Loodzware spoorbrug maakt ritje over de A1

FLEVOLAND
De nieuwe spoorbrug bij Muiderberg wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag over de A1 gereden richting de bestaande brug, die deel uitmaakt van de spoorlijn Weesp-Lelystad. De nieuwe brug is met 255 meter de langste spoorbrug van Nederland zonder tussenpilaren. De verplaatsing van het bouwwerk is een megaoperatie. De A1 is hiervoor in beide richtingen afgesloten.

Bouw van de nieuwe brug
Er moest een nieuwe, langere brug komen, omdat Rijkswaterstaat de A1 verbreedt waardoor de bereikbaarheid wordt verbeterd. Er wordt al twee jaar aan de nieuwe brug gebouwd. De onderdelen werden vorig jaar vanuit België met speciaal vervoer naar de bouwplaats in Muiderberg vervoerd. Met blauwe hulptorens werd het bouwwerk in elkaar gelast. Afgelopen oktober bereikte de brug zijn hoogste punt van 55 meter toen de middenboog erin werd gehesen.



Supersterk asfalt voor loodzware brug
De brug is loodzwaar: circa 8.500 ton (8,5 miljoen kilogram). Om een gevaarte met zoveel gewicht te kunnen verplaatsen, moest de ondergrond flink worden verstevigd. De brug zou anders tijdens het verrijden kunnen wegzakken.

De afgelopen weken is er daarom gewerkt aan het maken van een rijloper op de A1. De snelweg was drie weekenden lang gedeeltelijk afgesloten om het asfalt eraf te halen, grond te verwijderen en nieuwe fundering aan te brengen. Dit stuk van de A1 heeft nu supersterk asfalt gekregen, zo sterk dat er een vliegtuig op zou kunnen landen.

Om de brug vanaf de bouwplaats naar de huidige spoorbrug te kunnen verplaatsen, wordt er gebruik gemaakt van speciale voertuigen. Het is een rit van ongeveer 400 meter en gaat van de bouwplaats schuin de A1 over. Het bouwwerk komt dan op tijdelijke steunpunten te staan vlak naast de huidige spoorbrug.

Brug is nog niet klaar
De komende maanden wordt de nieuwe brug afgebouwd. Zo wordt het betonnen dek gestort. De oude brug blijft dan ook voorlopig nog gewoon in gebruik. Pas eind augustus wordt de oude spoorbrug verwijderd en de nieuwe brug op zijn plaats gezet en op het spoor aangesloten.

A1 dicht en geen treinverkeer
Het verplaatsen van de nieuwe brug brengt veel overlast met zich mee. De A1 wordt tussen de knooppunten Diemen en Muiderberg in beide richtingen afgesloten Dit gebeurt vandaag om 20.00 uur tot zaterdag 12.00 uur.

Uit veiligheidsoverwegingen en om sluipverkeer tegen te gaan, zijn ook lokale wegen in Muiderberg afgesloten

Hier zijn de omleidingsroutes te zien:

Er is eveneens geen treinverkeer dit weekend. De NS zet bussen in als alternatief voor reizigers. De gewone busdiensten hebben mogelijk ook een aangepaste route.

Livestream
Mensen kunnen niet komen kijken naar het verrijden van de brug. Om veiligheidsredenen wordt de omgeving volledig afgesloten, ook voor fietsers en voetgangers.

Om er toch wat van te kunnen zien, verzorgt Rijkswaterstaat een livestream. Die is vanaf 20.00 uur ook op onze site te zien. http://www.omroepflevoland.nl/spoorbrug




 

reacties (19)

  • Jan

     

    Eh, voor het geval je niet mocht hebben meegekregen, de snelweg wordt een tikje breder, dat past niet meer onder het oude viaduct....

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Men had gewoon een tweede viaduct moeten maken. Het is krankzinnig om een 30 jaar oud viaduct, wat makkelijk 100 jaar mee gaat, op te geven als puin. Er is duidelijk geld te veel en het is bizar dat men voor het mooi zoveel geld uit geeft. En er is niet gewonnen. Het blijft een twee sporen brug.

    reageer
  • JanB

     

    Oké, sorry, over land en met wielen vervoerd dan. Maar pijler nummer 66 staat nog steeds op de plaats waar hij is gebouwd hoor.

    reageer
  • Sam

     

    Er zijn er maar 65 verplaatst.

    reageer
  • Michael

     

    Zie genoeg treinen voorbij gaan inderdaad

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Marja

     

    Er rijden wel treinen kijk maar naar de livestream en op de ns-site

    reageer
  • Antje Ha

     

    De A6-A9 is betrekkelijk recent voor dit CRAAG project voorgesteld maar door een mediahetze onmogelijk gemaakt. De kikkertjes en vogeltjes zijn belangrijker volgens de gevoelige types.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Onzin. De 66 Oosterscheldekeringpijlers zijn per stuk 18.000ton en die zijn ook per stuk met de Ostrea verplaatst.

    reageer
  • JanB

     

    Je, 8500 ton is niet zoveel inderdaad, het is alleen maar het zwaarste object dat ooit in Nederland is verplaatst.... En de opmerking "Men had gewoon vroeger al de A6-A9 verbinding moeten maken dan was dit allemaal niet nodig geweest" is wel een van de betere 'mosterd na de maaltijd' opmerkingen die ik de laatste tijd heb gehoord. Als je zovele tientallen jaren vooruit exact kan voorspellen kan je goud verdienen.

    reageer
  • Piet

     

    Dan zou die trein vanaf de spoorbrug naast de Hollandse Brug naar de tunnel een enorme duik omlaag moeten maken. Lijkt me niet handig.

    reageer
  • Antje Ha

     

    De huizen zijn geen probleem. Bij andere gemeentes lopen allerlei wegen ook langs buitenwijken. Dat kan bij weesp ook.

    reageer
  • Jeroen

     

    Was een tunnel niet makkelijker?

    reageer
  • Jos

     

    Ja, wie had ooit gedacht dat die mooie polder onder Weesp zoveel mensen zou aantrekken om te gaan wonen.

    reageer
  • Dirka Zaan

     

    De brug is van staal en 8500 ton is niet bijzonder veel. Het geheel bestaat vooral uit kokers. Veel lege ruimte dus. Op de tijdelijke steunpunten zal er een betonnen rijvloer in de brugbak gestort worden zodat de treinen straks niet zoveel herrie zullen maken. Daarna wordt de brug op zijn plek geschoven. Dat duurt wel wat langer omdat het oude viaduct verwijderd worden. Geld genoeg wanneer je een viaduct van 30 jaar oud zomaar kan vervangen. Men had gewoon vroeger al de A6-A9 verbinding moeten maken dan was dit allemaal niet nodig geweest. Die polder onder Weesp is gewoon van dertien in dozijn.

    reageer
  • George

     

    Het is toch perfect hoe die brug gebouwd is en met wat korte afsluitingen op zijn plek gaat komen? Ze hadden ook de A1 twee jaar kunnen afsluiten en de brug op zijn vaste plaats kunnen bouwen. Wees blij met deze oplossing!

    reageer
  • whoknows

     

    Ja je hebt ook zo'n haast als je van je vakantie terug komt, je moet het hele weekend uitrusten, of och even je route aanpassen en dit knooppunt even niet gebruiken. En het is nu ook de beste tijd, veel mensen hebben een lang weekend, dus veel minder verkeer dan normaal. En het moet nu eenmaal gebeuren, ter plaatse bouwen betekende vele jaren afsluitingen en heel veel extra file leed. Nu even een halve dag er geen gebruik van maken moet toch te overleven zijn??

    reageer
  • hans49

     

    De zeurders zijn er al weer vroeg vanmorgen. Die brug kan niet op de definitieve plek gebouwd worden. Hie befoel je: aan de andere kant.... En de A1 is alleen komende nacht en morgenochtend afgesloten. Dat is al weken bekend. Dan ga je maar niet 's nachts terugrijden van je vakantiebestemming... Hulde voor de knappe constructeurs en werkers....

    reageer
  • Sjaak

     

    Goede kant? De brug komt OVER de A1.. Dus er is geen goede kant... En een afsluiting is echt miet zo erg hoor. Is al heel lang bekend dat dit zou gebeuren. Dus niet zeuren maar genieten van dit huzarenstukje.

    reageer
  • Pffff

     

    Tsjonge jonge waarom dat ding niet aan de goede kant gebouwd? En de A1 afsluiten als Nederland terugkomt van de Mei vakantie.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert