Nieuwe dienstregeling NS: Lelystad en Almere in klachten top 10

FLEVOLAND
Twee Flevolandse treinritten staan in de klachten top 10 van Rover. De lijst is samengesteld aan de hand van ruim 2000 klachten van reizigers over de nieuwe dienstregeling van NS. Die ging afgelopen zondag in. 

Op plek vijf staat het traject Lelystad-Amsterdam. Reizigers klagen dat ze niet meer direct naar Amsterdam Centraal kunnen reizen. Sinds zondag moeten ze overstappen.

De treinrit van Almere naar Utrecht zorgt ook voor onrust bij Flevolanders. Die staat in de lijst op plek negen. Reizigers klagen over de extra overstap, langere reistijd en minder treinen. 

Wat niet in de lijst staat maar mogelijk wel voor verwarring zorgt, is de intercitystop in Almere Buiten. Na lange tijd doet de trein dit station weer aan, maar de machinist was dat woensdagmiddag kennelijk vergeten. Op Twitter beklagen reizigers zich er over dat de trein niet stopte en doorreed naar Lelystad.



De NS betreurt het incident. Volgens een woordvoerder komt het zelden voor dat machinisten niet stoppen bij een station.
 

reacties (33)

  • leendert

     

    als je vroeger van dronten naar amsterdam centraal wilde, had je rechtstreeks sprinter 1 uur en 5 minuten nu doet deze sprinter nog steeds van dronten naar amsterdam 1 uur en 10 minuten ( langer dan vroege) maar als je van dronten naar leleystad gaat daar overstappen op intersity den haag centraal en rijst met dze trein van lelystad tot almere centrum en daar ovestappen op intersity amsterdam centraal 1 uur rijstijd ( korter dan vroeger)

    reageer
  • frits

     

    De bussen sluiten in Dronten aan op de treinen van en naar Zwolle. Omdat die treinen op andere tijdstippen rijden dan de treinen van Lelystad/Amsterdam, kan niet op alle treinen aangesloten worden. Dan zou de frequentie van de bussen omhoog moeten, en moet de provincie daar de portemonnee voor trekken.

    reageer
  • De meester

     

    Me werk is vast niet leraar Nederlands.

    reageer
  • pieter

     

    In Dronten is dat busbedrijfje niet in staat gebleken om de bus op de treinen te laten aansluiten, over klantvriendelijkheid gesproken, !!!! blijf maar lekker voor jan met korte achternaam met nog minder gevulde grote bussen rond rijden.

    reageer
  • NS machinist

     

    Niet alle machinisten waren op de hoogte van de extra stop. En als je jarenlang met de intercity door rijdt daar kan het zijn dat je het even vergeet dat er ineens gestopt moet worden. Lelystadse machinisten rijden iedere dag op dat traject. Gewenningsproces.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Wauw lees jij mijn reactie wel? Ik zeg nergens dat ik het zo goed weet. Ik vertelden alleen over mijn ervaring en die was niet goed. Dus waar jij leest dat ik het zo goed weet hoe de hele dienstregeling moet worden gepland, haal ik niet uit mijn reactie. Maar goed blijkbaar zie jij dat wel, als ik vertel over mijn ervaring (?). Maar jij verteld dus nu over jouw traject ervaring, mag ik dan net zoals jij concluderen hieruit dat jij het dus beter weet en overal op wijst dat jij bij de NS aan de slag moet? En dat je uit de hoogte nu blert. Want tja dat concludeer jij ook uit mij ervaring beschrijving. Persoonlijk aanvallen is ook een beetje apart. En het is ook raar als mensen geen feedback geven. Van feedback leer je en kan je verbeteren ook de NS. Stel je voor dat niemand verteld over zijn ervaring. Dan kan NS nooit goed evalueren. Feedback hoort er bij en als jij dat niet vindt kunnen is dat jammer, de samenleving is gebouwd op evalueren en leren (verbeteren). Zo kunnen we groeien. De klachten zorgen juist voor verbetering. En ik was voor de rest heel respectvol, geen gescheld geen 'uit de hoogte', gewoon simpel hoe ik het heb ervaren en wat er mis ging.

    reageer
  • Kareltje

     

    Was het maar waar. Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat de Intercity met een sukkelgangetje van Weesp naar Almere reed omdat er een vertraagde Sprinter voor zat. Dan verwacht je dat ze de Intercity op Almere Centrum de kans geven om dat boemeltje in te halen. Maar nee hoor: op Almere Centrum staan beide treinen naast elkaar stil en toch mag de Sprinter eerder vertrekken. Pas bij Oostvaarders kan/mag de Intercity pas inhalen.

    reageer
  • Volgens mijn heeft de gemeente niks met de dienst regeling van het spoornetwerk te maken.

    reageer
  • Ron

     

    Als ik alle reacties zo lees dan wordt mijn gevoel inderdaad bevestigd. En dat is dat de nieuwe dienstregeling helemaal niet een verbetering is voor de reiziger, maar voor de NS zelf. Die haalt met die korte lijntjes inderdaad makkelijker het prestatiecontract dat ze met Den Haag heeft. NS bobo's en politiek blij, de reiziger is vervolgens de klos. Waarom de directe IC tussen Lelystad en Amsterdam Centraal en Sloterdijk moest sneuvelen kan de NS gewoon niet uitleggen. Het heeft niks met capaciteit o.i.d. te maken, want die is hetzelfde gebleven. Ik denk dat de Lelystedeling liever 2 IC's per uur naar Schiphol heeft i.p.v. 4 en 2 naar Amsterdam Centraal en Sloterdijk. Dat lijkt mij als reiziger ook het meest logische. En de Gemeente Lelystad heeft ook liggen slapen. Die had nooit mogen zeggen dat dit geen verslechtering zou zijn. Ze hadden juist flink hier tegen moeten protesteren! Maar ja... die ambtenaren, raadsleden en wethouders op het stadhuis hebben geen idee wat er leeft in hun stad. Ze doen maar wat. Als het maar in hun eigen belang is.

    reageer
  • maar als je het allemaal zo goed weet hoe het wel moet zou ik zeggen ga aan de slag bij de NS als planner, het is zo makkelijk om te wijzen. Ja ik reis van Lelystad naar Almere, maar heb de eerste paar dagen ook al 10 / 15 min vertraging gehad waardoor ik me bus aansluiting mis en te laat op me werk kom, maar ik bler niet zo hoog van de toren.

    reageer
  • Lelystad

     

    Vanochtend ging het natuurlijk weer mis. Intercity naar Almere vertraagd (7:43), waardoor de overstap naar Amsterdam centraal op Almere niet te halen was. Naja, eigenlijk wel. Want we hadden maar vijf minuten vertraging. maar omdat de intercity naar Amsterdam centraal begint op Almere buiten en wij er dus niet langs konden, kwamen we niet op tijd in Almere aan. Handig om een klein station zoals almere buiten als stop plaats te maken voor intercity's. Er kan niets langs!

    reageer
  • Het traject Lelystad Almere heeft dan ook geen grote veranderingen. Dus hoezo mogen wij niet klagen over grote problemen met de nieuwe veranderingen. Je zegt net zelf dat je niet verder gaat dan Almere, dan is het makkelijk praten. Vanochtend weer zelf 1 uur en kwartier gereisd om op Amsterdam centraal te komen vanaf Lelystad. Terwijl de oorspronkelijke planning 40 minuten was.

    reageer
  • We weten het allemaal zo goed en beter, ik zou zeggen bel de NS en bied je vrijwillig aan. En ja ik reis elke dag met de trein van Lelystad naar Almere.

    reageer
  • Flevo Flevo

     

    Waarschijnlijk als Syntus in Almere gaat rijden op het busvervoer zal er vanuit Almere ook geen rechtstreekse bus meer van Almere naar Hilversum gaan rijden.

    reageer
  • Astrid

     

    Oudste zoon nu problemen op traject Lelystad-Amsterdam, jongste zoon op traject Amsterdam-Den Haag, zus op traject Dordrecht-Den Haag en als ik van Almere naar Dordrecht wil, moet ik 2 tot 4x overstappen ipv de rechtstreekse intercity (richting Vlissingen). Lekker bezig NS!!

    reageer
  • Janine hildebrand

     

    Ik heb het ook een keer gehad moest naar school nr Lelystad, nam toen de trein in Muziekwijk om vervolgens over te stappen op de intercity naar Lelystad kwam op tijd. Reed de trein ook door, en met de docenten van mijn opleiding geloven ze je nooit mocht gelijk de les niet in en miste dus gelijk een belangrijk en last vak door de NS mis!

    reageer
  • frits

     

    Wat een kul. Je kunt een dienstregeling ook zo maken dat de sprinters tussen de intercity's passen, en op de Flevolijn niet ingehaald hoeven worden. Zo was het ook altijd. De ware reden is dat de NS de intercity van Lelystad naar Amsterdam Centraal en Sloterdijk opgedoekt heeft, en met een waardeloze stoptreindienstregeling ook wil voorkomen dat mensen de stoptrein naar Amsterdam Centraal gaan gebruiken. Mensen worden gedwongen die overstap in Almere te gebruiken. Nou, dat doen we dus niet. Gelukkig wordt de snelweg verbreed, en gebruiken we nu gewoon vaker de auto naar Amsterdam. Met dank aan dat waardeloze monopolie van de NS. Laat Arriva, Connexxion of Syntus maar een intercity tussen Lelystad en Amsterdam Centraal en door naar Sloterdijk rijden. Maar Sharon Dijksma houdt de NS de hand boven het hoofd, want daar zitten politieke vriendjes als Ineke van Gendt (GL) en die gesjeesde D66'er. Bah.

    reageer
  • Iebee

     

    Ok, niet meer rechtstreeks naar Hilversum vanaf Parkwijk, en via CS en/of Weesp een kwartier later in Hilversum, waardoor ik nu voor 9 uur weg moet, dus veel duurder. Voor mij geen trein meer maar de bus.... Half uur eerder weg 's ochtends, maar iig goedkoper voor 9 uur. Dag NS..... 😡

    reageer
  • Kareltje

     

    Minder vertraging op papier dus. En dat is waar de NS vooral op afgerekend wordt. Als je treinen een traject laat rijden die de helft korter is dan voorheen, is de kans op vertragingen veel kleiner. Doorgaande treinen die een tussenstop op bijvoorbeeld Amsterdam CS of Utrecht CS hebben, blijven daar rustig 5 tot 10 minuten staan. Dus mocht de trein onverhoopt vertraging hebben, dan wordt het met die lange tussenstop vanzelf weer rechtgetrokken. Dus op papier rijden treinen vaker op tijd. Alleen moet de reiziger nu vaker overstappen of langer wachten op stations met een lange tussenstop. zodat de reistijd in veel gevallen alleen maar langer wordt.

    reageer
  • Eefje

     

    Dat moet je maar kunnen! Ik heb wel gehad dat een bus letterlijk 1 minuut voor het vertrek van de trein op het station aankwam. Drie keer raden wat er gebeurde.... En nee, dat was niet normaal voor die bus, dit kwam door een omleiding. Anders had ik wel een bus eerder genomen.

    reageer
  • Robert

     

    Het is een illusie om te denken dat de nieuwe dienstregeling er is voor de reiziger. Deze is idd slechts bedoeld om vertragingen te voorkomen en daardoor een goede sier te maken voor de politiek. Een IC die alleen tussen Almere Centrum en Amsterdam CS rijdt. Terwijl er heel veel reizigers zijn die op Amsterdam Sloterdijk werken. Die moeten een extra overstap maken. En dan nog niet spreken van reizigers die vanuit Lelystad reizen naar Amsterdam Sloterdijk, die moeten nu twee keer overstappen. De reis naar Utrecht startend van Almere Centrum en die geen Utrecht Overvecht aan doet, duurt net zo lang als voor de nieuwe dienstregeling. Toen vanaf Almere Oostvaarders en een stop op Utrecht Overvecht. Het is en blijft een ergernis, de NS. Maar helaas geen alternatief.

    reageer
  • MKM

     

    Dus alleen de NS heeft profijt van minder vertraging?

    reageer
  • john johan otten

     

    ps flevolanders;er is een site die heet ns.nl en klik op reisplanner en volg meerdere prijzen als je 40 procent kortingspas hebt scheelt je weer in tioentallen eurotjers.dus mocht er nog ergens een domblondje zijn tussen almere en hoogeveen richting groningen via zwolle spoor 14 stoptrein naar groningen dan kom je mij ergens tegen in hoogeveen knal oranje kroningsfiets met krantentas[als enige die fiets hebt uit voorjaar 2013].

    reageer
  • Ron

     

    Sorry hoor maar dan zorg je toch dat je 5 minuten voor vertrek op het station bent? Is dat nou zo moeilijk?

    reageer
  • Julia

     

    Moet je aankomen op station Dronten......de laatste stadsbus om van iets over half 8 rijdt weg als de trein aankomt. Nee daar is over nagedacht....... Hoe bedenken zij het.

    reageer
  • Julia

     

    Ook ik vind dit. Iet te begrijpen. Stapt geen hond in. Aan de conductrice gevraagd waarom dit is. Haar antwoord: dat heeft men zo gepland en wij voeren het uit. Je krijgt geen antwoord omdat het voor hen totaal onbegrijpelijk is.

    reageer
  • Tuuk

     

    Omdat een intercity altijd voorrang heeft op een sprinter!

    reageer
  • Tuuk

     

    Ook staat er niet bij dat de treinen bij Oostvaarder 1 a 2 minuten te vroeg vertrekken en ik mijn trein al vanaf maandag mis en dus weer een half uur kan wachten!

    reageer
  • Kareltje

     

    Ik moet de NS toch een compliment geven. Aanvankelijk dacht ik dat het niet slechter kon op het traject Almere - Utrecht maar verdomd, het is ze toch gelukt! Echt heel knap. En de IC Almere - Amsterdam CS - Schiphol is ingeruild voor een stoptreintje (waar voor de derde avondspits op rij de mensen niet eens allemaal inpasten) of een IC pendeldienst naar CS waardoor je hoe dan ook over moet stappen op treinen die ook armvol zitten. Ook collega's elders in het land klagen steen een been over de langere reistijden, korte treinen en extra overstappen. De enige die wijzer wordt van de nieuwe dienstregeling is de NS zelf omdat alles nu is opgeknipt in kortere trajecten, waardoor treinen minder snel vertraging hebben (wat handig is voor het prestatiecontract).

    reageer
  • Jeroen

     

    Is toch vrij logisch? Omdat de intercity sneller gaat dan een sprinter, en er tussen Lelystad en Almere niet ingehaald kan worden.

    reageer
  • De conducteur

     

    En over tienduizenden andere ritten is helemaal niet geklaagd...

    reageer
  • Maartje

     

    Het slaat ook nergens op dat er een Intercity stopt op Almere Buiten. Belachelijk. Zwaar irritatie punt voor vele reizigers voor een pleziertje voor een handvol mensen. Buiten de spits om is er geen kip daar te zien. Waarschijnlijk in nieuwe dienstregeling 2018 gelijk weer verleden tijd.

    reageer
  • Adriana

     

    Net terug vanaf almere centrum naar lelystad. Kun je kiezen uit een sprinter die vertrekt om 15.28 of een intercity die vertrekt om 15.40 dus we kiezen de eerstkomende .... dom!!! Want deze trein staat gewoon 5 minuten stil op station almere oostvaarders(alsof iemand daar nog instapt) komt langs het andere perron de intercity langs!!! Mijn vraag is waarom???

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert