Onderzoek naar spoorlijn Flevokust van start

LELYSTAD
Het onderzoek naar de goederenspoorlijn richting overslaghaven en bedrijventerrein Flevokust begint volgende maand. Volgens gedeputeerde Jan-Nico Appelman werkt de provincie hiervoor samen met Pro-Rail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Onderzocht wordt wat de aanleg van de treinverbinding naar Flevokust kost en wat die zou opleveren. De provincie is groot voorstander van de goederenspoorverbinding en heeft er al enkele miljoenen voor gereserveerd.

De vraag is of de andere partijen ook enthousiast zijn. Zij willen de uitkomst van het onderzoek afwachten. Die wordt eind dit jaar gepresenteerd.

reacties (6)

  • guus

     

    dat wordt een rustig lijntje. in de weekenden kan er een museumtrein rijden.

    reageer
  • LELYstedeling

     

    In het verleden bij de aanleg van de Hanzelijn is er reeds onderzoek gedaan.Er waren verschillende varianten waar ook de goederenlijn naar de toekomstige haven werd bekeken/gepland. (MMA 160,180,200 trace's). Is toen in de prullemand verdwenen daar MMA 160 is gerealiseerd en Pro-Rail niet de kosten voor een viaduct over de dreef voor zijn rekening wilde nemen, maar dit ten laste zou komen van gemeente/provincie of havenexploitant. Bestudeer de startnotitie Hanzelijn en de overige stukken en bespaar ons een nieuw onderzoek.170691

    reageer
  • KC

     

    Je hebt helemaal gelijk. Nu ligt er een grote bocht richting Houtribweg en ook nog op het maaiveld. Als je naar de Flevokust moet komen dan moeten enorme lange opritten en een lang viaduct worden aangelegd om over de Houtribweg te komen. Bij de aanleg van de Hanzespoorlijn is al onderzocht en toen geschrapt. Het was toen al onrendabel, omdat de kosten toen al te hoog waren. Nu stijgen de kosten helemaal de pan uit en verdiend je dat nooit meer terug. Laat het geen Betuwelijn worden.

  • Protegeren noemt men dat.

     

    Bevoordelen ten op zichte Noordoostpolder geschied hier. Met enige verbazing zie we de provinciale staten zich ontwikkelen als een aparte regering in het zuidelijke gedeelte van de provincie. De Noordoostpolder lag als eerste droog en zou in ontwikkeling verder kunnen zijn ,een merkwaardige verschijning. Het is dan ook te begrijpen dat de Noordoostpolderlingen zich niet herkennen in een handhaving van deze provincie. Wel straks met de vliegtuigen over de dorpen vliegen tengunste van de industrie en werkgelegenheid in de zuidelijke polder. Een kromme wereld!!!!

    reageer
  • Joke

     

    Wat sneu en zielig nou toch, uw verhaal, jammer hoor.

  • Jan

     

    De mensen die dit bedenken hebben de ziekte van gekte. Is nooit rendabel te krijgen. Kijk maar naar de Betuwelijn.

    reageer
  • Jaap

     

    Dat is toch geen vergelijking, het gaat om een aftakking van de bestaande spoorlijn.

  • Frans

     

    Tja, visionair denken noemen ze dat! Verbondenheid met inwoners en betalers van het idee totaal verloren lijkt het wel. Zorg eerst eens dat Lelystad geen racebaan meer is voor sluipverkeer, met bijkomende geluidsoverlast, tussen A6 en dijk Lelystad- Enkhuizen. Ons geld kan maar 1 keer worden uitgegeven.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Urkertje84

     

    Neem aan dat hij dan gaat rijden van Lelystad naar Urk? Laten ze dan gelijk een normale trein op dat spoor plaatsen!

    reageer
  • LELYstedeling

     

    Er komt geen spoor naar Urk of NOP. Zuiderzeelijn is immers van de kaart verdwenen en de gereserveerde gelden daarvoor zijn allang verdeeld en opgemaakt aan andere projecten in Flevoland en andere provincies

  • .\/\/.

     

    Een Intercity? Of meteen maar een HSL?

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert