Automobilist gewond bij ongeluk met trekker

RUTTEN
Bij een ongeluk tussen een tractor en een auto op de Lemsterweg in Rutten is woensdagavond een automobilist gewond geraakt.

Volgens de politie is hij met een gebroken sleutelbeen naar het ziekenhuis gebracht. De bestuurder van de trekker heeft geen verwondingen opgelopen. 

De politie vermoedt dat de auto en de trekker tegelijk door een wegversmalling reden. De auto werd daarbij aan de bestuurderskant opengereten.

reacties (21)

  • Martin van agribumper

     

    Dit soort ongelukken (ongeacht de schuldvraag) kunnen deels voorkomen worden als de sector hand in eigen boezem steekt en investeert in meer veiligheid ...bijvoorbeeld door gebruik te maken van trekkerbumpers. In Nederland zyn een 7 tal systemen goedgekeurd en geeft loonwerker branchevereniging Cumela €500,- subsidie aan leden om gebruik van bumpers te stimuleren....Het aantal ongevallen met landbouwtrekker is de laatse 10 jaar met 100% gestegen....de oorzaak is zeer divers maar door een betere verlichting en breedte aanduiding op de juiste plek is het meredeel te voorkomen....zeker in het donker of slecht zicht....maar ondanks de subsidie is de sektor hardleers en weigert men te investeren in techniek die men niet kan doorbereken aan de klant....daarbij staat de sector door lage prijzen en een slechte betaalmoraal ernorm onder druk en wacht men regelgeving af.... Die komt er pas in 2019 in heel de EU......tot die tijd zuller er nog ruim 2500 doden en 35.000 ernstig gewonden vallen en een schade ontstaan van meer dan 10 miljard Advies is derhalve......goede verlichting, opletten en elkaar ruimte geven.... zeker in het buitengebied... Groet martin....bedenker agribumper

    reageer
  • Dick

     

    Heb ik op gereageerd. Helaas niet geplaats. Jammer Jan, blijft gissen wat ik heb gezegd.

    reageer
  • Dick

     

    Kareltje, dat is van heel veel factoren afhankelijk. Als hij de trekker, of de machine die er achter hing 5cm meer naar links had gepakt, had ie het misschien ook niet na kunnen vertellen. Dus dat ligt echt niet alleen aan snelheid. nog meer naar links en het had met 50km/u al fataal kunnen zijn. Daarom vind ik het een domme reactie. Alsof snelheid overal verantwoordelijk voor is.

    reageer
  • Dick

     

    Ja, jan, dat is omdat de huidige europese wetgeving geen trekkers >2,55 toelaat. (167/2013/EC). Maar lokale wetgeving (NL, DLD, DK) laten tot 3m toe. Dus om niet in de knoei te raken met die europese wetgeving adverteren ze idd met 2,55m. En die cijfers heb ik VAN de fabriek. Ik praat namelijk vanwege mijn werk met AGCO Fendt, Same Deutz Fahr, CNH, Claas etc.). onder de oude regels was 3m wel toegelaten, sterker nog, het werd overgelaten aan landelijke regels. En de industrie is druk bezig om die 3m weer in de regelgeving te krijgen. Dat kan ik je ook al verklappen.

    reageer
  • Kareltje

     

    Dat was een oprechte reactie. De max snelheid ter plaatse is 60 km/u. Als de auto veel harder had gereden (wat op die weg eerder regel dan uitzondering is) dan had het wrak van de auto wel een eind verderop of in het water gelegen. En gezien de schade die de auto nu heeft (voorwiel compleet afgerukt), had de automobilist het bij een veel hogere snelheid niet na kunnen vertellen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Wit

     

    Met al je deskundigheid, mag je nu toch wel weten hoe het precies is gebeurd.

    reageer
  • JanB

     

    Waar ik hiervoor reageerde op Dick met tot slot de zin "mijn vraag om exacte antwoorden van afgelopen woensdag", moet zijn 'mijn vraag (......) van vorige week woensdag"...

    reageer
  • JanB

     

    O wat goed van jou, ik weet ook wel trekkers die breder zijn dan 3 meter hoor, maar ik moet toegeven, ik weet de exacte maatvoering van een half wegdeel weer niet zoals jij. Overigens is de officiële breedte van de 900 serie zoals Fendt hem op geeft 2550 mm, maar ongetwijfeld heb jij betere cijfers dan de fabrikant. En ik schrijf toch ook niet dat GPS op de openbare weg is toegestaan of wel soms?? Goed willen lezen is een kunst. Wel weer typisch dat je nu wel reageert nu je mij terecht kunt wijzen (of denkt te kunnen wijzen) maar dat na mijn vraag om exacte antwoorden van afgelopen woensdag wederom niets laat weten!!!

    reageer
  • Dick

     

    Oh? Ik ken trekkers die 3m breed zijn. En die hebben GÉÉN dubbellucht gemonteerd hoor. Een Fendt 900 serie is op standaard wielen al 2,75m breed. Anders komt het vermogen niet aan de grond. En op GPS is op de openbare weg nog steeds niet toegelaten. Leuk voor op de akker maar dat is dan ook alles.

    reageer
  • Dick

     

    Omdat die brug er misschien al 70 jaar ligt? En is dit wel een "provinciale weg"? Neu, dacht het niet, dit is een gewone buitenweg.

    reageer
  • Jan

     

    Tractoren die bellend met een hand aan het stuur rondrijden??? Er is wel een prototype van CASE IH die volledig op GPS rijdt met die hoeft geen enkele hand aan het stuur te hebben.... Overigens zijn tractoren zelden breder dan een half wegdeel, tenzij er bijv. dubbellucht is gemonteerd of extra brede banden.

    reageer
  • Dick

     

    Weet jij wat voor trekker het was Ingenieurtje? Misschien was het wel een Yanmar EF235, die is 1,35m breed. Da's ruim smaller dan een POLO. En denk jij echt dat de bredere voorrang moet verlenen? Nee Ingenieurtje, je slaat de plank volledig mis, bij een smalle brug staan van die blauwe borden met een rode en een witte pijl die de voorrang regelen. Daar dient men zich aan te houden. Overigens was dit GEEN smalle brug, deze was even breed als de weg en dan is het een ander verhaal. Nogmaals, ik denk dat de trekker een brede machine erachter heeft gehad zonder breedte markeringen. Dan heeft de polo nooit doorgehad dat die trekker te breed is geweest.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Idioot verhaal. De tractor is breder dan normaal en dient voorrang te verlenen. Voorts kunnen ze beter standaard de telefoon van de bestuurders onderzoeken. Net als een alcoholtest.

    reageer
  • harry

     

    Waarom is een brug in een provinciale weg zo smal, te weinig tijd elkaar op tijd te zien

    reageer
  • Dick,

     

    Bij mijn weten is een VW POLO geen patserbak!

    reageer
  • kees d.

     

    sinds wanneer is een polo een patserbak?

    reageer
  • Dick

     

    Wat een vreselijk domme reactie. Waar het in dit soort situaties misgaat is de markering op de trekker. Ik vermoed dat de trekker een machine breder dan de trekker droeg. indien meer dan 10cm uitstekend moeten rood-witte breedtemarkeringsborden worden gevoerd. En de schade aan de auto is niet van een trekkerband, die is van iets heel scherps en hards. En dan had het werkelijk niet uitgemaakt of het met40, 50, 60 of 80 was gebeurd. Maar goed, alleen beelden van de auto dus blijft speculeren wat er precies aan de hand is geweest.

    reageer
  • Joop

     

    Traktoren zijn geregeld veel breder dan een half wegdeel en rijden dan (vaak bellend met een hand aan het stuur) rond alsof ze zo breed zijn als een normale auto.

    reageer
  • jozef wolters

     

    Heb hier samen met mijn zwager nog geholpen .Was echt een wonder dat de bestuurder er zo afgekomen . Wens de beste meneer veel beterschap in het herstel .

    reageer
  • Sjaak

     

    Hoe weet u dat de automobilist 60 reed?

    reageer
  • Kareltje

     

    Gelukkig dat de automobilist netjes 60 km/u reed. Anders had het heel anders af kunnen lopen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert