Honderden Flevolanders willen meer weten over luchthaven

LELYSTAD
Hoe ziet Lelystad Airport er straks uit en wanneer is de uitbreiding van de luchthaven eigenlijk klaar. Dit soort vragen konden zaterdagmiddag worden gesteld tijdens een informatiebijeenkomst over de toekomst van de luchthaven.

De bijeenkomst werd georganiseerd door de provincie Flevoland, de gemeente Lelystad en de directie van Lelystad Airport en was bedoeld voor omwonenden en geïnteresseerden. Verschillende thema's kwamen aan de orde zoals de bereikbaarheid, leefbaarheid en de werkgelegenheid.

Volgens de organisatie trok de informatiebijeenkomst 1200 bezoekers. In april 2018 zal het eerste passagiersvliegtuig vanaf Lelystad vertrekken.






reacties (37)

  • Rob

     

    1200 meter? Was dat maar waar.. De aan- en wegvliegroutes lopen over zo'n beetje heel Flevoland op een hoogte van niet meer dan 1500 voet (500 meter). Daarboven is namelijk luchtruim van Schiphol en daar mogen ze vanaf Lelystad niet doorheen boren in het kader van de veiligheid. Vliegtuigen die in zuidelijke richting starten (vanwege overwegend zuid-westen wind), die vliegen op 500 meter naar Almere, dan een bocht naar Zeewolde en vervolgens bij Biddinghuizen vol gas omhoog. Ik wens de bewoners veel plezier, vooral Maartje met haar sterk in waarde gestegen woning (*proest*)

    reageer
  • Frits1

     

    De laatste reactie die ik nog aan Maartje wil besteden: Gratis tip: probeer in het leugenteam van Alders te komen, dan hoef je je achteraf niet te schamen voor je standpunten want je bent er voor betaald. Kun je nu de Groningers wijs maken dat hun huizen niet verzakken en vervolgens over een tijdje de volgende ramp vergoelijken bij de slachtoffers, het vliegveld wordt helaas een feit, maar wellicht kun je je alvast voorbereiden hoe je de negatieve gevolgen hiervan weer recht kan praten, net als Alders.

    reageer
  • De conducteur

     

    Kijk maar hoeveel auto's er bij Almere-Muziekwijk staan of bij Poort en de stations voor het Centrum. Zou men willen dan lukt het makkelijk om Zuid in twee jaar af te bouwen en aan te sluiten. De uitvoering vraagt maar een half jaar. Het zou een uitkomst zijn voor Lelystad Zuid-West. In Noord zouden ze wel graag een station nabij de A6 willen. Ook met een grote parkeerplaats. Handig voor de mensen uit de NOP en Friesland-Zuid-West om makkelijk naar Amsterdam te kunnen.

    reageer
  • frits

     

    Als je echt een conducteur zou zijn, dan zou je ook geweten hebben dat die keersporen bij Oostvaarders er al jarenlang lagen (en ook gebruikt werden) zonder dat het station Oostvaarders zelf open was. Het ingebruiknemen van het stationsgebouw zelf heeft heel veel jaren geduurd; zo snel gaat het bouwen en liften e.d. door ProRail en NS niet. Voor fietsers is het helemaal niet handig om de stad uit te fietsen naar station Lelystad-Zuid; zinloos omrijden. Automobilisten die met de trein willen kunnen ook prima in De Waag parkeren; overigens gaat dat niet om veel automobilisten; je kunt er geen station voor exploiteren in ieder geval. Ik weet niet welk nieuw viaduct je bedoelt; als het om de aansluiting Lelystad-Zuid op de A6 gaat: die ligt kilometers van station Lelystad-Zuid (weg aanleggen kosten incl. viaduct over de Lage Vaart tientallen miljoenen), en de route die de bus dan moet volgen is kilometers om. De nieuwe aansluiting op de A6 ligt namelijk niet vlakbij de nieuwe terminal van Lelystad Airport, en ook niet vlakbij station Lelystad-Zuid. De route via de N302 is voor de bus aanzienlijk korter dan de route die jij nu hier voorstelt. En ik hoop dat er op termijn wel een directe route komt, parallel aan de N302, maar dan tussen terminal en station Lelystad-Zuid. Maar dan zal het vliegveld eerst meer reizigers moeten trekken.

    reageer
  • De conducteur

     

    Oostvaarders is een heel ander station met vier sporen en daarbij keersporen. Voorts is het wel degelijk een goed idee om in de Amsterdamrichting een station erbij te hebben. Voor woonwerkverkeer is dat veel handiger voor de automobilisten en fietsers. En die weg aanleggen kost praktisch niets ten opzichte van de projectkosten.Zelden zal er zo goedkoop een station gerealiseerd zijn. Overigens kun je van het station direct een weg maken naar het nieuwe viaduct. Kost ook bijna niets en het is ook goed voor de meerwegsontsluiting van A6 bedrijventerreinen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Willem

     

    Als je gaat Google raadpleegt zul je je af gaan vragen of je wel blij bent met Ryanair. Ze lappen alle regels aan hun laars en komen echt alleen maar als er s'nachts gevlogen mag worden

    reageer
  • frits

     

    Ik heb het artikel in de Telegraaf zojuist gelezen. RyanAir heeft inderdaad interesse, en geeft aan twee miljoen reizigers per jaar via Lelystad te kunnen vervoeren. Maar tegelijkertijd geeft RyanAir aan dat drie vluchten per dag op Lelystad een lachtertje is, en geeft de directeur van Schiphol aan dat het aantal vluchten de eerste jaren niet hoger wordt omdat Lelystad Airport eerst 'ingeregeld' moet worden. Dat wordt dus niets. Wat is dat 'inregelen' voor verhaal? En waarom zou 1 start en 1 landing per uur in 2018 (ofwel 17 starts en 17 landingen tussen 6 en 23 uur) niet ook rustig 'inregelen' kunnen zijn? Moet het personeel op het vliegveld tussendoor echt uren lang op adem komen? Wie vraagt eens een keertje echt door bij de directie van Schiphol?

    reageer
  • frits

     

    Dat levert dus niets op. Die toegangsweg aanleggen kost ook geld, en dan is die route vanaf de Larserdreef naar station Lelystad-Zuid uiteindelijk net zo lang als naar Lelystad-Centrum. Dan kun je als busreiziger vanaf het vliegveld toch beter op het intercitystation aankomen. Voor busreizigers uit de wijken van Lelystad geldt hetzelfde, plus het feit dat het natuurlijk geen enkel voordeel heeft om langer met de bus onderweg te zijn. Want Lelystad-Zuid ligt voor vrijwel iedere wijk verder weg. Overigens heeft het afbouwen van een station als Almere Oostvaarders heel veel meer dan twee jaar geduurd.

    reageer
  • SJP

     

    Ik hoop van harte dat het vliegveld jou ook niets opleverd... groeten van een Zeewoldenaar. Gratis tip: Ga lekker solliciteren als PR medewerker van Schiphol Lelystad!

    reageer
  • Saar

     

    Volgens mij bent u een tikkeltje jaloers. Dronten, The place to be. Waar niks gebeurt en niks gaat gebeuren. Veel geluk daar in het gezellige florerende winkelcentrum

    reageer
  • frits

     

    Is er zaterdag een formele bevestiging door RyanAir gegeven dat ze alle slots willen? Of baseer je dit op de uitspraak van RyanAir van jaren terug dat ze wel 60 vluchten per dag willen verzorgen, mits ze ook op Schiphol meer slots zouden krijgen?

    reageer
  • Maartje

     

    Oh jee. GroenLinks haalt wel weer alles uit de kast. Net als de zure regen terwijl prachtig groen floreert aan de snelwegen? De opwarming van de aarde? WIFI, 4G? What's next???

    reageer
  • De ingenieur

     

    De ruwbouw voor station Lelystad-Zuid is al aanwezig. Die kun je makkelijk in twee jaar afbouwen en in gebruik nemen. Hij is van hetzelfde model als diverse stations in Almere. Alleen mag de afwerking wel wat luxer. Een toegangsweg is al tot op een paar honderd meter aanwezig. Maak er een grote parkeerplaats bij met een busstation met verbinding naar de wijken van Lelystad en naar het vliegveld. Het zou ook een uitkomst zijn voor de burgers die naar Amsterdam willen. In het centrum kun je nauwelijks parkeren.

    reageer
  • frits

     

    Fijnstof zijn hele kleine deeltjes, die vormen geen zwarte laag. Het meeste fijnstof in Nederland wordt overigens gevormd door een achtegrondconcentratie zeezout in de lucht, afkomstig van Noordzee, Waddenzee en Markermeer.

    reageer
  • Jeroen

     

    Dat geluid van een stofzuiger gaat over het aantal decibellen op1 meter afstand van de stofzuiger, niet over als de buren stofzuigen, want daar hoor je natuurlijk niks van. En een stofzuiger op 1 meter afstand betekent wel dat je kan stoppen met praten met elkaar, of het geluid van de televisie niet meer hoort. Om maar even wat te noemen. Overigens hoefde je daarvoor niet naar de infomarkt gister, dit is 2 jaar geleden al in de dorpen die in de vliegroutes liggen gedemonstreerd. Je zou haast denken dat u nauw betrokken bent bij de ontwikkeling van vliegveld Lelystad, de werkelijke feiten worden flink verdraait en anders voorgedaan dan zij zijn. Dat de luchthaven niks brengt voor Dronten, Biddinghuizen en Zeewolde is niet juist natuurlijk. Het brengt geluidsoverlast, ultrafijnstof toename en waardedaling. Maar ach, in Lelystad worden we er beter van dus wat maakt dat dan nog uit.

    reageer
  • frits

     

    De bus is er niet alleen voor luchtpassagiers. Al die nieuwe arbeidsplaatsen op Lelystad Airport Businesspark moeten toch ook met de bus ontsloten worden? Weleens op Eindhoven geweest? Die bus stopt ook tig keer. En met bus naar station Lelystad-Zuid, goed idee, maar dat betekent dat de A6 ergens gepasseerd moet worden, en dat dat station geopend moet worden. Dat krijg je nooit voor 2018 voor elkaar. Misschien met de verbreding van de A6 alsnog die route realiseren? En dan is het vliegveld misschien ook groot genoeg om voldoende bus- en treinreizigers te trekken. N302 verdiepen lijkt me peperduur. Beter is het om de landingsbaan iets op te schuiven nu de politieacademie verworven is. Maar dan moeten alle planologische procedures opnieuw, en kan het hele bezwaarcircus weer starten. Dat zal dus niet gebeuren. Maar de korte ligging van de N302 op de landingsbaan baart mij ook wel zorgen voor de verkeersveiligheid.

    reageer
  • Dronterman

     

    2x zo groot als Eindhoven lees ik. Dan vanzelfsprekend ook 2 x alle voordelen (werkgelegenheid) maar ook 2x de nadelen. Niet zo zeer voor Lelystad zelf maar wel voor de omliggende dorpen. Thanks daarvoor. En ja, uiteraard gaatdat overlast geven. Dat doen vliegtuigen nu eenmaal, waar ook ter wereld en straks ook hier in Dronten. Thanks daarvoor. Beetje naief om alleen de mooie dingen te benadrukken. Als of omwonenden van alle vliegvelden alleen maar blij zijn. Maar goed, er zal weinig aan te doen zijn. Wel fijn voor Lelystad dat het straks bekend is in Nederland van het vliegveld ipv bekend staan als de meest nare en kansloze stad van Nederland. Dat zal ook wel de reden zijn dat iedere ambtenaar er zo blij van wordt. Nu maar hopen dat dit vliegveld niet zo'n mislukking us als Lelystad zelf....

    reageer
  • Vooruit denken

     

    De azijn-zeikers gaan voorop!!!!!! Ik heb nog nooit zoveel onzin gehoord de laatst tijd van al die tegenstanders van Airport Lelystad.... Draai de knop eens om ga positief denken, als alle Nederlanders zo negatief waren na 1945 dan zaten wij nu echt in een onderontwikkeld land!!!! Niet geschoten is altijd mis geschoten..

    reageer
  • lelystedeling

     

    De weg langs het vliegveld N 302, blijft zoals die nu is. Waarom niet verdiept aanleggen, want als er straks een groot vliegtuig daalt staat iedereen op de rem of vanwege de schrik of vanwege "effe"kijken en dan op een voorganger botsen. Waarom ook niet vanaf Station Zuid, rechtstreekse verbinding naar airport, er wordt nu zelfs een busritje gemaakt over industrieterrein Larserpoort blijkt uit de tekeningen.

    reageer
  • Bas

     

    Vind u het erg als ik hartelijk moet lachen om uw fanatieke betoog. Ik geloof er alleen weinig van.

    reageer
  • Jeroen

     

    En rechtstreeks uit een symposium tijdens congres, trillingen en geluidhinder; Geen woningverhuurder / verkopende partij gaat vermelden dat onroerend goed in de aanvliegroute van een vliegveld ligt. Zoals men kan zien op de site van de ORS. In België liggen de huizenprijzen al 30% onder het gemiddelde rondom Zaventem. In de Randstad gebeurt dat (nog) niet vanwege de grote behoefte aan huizen. Dus, lekker blijven dromen hoor!!!

    reageer
  • Maartje

     

    Oh oh we worden het nooit met elkaar eens. Hoeft ook niet. Maar ik hou het liever bij de feiten en de waarheden. Misschien had je gisteren naar de Infomarkt moeten gaan. Daar was een stand die je precies had kunnen laten horen op welke hoogte, in welke straat, welk geluid je zou horen. Ik hoop voor je dat je buren niet al te vaak hun huis stofzuigen. Dit precies vergelijkbare geluid maar dan 1000 keer langer, moet een ware ellende voor je zijn. En dat de luchthaven Zeewolde niets zal brengen, dat klopt. Dat hoeft ook helemaal niet.

    reageer
  • Jeroen

     

    Even ter informatie hoor Bart, rechtstreeks uit onderzoek van TNO; De hoeveelheid ultrafijnstof die vliegtuigen tijdens opstijgen uitstoten komt per seconde overeen met die van 1 miljoen (rijdende) vrachtwagens. Volgens TNO zijn de de concentraties ultrafijnstof in de woongebieden in de directe omgeving van Schiphol tot een factor 5 hoger dan de basis concentratie in de regio. Vooral Amstelveen en Amsterdam hebben veel last van de vervuiling van Schiphol, maar afhankelijk van de windrichting hebben ook andere omliggende gemeenten, zoals Badhoevedorp en Hoofddorp, af en toe te maken met fors verhoogde concentraties ultrafijnstof door Schiphol. Ultrafijnstof vormt een reele bedreiging voor de gezondheid omdat de deeltjes zo klein zijn dat ze tot diep in de longblaasjes doordringen en van daaruit de bloedbaan bereiken. Via het bloed kunnen ze in het gehele lichaam terechtkomen en ontstekingen en zenuwirritatie, wat weer kan leiden tot longziekten en hart- en vaatziekten. Door internationale experts is een schatting gemaakt van de relatie tussen blootstelling aan ultrafijne deeltjes en verkorting van de levensduur. Berekeningen lieten een gemiddeld verlies aan levensverwachting zien voor mensen die benedenwinds van Schiphol (gebieden met hoge concentraties) wonen in de orde van enkele maanden tot een jaar. Naast vervroegde sterfte zullen deze mensen ook tijdens hun leven meer en ernstiger gezondheidsklachten ervaren.

    reageer
  • Hans

     

    De propaganda machine rondom het 'succes' van de Luchthaven is begonnen. Gaat allemaal om bestuurders die baantjes willen of de geschiedenis in willen dat ze wat bereikt hebben, helaas wel de verkeerde dingen. Wij wonen straks wel onder een aanvliegroute maar de verschillende positivo die hieronder reageert omdat hij/ zij daar geen last van heeft, leve het ik ik en ik.....

    reageer
  • Jeroen

     

    Ben je werkelijk zo naïef? Geloof je auto- of keukenverkoper ook met zijn verkooppraatjes? Gisteren probeerde ze iets te "verkopen" om het zo maar te noemen. Daar worden de nadelen niet belicht, alleen de voordelen worden uitvergroot. Maar goed, geen lawaai? Dan woon je zeker in Lelystad zelf. Die gemeente heeft ervoor gezorgd dat de vliegroutes straks over Zeewolde, Biddinghuizen en Dronten gaan. Op hoogtes tot 1200 meter. Wat er nu overkomt richting Schiphol is dalend verkeer en zit op minstens de dubbele hoogte boven Lelystad. Wel eens bij Schiphol gestaan om te horen hoeveel herrie een vliegtuig op 600-1200 meter geeft? Ik wel namelijk, ik ben daar weggevlucht voor de herrie, stank en zwarte aanslag. En die is echt vele malen erger dan een langsrijdende auto, brommer of langsfietsende beller. Dus ga niet zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb. En huizenprijzen die stijgen??? Weet niet welk sprookje vertelt is maar dat is werkelijk klinkklare onzin als je onder een aanvlieg- of vertrek route woont. Maar goed, daar zul jij dus geen last van hebben.

    reageer
  • Nk

     

    Een goede ontwikkeling voor onze omgeving! Overlast? Van auto's hebben mensen ook last... Wat ik wel treurig vind is dat ik veel tegenstanders heb gehoord die doodleuk ieder jaar op vakantie gaan, en ja hoor met het vliegtuig! Dus de zogenaamde overlast wel bij een ander? Vlieg dan helemaal niet!

    reageer
  • Bart

     

    Niet zo overdrijven hoor met je dikke laag zwarte kerosine uitstoot... dat is er rond Schiphol ook niet. Als je tegen de luchthaven bent moet je wel met de juiste argumenten komen.

    reageer
  • Maartje

     

    Waarde van mijn huis daalt? Overal in de buurt van grote luchthavens stijgen de huizenprijzen enorm, er gaan nu al elke 2 minuten vliegtuigen boven mijn huis. Dat houdt op, er gaan geen vliegtuigen dermate laag over huizen dat er ineens kerosine naar beneden komt, en lawaai, welk lawaai? Ja als je naast de luchthaven woont of onder de landingsbaan heb je recht van klagen. Ik ga daar echt geen last aan ondervinden, dan zou ik ook moeten gaan krijgen over de vele auto's en fietsers die al bellend langs mijn huis fietsen. En nauwelijks banen? Ik heb gisteren anders gehoord en ik geloof liever de mensen die er WEL verstand van hebben. Security personeel, luchtverkeersleiders, cateraars, tankers, techniekers, checkin personeel, douaniers, marechaussees, winkelpersoneel, horecapersoneel, autoverhuurbedrijven, luchthavenpersoneel en dan heb ik het nog niet eens over de vele indirecte banen, tja en 3 mensen kunnen dat niet allemaal doen h'e?

    reageer
  • Jeroen

     

    Benieuwd of je ook nog zo enthousiast bent als er straks elke 6 minuten een vliegtuig overdendert (want dat is wat de bedoeling gaat worden). Je gek van de herrie wordt, alles onder een dikke laag zwarte kerosine uitstoot zit en het hele verhaal nauwelijks banen opgeleverd heeft en je woning (mocht je die hebben) ook nog eens in waarde gedaald is en onverkoopbaar geworden.

    reageer
  • Maartje

     

    500 mensen? Er kwamen echt wel veel meer mensen. Het was ontzettend druk. Zeer interessant en gaaf om te weten. 16 gates, bijna dubbel zo groot als Eindhoven, RyanAir die alle slots al wilt hebben. We weten inmiddels dat Transavia veel vluchten haar overhevelen en indrukwekkend was vooral hoe groot het allemaal niet gaat worden. Alle bouwplannen lopen voorspoedig en volgens plan. Brede en lange nieuwe landingsbaan en baancerlichting op verhogingen zodat vrachtwagens over de doorgaande weg naar Harderwijk niet het zicht wegneemt van de rijen felle baanverlichting

    reageer
  • Rob

     

    Gaat de miskleun voor Flevoland van de eeuw worden let maar op.

    reageer
  • Pzaal

     

    Misschien iets te maken met je Nee Nee sticker op je brievenbus?

    reageer
  • Flevowatcher

     

    Ik wil niets (meer) weten over luchthaven Flevoland, Lelystad Airport of OMALA, ik weet meer dan genoeg!

    reageer
  • Hannes

     

    Zeg maar rustig duizenden!!. Het is nog steeds een droomscenario, zonder een gegarandeerde waarborging.!! En dat allemaal in ons kleine kikkerlandje waar gaan we naa toe!!

    reageer
  • Hans

     

    Druk bezochte infomarkt! eehhh Flevoland heeft ongeveer 400.000 inwoners en er komen net 500 bezoekers. Tsja Appelman en Fackeldey weten alles economisch recht te praten.

    reageer
  • Willem

     

    Voor omwonenden? waarom heb ik dan geen uitnodiging gehad,als ik binnen 5 km woon

    reageer
  • ron

     

    als jullie de video's gaan voorzien van reclame tot daar aan toe maar die moet je dan wel zoals ook elders na een beperkt aantal seconden kunnen uitzetten. Op deze wijze ga ik afhaken nog langer naar OFL video's te kijken.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert