Regio profiteert van banengroei Lelystad Airport

LELYSTAD
Lelystad Airport heeft harde afspraken gemaakt zodat de economie in de regio ook daadwerkelijk profiteert van de groei van de luchthaven.

Directeur Erik Lagerweij zegt in de zondageditie van het tv-programma Over Flevoland Gesproken dat in de bouwfase een derde van de werkgelegenheid regionaal wordt ingevuld. Daarna in de onderhoudsfase moet zelfs twee derde van het werk worden uitgevoerd door arbeidskrachten uit het gebied. Die voorwaarden zijn onderdeel geweest van de aanbestedingsprocedure, aldus Lagerweij.

Zorgen heeft de luchthavendirecteur nog of de vliegroutes en de luchtverkeersleiding op tijd geregeld zijn voor de start in april 2018. Volgens hem moet daar de komende veertien dagen meer duidelijkheid over komen.

reacties (5)

  • frits

     

    Het is nogal vreemd dat staatssecretaris Dijksma van de week een brief aan de Tweede Kamer gestuurd heeft dat het allemaal geregeld is qua luchtverkeersleiding, en dat de directeur van Lelystad Airoort nu aangeeft dat hij daar nog geen zekerheid over heeft. Staatssecretaris Dijksma (PvdA) liegt dus. En het blijft ook raar dat het vliegveld de eerste vijf jaar maar zo weinig vluchten met grote toestellen aan kan, omdat er ook kleine toestellen blijven vliegen. Die kleine toestellen moeten ook gewoon aan de luchtverkeersleiding. En anders gewoon een strikte scheiding in tijd doorvoeren: van 6-8 uur, 14-16 uur en 20-23 uur de grote toestellen, en tussendoor de kleine. Als er in de tijdvakken voor de grote toestellen elke 10 minuten een toestel landt of opstijgt, kunnen er al veel meer dan 2000 tot 3000 vluchten per jaar. En deze tijdvakken zijn ideaal voor vluchten van en naar de Middellandse Zee.

    reageer
  • Piet

     

    Dat stond er niet. Ze schreef dat ze de verkeersleiding op Lelystad Airport de hoogste prioriteit ging geven en dat ze inschatte dat alles wel goed zou komen. Daarmee gaf ze dus aan dat het nog niet geregeld was.

  • Maartje en Linda

     

    Hou toch op met die onzin. Stop met die volstrekt onzinnige uitbreiding van dit vliegveld. Leg op de plaats van dit vliegveld een veld met zonnepanelen aan. Daar heeft de samenleving veel meer aan.

    reageer
  • Boels

     

    De samenleving heeft er niets aan: zonnepanelen leveren energie op momenten dat het niet nodig is en er al overcapaciteit is door de windgekte. De ondergrond kan zonder zon ook geen CO2 afvangen, dus zonnepanelen op grond werkt dubbel averechts. Dom groen idee.

  • frits

     

    En het bestaande vliegveld met de bedrijven die daar zitten dan? Moeten die bedrijven voor de kleine luchtvaart ook maar weg voor zonnepanelen? Volgens mij zijn er in Flevoland velden (en dakken) zat waar zonnepanelen op kunnen. Feit is: Schiphol is vrijwel vol, en vliegen is de vervoerwijze die het hardste groeit. Daar is gewoon ruimte voor nodig.

  • Jan

     

    Liever nog groter vliegveld dan gepland, met meer bestemmingen. Veel wegen, restaurants, hotels etc. lang leve de economie en welvaart. Laat maar komen dat vliegveld.

  • Barbara

     

    Ik wist niet beter dat wij per oktober dit jaar een nieuwe, vriendelijke vrouw hadden gekregen die de rol van directrice Lelystad Airport op zich had genomen?

    reageer
  • johannes65

     

    Speelt deze meneer nu al Sinterklaas??

    reageer
  • Rob

     

    Een goedpratertje, deze man snapt er dus helemaal niets van. Het blijft een klein vliegveld en de aanpassingen die nog gerealiseerd moeten worden zijn van tijdelijke aard, dus laten we zeggen 1 jaar werk en het is klaar. Qua onderhoudt denkt meneer soms dat daarvoor honderden mensen nodig zijn? Als er al met al honderd mensen nodig zijn om het hele vliegveld te kunnen runnen dan heb je het helemaal gehad. Qua logistiek zoals catering en andere belangrijke faciliteiten dat lost de Schiphol- Group vanuit Schiphol op met zijn bestaande leveranciers. Dus beste goedprater van dit geweldige plan van Airport Lelystad droom lekker verder.

    reageer
  • frits

     

    Wat een onzin. Horeca, bagageafhandeling, parkeerdiensten en dergelijke worden gewoon aanbesteed. En samen met het dagelijks onderhoud van een landingsbaan, parkeerterrein en terminal (bijvoorbeeld reiniging of vervangen kapotte verlichting) zijn er overall wel degelijk honderden mensen nodig. Ga eens kijken (of zoek eens op) hoeveel mensen er op Eindhoven Airport werken. Dat vliegveld heeft nu ongeveer 25.000 vluchten per jaar, en groeit de komende vijf jaar naar 45.000. Precies wat voor Lelystad Airport ook toegestaan is.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert