Woede en teleurstelling: Uitbreiding Airport jaar vertraagd

LELYSTAD
De uitbreiding van Lelystad Airport loopt flinke vertraging op. Dat komt doordat Luchtverkeersleiding Nederland niet op tijd de vliegroutes van en naar Lelystad Airport aan kan laten sluiten op de routes in het hogere luchtruim. 

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu maakte dit dinsdag bekend in een brief aan de Tweede Kamer. De eerste grote commerciële vliegtuigen zouden vanaf 1 april 2018 de luchthaven moeten aandoen maar dat wordt zeker een jaar later.

Ingewikkelde kwestie
Een nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes boven Overijssel en Gelderland in het hogere luchtruim blijkt een ingewikkelde kwestie. Hier komt het vliegverkeer van een naar Lelystad samen met vliegtuigen van en naar Schiphol.

Dijksma probeert de vertraging nog wel te beperken, maar dat is afhankelijk van wat de Luchtverkeersleiding Nederland in december over de planning definitief laat weten. Van afstel is volgens de staatssecretaris geen sprake.


Woedend
De gemeente Lelystad is woedend over de vertraging. "Dat terwijl de regio en de Schiphol Group zich tot het uiterste inspannen om de gemaakte afspraken na te komen en Luchthaven Lelystad per 1 april 2018 klaar te hebben. Dat is nodig om de mainportfunctie van Schiphol te behouden", zegt Fackeldey.

Fackeldey geeft wel aan dat hij graag wil meedenken over een manier om toch in april 2018 te beginnen met vliegen. De gemeente zegt dat de werkzaamheden aan de uitbreiding van de luchthaven en aan de infrastructuur van het vliegveld gewoon doorgaan.

Gedeputeerde Jaap Lodders laat weten geschrokken te zijn door de brief van Dijksma. Hij vindt de vertraging onacceptabel omdat er geïnvesteerd wordt door de provincie en de regio en alle procedures netjes zijn nageleefd.


Schiphol
De Schiphol Group wil harde garanties van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en van de Luchtverkeersleiding Nederland dat Lelystad Airport uiterlijk in april 2019 open kan. De Schiphol Group eist dat er vanaf die datum tenminste 4000 vliegtuigbewegingen per jaar mogelijk zijn. Dit is noodzakelijk om als hoofdluchthaven van Nederland goed te blijven functioneren.

Hoe zat het ook alweer?
Lelystad Airport moet vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. De nationale luchthaven gaat zich richten op intercontinentale vluchten en overstappers. Vanaf 2018 zou Lelystad 2000 vluchten gaan verwerken, oplopend naar 10.000 na vijf jaar. Uiteindelijk moeten dat maximaal 45.000 vliegbewegingen worden in 2043.

Luchthavendirecteur Erik Lagerweij liet in het programma Over Flevoland Gesproken 1,5 week geleden al weten dat hij zich zorgen maakte over de zogenaamde 'luchtzijdige ontsluiting'.

reacties (18)

  • Saint

     

    KLM is eigendom van air france. Klm heeft als thuishaven schiphol. Schiphol is voor 65% afhankelijk van klm. Klm wordt door air france opgeheven. Schiphol heeft daarna een enorme overcapaciteit, want frankrijk wordt de thuishaven. Schiphol heeft dan moeite om voldoende vluchten aan te trekken. Lelystad wordt een grote parkeerplaats. Maar de infrastructuur om de parkeerplaats is daarna fantastisch.

    reageer
  • Bram

     

    Alleen die Datum al ,een beet je vroeg !!! Maar ja de pepernoten liggen ook al in augustus in de schappen😂😂😂😂

    reageer
  • KC

     

    Gewoon verkeersleiders van het leger of van het buitenland inhuren.

    reageer
  • Karel

     

    Beste Kees, in 2013 is er onder 1000 personen een onderzoek geweest in Almere, wat ze van het nieuwe vliegveld zouden vinden. Uitslag:65% ziet dit wel zitten. Hoe representatief is dit onderzoek? Hoeveel inwoners heeft Almere? Het gaat zo net als met de Floriade, het wordt 1 grote flop.

    reageer
  • frits

     

    hee kareltje , de flopiade gaat een flop worden klopt hellemaal , maar vliegveld lelystad gaat niet floppen dat is gewoon nodig dus die komt er zeker alleen jammer dat t een jaar is uitgesteld

  • nopper

     

    Woede en teleurstelling helemaal niet alleen maar vreugde . laat de provincie maar een referendum houden over sluiting dan zul je zien wat het word een grote teleurstelling voor de bestuurders

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Johan

     

    YES! Dat van uitstel afstel moge komen.... En even serieus: - Vliegtuigen worden groter, dus minder vliegbewegingen voor zelfde aantal mensen - Overal in Europa schieten hubs uit de grond die concurreren met Schiphol. De verre oosten/ USA passagier van nu Schiphol kan net zo makkelijk via Istanboel/ Dubai / Frankfurt etc, en waarschijnlijk tegen lagere tarieven En waarom kan Heatrow met veel beperkter aantal banen wel wat Schiphol niet kan. Kortom Lelystad is HSL-2. Beter ten halve gekeerd dan geheel verkeerd

    reageer
  • Ron

     

    Hier zit natuurlijk veel meer achter. Het gaat er niet van komen. Er wordt al zo lang over gepraat en gepraat. En er wordt niks gebouwd. Ja een stukje weg zijn ze nu mee bezig maar die kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden. Nee het wordt afstel. Zeker na de verkiezingen. Dan is de PvdA niet meer aan het roer.

    reageer
  • Maglev

     

    Haha de bureautijgers hebben dertig jaar vergaderd om een spoorlijn te realiseren in dezelfde polder, en nu is men al boos? Kort lontje allemaal. Hier in Emmeloord zijn de vergadertijgers al meer al twintig jaar bezig een pleintje in te richten voor de burger. De Lelystadse luchthaven verkeert nog altijd in een utopische fase en de participanten sturen elkaar nieuwjaarswensen/kaarten met futuristische vliegmachines voor de prettige samenwerking in het afgelopen vergaderjaar.

    reageer
  • Peter

     

    Beter nieuws (nou ja afstellen is helemaal goed) kan ik mij niet wensen!

    reageer
  • Tja

     

    Dat wordt een jaartje later dicht bij huis vertrekken

    reageer
  • Dit is de harde werkelijkheid!

     

    Dromen en maar dromen.Zo druk op de snelweg ,zo druk in de lucht. En de aarde naar de filistijnen helpen. De brandstoffen zie dagelijks in de lucht ,duizenden liters kerosine zie je als sporen in de lucht elkaar kruizen.Geen wonder dat de verkeersleiding hiermee topt.Het is wachten dat hier boven de polders de vliegtuigen vanzelf naar beneden dwarrelen ,omdat ze nu al rakelings elkaar kruizen.En maar dromen dat het oneindig kan doorgaan ,wie wordt eens wakker?

    reageer
  • Jan

     

    Vliegtuigen die hier naar beneden komen dwarrelen omdat ze nu al rakelings elkaar kruizen? Zelfs met een paar vliegbewegingen van Lelystad er bij komen ze nog bij lange na niet aan de drukte rondom steden als Londen en New York waar meerdere grote vliegvelden bij elkaar om de hoek liggen. Doemdenken is ook denken maar toch, realistisch denken is ook wel eens leuk op zijn tijd....

  • Flevolander

     

    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.......Dit was al een fiasco en wordt alleen nog maar groter.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ja, vooral niets doen, geen projecten, alles afblazen. Gaat werken, let maar op. Stilzitten niet bewegen is het beste toch?

  • Jeroen

     

    Hoezo woede en teleurstelling? Ja voor een klein handje vol mensen. Hier sinds gister juist vreugde en blijdschap!!! Denk dat er meer Flevolanders tegen de komst van het vliegveld zijn dan voor. Hopelijk komt men eindelijk tot inzicht dat vliegveld Lelystad een onbegonnen zaak is.

    reageer
  • Joker

     

    Betuwe lijn

    reageer
  • Maartje en Linda

     

    U vergeet te melden dat er naast woede en teleurstelling nog veel meer vreugde is over dit uitstel. Wij bidden, hopen en duimen dat dit uitstel leidt tot afstel en dat deze voorziening die bitter slecht is voor mens, dier, natuur en milieu dus definitief niet doorgaat.

    reageer
  • frits

     

    slaap rustig verder daar de luchthaven gaat gewoon door en dan kunnen we straks vanaf lelystad de lucht in , niks slecht voor de mens scheelt je alleen maar tijd en geeft een hoop gemak zo,n luchthaven om de hoek, nu nog even de startbaan door trekken tot almere en een baan richting zeewolde kunnen straks ook de a380.s hier komen .

  • Realist

     

    Helaas dames. Keep on dreaming. En ik hoop dat t toch nog heel snel gaat.

  • Stevie

     

    De naderingsroutes zijn lastig omdat Schiphol zo dichtbij is dat de landing van vliegtuigen al boven Lelystad worden ingezet waardoor de vliegtuigen lager gaan vliegen, wat een probleem geeft voor de veiligheid van Lelystad Airport. En daar is nu nooit eerder over nagedacht. Het zal mij ook niets verbazen als er uiteindelijk nog afstel komt ook.

    reageer
  • Barbara

     

    Wat is nou ongeveer een jaar op de eeuwigheid?

    reageer
  • Joop

     

    Van de "eeuwigheid" hebben we al een aardig portie opgesnoept.

  • Hannes

     

    Inderdaad, alles op zijn tijd, in alle bescheidenheid. En het web laten zoals het is, met alle wijsheid.

  • Bas

     

    Dat een Dijksma zich zo laat afschepen door LVNL. Ze zou ze juist moeten aanspreken en sommeren om de boel binnen 1 maand in orde te maken. Ze hadden hier al 1,5 jaar bezig mee horen te zijn. Grote schande! Of is er iets meer aan de hand?

    reageer
  • Lobbus

     

    Ja, Bas, er is inderdaad meer aan de hand. Dijksma realiseert zich dat de PvdA er niet goed aan doet om tegen de wens van nagenoeg heel Flevoland toch die uitbreiding van dit vliegveld er door te drukken. Ook electoraal, er komen immers verkiezingen aan, een slechte zaak voor de PvdA, die ooit een zelfbenoemd groen imago zou hebben. Daarom traineert ze nu. En gelukkig maar, wellicht is een nieuwe regering zo verstandig een streep door die uitbreiding te halen.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert