Schipper dacht niet aan noodknop

URK • Ma 2 mei 2016 | 15:02 • Maandag 2 mei 2016 | 15:02
Urker schipper Jacob de Boer, die zaterdag betrokken was bij het ongeluk in de Lorentzsluis bij de Afsluitdijk, is vergeten een zogeheten noodknop in te drukken. Die knop zorgt ervoor dat het schip stil komt te liggen bij problemen. Volgens De Boer gebeurde alles zo snel dat hij niet op het idee kwam de noodknop in te drukken.

Kotter UK33 heeft op het eerste gezicht alleen verfschade opgelopen. De pas gerenoveerde waterkering heeft het zwaarder te verduren gehad. Eén deur moest dicht waardoor de kotter nu noodgedwongen in de sluis blijft liggen, samen met de UK 87. De boten wilden eigenlijk naar Urk varen voor onderhoudswerkzaamheden.

Die vinden nu in de sluis zelf plaats. Dinsdagavond hoopt de bemanning wel door te kunnen varen naar huis, want dan wordt er waarschijnlijk een nieuwe sluisdeur geplaatst.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (16)

  • binnenvaartschipper

      Di 3 mei 2016 Dinsdag 3 mei 2016

    Hoofdstoker en een noodstop? Het is geen trein!

    reageer
  • Vissekla

      Di 3 mei 2016 Dinsdag 3 mei 2016

    Je hebt zelfs nog pikbroeken en bramzijgertjes, maar die staan onderaan in de rangorde, en mogen dus het remanker binnenhalen dat de hoofdstoker zojuist heeft laten vallen.

  • Frenky

      Di 3 mei 2016 Dinsdag 3 mei 2016

    Wel mooi om te zien dat iedereen altijd zo begaan is met Urk. Doet toch goed.

    reageer
  • Frans

      Di 3 mei 2016 Dinsdag 3 mei 2016

    Noodknop drukken. Kotter ligt gelijk stil, is zo iets als een noodrem in de trein. Mooi sprookje geloven ze vast bij de verzekering. Zeker op Urk

    reageer
  • Knielus

      Di 3 mei 2016 Dinsdag 3 mei 2016

    Broodje aap met die noodknop, daarmee verbreek je de aandrijving maar dat ligt het schip niet mee stil. Hij had hem in zijn achteruit moeten zetten!

    reageer
  • Bart

      Di 3 mei 2016 Dinsdag 3 mei 2016

    Hij had kalm de sluis in moeten varen. Altijd rekening houden dat de techniek je in de steek laat. Noodknop is een verzinsel

  • tdb

      Di 3 mei 2016 Dinsdag 3 mei 2016

    Hoe wil je dat doen dan? Als de koppeling wijgert kan dat immers toch niet!

  • Hannes

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Geluk is met de domme, had erger kunnen zijn. Schipper verder weer een behoudenvaart!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Tjak

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Hé het gaat over Urk, laten we massaal reageren. Waarop? Doet er niet toe, als we maar kunnen zeuren. Deze omroep plaatst het toch wel.

    reageer
  • Sjapi

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Met een slok op vergeet men wel vaker wat

    reageer
  • schaapjes

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Hij is tenminste wel een eerlijk man. Foutje maakt iedereen.

    reageer
  • Frenky

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Opnieuw examen maar doen dus. Een schipper moet verantwoordelijkheid gevoeld hebben voor zijn schip en bemanning. Als op zee iets gebeurt moet hij ook concreet handelen en niet iets vergeten, hierdoor vallen slachtoffers.

    reageer
  • Vissekla

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Bij een zusterschip van de UK 33 is een ongeluk op zee gebeurd waarbij een bemanningslid om het leven kwam. Dat heeft op deze mensen zo'n impact gehad dat het onwaarschijnlijk is dat men onverantwoord zou handelen.

  • lezer.

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Ik dacht dat Frenky al gereageerd had maar ik had het mis. Het valt mij trouwens wel op dat Omroep Flevoland het nieuws dat gerelateerd is met Urk altijd een brede aandacht geeft.

    reageer
  • Steven Stedenwijker

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Er is inderdaad een zeer actieve correspondent in Urk. Het is daar ook niet zo groot natuurlijk.

  • Wolverine

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Kan me voorstellen hoor,na een tijd op zee te hebben gezeten gaan de hormonen opspelen,hij was in gedachten tegen moeders billen aanleggen ,en dat is ook heerlijk hoor

    reageer
  • Dicky

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    U hebt het helemaal mis ! De schipper had tijdens het gebeuren woorden met de kok; de kok wilde het hebben over vergeten groenten, de schipper over vergeten knopjes.

  • Snorretje

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Een schip ligt niet zo maar stil. Als je met de noodknop de aandrijving weg haalt gaat het juist op drift en remt het dus niet. Ik ga er vanuit dat de redactie dit verkeerd uitlegt en hopelijk niet de schipper.

    reageer
  • Vissekla

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Ik zal uitleggen hoe het in zijn werk gaat. Als de schipper op de Noodknop drukt, rent de hoofdstoker naar het achterschip en werpt daar een Anker uit. Daarmee stopt hij het schip abrupt. Maar ja, als de schipper dat vergeet, vaar je dus tegen een sluisdeur aan. Zo, nu verder geen grappen meer, want dit is hoe het gaat!

    reageer
  • Knielus

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Jaja, de hoofdstoker werpt een anker uit en het schip van 450 ton stopt abrupt. En toen kwam er een olifant en die blies het verhaaltje uit en ze leefden nog lang en gelukkig....

  • sneaky

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Duidelijk en eerlijk ,kan gebeuren

    reageer
  • Jeroen

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    En dan nog zijn er hier die roepen dat de beste stuurlui aan wal staan. Deze stuurman had ook beter aan wal kunnen blijven staan. Hoe kan iets te snel gaan om op de noodknop te drukken? Alhoewel, als je ziet met wat voor een noodvaart en golven trekkend men op vrijdagmiddag/avond over de Waddenzee jekkert zonder ook maar met iets of iemand rekening houdend dan snap ik het misschien toch nog.

    reageer
  • Joop

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Ow ben jij zo'n geweldige zeilboot kapitein die nog niet eens de goede kant van het vaarwater kan aan houden.

  • Dick

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    JaJa, en die zgn "noodklok had het defect aan de keerkoppeling opgeheven? Die had alleen de hoofdmotor uitgeschakeld maar echt het schip niet gestopt. Ergo, Urkers kunnen heel goed vissen maar varen kunnen ze absoluut niet.

    reageer
  • lelystedeling

      Ma 2 mei 2016 Maandag 2 mei 2016

    Vandaar dat er zeker iedere week een nieuwe sluisdeur ingezet moet gaan worden. Ongelukjes en foutjes gebeuren overal. Ook door specialisten.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert