Moeizame ochtendspits door ongevallen op A6

ALMERE
Verkeer op de A6 richting Amsterdam heeft donderdagmorgen bij Almere veel vertraging ondervonden door twee ongevallen.

Rond 08:00 uur botsten bij knooppunt Muiderberg een auto en een motor op elkaar. Volgens de politie reed de motorrijder tussen de file door en ging daarbij onderuit. Na het ongeval werden twee rijstroken afgesloten en ontstond een file die opliep tot 10 kilometer lengte. Op het hoogtepunt bedroeg de wachttijd ruim anderhalf uur.

Kort na 09:00 uur ging het in de staart van de file opnieuw mis. Bij de oprit vanuit Almere Buiten West botste een bestelbus achterop een vrachtauto. Volgens de politie is 79-jarige bestuurder van de bestelbus daarbij gewond geraakt. De weg werd voor opruimwerkzaamheden drie kwartier afgesloten. Verkeer werd omgeleid via de A27 en A1.


reacties (7)

  • Japioo

     

    Laat ik als motorrijder even wat rechtzetten, bij filevorming waarbij de file stapvoets rijdt is het gedoogd dat motorrijders met een meersnelheid van 10 km/u aan de linkerkant van de file tussendoor mag rijden , gaat iedereen weer 50 km plus rijden dan moet de motorrijder weer netjes aansluiten.

    reageer
  • Dennis

     

    Klopt bijna. Je mag als motorrijder tussen de meest linkse stroken rijden ( strook 1 en 2, zoals ze dat zo mooi noemen ). Helaas zie ik ook dagelijks medemotorrijders waar ik ( als motorrijder, dus druk met spiegelen ook al zit ik in m'n werkbus ) absoluut niet op zou hebben gerekend. De snelheden liggen vaak een stuk hoger dan de toegestane 10 km/u en gaan boven de 50km/u nog steeds tussen de file door. Deze groep geeft de, wel netjes rijdende groep motorrijders, een slechte naam. Helaas ( dat geldt ook voor die kleine groep die het voor de echte motorrijder verknalt op de dijken.

  • Andy bodemeijer

     

    De meneer is de bus was wel deeltijd zwaar gewond heb eerste hulp verleend en zag er niet zo vraag uit kan ik vertellen meneer heeft waarschijnlijk Black oud gehad wat hij mij aangaf. Bij deze even wat recht zetten.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ik heb ook iedere dag een black out, maar die houdt om 7 uur op als de wekker gaat. Dat was bij deze bestuurder misschien nog niet gebeurd.

  • Roos

     

    Meneer Boels....kennelijk heeft u meer verstand van shovels dan van ongevalsafhandeling en verkeers begeleiding. Houden zo😊

    reageer
  • Boels

     

    Na (uiteraard) verzorging van personen zouden de voertuigen met een shovel de berm in geduwd moeten worden; dat scheelt tijd. Met moderne technieken zouden de verkeerstechnische handelingen tijdens het wachten op de shovel al gedaan kunnen zijn.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ach ja, en waarom niet ook gewoon de gewonden met de shovel de berm in schoffelen? Niets is immers te gek om de haastige forens te plezieren!

  • Pzaal

     

    Goed idee. Ik zeg doen.

  • Ceebee

     

    Hoezo gedoogd, het is verplicht om ruimte te maken voor de motor. Al die automobilisten willen steeds van rijbaan veranderen om dat ze denken dan sneller te zijn als de auto die voorhun rijdt. En dan zonder te kijken van links naar rechts en dan weer terug. Als iedereen normaal de rijbaan volgt zou dit minder files veroorzaken.

    reageer
  • Dick

     

    Dat is nou net het grote probleem in Nederland op de snelweg, iedereen denkt maar dat een ander voor hem ruimte MOET maken als er van strook gewisseld wordt, ingevoegd wordt, tussen files doorgereden wordt etc. Bij strookwisselen (waarbij invoegen daar ook bij hoort) dient de strookwisselende bestuurder alle voorzichtigheid in acht te nemen, de gereden snelheid van de "doelstrook" aan te nemen en dan pas zijn actie te maken. Zo geldt ook voor motorrijders dat ze officieel netjes tussen de auto's in de file dienen te blijven. Het is slechts gedogen wat de politie doet. Hebben we echt een wakkere diender, dan kan hij voor deze gedraging gewoon een bon schrijven. Daarvoor hoeft ie je nog niet ees staande te houden.

  • Bert

     

    Het is niet bij wet geregeld dat automobilisten verplicht ruimte moeten maken voor motorrijders. Ik kijk altijd in de spiegel en maak indien nodig ruimte voor motorrijders. Een soort gedragscode dus.

  • laat alle reacties zien
  • Sjaak

     

    Gelukkig ondervind ik geen last van de file en kom op tijd om afspraken heb er zes te gaan deze ochtend veel sterkte aan de slachtoffers van het ongeluk.

    reageer
  • ??

     

    Ook al wordt het gedoogd die motorrijders, je moet ogen in je nek hebben met die gasten, sommigen komen met behoorlijke snelheid er tussendoor knallen of dat het de normaalste zaak van de wereld is.

    reageer
  • MKM

     

    Ogen in je nek? Volgens mij gewoon een kwestie van fatsoenlijk spiegels kijken, omkijken en richting aangeven. Zelfs met een ietwat hard rijdende motorrijder kun je dan prima rekening houden.

  • Dick

     

    Eensch. Maar ook het continu van strook wisselen terwijl het maar 100m winst oplevert slaat helemaal nergens op. Kom ik van A9 de A1 opgedraaid, hele volksstammen zitten op strook 1 (links) te trutten om in te voegen terwijl je als je op strook 2 (rechts) zo de meest rechtse strook van de A1 oprijdt. Ja je hebt dan wel een vrachtwagen voor je zitten maar die rijden vaak constanter door dan alle verkeer op overige stroken.

  • Hans K

     

    Ook voor deze zijn heldere regels voor motorrijders en automobilisten. Die zijn er al sinds er auto's en motoren rijden. Er tussen door met de motor mag. Het gaat al een stuk veiliger als men op de linkerbaan links blijft rijden, regen de streep aan, zodat je geen last hebt van elkaar. Auto rijden blijven we net zo rijden als de NS over het spoor rijdt. Om de kilometer wisselen van rijstrook. Dat verstoord het verkeersbeeld. Wacht nog steeds op een Europees verdrag als in Italië en Frankrijk. Heb je je autorijbewijs in die landen, dan mag je ook motorrijden tot 125cc. Dus dan ga ik op een motorscooter naar mijn werk, scheelt verkeersdrukte en parkeerkosten.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert