Urker kotters vast in kapotte Lorentzsluis

URK • Zo 1 mei 2016 | 19:54 • Zondag 1 mei 2016 | 19:54
Twee Urker kotters liggen sinds zaterdag vast in de Lorentzsluis in de Afsluitdijk. Voor andere grote schepen is de sluis gesloten. Die moeten omvaren via de Stevinsluizen bij Den Oever.

Zaterdag voer de kotter UK 33 tegen de sluisdeur. De pas gerenoveerde waterkering raakte daardoor zwaar beschadigd en moest dicht. De kotter moet nu noodgedwongen in de sluis blijven liggen, samen met de UK 87. De boten wilden eigenlijk naar Urk varen voor onderhoudswerkzaamheden. Die werkzaamheden zullen nu in de sluis zelf plaatsvinden.

Dinsdagavond hoopt de bemanning wel door te kunnen varen naar huis, want dan wordt er waarschijnlijk een nieuwe sluisdeur geplaatst. Dan kunnen andere grote schepen ook weer gebruik maken van de Lorentzsluis. Volgens de schipper van de UK 33 is de aanvaring veroorzaakt door een kapotte koppeling. Die bleef hangen, waardoor het schip niet tot stilstand kwam en tegen de deur aanvoer. De schipper was overigens vergeten dat er een noodstopknop aan boord zit.

[https://twitter.com/vkoperdraat/status/727086973278654464]

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (12)

  • ANtje HA

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Gezien dat één van hen de veroorzaker is is dit nog niet slecht. Veel erger is natuurijk dat zovelen voor eigen rekening een flink stuk zullen moeten om varen.

    reageer
  • Klaas

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Dit klopt ook.

    reageer
  • kees G

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Als ze eens toegeven dat ze niet kunnen varen ! Dan spreken ze de waarheid !

    reageer
  • Vissekla

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Het scheelt de deskundigen van de verzekering een hoop werk dat de lezers van Omroep Flevoland zo'n enorme expertise hebben zelfs op afstand.

    reageer
  • Klaas

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Klopt helemaal, dit is meestal de manier om er onschuldig van af te komen. Voor verzekeringen enz.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • ??

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Zoiets noem je een "technisch mankement". Kan gebeuren, bij je auto gaat ook wel eens wat stuk toch?

    reageer
  • .\/\/. 2.0

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Het is een vaker voorkomend probleem, vaak is het maar een klein onderdeeltje dat kapot kan gaan. Bij auto's gaat ook wel eens iets kapot (understatement) maar die kun je makkelijker besturen en bijremmen. Als een boot wat snelheid heeft is remmen lastiger als hij niet in zijn achteruit wil.

    reageer
  • urk

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Spreekwoordelijk gezegd..... de beste stuurlui staan aan wal. Als jullie in een auto rijden en dat ding houd er mee op dan kun je daar toch ook niks aan doen. Zeur dan niet zo.

    reageer
  • Antje Ha

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Toen de veerboot in Urk tegen de kade voer. Was ook al zogenaamd de koppeling die bleef hangen. Is dat de standaard smoes of maakt men die niet goed?

    reageer
  • De ingenieur

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Als het werk zo klein is dat het gewoon in de sluis uitgevoerd kan worden dan hadden ze net zo goed in Harlingen of dergelijk kunnen blijven. Is overigens nu de suggestie dat zij als schadeveroorzakers ergens slachtoffer van zijn? Rijkswaterstaat mag er wel voor zorgen dat de scahde volledig verhaald wordt. Ook wanneer in tweede instantie de scharnieren ook vervangen zouden moeten worden. NB een sluisdeur is geen waterkering in de zin van het woord.

    reageer
  • Freek

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Waarschijnlijk wel, zeker heel belangrijk nieuws. Ik neem nog een koffie.

    reageer
  • Rob

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Is dat erg dan ofzo.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert