Ketelhaven kan nog lang wachten op bus

DRONTEN
Er komt geen busverbinding naar Ketelhaven. Dat is de uitkomst van overleg tussen de bewoners en de provincie Flevoland. Tussen Dronten en Ketelhaven rijdt nu geen enkele bus.

Marino van der Klei uit Ketelhaven is teleurgesteld. Hij had de zaak vorig jaar aangekaart en ook onderzocht of er behoefte was aan een busverbinding. Uit een enquête bleek dat 90 procent van de ruim 300 inwoners een bus wel zag zitten. Ook de jachthaven was voor.

Maar volgens de provincie zijn de kosten veel te hoog. De bus moet 5 kilometer omrijden en dat kost zo'n ton per jaar extra. Volgens de provincie is de regiotaxi een goed alternatief voor de bewoners.

reacties (9)

  • Jan

     

    Ik zou geen bus willen wanneer ik in ketelhaven zou wonen, liever een treinstation.

    reageer
  • drontenaar

     

    5 km. "Omrijden" kost een ton op jaarbasis. Die calculatie zou ik wel eens willen inzien!! En 90% zou wel willen, maar hoeveel gaat er daadwerkelijk gebruik van maken?? De meeste mensen die nu al in Ketelhaven woont hebben al 1 of 2 auto's.

    reageer
  • Johan

     

    90% van de bewoners is voor een busverbinding, maar het lijkt mij nuttiger om te onderzoeken wie er regelmatig gebruik van wil maken! De meeste huishoudens hebben 2 of 3 auto's voor de deur en hebben bewust gekozen om buitenaf te wonen. Denkt u dat ze hun auto laten staan om met de bus hun boodschappen te gaan doen?

    reageer
  • Jan

     

    En hoeveel mensen wonen er in ketelhaven? 400? Het is 'maar' een kwartier fietsen naar Dronten stap je op de trein, ben je zo overal..... En anders is er waarschijnlijk nog de regiotaxi als alternatief

  • Johan

     

    90% van de bewoners is voor een busverbinding, maar het lijkt mij nuttiger om te onderzoeken wie er regelmatig gebruik van wil maken! De meeste huishoudens hebben 2 of 3 auto's voor de deur en hebben bewust gekozen om buitenaf te wonen. Denkt u dat ze hun auto laten staan om met de bus hun boodschappen te gaan doen?

    reageer
  • Julia

     

    Wij leven in 2016!!! Er is zelfs geen bus in Dronten op zaterdag en zondag die naar het station rijdt. En dat in deze tijd. Niet iedereen heeft een auto.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Willem D

     

    Waar rijden deze bussen op goud

    reageer
  • eelco

     

    Het wonen in een gebied wat eigenlijk niet bedoeld is voor permanente bewoning heeft zo zijn nadelen... zelf boor gekozen door bewoners.

    reageer
  • Ketelhavenaar

     

    Reeds 25 jaar zijn wij vanaf het begin permanente bewoning. Dus deze reactie slaat nergens op. Ook wij betalen alle belastingen zoals WOZ, wegenbelasting etc.

  • Dorpsbewoner

     

    Zou de andere provincie dan wel een busvoorziening regelen? Lijkt me sterk. Maar wellicht een andere vraag: als je er bewust voor kiest om in een buitengebied te gaan wonen met alle voordelen (rust, ruimte), moet je dan ook niet accepteren dat daar nadelen aan zitten (minder voorzieningen)?

    reageer
  • Slimpie

     

    Kunnen embrio's dan kiezen waar zij geboren worden ......???!!!

  • frits

     

    In bijvoorbeeld Overijssel en Gelderland barst het van de buurtbussen. Ook in kleinere plaatsjes. Dat is daar dus wel beter geregeld. En de bewoners van dat platteland zijn zelf de vrijwillige chauffeurs op de buurtbussen. Die persoonlijke inzet is de keerzijde van wonen op het platteland. Overigens is het maar de vraag hoe je platteland definieert. In ogen van een Amsterdammer zijn Dronten, Emmeloord, Urk enzovoorts ook platteland, en kunnen de zwaar gesubsidieerde bussen daar ook wel wegbezuinigd worden. Omgekeerd geldt natuurlijk ook dat de meeste steden al treinstations hebben waar je gewoon naartoe kunt fietsen of lopen. Als je het zo bekijkt, hebben Almere enzo helemaal geen (ook zwaar gesubsidieerd) busvervoer nodig, en juist het platteland waar geen trein rijdt wel. En in de ogen van een automobilist moet iemand die geen auto heeft zelf ook maar de gevolgen daarvan dragen, dus in de ogen van de automobilist kan alle gesubsidieerde openbaar vervoer wel opgeheven worden. De redenatie dat mensen de gevolgen van hun eigen keuzes en levensstijl moeten dragen (profijtbeginsel), kan dus als het consequent doorgevoerd wordt, gevolgen hebben voor het complete openbaar vervoer en heel veel andere voorzieningen.

  • frits

     

    Waarom moet het de grote bus zijn die omrijdt? Overal in Nederland rijden kleine buurtbussen. Die kosten geen ton per jaar. Wel twee miljoen jaar per extra voor het toch al overvloedige busvervoer in Almere, maar in de rest van de provincie kan er helemaal niets. Wordt tijd dat de provincie Flevoland opgeheven wordt. Het oostelijke en noordelijke deel van de provincie is beter af bij Overijssel.

    reageer
  • Jeroen

     

    Houd toch op, wanneer je er voor kiest, om lekker rustig en lekker landelijke wonen, dan moet je niet gaan klagen dat zulke voorzieningen ontbreken.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert