Rol luchtverkeersleiding "zeer kwalijk"

LELYSTAD
Gedeputeerde Jaap Lodders neemt het Luchtverkeersleiding Nederland zeer kwalijk dat het vaststellen van veilige vliegroutes naar Lelystad Airport jarenlang te weinig aandacht heeft gekregen. Het resultaat daarvan is dat de start van het vliegveld als vakantieluchthaven een jaar vertraging oploopt.

In de zaterdageditie van het tv-programma Over Flevoland Gesproken legt Lodders dat de schuld volledig bij Luchtverkeersleiding Nederland. De gedeputeerde wijst er op, dat die instantie de verzekering had gegeven dat het probleem tijdig opgelost zou worden.

Lodders houdt desondanks het vertrouwen dat het goed komt met de ontwikkeling Lelystad Airport, en hij laat weten dat alle investeringen volgens planning doorgaan.

reacties (18)

  • JJ

     

    Lelystad is totaal niet belangrijk voor Schiphol. Die vinden deze uitstel prima. Lelystad draagt niet bij aan de grootte van Schiphol voor de buitenwereld. Daar draait het om, prestige, de grootste willen zijn. Lelystad wordt een flop (als het al van de grond komt) en voor Schiphol is dat een vrijbrief om verder te groeien. Dijksma zal voor de verkiezingen nog wel wat beslissingen nemen omtrent Schiphol en is dan ook met de noorderzon vertrokken en de omwonenden hebben het nakijken.

    reageer
  • '^'^'

     

    Apart verhaal dit. Als leidinggevende / baas geef je je medewerker opdracht om voor een bepaalde datum de routes uitgewerkt en op papier te hebben. Dat lukt niet omdat de medewerker niet capabel is en vervolgens geef je hem nog een jaar extra tijd???? Wacht dacht je ervan om A) die incapabele medewerker(s) te ontslaan en vervangen door capabele mensen en daarna mouwen opstropen, overuren maken en zorgen dat de opdracht met max een maand vertraging uitgevoerd is. Hoe moeilijk kan het zijn.

    reageer
  • Bas

     

    Welkom bij Sharon Dijksma van de PvdA. Zo tekenend allemaal voor deze partij... Grote woorden, weinig... Ik zeg GEEN daden

  • Merlijn

     

    Mijn hemel wat is die Jeroen van der Laan onbeschoft en onbehoorlijk om die gedeputeerde telkens in de rede te vallen en niet te laten uitspreken. Ik heb me er dood aan geërgerd

    reageer
  • Hannes

     

    Een donderslag bij heldere hemel; De vraag was er maar het aanbod is voorlopig nog niet wat men ervan verwacht!!. Schiphol heeft nog velen mogelijkheden om zijn eigen strategie teweeg te brengen!!. Je kan alleen een fundament aanleggen als je de juiste specie hebt samengesteld!!. "En daar gaat voor Schiphol met alle nieuwe technologieën op logistiek gebied nog veel mogelijkheden teweeg brengen."

    reageer
  • Jaap

     

    Onduidelijk verhaal door gehannis met moeilijke woorden.

  • Hannes

     

    Een donderslag bij heldere hemel; De vraag was er maar het aanbod is voorlopig nog niet wat men ervan verwacht!!. Schiphol heeft nog velen mogelijkheden om zijn eigen strategie teweeg te brengen!!. Je kan alleen een fundament aanleggen als je de juiste specie hebt samengesteld!!. "En daar gaat voor Schiphol met alle nieuwe technologieën op logistiek gebied nog veel mogelijkheden teweeg brengen."

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • marcel

     

    hoop dat het hele vliegveld verhaal niet doorgaat , zien al ellende genoeg met maasticht airport wat ook meent van belang te zijn als vliegveld in een hoek waar nog meer vliegvelden zijn. Daar heeft zelfs de provincie Limburg al veel geld verloren voor openhouden dmv. garanties op financieel gebied. Want je gaat mij niet wijsmaken dat een TUI Fly of Ryanair een fatsoenlijk landingsgeld gaan betalen

    reageer
  • Frits

     

    Lelystad Airport is 100% eigendom van de Schiphol Group, niet van de gemeente/provincie. Situatie is dus onvergelijkbaar met Beek. Daarnaast ligt Lelystad gunstig ten opzichte van toeristentrekker Amsterdam, en vlakbij de Randstad waarvandaan velen goedkoop naar de Middellandse Zee willen vliegen. TUI Fly en RyanAir gaan wel degelijk een fatsoenlijk landingssgeld betalen van ca. €15 per reiziger. Dat is de helft van Schiphol, maar voor lowbudget-vliegveld Lelystad Airport voldoende om de businesscase rond te krijgen.

  • Willem

     

    Grote vraag is ,gaat het de luchtverkeersleiding lukken om de vliegroutes in te passen.Alleen een toezegging van , het komt wel goed , kan toch nooit het domweg doorgaan met investeren goedkeuren.

    reageer
  • Jan

     

    Welke rol speelt Eurocontrol in dit verhaal?

    reageer
  • mamma

     

    Ik snap niet dat een nieuw plan voor de aanvliegroutes 1 jaar moet duren? Dit moet toch sneller kunnen? Wie kan mij dit uitleggen?

    reageer
  • frits

     

    Een jaar? Was het maar zo, dan zou het nog op tijd zijn... Tot april 2019 - wat ze minimaal nog nodig zeggen te hebben - is 2,5 jaar!

  • Frits

     

    Met een zus in de Tweede Kamer moet dit op te lossen zijn. Gewoon een wetswijziging waarbij de luchtverkeersleiding in Nederland vanaf 1-1-2018 volledig door de luchtverkeersleiders van Defensie uitgevoerd wordt, op basis van door I&M vastgestelde routes voor de burgerluchtvaart. LVNL met de wetswijziging volledig ontmantelen.

    reageer
  • Jaap

     

    Je hebt mogelijkheden in hoogte en richting, als je met een paar man 1.5 jaar 8 uur per dag gaat zitten puzzelen moeten er toch wel een paar lijnen op een kaart te zetten zijn. Er hoeft geen paaltje in de grond geslagen te worden.

    reageer
  • Barbara en Loesje

     

    Wat er aan onveiligheid en luchtvervuiling boven de hoofden van Flevolanders komt te hangen wordt nog steeds blijmoedig en hoopvol vertolkt door vluchtige babbels van Hr.Lodders die graag om de hete brei blijven dansen. Zo ongelovig ziet het plaatje er voor ons eruit.

    reageer
  • nopper

     

    Sluiten dit vliegveld zo snel mogelijk vliegen met vliegtuigen is enorm luchtvervuilend. Dat weet iedereen en maar door doen en maar uitbreiden BAH

    reageer
  • Henk

     

    Hoe komt u er bij dat iedereen 'het' weet? Onzin. Zolang er vraag is, kortom mensen pakken het vliegtuig voor een fijne vakantie, is er ook noodzaak voor vliegvelden. Ik zou zeggen: zet u in voor voorlichting en overtuig uw medemens dat ze lekker op de fiets op vakantie moeten. Voor het milieu.

  • Kees

     

    'Volledig' hij dekt zich nu al in.

    reageer
  • j a n

     

    Gewoon stoppen hiermee vliegveld is gewoon overbodig

    reageer
  • hendrik

     

    Het was al lang en breed bekend dat LVNL capaciteitsproblemen had en uit de stukken van de Alderstafel had meneer Lodders kunnen afleiden dat LVNL en de militaire luchtleiders kritisch tegenover de geplande vliegroutes stonden. Dat krijg je wanneer je politici en beroepslobbyist Hans Alders laat nadenken over vliegroutes en het niet alleen aan de experts overlaat. De vertraging gaat nog veel langer duren dan een jaar, dat moge nu al duidelijk zijn.

    reageer
  • Bram

     

    Hoe simpel is het afschuiven op een ander,terwijl je zelf zit te slapen,tja Lodders eigen!!!

    reageer
  • Ed

     

    En niemand kwam op het idee om regelmatig te vragen naar de voortgang? Het Nederlandse Luchtverkeersleiders Gilde kan zeker wat meer extern toezicht en regelgeving gebruiken, is mijn indruk.

    reageer
  • Liz

     

    Dat is precies wat ik ook meteen dacht. Wie is hier de projectleider en houdt de planning in de gaten? Helemaal niemand??? Toch vreemd bij zo'n groot project met zoveel belangen en zaken die 'geregeld' moeten worden. Dit zou geen verrassing moeten zijn. Wel een (dure) leerschool......

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert