Inloopbijeenkomst A6 druk bezocht

ALMERE
Een informatiebijeenkomst over de verbreding van de A6 in Almere trok maandagavond zeker 150 belangstellenden. 

Omdat het gedeelte van de A6 tussen de Hollandse brug en de Havendreef klaar is, begint Rijkswaterstaat volgend jaar met de volgende fase. Het gaat om het deel van de snelweg tussen de Havendreef en Almere Buiten-Oost. 

De weg wordt verbreed naar 4 x 2 rijstroken. De A6 wordt ter hoogte van het Weerwater verlaagd en busstation 't Oor wordt verplaatst. Daarnaast krijgt het toekomstige Floriade-terrein zijn eigen ontsluitingswegen.

De bedoeling is dat de werkzaamheden voor de start van de Floriade in 2022 klaar zijn. Tijdens de informatieavond waren ook de provincie Flevoland en de gemeente Almere aanwezig. Zij gaven tekst en uitleg over onder meer de aanpassingen bij de Hogering en de verbreding van de Waterlandse weg.

reacties (26)

  • .\/\/.

     

    Toch is de burgemeester zelf, in driedelig pak en met de ambtsketting om bij alle, ja álle Stedenwijkers langsgeweest om deze bijeenkomst aan te kondigen hoor!

    reageer
  • stephan

     

    @Ed: die kaalslag heb ik gezien en misschien had er 1 rij bomen minder gekapt kunnen worden maar zie bij het eerste deel hoeveel ruimte de wegverdubbeling in beslag neemt. Ook toen regende het kritiek op de kaalslag maar als je nu over de nieuwe wegen rijdt dan is er toen niet te rigoureus gekapt. Misschien had er 1 rij bomen kunnen blijven staan maar meer niet. Ik heb de ontwerptekeningen jaren geleden al gezien om te weten dat deze kaalslag helaas nodig is. Vergeet niet dat de A6 verdubbeld wordt en dat er nieuwe afslagen komen. Dat is wat anders dan een simpele rijstrook extra.

    reageer
  • Hannes

     

    Men gaat Almere sneller voorbij; En Lelystad en verder naar het noorden heeft er economisch voordeel bij......!

    reageer
  • Ed

     

    Stephan, al gekeken ter plekke? je schrikt je kapot! Dit had zeker anders gemoeten en ook zeker anders gekund. Wel erg goedkoop om inwoners die gefundeerde kritiek leveren, weg te zetten als personen die toch altijd wat te klagen hebben! Het gaat vele jaren duren voor we deze kaalslag te boven zijn.

    reageer
  • Ed

     

    Stephan, al gekeken ter plekke? je schrikt je kapot! Dit had zeker anders gemoeten en ook zeker anders gekund. Wel erg goedkoop om inwoners die gefundeerde kritiek leveren, weg te zetten als personen die toch altijd wat te klagen hebben! Het gaat vele jaren duren voor we deze kaalslag te boven zijn.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • stephan

     

    Reactie op Van Haven: wel erg kort door de bocht om te stellen dat er ruim 40 jaar geleden verkeerd is gepland. Niemand kon toen vermoeden wat een sprong de mobiliteit sindsdien zou nemen. Er wordt hier veel geklaagd over de kaalslag maar ook de klagers willen dat de stad bereikbaar blijft. Natuurlijk had alles bij het oude kunnen blijven maar dan staat het vanaf Lelystad tot Muiden inclusief de ringwegen om de stad uren vast. En dan wordt daar weer over geklaagd. Kortom, het is nooit goed.

    reageer
  • Hannes

     

    Hoe veel belangrijker zou het zijn om het kappen van bomen op het zo kwetsbare eiland te sparen voor een woonwijk wat alleen maar een financiële en fundamentele verzakking veroorzaakt waarvan de gevolgen niet zijn te overzien!.

    reageer
  • Bobby

     

    Nu maar hopen dat dit nieuwe asfalt net zo'n triomf wordt als het zelfverklaarde succes bij de Hollandse Brug en de A1, waar de files onvoltooid verleden tijd geworden zijn.

    reageer
  • Hans

     

    Blijkbaar roept het woord "achterland" bij u een negatieve associatie op. In de planologie is dit echter een heel normale uitdrukking; het betekent gewoon (een verbinding naar) een verderop gelegen stedelijk gebied. Daar is dus niet iets discriminerend of negatief mee bedoeld. Verder hebben locale "wethoudertjes" geen zeggenschap over de aanleg van rijkswegen.

    reageer
  • Van Haven

     

    Ooit was het de bedoeling van Almere een autoluwe en groene stad te maken. Helaas is er niet voldoende vooruit gedacht en zijn er nu veel mensen die asfalt belangrijker vinden dan groen.

    reageer
  • Emma

     

    Onzin, ik hou van groen, maar ga, om diverse redenen, ook vaak ergens met de auto naar toe.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Beetje katten is altijd makkelijk. De 'achterlandbaan' is de rechtstreekse weg tussen verkeer uit Lelystad en Muiderberg, zonder dat deze rijstroken worden afgeknepen door invoegend verkeer van Almere. Het lijkt me dat mensen die uit oorden met superwethoudertjes komen daar toch waarlijk niet over zouden moeten klagen. Al was het alleen maar omdat de indeling van de A6 het werk is van het Rijk (Rijk als in: Rijksweg) en niet van lokale wethoudertjes en hun criminele onderdanen. Ik weet dat vooroordelen het leven overzichtelijk houden, maar hier zijn ze nutteloos.

    reageer
  • Ed

     

    Prima dat U even lollig uit de hoek wil komen. Maar mijnerzijds toch een serieuze reactie: Planologen hadden de unieke kans in Almere om de stad vanaf de tekentafel te ontwerpen, rekening houdend met automobiliteit én de behoefte van de meeste mensen aan een groene woonomgeving. Dat laatste is ook wat de gemeente uitdraagt. Als men vanaf het begin voldoende ruimte had gereserveerd voor uitbreiding van de A6 en voor groen, dan was de huidige kaalslag niet nodig geweest. Een kwestie van planning. Deze situatie doet het imago van Almere natuurlijk geen goed. Wederom een gemiste kans.

    reageer
  • hmmmm

     

    en hebben geen kinderen.....

    reageer
  • Pardon?

     

    Een achterlandbaan???? Wat is dat nu weer.... Denkt u dat alles na Almere het achterland is??? Gemeenten Lelystad en Emmeloord hebben hun zaakjes beter voor elkaar dan Almere hoor.... Daar vind je niet zoveel wethoudertjes die de druk niet aankunnen en de gekste capriolen uithalen. Ook de criminaliteit is daar een stuk minder...

    reageer
  • Hannes

     

    Inderdaad; Met deze overdreven wegverbreding zal Almere langs de A6 zoveel als maar kan filevrij zijn; Met als gevolg richting het zuiden op velen andere locaties langzaam rijdend en stilstaand verkeer erbij. " Nu al duidelijk merkbaar." Hoe je het went of keert Nederland blijft een kleinland.

    reageer
  • Ton

     

    Men zou natuurlijk om de bomen heen kunnen asfalteren echter dat bevordert niet de doorstroming van het verkeer 😊. Fijne dag iedereen.

    reageer
  • Rutger

     

    Mensen die van groen houden komen met de trein.

    reageer
  • Emma

     

    Helemaal mee eens. Zelfs als er deels herplant gaat worden langs de nieuwe wegen, wat ik betwijfel, duurt het vele jaren voor die bomen weer een beetje formaat hebben. Straks komen de Floriade-bezoekers -veelal mensen die van 'groen'houden- via een asfaltvlakte Almere binnen, slechtere reclame voor de stad kun je niet bedenken.

    reageer
  • Antje Ha

     

    Het is al jaren bekend dat het 4 x2 zal zijn. Een achterlandbaan in het midden en een lokaal verkeer baan aan de buitenzijde. Dat kunt u toch eenvoudig zien bij Stad-West en Stedenwijk

    reageer
  • Ed

     

    De bomen die een prachtig groen decor hadden kunnen vormen voor de floriade, vallen allemaal ten prooi aan deze extreme kaalslag. Van het voornemen om zich als "groene stad" te profileren tijdens deze expo, zal dus weinig terecht komen. Misschien had men beter een evenement voor de asfaltbranche kunnen organiseren. Triest, Almere verdient zoveel beter.

    reageer
  • Ron h

     

    Ja hoor is de zoveelste al

    reageer
  • Koos

     

    Ja, dit is geregeld gemeld. Ook op de site van omroep Flevoland.

    reageer
  • Frans

     

    Denk je dat die 150 bezoekers spontaan langsliepen en dachten 'goh, laten we eens binnen kijken?'

    reageer
  • Ha6

     

    Naar 4 x 2 banen of 2 x 4?

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Is dit ergens aangekondigd geweest? Altijd handig die berichten achteraf.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert