'Groei Schiphol bevestigt noodzaak Airport'

LELYSTAD
De snelle groei van Schiphol bevestigt de noodzaak om Lelystad Airport zo snel mogelijk te openen, ook al wordt dit een jaar later dan gepland. Dat zei de president-directeur van Schiphol, Jos Nijhuis, maandag bij de nieuwjaarsreceptie.

Grens in zicht
Schiphol heeft vorig jaar het recordaantal van 63,6 miljoen passagiers verwerkt bij 479.000 vliegbewegingen. Daarmee komt de afgesproken grens van 500.000 vliegbewegingen nadrukkelijk in beeld en wordt de noodzaak van Lelystad Airport om bij te springen bevestigd.

Verbazing
Nijhuis zegt nog steeds verbaasd te zijn dat het de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) niet gelukt is de vliegroutes op tijd af te hebben. In november werd bekend dat Lelystad Airport daardoor pas in april 2019 volledig ingezet kan worden.

Nieuwbouw
Schiphol zal gewoon doorgaan met de bouwactiviteiten op Lelystad Airport, ook al betekent dit dat de nieuwe terminal een jaar niet wordt gebruikt.

Luchtvaartmaatschappijen
Volgens Nijhuis was Schiphol volop in gesprek met luchtvaartmaatschappijen om het poldervliegveld vanaf 2018 te gaan gebruiken. Die gesprekken zijn nu gestopt, totdat duidelijk is wanneer de luchthaven echt open gaat.

reacties (8)

  • pauline

     

    ik wil dit vliegveld nu hbeben

    reageer
  • Ro

     

    Afgezien van het feit dat dit een volstrekt idioot plan is, is dit ook nog eens een gevaarlijk plan. Vliegveld ligt vlakbij een groot natuurgebied. En wat heeft dit natuurgebied? Juist, vogels. Heel veel vogels. Deze vogels vliegen op termiek naar de Randmeren En daar gaan de vliegtuigen straks doorheen met alle gevolgen van dien. Ik denk niet dat er ook maar één piloot / maatschapij is die dat gaat doen. Overigens is de combinatie provinciale / gemeentelijke overheid en dit soort miljoenenprojecten nooit een gunstige combinatie geweest. Niet zelden lopen dit soort projecten uit op een totaal fiasco. Voorbeelden helaas te over.

    reageer
  • Frits1

     

    Als je naar de foto kijkt weet je zeker dat deze man teveel van het "Alders-onwaarheidsserum" drinkt. Dat zit nl in z'n glas. De ramp voor Flevoland voelt hij in z'n knip met een nog hoger salaris. Gaat er in elk geval één iemand op vooruit. En als hij slim is (nee dus) dan worden die gesprekken ook niet meer hervat.

    reageer
  • Hannes

     

    Bepaalde project scenario's hebben in het verleden; zonder een gegarandeerde marktwaarde, met een vergelijkbare strategie weinig te weeg gebracht! Dit maatschappelijke ontwikkelings project rammelt aan alle kanten!!

    reageer
  • frits

     

    Het is gewoon een project van Schiphol Group, gefinancierd uit de reizigersopbrengsten van Schiphol en in de toekomst ook Lelystad Airport zelf. Met de marktwaarde zit het dus wel goed; er gaat geen euro belastinggeld naar de uitbreiding van het vliegveld (wel naar de aanleg van de wegen, maar dat is bij elke nieuwe woonwijk of bedrijventerrein zo).

  • Tja

     

    Haha, de jaloezie vanuit kansloze projecten stad Almere druipt er vanaf. Jullie krijgen binnenkort witchworld en de icedome is vast ook bijna af? En straks de floriade als financieel toetje! Gun Lelystad ook eens wat....

  • Rob

     

    De tijd zal het leren.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Harry Klein

     

    Mooi dat de bouw doorgaat. Meer dan opmerkelijk om de besprekingen met luchtvaartmaatschappijen te staken in deze fase! Verplaatsen zal toch ook niet in een paar maanden geregeld zijn, nog los van afspraken, contracten, etc.

    reageer
  • frits

     

    Het wachten is nu dat LVNL met een datum komt dat het vliegveld in gebruik genomen kan worden, en hoeveel vluchten er de eerste jaren kunnen komen (het ziet er nu naar uit dat er maar vraag is naar vlichten dan er geboden kunnen worden). Die gegevens worden als het goed is binnen een aantal weken bekend gemaakt, maar met LVNL en staatssecretaris Dijksma weet je het maar nooit. Dan kan die startdatum en het aantal vluchten in de contracten gezet worden.

  • Willem

     

    Lees in de Volkskrant dat er volop wordt ingezet op uitbreiding van Schiphol . Nieuwe kabinet zal hier over moeten beslissen. Afspraken met omwonenden zullen dan weer op losse schroeven komen te staan. Dit staat ons ook te wachten in de toekomst. Het kan dus nog wel eens van pas komen dat de opening van Lelystad AirPort wordt vertraagd

    reageer
  • Thomas

     

    Toch komen al snel de grenzen in zicht van wat men nog kan doen qua huizen opkopen of overlast compenseren. Een tweede locatie waar meer ruimte is, is gewoon een stuk economischer.

  • Eefje

     

    Lelystad Airport. Is dat niet dat vliegveld waar geen luchtvaartmaatschappij op wil vliegen, de hoeveelheid banen die het oplevert absoluut niet zeker is omdat het onderzoek rammelt als een malle, waardoor er minder windmolens, minder hoge windmolens kunnen komen en er een heel stel vogels afgemaakt moeten worden? Cool!

    reageer
  • frits

     

    Nee, dan heb je toch een ander vliegveld voor ogen. Voor Lelystad Airport staan diverse grote vliegmaatschappijen te trappelen, waaronder Transavia en RyanAir.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert