Straatpraat: 130 kilometer per uur is te hard

LELYSTAD
Op plekken waar 130 kilometer per uur mag worden gereden is het aantal verkeersdoden vorig jaar verdrievoudigd.

Zo vielen er in 2014 nog 10 slachtoffers op deze wegen, in 2015 waren dat er 32.

Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Infrastructuur. Volgens onderzoekers is de kans groot dat de toename van het aantal verkeersslachtoffers komt door door de snelheidsverhoging.

reacties (16)

  • anna

     

    Het is ingevoerd door de politiek om zieltjes te winnen. maar dat het mensenlevens kost ontgaat ze blijkbaar, Nederlandse wegen zijn te krap te vol en te kort voor die absurde snelheden , 90 a 100 km per uur is snel genoeg, er is toch geen tijdwinst te behalen. en onthaasten zou voor veel mensen ook wel goed zijn.

    reageer
  • Flevolander

     

    Hmm ik reed altijd al 130 waar ik 120 mocht en 110 waar 100 mocht. En moet mij 70% van de automobilisten gaat prima. Wil je zachter ga je op de eerste baan rijde.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Je moet als verkeersdeelnemer ook wel met een hogere snelheid ( 130) weten om te gaan. We kunnen daarbij een voorbeeld nemen aan Duitsland. Bij het inhalen op de snelweg wordt daar nog wel de spiegel gekeken in Nederland kijkt men of er nog een gaatje is en knalt men er gewoon tussen. Het gedrag op de weg is een mooie afspiegeling van de algemene normen en waarden in de maatschappij. En die zijn in Nederland als het er op aankomt bar slecht. Maar ja met onze regering als voorbeeld is dat niet echt vreemd.....

    reageer
  • schaapjes

     

    Logisch ook want de ruimte is in Duitsland vele malen groter. En dus is het nut en effect van een hogere maximumsnelheid vele malen groter. In tijden van CO2 besparing zou juist een verlaging logisch zijn! Want 10 km/h extra levert in NL totaal geen tijdswinst op. En zolang een vrachtwagen nog slechts max 90 op de klok kan halen is het juist alleen maar gevaarlijker omdat snelheidsverschillen het grootste probleem zijn. Kortom, terugdraaien deze maatregel!!

  • Hannes

     

    Let goed op de niet goed rijdende verkeersdeelnemers, dan pas kan je voor je zelf zeggen of je het goed doet.

    reageer
  • Frits

     

    Zonderr meer heb je altijd schommelingen bij dit soortt lage aantallen. Vorig jaar waren er met de mlkage 10 minder doden op de 130 wegen dan op de 100 en 120. Maar dat argument werd toen niet gebruikt om te pleiten voor overal 130. CROW en SWOV moeten eens ophouden mnet hun lobby om altijd en overal maar lagere snelkheden te willen. Ja, als we ons volkomen niet meer verplaatsen ( snelheid 0) kunnen we ook niet meer verongelukken in het verkeer, dat is waar. Maar dan verhongeren we wel allemaal. De ware oorzaak van de toename van ongevallen is de forse toename van het aantal files. Doe daar wat aan!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Pontus Prakketak

     

    Zal voor de anti democraten van VVD en PvdA wel aanleiding zijn om maatregelen te nemen waar de meerderheid van de automobilisten tegen is. Kunnen ze weer heel blij worden omdat ze dat doen wat alleen een minderheid wil.

    reageer
  • Albert

     

    Ik denk dat inhalende vrachtwagens veel gevaarlijker zijn. Hup, daar schiet er weer 1 naar links om vervolgens 10 minuten lang naast zijn collega te rijden. Personenauto's moeten stevig in de remmen op de linkerbaan. DAT veroorzaakt ongelukken.

    reageer
  • Jan

     

    Een Automobilist die oplet in het verkeer heeft aan zien komen dat die vrachtwagen ging inhalen, heeft er al op geanticipeerd door bijvoorbeeld ruimte te geven voor meneer chauffeur

  • Johan

     

    Ik persoonlijk voel me veiliger met 130/140 op de linkerbaan, zeker op drie- of vierbaanswegen. Op de meest rechtse baan zitten de vrachtwagens, caravans en de wat onzekere bestuurders, die afwachten tot er een gaatje is wanneer ze kunnen inhalen. Echter het verkeer in de tweede baan rijdt 120km dus 30 a 40km harder, die moeten plotseling in de rem of afwijken en daardoor ontstaan de ongelukken! Ik denk dat je naar een adviessnelheid moet gaan per rijbaan.

    reageer
  • guus

     

    waren er in 2014 niet minder 130km wegen dan in 2015 ? zou dat niet verklaren waarom er meer slachtoffers zijn ?

    reageer
  • Hannes

     

    Er is niets zo veranderlijk dan de mens, het weer, en het verkeer... Wat belangrijk is pas je aan de situatie en snelheid aan.. Je bepaald zelf waar het kan of mag waar het is toegestaan.. Wat voor de gene als stom ervaren wordt. Ervaart de meerderheid in het verkeer weer als normaal.. Jammer genoeg zal je altijd van die dwazen op de weg houden.. "Anticiperen zie het als een hobby van het autorijden"... Zal niet lang meer duren "het is er al" dat de nieuwe techniek het overneemt!

    reageer
  • Tiswa

     

    Zolang de meeste doden op wegen vallen met een hoogste snelheid van 80 (dus 15/30/50/60/70 en 80) Meer dan 200 personen, lijkt het verstandiger om hier meer aandacht te besteden. Ook bv de voertuigcategorie scootmobielen (ongeveer 40 doden) zijn er meer dan op de 130 stukken. Kijk daar eens naar. Ook fietsers (185 doden) komt niet voort uit het sneller rijden op de snelweg.

    reageer
  • JaJa

     

    JaJa, wat een inteligente reactie ! En omdat de meeste verkeersdoden worden veroorzaakt door bestuurders die NIET dronken zijn moeten al die nuchtere idioten zeker van de weg gehaald worden ? Hoe prettig is het leven voor iemand die niet gehinderd wordt door kennis !

  • Ben

     

    Ik denk dat verreweg de meeste van die 185 fiedtdoden veroorzaakt worden NIET door fietsers onderling, maar door figuren die beweren dat ZIJ op 130 stukken veel veiliger rijden !

  • Barbara

     

    Meeste automobilisten hebben geen feeling met hun auto, als je die wel hebt ben je flexibel en pas je je snel aan veranderingen van verschillende snelheden aan. Veel slechte relaties dus tussen auto en bestuurder en tussen verschillende bestuurders onderling. Ik zou zeggen als het leven je lief is en de dood je niet aanspreekt op de snelwegen, dan terug naar 120, meer dan voldoende snelheid om je geen doetje te hoeven voelen....

    reageer
  • Elise

     

    Ik ben van mening dat 130 nog te zacht is. Per 1 Januari 2017 140 km p/u invoeren? Wanneer je harder rijd, let je beter op dan met die truttige 130km

    reageer
  • Rob

     

    Broodje aap verhaal, denk eerder dat het komt omdat er steeds meer oudere verkeersdeelnemers op de weg komen, de zgn. Zondagsrijders met hun Alto's. Ook de jongeren die denken te kunnen autorijden doen een behoorlijke doet in het zakje bij de verkeersdoden.

    reageer
  • Ik

     

    Ik denk dat het eerder komt door zelfoverschatting van figuren die de schuld leggen bij de ouderen en de jongeren !!!!!!!

  • Bb

     

    Dit wordt ons weer wijs gemaakt . Dit zijn weer verhaaltjes van het rijk

    reageer
  • Malle peitje

     

    Ik ben niet van mening dat 10km sneller meer ongevallen veroorzaakt. Wel is mijn ervaring dat men gewoon maar wat doet onderweg ipv echt autorijden. Cruise control aan en mobieltje er bij. Dat soort afleidingen. Geen richting en voorrang verlenen als je van rijstrook wisselt. Invoegen met dusdanig trage snelheid dat het gevaar oplevert voor het verkeer wat 100/120/130 rijdt. Zelfs op de langste oprit van Nedereland vanaf de larserdreef de A6 op voegen mensen nog in op de hoofdrijbaan met 80., Doe normaal. Pas je snelheid aan aan het verkeer op de hoofdrijbaan. Verzin het maar. Hou gewoon je hoofd bij het verkeer en kijk eens in je spiegels. die zitten er ook niet voor niks.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert