'Geen gevaarlijke toestanden in overvolle trein'

ALMERE
Vorige maand was er geen sprake van levensgevaarlijke toestanden in een overvolle trein bij Almere Poort. Dat antwoordt staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur op Kamervragen van het CDA. 

Op 13 september reden er tussen Almere en Utrecht kortere treinen dan normaal vanwege werkzaamheden op het opstelterrein in Lelystad. In één sprinter was het zo vol, dat het treinpersoneel om veiligheidsredenen besloot de deuren op station Almere Poort gesloten te houden. Daar stonden veel reizigers die wilden instappen. Een reiziger vertelde aan de Telegraaf dat er in de trein sprake was van gevaarlijke toestanden. 

Geen reizigers onwel
Volgens staatssecretaris Dijksma heeft de NS geen melding gekregen van onwel geworden reizigers of agressie. De hoofdconducteur is op elke station langs de trein gelopen om te beoordelen of de veiligheid van reizigers voldoende gewaarborgd was. De NS heeft Dijksma laten weten dat de beslissingen uit voorzorg zijn genomen en dat dit soort extreme gevallen weinig voor komt. "Ik begrijp de overweging van NS om in deze uitzonderingsgevallen te handelen zoals NS gehandeld heeft," aldus Dijksma

reacties (7)

  • Valt wel mee

     

    Dan moet je niet in het midden instappen maar voor of achterin.

    reageer
  • Pieter

     

    Tja, als Sharon het zegt....die heeft werkelijk overal verstand van. Maar prettig zal het niet zijn geweest. Misschien moet de NS de derde klasse maar weer invoeren voor reizigers die het niet erg vinden om te blijven staan tegen gereduceerd tarief.

    reageer
  • Jan

     

    Falen van ProRail.

    reageer
  • Kevin

     

    Uitermate scheve verhoudingen; men wordt aan de eneckant flink gestraft als men geen auto gordel draagt en tegelijkertijd heeft de overheid er geen enkel probleem mee als honderden mensen in een te volle trein als vee op elkaar wordt vervoerd. En laten we wel wezen... de kans dat treinen in botsing komen met een voertuig of persoon waarbij er flis niet geheel uitzonderlijk. Het draait allemaal om geld en noet onze veiligheid, er valt namelijk meer te verdirnen als er meer mensen vervoerd kunnen worden, dan knijpen we wel even een oogje dicht als het gaat im onze veiligheid. Dat mensen dit niet zien is mij een raadsel.

    reageer
  • mariska

     

    staatssecretaris Dijksma u bent duudelijk verkeerd ingelicht door de NS want het is geen uitzondering meer dat er te korte treinen worden ingezet op dit traject het is altijd propvol in de trein en deze is altijd te kort. de enige uitzondering is dat er oo die bewiste 13 september een trein niet zijn deuren opende op station Almere poort. Het is nu gewoon wachten wanneer er zich wel een gevaarlijke situatie voor zal doen want dit kan zo langer niet goed gaan. Ik reis elke dag dit traject met de NS en het lijkt welof ze elke dag een andere smoes verzinnen. Wij burgers zijn het al gewend en de meeste van onze werkgevers ook dat wij weer een trein moeten laten gaan omdat als de deuren eenmaal open gaan je er toch niet meer in past. of dat de trein weer eens vertraging heeft em vervolgens rijdt hij gewoon ons perron langs. Dus staatssecretaris Dijkstra ik nodig u uit om samen met onze bewoners uit Almere poort eens door de weeks de trein tussen 7 en 8 te nemen als u er in komt want als de trein te vol is dan roept de conducteur om dat we even door moeten lopen naar de gangpaden zodat andere reizigers er nog bij kunnen en dan mag u uiteraard als het u lukt doorlopen naar de eerste klas en daar in het gangpad staan. Welkom.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Ed Molenaar

     

    Ben altijd verbaasd dat er geen bescherming is op het perron.

    reageer
  • Wit

     

    Maar wel "Gevaarlijke" toestanden buiten de trein, zelf had ik een paar flinke stappen achteruit genomen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert