Vliegroutes kregen maanden nauwelijks aandacht

LELYSTAD
Het uitstellen van passagiersvluchten bij Lelystad Airport komt doordat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) maanden lang nauwelijks aandacht heeft besteed aan de vliegroutes. Dat bevestigt een woordvoerder van de dienst. Het gebrek aan aandacht had te maken met een conflict over de arbeidsvoorwaarden en inkomens van luchtverkeersleiders. 

Wat is het probleem met de vliegroutes?
In december 2013 zijn de voorlopige routes van en naar Lelystad Airport gepresenteerd. De uitwerking zou in 2016 en 2017 volgen, zodat ze op 1 januari 2018 konden worden vastgesteld. De routes boven en vlakbij Flevoland tot 6000 voet (zo'n twee kilometer hoogte) staan bijna vast. Volgens de woordvoerder van LVNL moeten ze nu goed worden aangesloten op hogere vliegroutes. Die lopen door tot aan de landsgrenzen. De vliegtuigen kruisen daarbij civiele en militaire routes en stijgend en dalend verkeer naar andere luchthavens. Deze puzzel moet worden opgelost.

Waarom is het niet op tijd gelukt?
Luchtverkeersleiding Nederland en de vakbonden waren het lange tijd niet eens over hoeveel een luchtverkeersleider zou mogen verdienen. Onlangs is dat vastgesteld op maximaal 238.000 euro per jaar.  Door het geschil heeft LVNL minder verkeersleiders tot haar beschikking gehad, waardoor het maken van routes voor Lelystad Airport op een lager pitje kwam te staan. Het bestuur van LVNL heeft daarop in november 2015 besloten om de inzet voor dit project te bevriezen. Pas tegen de zomer wordt er weer aan de routes gewerkt, zo laat de woordvoerder weten.

Wat gaat er nu gebeuren?
Vorige week heeft de in juni aangetreden nieuwe directeur Michiel van Dorst aan staatssecretaris Dijksma laten weten dat er nog zo veel moet gebeuren, dat 1 april 2018 niet langer haalbaar is. In december komt hij met een uitgewerkte planning. Mogelijk valt het jaar uitstel korter uit. Dijksma heeft de Tweede Kamer woensdag toegezegd dat zij de nieuwe planning nog voor het kerstreces naar buiten brengt.



 

 

reacties (17)

  • Rob

     

    Lelystad heeft zowieso geen prioriteit, grasbaantje van niks, is niks en wordt nooit wat. Stelletje amateurs die het bedacht hebben tegen beter weten in.

    reageer
  • Rita

     

    Huh? Dan kunnen ze het beter uitbesteden aan een paar goede ict-ers in Pakistan. Die bouwen zo een algoritme (Bij elkaar behorende instructies in een programmeertaal die een bepaald probleem oplossen of een bepaalde taak uitvoeren.)

    reageer
  • Jan2

     

    Het ligt helemaal niet aan het arbeidsgeschil van de luchtverkeersleiders. Vliegveld Lelystad is simpelweg op de verkeerde plek gepland. Alle routes boven Nederland zijn al jaren bekend en nu gaat men moeilijk doen omdat dan de onwaarheid die overheidsleugenaar Alders moest verkondigen, boven water komen. Beste medebewoners van Flevoland, bereid je maar voor op veel ellende en overlast. Wie mij niet gelooft mag een dagje bij mijn voormalige woning aan de NieuweMeerdijk (5) proberen te verblijven.

    reageer
  • Ih

     

    Als ik een verschil van mening heb op mijn werk met mijn baas loopt mijn werk geen jaar vertraging op. Ik heb dan namelijk geen werk meer...... Dit is ongehoord...

    reageer
  • Ed

     

    Eén: Veiligheid voor alles. Twee: Het luchtverkeersleidersgilde regelt zelf de selectie en de opleiding. Een onafhankelijke commissie zou eens moeten onderzoeken of deze machtspositie wordt misbruikt om de hoge salariëring in stand te houden. Het argument dat het om publiek geld gaat, vind ik wat minder sterk zolang er bij de publieke omroep praatjesmakers zitren die meer dan het dubbele binnenharken.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Willem

     

    Ik geloof totaal niet dat deze luchtverkeersleiders de boel saboteren. Dan zouden ze namelijk hun loon direct kunnen reserveren voor een mega te betalen schadeclaim. Iedereen wil zijn of haar werk toch goed doen de beloning volgt dan veel sneller als wanneer je de boel saboteert. Blijkbaar is het een erg moeilijke puzzel

    reageer
  • Zeewoldernaar

     

    Ik zie de schadeclaim van zelfvliegen al aankomen. Zij moesten zo nodig op tijd weg i.v.m. de komst van het nieuwe verkeer. Zijn hadden dus nog gewoon twee jaar door kunnen gaan. Even de rekenmachine pakken zou ik zeggen.

    reageer
  • Max Immelmann

     

    Even wat feiten op een rij: Reeds in 2013 is er via de RVT van de LVNL gemeld dat de LVNL niet in staat zal zijn om de periode 2016 - 2018 klaar te zijn en de intentie heeft dit te bespoedigen. Dit was algemeen bekend en is de reden waarom diverse luchtvaartbedrijven zich niet zullen vestigen op vliegveld Lelystad. Immers dit betekent dat zolang de infrastructuur op de grond en in de lucht niet operationeel is, het vliegveld alleen te gebruiken is voor kleine sportvliegtuigen (zoals nu), en zeker niet voor commerciële doeleinden. Verder, er is destijds besloten geen gebruik te maken van het aanbod van defensie om militaire verkeersleiders in te zetten en het luchtruim over te dragen aan de gecombineerde mil/civiel uitvoering. Dit zou spanningen bij LVNL veroorzaken, daar de militaire verkeersleiders slechts een 1/3 kosten. De LVNL heeft destijds gedreigd met acties op Schiphol. Tevens is door inzet van LVNL het plan om de Duitse verkeersleidingsdienst in te zetten (DFS) stop gezet. De DFS heeft destijds een plan opgezet wat binnen 2 jaar operationeel zou zijn voor vliegveld lelystad (lees operationeel eind 2015) en wat tevens de helft goedkoper zou zijn dan de initiele opgave van LVNL. Kortom oud nieuws, wat kennelijk nu wellicht voor eigen politieke doeleinden formeel kenbaar wordt gemaakt. Dat de LVNL een zieke organisatie is, is voor iedereen duidelijk. De LVNL is formeel een zelfstandig bestuursorgaan en is gebonden aan diverse governance regels en codes. Maar welke kennelijk niet gelden voor deze club. Als de huidige en de vorige staatssecretaris en de minister van V&W echte ballen hebben, dan zou ze de organisatie allang hebben aangepakt . Een mooi voorbeeld is Ronald Reagan die destijds als president, de 11000 verkeersleiders in Amerika heeft ontslagen. Ik heb er destijds veel rondgevlogen en de militaire verkeersleiders en de nieuwe (goedkopere) verkeersleiders hadden geen invloed op de veiligheid. in tegendeel.

    reageer
  • frits

     

    Keurig verhaal. Biedt mooie aanknopingspunten voor een oplossing: luchtverkeersleiders van Defensie inzetten, ondersteunt door de Duitse luchtverkeersleiding. En regel dat ook maar voor Schiphol. Er valt veel geld te besparen.

  • Dirk2

     

    Als LVNL dit reeds te voren wist zal er ook wel over gecommuniceerd zijn, toch? Dus de Wethouder, gedeputeerde en overige betrokkenen wisten hier al van? Zo ja, dan is dat liegen en daarmee een politieke doodzonde! Hetzelfde grldt voor de staatssecretaris. Publieke vraag is dan ook "wie spreekt hier de waarheid in dit dossier? En wie heeft wie, wanneer, eerst geinformeerd?" Op deze waarheid heeft de betalende burger toch tenmiste recht! En de Alderstafel? Wat was daar bekend? Het zal toch niet..... Ik hoop het van harte niet! Het vliegveld moet de economische herstelmotor zijn van onze stad en regio. Eerlijk duurt het langst, de waarheid zal ook hier bovenkomen op (spreekwoordelijk) "bijltjesdag".

    reageer
  • Ab

     

    Schandalig

    reageer
  • Rob

     

    graai cultuur is ook hier van toepassing

    reageer
  • Flevowatcher

     

    Die salarissen zijn groteske gebakken lucht, meer dan onze Mark, natuurlijk je hebt een hoop verantwoordelijkheid, but thats it.. En het feit dat de zaken nog niet geregeld zijn (afstel wordt uitstel, read my lips!) is het gevolg van een probleem dat niet op te lossen valt zonder ernstige overlast voor dorpen en steden: de lucht zit veel te vol (met vliegtuigen). Dat was al jaren bekend, al toen Tjeerd van der Zwan nog wethouder in Lelystad was. Zijn opvolger, Jop Fakkeldij is nu boos, maar wist ook al 10 jaar van het probleem, en de VVD ensceneert de 'vermoorde onschuld'. Door de eisen destijds, door de gemeenteraad van Lelystad, is er nu een probleem waar men niet uitkomt: het is niet mogelijk om zonder een van de toenmalige eisen (overvlieghoogte naar Schiphol, baanrichting en 'no fly' tijd een compromis voor 20.000 vliegbewegingen te sluiten. Dat was toen ook de mening van de raad: dus het vliegveld zou nooit een verlengstuk van Schiphol worden. Wat het nu wordt is waarschijnlijk ook niets: een paar charters van MartinAir en wat zakenvluchten, geen infra, geen Leisure en geen uitbreidingscapaciteit zonder heel veel heel boze Lelystedelingen...

    reageer
  • frits

     

    MartinAir bestaat al jaren niet meer! En de lucht zit echt niet te vol, vergelijk het eens met Londen. Het probleem is dat de graaiers van de Luchtverkeersleiding hun portemonnee belangrijker vonden dan Lelystad Airport. Het bestuur en de directeur die deze keuze gemaakt hebben, moeten gewoon persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor de financiële gevolgen van deze keuze. En uiteraard de laan uitgestuurd worden, samen met de staatssecretaris die verantwoordelijk is voor deze puinzooi.

  • Roel

     

    Ik vind het ook een behoorlijk hoog salaris. Maar bedenk wel dat luchtverkeersleiders beschikken over kennis en vaardigheden die schaars zijn in deze markt en bovendien dragen ze een enorme verantwoordelijkheid. Ze kunnen elders (zuid-oost Azië en arabische landen) zo voor het dubbele terecht. En bijklussen zoals de timmerman kunnen zij niet. Ik zou me dus even onthouden van cynische opmerkingen. Te weinig verkeersleiders = de dood voor onze economie en vliegveiligheid. Ook hier geldt het economische principe: schaars is duur.

    reageer
  • Janus

     

    Ach, ze kunnen, bovenop hun salaris van € 238.000, niets bijverdienen. Wat ontzettend zielig voor die verkeersleiders. Is de voedselbank misschien een optie voor ze? Komen ze de kerstdagen toch nog een beetje feestelijk door.

  • frits

     

    Dan wordt het tijd deze schaarste op te lossen door mensen op te leiden dan wel uit goedkope landen te halen. Zo'n ingewikkelde baan is het ook niet meer door de automatisering. En verder maakt dat niet uit: luchtverkeersleiding is geen commerciële taak, maar een publieke taak, en hoort dus niet bij een zelfstandig bedrijf thuis, maar gewoon bij het ministerie van I&M met bijbehorende publieke salarissen. Er zijn veel meer mensen met een verantwoordelijke baan die wel gewoon normaal verdienen.

  • goh,we zijn als bewoners weer eens in de maling genomen over de vliegroutes....was wel te verwachten dat dit zaakje stinkt..wat mij betreft mag dit gladjanussen project in zijn geheel afgeblazen worden.

    reageer
  • U trekt conclusies die niet gedekt worden door het artikel

  • Hannes

     

    Het was al vanaf het begin bekent, en nu is de verbazing groot. Laten we er vanuitgaan het vliegveld Lelystad ligt eral jaren. Alle tijd naar vraag en aanbod te groeien tot in alle redelijkheid, zo is Schiphol vanaf de spin ook ontstaan. Over 2 jaar heeft Schiphol alles weer ook op logistiek gebied alles voor elkaar door alle nieuwe technieken.

  • Hgl

     

    Wat een waanzin zo'n salaris. En dan ook nog een minimale inzet.

    reageer
  • Denker..

     

    Let op! Salarissen gaan toch omhoog en als tegenprestatie routes op tijd klaar?! Helemaal mis.......?!

    reageer
  • Johnny

     

    Van mensen die voor zo'n grijpstuiver (€ 238.000 per jaar) moeten werken, mag je ook geen stapje extra verwachten. Geef die mensen een fatsoenlijk salaris, dan lukt het misschien wel om alle taken naar behoren te verrichten. Want laten we eerlijk zijn, welke timmerman bijvoorbeeld komt er voor zo'n fooi nog zijn bed uit.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert