'Trek Intercity's door naar Dronten en Noord-Nederland'

DRONTEN
Als het aan de Drentse gemeente Hoogeveen ligt, stopt er voortaan ook in Dronten een Intercity. De gemeente heeft twee adviesbureaus onderzoek laten doen om de treinverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland te verbeteren. 

Hoogeveen kende tot eind 2012 eenmaal per uur een rechtstreekse Intercityverbinding met Amersfoort en Amsterdam. In de gewijzigde dienstregeling verviel die. Nu is er een stoptreinverbinding met Zwolle. Daar moeten reizigers dan overstappen. Hoogeveen zet zich ervoor in om dit te wijzigen. 

In het onderzoek is een aantal scenario's onderzocht. Daaruit is een voorstel gekomen om Intercity's door te trekken van Lelystad tot Zwolle en Groningen. Tussenstations als Hoogeveen, Kampen Zuid en Dronten worden dan ook aangedaan. 

"De NS kan binnen de bestaande infrastructuur reizigers beter bedienen. Wij vinden dat dit dus ook moet. Een betere bereikbaarheid voor zowel de grote als de kleinere stations is haalbaar en biedt de reiziger een volwaardig en aantrekkelijk alternatief voor de auto. We gaan hierover, samen met collega-gemeenten, met NS in gesprek", zegt de Hoogeveense wethouder Jan Steenbergen.

reacties (17)

  • Emmeloorder

     

    Wanneer komt er nu een trein van Emmeloord naar Zwolle of van Urk naar Zwolle?

    reageer
  • Reiziger

     

    Dronten zou wel een goed plan zijn, behoorlijk veelgebruikt station gezien de flinke reizigersstromen van studenten richting met name Zwolle en ook het noorden (Groningen, Leeuwarden). De Sprinter is leuk voor de vele stops in Almere maar Dronten kan wel een Intercity gebruiken. Misschien ook indirect goed voor de ontwikkeling van het Dronter stationsgebied wanneer hier meer treinen stoppen, denk aan de haalbaarheid van een stationswinkel als Kiosk, wat voor die twee treinen die eens per halfuur stoppen echt niet rendabel is. Laat de Intercity in Flevoland dan ook alleen stoppen op Almere Centrum, evt. Buiten, Lelystad en Dronten. Kampen Zuid vind ik dan weer een beetje teveel van het goede.

    reageer
  • Johnny

     

    doe maar de intercity op alle haltes laten stoppen, ups data is er al, Sprinter genoemd.

    reageer
  • Nico

     

    Ik ben voor ICstations in Almere Haven, Zeewolde en Nagele. Kan iemand dat even fixen?

    reageer
  • Almere4ever

     

    hahahaha dit relativeert alles.

  • De meester

     

    Drentense??? Drentse!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • De conducteur

     

    Het idee van een Intercity is om alleen bij grote plaatsen te stoppen. Kampen-Zuid en Dronten horen daar niet bij.

    reageer
  • Ron

     

    Dat is achterhaald. Waarom zouden alleen mensen in grote steden in een snelle trein met toilet moeten kunnen stappen? Betalen die meer voor een kaartje?

  • Wil

     

    Een directe verbinding van Lelystad naar Utrecht en weer terug zal ook zeer gewenst zijn. De directe verbinding die er was, reed maar 1 keer en dat was om 5:50uur.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Laat me raden, deze supersnelle trein stopt zeker ook ieder kwartier voor "Station Lelystad bij Wil voor de deur"?

  • Dirk

     

    Intercity. Dus voor city en geen dorp. Doorrijden dus.

    reageer
  • grondstof

     

    De gemeente Hoogeveen timmert wel erg aan de weg, zij willen een intercity naar Lelystad en een snellere autoverbinding naar Twente. Volgens mij komen er verkiezingen aan en zoekt men stemmen.

    reageer
  • lelystedeling

     

    Ook in Lelystad is de intercity naar Amsterdam CS verdwenen. Een provincie hoofdstad onwaardig. Intercity's dienen te stoppen in Zwolle, Lelystad, Almere CS, maak er geen metro van. We moeten overstappen in Almere.

    reageer
  • De Vries

     

    Helemaal mee eens. Als een intercity in al die dorpen moet gaan stoppen is het een stoptrein. En Lelystad wil ook weer een intercity naar Amsterdam. Twee hoofdsteden, een verbinding!

  • Ron

     

    Reizigers die zijn aangewezen op een stoptrein betalen hetzelfde voor een kaartje maar zijn veel en veel langer onderweg met veel minder comfort en geen toilet in de sprinter. Dus ja, laat een intercity ook 1x per uur stoppen op wat kleinere druk gebruikte stations zoals Dronten of Almere Poort stoppen.

    reageer
  • ikke

     

    "de Drenthense gemeente Hoogeveen" Drenthense??

    reageer
  • Frans

     

    De term intercity verliest hiermee wel hard aan waarde.

    reageer
  • Te erg voor woorden

     

    Het moet niet gekker worden... Intercity is : Grote intercity stations aan doen..geen dorpen.. Groningen-assen-zwolle-lelystad en verder.. Maak dan alle ic dan maar stoptreinen. En kampen zuid dan maar ook erbij trekken?

    reageer
  • Dick

     

    Als een intercity alleen voor grote steden is, waarom stopt de intercity dan wel in Steenwijk? Steenwijk is qua inwonertal kleiner dan Dronten. Ook kleiner dan Kampen.

  • .\/\/.

     

    Helemaal mee eens. Geen dorpen. Dus: Groningen, Zwolle, Almere, Amsterdam. De rest neemt de boerenkar maar.

  • Egbert

     

    Hoogeveen ligt niet in Overijssel, maar in de provincie Drenthe.

    reageer
  • Jenh

     

    Oeps...sinds wanneer ligt Hoogeveen in Overijssel?

    reageer
  • Jenh

     

    Sinds wanneer ligt Hoogeveen in Overijssel?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert