'Minister moet verleid worden voor Kornwerderzand'

LELYSTAD
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur moet verleid worden om te investeren in de sluis van Kornwerderzand. Dat zei gedeputeerde Jan Nico Appelman woensdagavond bij een vergadering van Provinciale Staten. Als de sluis in de afsluitdijk breder wordt gemaakt, kunnen er grotere schepen naar de haven van Urk varen voor onderhoud. 

Eerder liet de minister weten dat ze niet gaat investeren in het vergroten van de sluis in de Afsluitdijk. Volgens haar gaat het om een regionaal project  waar de provincies zelf voor moeten zorgen. Naast Flevoland doen ook de provincies Friesland, Overijssel en Drenthe mee aan het project. 

Gedeputeerde Appelman zet nu in op het 'verleiden' van de minister en de Tweede Kamerleden. Door een lobby en folders moet politiek Den Haag overstag gaan. 

 

reacties (5)

  • Henriette Muller - provincie

     

    Het belang voor Flevoland zit 'm ook vooral in de bereikbaarheid van de overslaghaven bij Flevokust en straks in de Maritieme Servicehaven Noordelijke Flevoland. De werkgelegenheid is daar in hoge mate van afhankelijk.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Kansloos. De Afsluitdijk aanpassing/modernisering is er vooral voor de veiligheid en komt uit een ander budget. De sluisvervanging kan altijd nog.

    reageer
  • kees d.

     

    Die ouwe troep aan beide kanten van de Afsluitdijk moet toch worden vervangen. En als je dan die zooi vervangt doe het dan gelijk goed zodat het weg verkeer en de scheepvaart er ongestoord kunnen passeren.

    reageer
  • Dick

     

    Het heeft totaal geen nut om deze sluis te vergroten zoals Meneer Appelman wil. De kotters zullen echt niet naar Urk komen, dat duurt ze gewoon te lang. Varend van de Pollendam naar Kornwerderzand kost al een uur, Pollendam Harlingen een half uur. Varen van Kornwerderand naar Urk is zo'n 3 uur varen (volaan draaien heeft op het ondiepe IJsselmeer geen nut) met de auto van Harlingen naar Urk is een uurtje. Zeeschepen zullen echt niet naar Urk of Kampen komen, die hebben de juiste faciliteiten niet. Dus, sluis renoveren, Ja, Sluis vergroten? Nee.

    reageer
  • Dirk Zaan

     

    Die dick Vmax. Het gaat natuurlijk om de bereikbaarheid van de werven en niet om de mogelijkheid de scheepjes voor het weekend aan de kade te krijgen. Ze blijven net zo makkelijk in IJmuiden of Bretagne voor de wal. Het asociale is wel dat de vissersmannen in hun eigen tijd moeten reizen en zo maar weinig uren thuis zijn. Vrijdag laat thuis en zondagavond al weer in auto.

  • kees d.

     

    Urk zou heel graag het onderhoud aan de schepen zelf willen doen. Dan moeten die schepen wel door de sluis kunnen.

  • Frits

     

    Heeft de heer Appelman daar ook een maatschappelijke kosten-baten-analyse voor laten maken? De investering lijkt me in geen enkele verhouding staan tot de marginale voordelen. De vraag is zelfs of er voor Nederland als geheel uberhaupt wel voordelen zijn. Als het schepenonderhoud alleen maar verplaatst, is het voordeel nul, en de kostbare investering overbodig en onrendabel.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert