"Airport versneld nodig voor opvang Schiphol"

LELYSTAD
Lelystad Airport is sneller nodig voor de opvang van vluchten van Schiphol. Dat zegt topman Jos Nijhuis in de Telegraaf. Volgens hem stijgt het aantal vluchten op Schiphol snel. Het aantal starts en landingen van vliegtuigen neemt dit jaar naar verwachting met 6 procent toe. Daarmee komt de grens van 500.000 vluchten voor de landelijke luchthaven in zicht. 

Nijhuis zegt dat vakantievluchten van de verschillende luchtvaartmaatschappijen vanaf 2018 daarom sneller uitgevoerd moeten worden vanaf Lelystad Airport. Er is volgens hem geen uitstel meer mogelijk.

Snelheid van belang
Een woordvoerder van Schiphol laat aan Omroep Flevoland weten dat er op dit moment geen concrete plannen zijn om versneld vluchten te verplaatsen. Nijhuis baseert zich in het interview met De Telegraaf op groeicijfers van het eerste kwartaal van 2016. De vraag is of deze groei ook in de rest van het jaar door zal zetten. Versnelling wordt sowieso lastig bevestigt de woordvoerder, er lopen nog diverse procedures tegen de uitbreiding van luchthaven Lelystad. 

De gemeente Lelystad is niet verbaasd dat het aantal vluchten vanaf Schiphol zo fors toeneemt. Volgens wethouder Jop Fackeldey onderstreept dit het belang van de uitbreiding van Lelystad Airport. De doelstelling blijft om het vliegveld in 2018 open te stellen voor vakantievluchten. De provincie Flevoland is vooral tevreden dat de directeur van Schiphol de nut- en noodzaak van de uitbreiding nog eens onderstreept in zijn interview.  

Belangstelling voor Lelystad
Nijhuis denkt niet dat het lastig wordt om vluchten te verplaatsen. "Er is genoeg belangstelling van vliegmaatschappijen voor Lelystad. Ze kunnen er ook een deel van hun vluchten binnen Europa naartoe verplaatsen. Wij helpen hen met financiële voordelen. Tickets kunnen dan gemiddeld 30 euro goedkoper worden dan op Schiphol. Ook parkeren kost in Lelystad stukken minder", aldus Nijhuis.

In het uiterste geval kan Schiphol vakantievluchten dwingen naar Lelystad te vertrekken via een 'verdelingsregel' zegt Nijhuis. Als Lelystad onderdeel wordt van één luchthavensysteem rond Schiphol is dwang mogelijk, maar Nijhuis verwacht dat middel niet in te hoeven zetten. 


 

reacties (33)

  • jaap

     

    Vandaag heeft Transavia bekend gemaakt in 2018 vanaf Lelystad Airport te vliegen. Extra vluchten, dus niet minder op Schiphol. Morgen staat er meer in de regionale kranten.

    reageer
  • frits

     

    That's the spirit! Nu de lokale politiek (gemeente/provincie) nog overtuigen dat ze daar geld in steken. Die busbaan, dat is een must. Biedt ook kansen voor parkshuttles a la Capelle aan den IJssel.

    reageer
  • T. de Wolf

     

    Beste Rob, wel eens gehoord van pendelbussen! daarnaast hebben we nog een spookstation in Lelystad. busbaan er naar toe en hebt het probleem opgelost.

    reageer
  • De conducteur

     

    Vliegveld Eindhoven is nog verder van een treinstation dan Lelystad.

    reageer
  • frits

     

    De vraag is: gebeurt dat al vanaf 2018? Ik denkt dat het begint met een klein aantal vluchten van Transavia. Kan ook makkelijk, want naar sommige bestemmingen, zoals Alicante, vliegen Transavia en moeder KLM echt tig keer per week. Vluchten overdag kunnen (deels) naar Lelystad, nachtvluchten blijven op Schiphol. Verder wordt er denk ik een deal gesloten met RyanAir: toewijzing slots naar zakelijke bestemmingen op Schiphol, in ruil voor het aanbieden van vluchten naar vakantiebestemmingen/stedentrips vanaf Lelystad. En tot slot zal Corendon naar Lelystad verhuizen in combinatie met een eigen hotel, en voelt TuiFly zich gedwongen vanwege de strijd met Transavia en Corendon vluchten van Groningen naar Lelystad te verplaatsen. En na 2018 zal het aantal verplaatste vluchten van Transavia snel toenemen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Saskia

     

    Alle vluchten van Transavia worden overgeheveld naar Lelystad, dus het succes komt vanzelf

    reageer
  • frits

     

    Ja, helemaal mee eens. Lelystad Airport gaat een succes worden.

    reageer
  • Jos '56

     

    Wat is nou weer een azijn zeiler, iemand die met azijn zeilt?? :-))

    reageer
  • John

     

    Er worden nu al overuren gedraaid door veel mensen om het in 2018 voor elkaar te krijgen. Dat noemt men werk. Van de week is er getekend voor de terminal, de verkeerstoren moet verbouwd, van de Valk wil zijn hotel neerzetten, de baan moet verlengd, wegen / parkeergelegenheden aangelegd, opleidingen gefaciliteerd / gestart. Bezwaarschriften ingediend / afgehandeld en alle aanleg en bouwplannen voorbereid en uitgewerkt...Allemaal werk zonder dat er maar één 737 geland is. Als 04-2018 de boel gaat draaien zul je zien dat de werkgelegenheid nog verder toe zal nemen. Werk werk werk werk. Verder zal een groeiende economie meteen zijn weerslag hebben op vastgoedprijzen, hogere belastinginkomsten enz, enz enz... Een enorme boost voor de regio.

    reageer
  • frits

     

    Ja, omdat de provincies Groningen en Drenthe dir vliegveld met 200.000 passagiers per jaar per se open willen houden, en dus het eigendom overgenomen hebben. Lelystad Airport is van Schiphol Group, niet van de provincie Flevoland of de gemeente Lelystad. En ja, Lelystad Airport leidt de eerste jaren verlies, daar is het ondernemingsplan van Schiphol Groip heel duidelijk over. Maar dat verlies wordt gecompenseerd door forse extra winsten en omzetten op Schiphol zelf. En na een aantal aanloopjaren groeit Lelystad Airport dusdanig dat het ook winst gaat maken.

    reageer
  • frits

     

    En dankzij de komst van het grote vliegveld gaat het rijk ook de A6 tussen Lelystad en Almere verbreden. Een heel grote plus voor de regio. we moeten niet klagen, maar blij zijn met deze investeringen.

    reageer
  • frits

     

    Eindhoven groeit de komende paar jaar in hoog tempo verder van 28.000 naar 45.000 vluchten per jaar, en zit dan aan zijn maximum (er moet daarnaast ook nog militair gevlogen worden). Overigens heeft Eindhoven Airport ook geen treinstation. Lelystad Airport ligt gunstiger ten opzichte van station Lelystad dan Eindhoven Airport ten opzichte van station Eindhoven. En ja, ook Rotterdam Airport groeit de komende jaren verder. Alleen met Beek en Eelde gaat het niet zo goed door de concurrentie met vliegvelden in de buurlanden en door de verre ligging van de Randstad, waar nu eenmaal de meeste vliegpassagiees vandaan komen en naartoe willen.

    reageer
  • frits

     

    Wat een onzinbewering. Er zijn op basis van de geluidsnormen afspraken gemaakt over de maximale hoeveelheid vluchten, en daar zit Schiphol al dicht tegen aan. Dat verzint Nijhuis niet, maar is gewoon openbare informatie van de rijksoverheid. Overigens zit Schiphol in de ochtenduren al echt op het maximum; voor de ochtend zijn er nog 0,0 slots beschikbaar, en zijn alle verdere aanvragen afgewezen. Bijvoorbeeld van RyanAir. Maatschappijen uit het Midden-Oosten/Azië proberen juridisch en via de EU af te dwingen dat ze slots ten koste van KLM krijgen, omdat die in hun ogen nu te veel bevoordeeld wordt in het aantal slots. Dat kost Nederland dus gewoon geld, en als we niet oppassen kost het Schiphol zijn hubfunctie. Charters en lowcostcarriers naar Lelystad is een prima oplossing.

    reageer
  • Turbo

     

    De eerste ?? Zodra de echte vliegtuigen komen dan zullen die brompilootjes als eerste het veld ruimen lol Toen de uitbreiding werd aangekondigd was 1 van de pro opmerking werkgelegenheid en ik zelf heb nog niemand gehoord dat ze bij het vliegveld willen of gaan werken dus de vraag klopt wel. Het was een open vraag zonder dat iemand persoonlijk "beledigd" leek te worden maar jij zal het wel weten als echte piloot... Vliegveld in Flevoland, Voor de 1 uitkomst Voor een ander een nadeel... Geven en nemen maar bekijk het van meerdere kanten

    reageer
  • Piloot Piet

     

    Weer zo'n azijn zeiler erbij... Hou toch op met al die stomme opmerkingen.. Kinderachtig gedrag, wordt eens volwassen en ga iets nuttigs doen!!! Of je het leuk vind of niet, de vliegveld komt er, gelukkig maar. En ik zal een van de eerste zijn om daar gebruik van te maken....

    reageer
  • Helen

     

    Ja vast. Stop met trollen als je heen zinnige reactie kan geven.

    reageer
  • inwoonster

     

    Die weg terug is er al heel lang niet meer. De komst van het vliegveld is 40 jaar geleden al beklonken en getekend door burgrmeesters van omliggende gemeentes!

    reageer
  • jan

     

    Een beetje mensen voor de gek houden dit bericht schiphol gaat zelf uitbreiden dus lelysyad kan dicht

    reageer
  • Piet

     

    Ik ga niet werken op VL. Ik vlieg al zo'n dertig keer per jaar vanuit VL. Ik heb geen behoefte aan natuur rond VL. Ik verwacht geen overlast in en rond VL. De enige hinder die ik verwacht is het terugdringen van klein verkeer op VL. Liever dus geen uitbreiding van het veld, maar dat is een gelopen koers. Helaas.

    reageer
  • WieOWie

     

    Wie heeft of gaat werken op VL? Wie gaat er minimaal 1x per jaar vliegen vanuit VL? Wie heeft geen behoefte aan natuur in en om rond VL? Wie verwacht geen hinder en overlast in en rond om Lelystad? Wie gaat er hinder van onder vinden van VL? Wie van jullie komt in aanmerking op minimaal 2 van deze vragen?

    reageer
  • Rob

     

    Is ook een onrendabele luchthaven, verdiep u er maar eens in.

    reageer
  • John

     

    Volgens mij wordt al jaren gestreefd naar deze vluchten. Een handjevol protestgangers weet het al jaren te vertragen. Besluiten die het vliegveld mogelijk maken zijn nu onherroepelijk. Dat is voor de voorgang en rechtzekerheid van belang. Nu zijn er nog een oaar laatste hobbeltjes te nemen, hobbels die worden opgeworpen om finaniële compensatie mogelijk te kunnen maken voor een paar mensen. Dat is ook al een tijdje gaande. Neem rdw, politie, en een pasr boeren, dit allemaal om er de beste deal uit te slepen. De overheid betaalt, de overheid zijn we met zn allen.

    reageer
  • Maartje

     

    Dan heb je het niet begrepen. Lokale overheden stoppen alleen geld in de infrastructuur en dat is sowieso een positief verhaal voor de regio. Alle verdere kosten, maar uiteindelijk ook alle baten en risico's zijn voor de N.V. Schiphol Group.

    reageer
  • Bas

     

    Pardon? Er is jarenlang en uitgebreide inspraak geweest hoor. Dat de uitkomst je niet zint is je delen om onwaarheden te verkondigen? Slecht hoor!

    reageer
  • Jan

     

    Eindhoven ook niet

    reageer
  • Coda

     

    Jaren terug zei men er komt geen verharde landings en start baan Nou die kwam er wel Toen zei men er komen geen grote vliegtuigen Wat is de volgende politieke leugen

    reageer
  • whoknows

     

    Vliegveld Eelde (groningen airport) heeft ook geen spoorverbinding

    reageer
  • .\/\/. 2.0

     

    Een paar tegenstanders hier steken hun hoofd in het zand. Die uitbreiding komt. Lekker dichtbij en goedkoper vliegen. Top. Ook goed voor regionale economie. Want links of rechtsom, dit levert extra bedrijvigheid op en daar gaan slimme ondernemers van profiteren.

    reageer
  • jan

     

    Dit is weer zo trucje, zo snel mogelijk beginnen zodat er straks geen weg terug is. PvdA flikt dit ook met de Flopiade. Mogelijkheid van inspraak van de inwoners moet zo snel mogelijk om zeep geholpen worden. Je kan beter investeren in da ander luchthavens die straks weer moeilijk krijgen omdat lelijkstad weer zo nodig een luchthaven moet hebben.

    reageer
  • Diforno

     

    Kijk, dat iedereen in de aanloop op deze ontwikkeling sceptisch was, wellicht tegen de uitbreiding a-la... Nu is het toch echt tijd om het te gaan omarmen en te stoppen met zeuren en klagen. het gaat gebeuren, de nood is hoog. If you can't beat them join them...

    reageer
  • Rob

     

    Broodje aap verhaal, het is wachten op een grote ramp met 2 vliegvelden zo dicht bij elkaar, een locatie waar niet eens een trein komt, waarom niet Eindhoven verder ontwikkelen, 6 vliegvelden in Nederland zo'n klein landje te gek voor woorden ja we zijn bezig alles onleefbaar te maken in Nederland zgn. Goed voor de werkgelegenheid. Nou dat moet je niet in Lelystad zijn want daar werken velen liever niet dan wel.

    reageer
  • Flevolander

     

    Is er serieus iemand die Nijhuis gelooft? Die probeert met kinderlijke trucjes andere bedrijven, maar vooral gemeente en provincie te overtuigen dat ze miljoenen in zijn zakken moeten stoppen, danwel in een bodemloze put.

    reageer
  • Ron

     

    Nou hup beginnen dan! Aan de slag. Niet meer borrelen en procederen maar werken!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert