijzigen anders blijf je de Sjaak.

  • 13xx

     

    Vier afspraken gemist door een half uur vertraging? Dat zijn dan wel flits afspraken.

  • Demo

     

    4 afspraken misgelopen...tsjonge tsjonge moeten dan wel erg korte afspraken zijn. Vertraging was maar 20 minuten. De enige afspraak die jij volgens mij in de ochtend heb is met je bed en misschien een kop koffie. Maar meer ook niet. Dus verzin eens wat ander commentaar als het missen van afspraken.

  • Ger

     

    Extra asfalt help dus niet. Dan gaan we weer allemaal met de auto.

    reageer
  • Thomas

     

    Het helpt wel degelijk, alleen is er dermate weinig aan de infrastructuur gedaan dat er nu allemaal reizigers zijn die wel zouden willen, maar niet kunnen. Een onderdrukte vervoersstroom. Toen Almere gepland werd, voorzag men vijf oversteekplaatsen tussen Almere en Amsterdam. Uiteindelijk is er maar één gebouwd door milieu-zeurders en ander bezwaar. En 'opeens' stond er file, hoe kan dat nou?

  • Dick

     

    Wat dacht je van de, sinds de crisis, toegenomen werkgelegenheid? Zou dat er heeeeeeeeeeel misschien iets mee van doen kunnen hebben? Daarbij de paniekmodus waarin hele volksstammen is schijnen te schieten als er een rijstrook aan de andere kant van de vangrail gaat liggen?

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert