Syntus nieuwe busvervoerder in de stad

ALMERE
Syntus gaat vanaf 2018 het busvervoer in Almere verzorgen. Dat bevestigt de gemeente. Connexxion is nu nog de vervoerder, maar dit bedrijf verliest het stadsvervoer dus aan Syntus. Volgens de gemeente heeft Syntus een bod gedaan dat boven verwachting is. Het contract loopt van 10 december 2017 tot 31 december 2027. Andere kandidaten waren Connexxion, EBS en Arriva.

Veiligheid
Volgens de gemeente scoort Syntus onder meer sterk op haar aanpak van sociale veiligheid. Het bedrijf heeft sinds 1 september een reisverbod ingevoerd voor reizigers die zich ernstig misdragen of notoir zwartrijden. Dit verbod geldt voor een bepaald traject en een periode van vier tot acht weken. Bij de aanbesteding voor het nieuwe buscontract was veiligheid voor de Almeerse gemeenteraad een zeer belangrijk punt.

Milieuvriendelijk
Verder zet Syntus milieuvriendelijke bussen in, een deel daarvan is elektrisch. Behalve schoon zijn de bussen volgens de gemeente ook comfortabel en veilig. De dienstregeling gaat op de schop. Stadsbussen gaan straks vaker rijden, maar in het streekvervoer zullen mensen vaker moeten overstappen op een andere bus, of op de metro of trein.

Keolis
Syntus is in 1999 opgericht door de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion en Keolis. Sinds 2012 is het Franse bedrijf Keolis de enige aandeelhouder. Almere is de eerste Flevolandse gemeente waarin Syntus actief wordt. Het bedrijf is werkzaam in Overijssel en Gelderland en rijdt in onder meer Zwolle, Apeldoorn en Enschede. Ook exploiteert Syntus negen spoorverbindingen.

Connexxion 'enorm teleurgesteld'
Een woordvoerder van Connexxion zegt dat er verslagenheid heerst bij het personeel. "Dit is een enorme mokerslag, we zijn enorm teleurgesteld. We hadden een fantastische bieding liggen, dus we hadden dit niet aan zien komen." Het OV-bedrijf heeft nog zes weken om bezwaar te maken tegen de beslissing om te kiezen voor Syntus. Connexxion wil eerst een toelichting op de beslissing van de gemeente, voor het bedrijf beslist of er bezwaar wordt gemaakt. 

reacties (25)

  • Richard

     

    Reken er maar op dat Connexxion in bezwaar gaat. Dat doen ze bij alle concessies waarbij ze niet gewonnen hebben. Net als in Utrecht. Nog maar amper 2 maanden tot de concessies begint in Utrecht. Maar er is nog niks definitief. Stelletje graaiers zijn het.

    reageer
  • piet

     

    Wel zielig dat ze gaan kijken of ze stappen gaan ondernemen na toelichting van de gemeente. Als je een betere bieding hebt win je gewoon en die afgetrapte bussen en onvriendelijk personeel en onveilige bussen van de laatste jaren helpt ook niet.

    reageer
  • Kareltje

     

    Ik hoop dat Syntus het zwartrijden onder controle gaat krijgen. Bijvoorbeeld door passagiers weer ouderwets voor in te laten stappen en in te laten checken bij de chauffeur. En bij elke halte een paaltje waar alleen uitgecheckt kan worden. Dus niet meer twee haltes te vroeg uitchecken als je nog in de bus zit. En bij de chauffeur kan alleen met PIN betaald worden. Zo kan het weer gezellig worden in het OV.

    reageer
  • Hannes

     

    Het blijft in al zijn hoedanigheid met de overheid als aandeelhouder een overkoepelend orgaan. Maar ga er vanuit nieuwe bezems slijten ook weer!. De steel kan nog heel lang meegaan om bijtijds de borstel weer te vervangen!. Met al zijn nieuwe technische mogelijkheden!!. "En de steel zijn door de wol geverfde Chauffers!!. Die weer met plezier hun werk voort kunnen en mogen zetten!!.

    reageer
  • Van Haven

     

    K hoop dat er wel een alternatief voor de Maxx Meerreizenkaart komt... anders wordt het reizen in Almere ( behalve voor kleine trajecten) gelijk een stuk duurder...

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Danny

     

    Als het personeel wordt overgenomen hebben ze eindelijk wat ze willen. Geen contant geld meer etc. Ik hoop voor ze dat het een vooruitgang is. Electrice bussen zou voor mensen die aan de busbaan wonen ook wel fijn zijn. Scheelt weer wat lawaai.

    reageer
  • M. Janssen

     

    Ik hoop op 3 verbeteringen: 1 mogelijk om een trajectkaart aan te schaffen. Nu betaal ik voor een hele zone terwijl ik maar een klein stukje daarvan bereis. 2 meer controles, ik reis al 4 jaar dagelijks met de bus en ben slechts een keer of 6 gecontroleerd. 3 betere aansluitingen op de intercity's op almere CS, ook na 18 uur. Nu stromen er 2 lange treinen leeg en moeten we soms nog 15-20 minuten wachten.

    reageer
  • Pzaal

     

    Zolang de rit prijzen maar goedkoper worden.

    reageer
  • Flevo Flevo

     

    Een bezem er door heen halen is nooit verkeerd eens in de zoveel jaar. Een nieuwe vervoerder brengt nieuwe lijnen, andere routes, andere kortingskaartjes,alles anders doen, kan echt geen kwaad. Personeel heeft niets te vrezen die komt gewoon bij de nieuwe vervoerder te werken. Ergens is het wel jammer, een stukje Almeerse geschiedenis wordt hiermee afgesloten ik ben opgegroeid met de Almeerse stadsbus die eerst Midnet heette en op ging in Connexxion die ineens Maxx heette, en nu verdwijnt dit bedrijf wat sinds de eerste bus die door Almere reed uit de stad. Toch wel ergens jammer.

    reageer
  • Jerry

     

    Ik kan mij ook nog VAD herinneren.

  • frits

     

    Ach, en voor Midnet VAD, en daarvoor Flevodienst...

  • Rob

     

    Aanbesteden is niks anders dan de goedkoopste boekt het contract over de ruggen heen van al het bestaande personeel van Connexxion dat nu nog de ritten doet in het fijne rustige Almere. Amtenaren die beslissen over het vervoer terwijl ze er de ballen verstand van hebben. Reizigers de toegang ontzeggen als ze zich misdragen hebben nou ik lees straks met belangstelling de nieuwsberichten en wens Syntus veel succes toe.

    reageer
  • Hannes

     

    Wat willen de buschauffeurs nog meer, allemaal weer nieuwe bussen en wat representatieve kleding!! Pensioen blijft gegarandeerd, alhoewel misschien wat minder dan verwacht!! Succes chauffeurs het gaat jullie goed!!

    reageer
  • ron

     

    ik hoop dat ze snel naar buiten komen met hun inhoudelijke aanbod zodat we al een beetje kunnen wennen aan het idee van de nieuwe opzet. met name het vaker overstappen is toch wel erg interessant om te vernemen.

    reageer
  • pietje

     

    nou tot die tijd (2018) hoeven we dus helemaal niets meer van connexion te verwachten...

    reageer
  • Willem Paul

     

    Syntus, Een sterke en goede vervoerder. Syntus staat bekend als een rustig bedrijf, komt afspraken na en geeft een zeer warm gevoel. Fijn dat ze de aanbesteding hebben gewonnen.

    reageer
  • Harry D

     

    Och sterk...vraag dat maar eens aan de medewerkers die nog niet zo heel lang geleden op hun salaris zaten te wachten.

  • willem-stad

     

    "Met het busvervoer Almere is elk jaar een overheidsbijdrage van ruim 11 miljoen euro gemoeid plus een jaarlijkse subsidie van 1 miljoen voor sociale veiligheid." Toch mooi mee genomen als 'starter'.

    reageer
  • richard

     

    klinkt vooralsnog goed ... maar eerst de praktijk van de dienstregeling zien ... misschien dat Huis een verklaring schuldig is want die heeft al die tijd een doemscenario voorgehouden dat we er ver op achteruit zouden gaan en heeft meegehuild met de slechte prijs van Connexxion. Ik ben ook heel blij met elektrisch (minder herrie hoop ik; kon ik weer gewoon gesprek voeren in mijn tuin). ik hoop dat die hier op mijn route gaan rijden. en als er eenmaal een paar elektrische zijn zal dat wel groeien denk ik.

    reageer
  • frits

     

    Provincie heeft inmiddels twee miljoen per jaar extra aan Almere toegezegd. Daar kun je heel wat extra bussen voor rijden. Helaas laat Arie Stuivenberg het OV in de rest van de provincie wel creperen. Daar is de laatste jaren veel weggesneden.

  • Flevowatcher

     

    Conexxion moet maar eerst eens diep in eigen boezem graven voordat ze met zo'n reactie komen: het is zwaar triest voor het personeel, maar net zoals in Lelystad (bij de wisseling van Connexxion naar Arriva) zou er heel veel personeel overgenomen kunnen worden door Syntus, het verbaast mij dat dat niet in het aanbestedingsbesluit is opgenomen: dat personeel van Connexion 'zoveel als mogelijk' overgenomen wordt door Syntus.. Connexion heeft als vervoerder heel veel steken laten vallen in de afgelopen jaren en het personeel zeer bekrompen behandeld: waar er in Almere veel problemen waren, Connexxion heeft steeds veel te laat ingegrepen, zijn chauffeurs letterlijk in de kou laten staan, en zeer afstandelijk gereageerd bij incidenten waarbij chauffeurs betrokken waren. De directie van Connexion moet eerst maar eens naar zichzelf kijken, voordat ze andere aanbieders gaan 'afzeiken': hun bod was duidelijk niet voldoende..

    reageer
  • frits

     

    Overname personeel bij aanbestedingen openbaar vervoer is wettelijk verplicht, en ook de CAO blijft gelden. Dus hoeft het niet specifiek in het aanbestedingsbesluit te staan. Almere heeft maanden terug zelfs geprocedeerd tegen Connexxion om de juiste personeelscijfere boven tafel te krijgen, dis iedere vervoerder weet om hoeveel mensen het gaat.

  • Wit

     

    Mosterd na de maaltijd!!

  • Kees

     

    Natuurlijk moeten ze personeel overnemen. Dat is gewoon de wet. Man volgt werk.

  • Silvia

     

    Kunnen ze ook over de busbaan rijden??? Want ik heb 1 keer mee gereden in Enschede daar rijden ze niet op een busbaan maar op de gewone weg.

    reageer
  • Jj

     

    Nee helaas passen de bussen van did firma daar niet op

  • August

     

    Jij bent een eind buiten je dorp om de bus in een ander dorp aan de duitsegrens uit te proberen, maar zou het kunnen dat in dat dorp aan de duitsegrens misschien geen of bijna geen busbaan is?

  • Karel S.

     

    Nee, Silvia. De busbaan was alleen toegankelijk voor Connexxionbussen. De Syntusbussen zullen dus over de gewone rijbaan moeten dus de ritten zullen tweeenhalf keer zo lang duren. Tjonejonge...

  • Waarom zou dat niet kunnen? Almere heeft nu eenmaal busbanen dus denk niet dat ze die even weg halen

  • Steven

     

    De datum waarop Syntus begint, zou wel eens wat verder dan bedoeld in de toekomst kunnen liggen. Connexxion heeft al eens eerder (Utrecht) geprocedeerd om alsnog een niet-gewonnen concessie te krijgen en dat leidt tot uitstel van de ingangsdatum.

    reageer
  • pieter

     

    In Hilversum gaat de vlag UIT vanwege het VERLIES van de concessie Almere, (een goed verstaander !!!!!!!) In Doetinchem gaat de vlag UIT vanwege de concessie-WINST van Almere. of het ECHT winst wordt ???????. Het rijdend personeel moet nog een jaartje op zijn tanden bijten.

    reageer
  • Robert

     

    En hoeveel cent per kilometer de reiziger kwijt is weet nog niemand?

    reageer
  • guus

     

    dan is de "vad" weer terug. kan met de bus van Almere naar Harderwijk of Arnhem bijv.

    reageer
  • Heimen Stoffels

     

    Je kunt al vanaf Almere naar Harderwijk met lijn 159. Toegegeven alleen doordeweeks overdag, maar toch.

  • Dick

     

    Hoezo VAD? citaat: "Syntus is in 1999 opgericht door de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion en Keolis."

  • Kaassie

     

    Heerlijk die VAD je zult maar vanuit t Gooi naar Almere moeten, "vroeger" met de "samenwerking" zijn er heel wat mopperende passagiers geweest, als de aansluiting weer eens niet wilde lukken omdat de ene niet kon/wilde communiceren met de ander. Enne, stukjes trein binnen Almere pakken: die is veeel duurder dan een bus

  • Waar staat dat te lezen dan?

  • kees d.

     

    Het gaat hier om stadsvervoer en niet om streekvervoer. Dus je kan in Almere op de Syntusbus stappen maar je komt er niet mee in Harderwijk of Arnhem. Daar zit Connexion nog tussen.

  • Wouter

     

    Rijden er in Almere Metro's?

    reageer
  • frits

     

    nog niet daar wordt al naar gekeken , via diemen zuid naar akmere poort en dan naar muziek wijk naar almere centrum die plannen liggen er al dus die metro zal er wel gaan komen hier .

  • ron

     

    het gaat over streek dat kan dus ook Amsterdam zijn

  • frits

     

    De trein meer benutten voor regionale ritten klinkt logisch. Dat de stadsbussen dan nog vaker gaan rijden, is niet alrijd even nuttig. Wat vindt de provincie ervan dat geld dat ooitvoor het streekvervoer bedoeld was, nu in de stadsbussen gestoken wordt? Kan dat bespaarde geld niet aan andere Flevolandse projecten besteed worden?

    reageer
  • Van Haven

     

    Treinreizen is duurder dan busreizen, dat wordt nogal eens vergeten door plannenmakers.

  • Bart

     

    Ziet er goed uit. Syntus bied meer vervoer aan dan dat er nu in almere is en dat met minder geld. Ik ben benieuwd waar dat geld nu dan vandaan komt

    reageer
  • Thomas

     

    Het moet uit de lengte of uit de breedte komen, dus ergens gaat de kwaliteit omlaag. In de bouwwereld doet men dat vaak door ZZP'ers uit te buiten, pensioenfraude te plegen (mensen in een goedkopere bedrijfstak plaatsen op papier) of bewust onveilige of onhoudbare situatie te bouwen, wetende dat als het aan diggelen valt, het meerwerk is. En grote malafide bouwbedrijven die dat doen winnen alle aanbestedingen omdat ze goedkoper zijn, dus het systeem van de boel beduvelen werkt.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert