Vier vervoerders azen op busvervoer vanaf 2018

ALMERE
Vier vervoerders willen vanaf 2018 het busvervoer in Almere verzorgen. Het gaat om Connexxion, Arriva, EBS en Syntus. De gemeente Almere heeft vrijdag de offertes van de bedrijven ontvangen. Het college van burgemeester en wethouders bepaalt eind september welke vervoerder vanaf 2018 tien jaar lang door Almere mag rijden. Nu doet Connexxion dat. Gezien de omvang van het project is het busvervoer in Almere Europees aanbesteed. Dat houdt in dat alle vervoersmaatschappijen in de Europese Unie een offerte mochten indienen.

Veiligheid
Over de aanbesteding van het busvervoer is de laatste tijd veel te doen geweest. Onder druk van de vakbonden heeft wethouder Frits Huis extra eisen over veiligheid in de aanbesteding opgenomen. Er is toegevoegd dat er geen buskaartjes met contant geld kunnen worden gekocht en de cabines van de chauffeurs moeten zijn voorzien van een beweegbare veiligheidsruit.

Vier kandidaten
Connexxion en Arriva zijn vervoerbedrijven die in grote delen van Nederland actief zijn. EBS uit Purmerend verzorgt sinds 2011 het openbaar vervoer in de regio Waterland, ten noorden van Amsterdam. Syntus is actief in Gelderland en Overijssel.
 

reacties (24)

  • Daniel

     

    Ik hoop oprecht dat de concessie bij Connexxion blijft. Ik heb nooit problemen ondervonden met Maxx Almere. Ja af en toe rijdt de bus net voor m'n neus weg, had ik maar eerder van huis moeten vertrekken. Dan zie ik iedereen klagen over de prijzen van een los kaartje, koop gewoon een OV-Chipkaart. Ben je van dat gezeur af. Enige kritiek die ik kan vinden is het hoge aantal zwartrijders in Almere. Ik hoop dat daar in de volgende concessie echt wat aan gedaan gaat worden. Men zou moeten stoppen met het open instapbeleid. Gewoon weer voor instappen. Daarbij veel meer controle door boa's. Zowel zichtbaar als onzichtbaar.

    reageer
  • Kareltje

     

    Dan moet je maar eerder uit je nest komen of een taxi nemen. Al vaak genoeg de trein net wel/net niet gehaald vanwege een "klantvriendelijke" chauffeur die rustig bij elke halte op laatkomers bleef wachten.

    reageer
  • Zucht

     

    Klopt kijk naar het leerling vervoer. Gaat het eindelijl de laatste 3 jaar goed. Wint een partij uit Oss de aanbesteding. Was de goedkoopste. We zullen het meemaken hoe het komend schooljaar gaat.

    reageer
  • Havenaar

     

    Doen het vast weer goedkoper en beknibbelen op sociale veiligheid... leve de marktwerking !

    reageer
  • Jeroen

     

    Die mensen die aan de busbaan wonen, hebben daar toch zelf met hun volle verstand voor gekozen?

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Jeroen

     

    De bussen rijden elke 7 a 8 minuten, is het dan zo een ramp om een bus later te pakken? En als het echt zo'n ramp is, dien je er zelf voor te zorgen om op tijd bij de halte te zijn. De chauffeurs zijn noh eenmaal aan een krap schema gebonden.

    reageer
  • Rob de Graaf

     

    Energie opwekken is niet gebonden aan het voertuig, in dit geval de bus. Mij gaat het om de ambitie van het bestuur, zo gauw het alternatief minder economisch aantrekkelijk is wordt er afgehaakt. Zo gaat het straks ook met de Floriade, nu worden al allerlei juridische artikelen in het bestemmingsplan ingebouwd waarop straks een beroep kan worden gedaan. Ik citeer "Afwijking is mogelijk indien de gewenste duurzaamheidsoplossingen niet mogelijk zijn door situering van de kavel, aard van de activiteit en financieel-economische situatie. Waar blijft de "Groene Stad" als je als bestuur jezelf een vrijbrief geeft om hier vanaf te wijken?

    reageer
  • ron

     

    Europees aanbesteden heeft alleen te maken als de waarde hoger is dan een bepaald bedrag (geen 25.000 overigens). en dat elk land in Europa dán mee mag doen is ook al volkomen onzin. dat mogen ze met een nationale aanbesteding evenzogoed. dat er een relatie in de aanschaf van nieuwe bussen zou zitten klopt ook al niet. In de praktijk worden ook bij de nationale aanbesteding ook vaak gewoon nieuwe bussen aangeschaft. Belangrijker is dat er nu tenminste 4 hebben ingeschreven. dan valt er misschien wat te kiezen.

    reageer
  • Almeerse

     

    Dat is de standaard-reactie. Ik snap dat ze niet op iedereen kunnen wachten. Maar ik zag deze week nog 2 x dat bussen niet eens stopten bij een halte terwijl er mensen duidelijk aangaven in te willen stappen .. ( lijn 2 en lijn 4 ). En het is niet de eerste keer dat ik dit meemaakte .....

    reageer
  • Almeerse

     

    Je kunt best goedkoop reizen met Connexxion, als je maar weet hoe. Zet 'Maxx Meerreizen' op je Ov-chipkaart en je betaalt voor elk ritje € 1,45 , ongeacht de afstand. K hoop van harte dat de volgende vervoerder deze rittenkaart voort laat bestaan .

    reageer
  • M. Janssen

     

    Nou als je de buschauffeurs onderling zo af en toe hoort, dan hebben ze het nooit over een boete oid. Maar wel over het feit dat volgens hun mensen wachten op de bus, de bus niet op mensen. Daarnaast stap ik vaak in de bus op CS bij wisseling van chauffeur en ik zie ze nooit rennen met hun bakkie koffie, ook al zijn we al iets te laat (maar dat halen ze wel weer in dus dat is niet erg). Maar dan kun je net zo goed op een late klant wachten he

    reageer
  • Boels

     

    Met elektrisch aangedreven bussen is het ook niet energie-neutraal. Tenzij we genoegen nemen dat de bussen niet rijden als de zon niet schijnt en de wind niet waait ;-)

    reageer
  • Rob de Graaf

     

    Weer een gemiste kans voor de gemeente. Gewoon doorgaan met op fossiele brandstof rijdende bussen. Ambitie, energieneutraal wordt zo een lachertje. 2022 rijden de bussen waarschijnlijk ook voor de Floriade. Wanneer komen de electrische bussen, geen uitstoot en geluidsarm. Een zegen voor alle bewoners aan een busbaan.

    reageer
  • anoniem

     

    laten ze dan stel dat ze arriva nemen de busverbinding van en naar lelystad - almere ook terug brengen

    reageer
  • frits

     

    dat bepaald Connexxion niet dat doet fritsie huis en zijn raad hier dat het de hoofdprijs moet kosten in andere steden kost een los bus kaartje 1.20 tot 2.00 euro alleen hier in almere willen ze op het stadhuis hun zakken vullen

    reageer
  • M.

     

    Als je je nou eens wat meer zou verdiepen in de materie, voordat je zomaar wat begint te roepen! De chauffeurs rijden niet zomaar expres weg, dit is in opdracht van de gemeente. Zodra een chauffeur meer dan een minuut te laat bij "meethaltes" (oa stations) weg rijdt, krijgt Connexxion een boete en dat kan aardig oplopen! Als dit te vaak gebeurt, kan de chauffeur uitleggen waarom dit zo vaak gebeurt.

    reageer
  • Almeerse

     

    Helaas heb ik die ervaring ook. Er zijn uiteraard ook klantvriendelijke chauffeurs, maar k zie ook te vaak dat er voor iemands gezicht wordt weggereden of zelfs doorgereden. Ook teruggroeten is voor velen te veel werk, evenals het openen van de voorste deur.. Ik snap dat het stressvol werk is, maar een onvriendelijke houding roept negatieve reacties op.

    reageer
  • Rutger

     

    Als een nieuwe vervoerder de huidige chauffeurs overneemt, verandert er niks en blijft dat stelletje chagrijnen voor je neus wegrijden terwijl ze je aan zien komen rennen.

    reageer
  • Rob

     

    Je bent als vervoerder niet goed snik als je in Almere wilt gaan rijden.

    reageer
  • Derrick

     

    Nee hoor. Heeft te maken met het bedrag. Volgens mij alles boven de € 25.000-.

    reageer
  • kees d.

     

    Niet gezien de omvang van de klus maar omdat Brussel heeft bepaald dat alle aanbestedingen binnen de EU Europees moeten worden gedaan.

    reageer
  • Pzaal

     

    Graag 1 met betere service en goedkopere instap/km prijzen dan Connexxion. Connexxion is belachelijk duur en de service is 0.

    reageer
  • Marcel

     

    Nu maar hopen dat Connexxion niet de aanbesteding gegund krijgt. Laat Arriva maar rijden in Almere, kan er alleen maar beter op worden.

    reageer
  • Jaap

     

    Geweldig hoor Europees aan besteed. En straks een andere vervoerder. Nieuwe bussen mag wat kosten allemaal

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert