B&W steunt voorstel voor Intercity Noord-Nederland

DRONTEN
Het college van B&W in Dronten steunt het voorstel van de gemeente Hoogeveen om de treinverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland te verbeteren. Het college is positief over het idee, omdat er dan Intercity's zouden stoppen op station Dronten. Ook stoppen er meer treinen per uur en sluit de dienstregeling van de stadsbus beter aan. 

Hoogeveen zag een paar jaar geleden de rechtstreekse treinverbinding met Amsterdam en Amersfoort wegvallen en deed onderzoek naar mogelijke verbeteringen. Uit dat onderzoek blijkt dat het inzetten van Intercity's die extra stops maken mogelijk is zonder technische en logistieke problemen. 

Hoogeveen heeft alle betrokkenen gevraagd om een standpunt in te nemen en wil nu voor de betere verbinding lobbyen in de politiek. 

reacties (15)

  • Julia

     

    De aansluiting stadsbus trein in Dronten is een groot drama. Zelfs na kwart voor 8 's avonds rijdt er geen stadsbus meer. Wie dit heeft verzonnen. Om 7 uur smorgens zat de bus voor 2/3 vol richting station. Nu er geen aansluiting meer is zie ik die bus leeg voorbij rijden. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Zou trouwens zeer welkom zijn als er een intercity zou stoppen en meer bussen zouden rijden. Ik ben voor!!

    reageer
  • Rob

     

    Wat een theorieën, Intercity het woord zegt het al stopt alleen in grote plaatsen dus; Groningen, Assen, Hoogeveen, Zwolle, Almere Centraal en Amsterdam en omgekeerd. Anders kan je het net zo goed een veredelde stoptrein noemen.

    reageer
  • frits

     

    De kern Hoogeveen heeft 39.000 inwoners. Dat scheelt dus niet zo veel met Dronten. Trouwens, ook de kern Assen heeft niet zo veel inwoners. Ook Meppel is vergelijkbaar. Het aantal treinreizigers verschilt ook niet heel veel. Dronten had er in 2015 3428 per dag (aantal stijgt nog), Hoogeveen 4472, Meppel 5638, Assen 9136, Leeuwarden 9682 en Lelystad 13.369. Een echte intercity moet volgens mij alleen stoppen op stations met meer dan 10.000 inwoners. Een sneltrein kan prima ook wat kleinere stations bedienen.

  • Lelystad

     

    Je bent de hoofdstad van de provincie Flevoland vergeten in jouw rijtje.

  • Dick

     

    Waarom zou in Dronten stoppen niet kunnen en in bijv. Steenwijk wel. Steenwijk, ca. 18000 inwoners, Dronten ca. 28000 inwoners. Ik zou zeggen, draai dat maar om.

    reageer
  • Den

     

    Zonder logistieke problemen... Dat wil niets zeggen over de reistijd. Natuurlijk gaat deze omhoog! Als echte Nimby zeg ik, stoppen in Dronten, Ja natuurlijk, doorrijden in alle andere plaatsen waar ik toch njet moet zijn. Logistiek gaat het pas knellen in de Randstad. De intercity houdt het comfort en de snelheid hoog door op zo weinig mogelijk plaatsen te stoppen. Daar ligt de kwaliteit. De sprinter brengt je van de tussenstations naar het IC station, veel snelle korte stops, minder comfort, snel optrekken en afremmen. Al jaren een keuze van NS Reizigers wat overigens een beproefd concept is.

    reageer
  • Flevo Flevo

     

    Ja goed idee! Laat de Intercity in elk dorp stoppen, stop dan ook meteen op kampen zuid en elk station van Almere... Tuurlijk slaat dit nergens op, als een Intercity in elk dorpje stopt is het niet bepaald meer een Intercity, Almere Buiten moeten ze ook stoppen met stoppen van Intercity's.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Ron H

     

    Het verschil tussen een sprinter en een intercity zit hem toch in dat er een wezenlijk tijdsverschil valt te behalen. En dat lukt als je een aanzienlijk aantal stops overslaat. Of dat opgaat als je dronten wel of niet overslaat waag ik te betwijfelen.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Eerst zal de route over het spoor van Zwolle naar het Noorden verbeterd moeten worden. Het project is al onderweg maar zal wel een paar jaar vergen.

    reageer
  • Remco

     

    Met 3.500 in/uit stappers lijkt me beetje raar. Dan zou bijna elk station recht hebben op een intercity.

    reageer
  • pieter

     

    Twee keer per uur een sprinter is niet slecht voor een dorp. Het probleem is het schandalige busvervoer er voor en er na, bus komt aan trein naar Amsterdam rijdt weg, trein komt uit Amsterdam bus rijdt weg. Dus B & W steek daar je energie in, in plaats van die luchtfietserij over een intercity. Ga protesteren bij de provinciehuizen in Zwolle en Lelystad of bij het kantoor van dat busbedrijfje in Hilversum voor een fatsoenlijke aansluiting.

    reageer
  • Julia

     

    Je hebt helemaal gelijk. Wie dit heeft bedacht is niet goed bij zijn hoofd. Sta je een half uur in de kou te wachten. Daar moet verandering in komen.

  • Bas

     

    Ieder gat of dorp wilt wel een Intercitystop. Dream on!

    reageer
  • Frits

     

    Het wordt natuurlijk niet een en en verhaal. Als je de intercity wil, zal de stoptrein verdwijnen. Overigens zou dat wel een forse verbetering zijn. Stop tussen Zwolle en Lelystad overal, en dan tussen Lelystad en Amsterdam Centraal maar een paar keer stoppen (Almere Centrum, Weesp). Veel beter en aantrekkelijker dan de huidige stoptrein. Wat de treinen ten noorden van Zwolle doen, maakt mij weinig uit. Er zit daar so wie so nauwelijks iemand in de treinen. Zelfs Leeuwarden en Groningen hebben relatief weinig treinreizigers.

    reageer
  • Maaike

     

    Zeker nog nooit in de intercity van Groningen naar Zwolle gezeten? Ook buiten de spits? (en na Zwolle is het nog veel erger)

  • Overstap

     

    Sinds de nieuwe dienstregeling is het voor Lelystedelingen ook niet meer mogelijk om rechtstreeks met een intercity naar de Randstad te reizen, want iedereen moet in Almere overstappen. Dus dat is ook enorm verslechterd.

    reageer
  • Nser

     

    We stoppen al in Dronten als intercity. 0554 richting Zwolle 0623 richting Zwolle Dus gewoon je wekker zetten..voor de rest..belachelijk ic station. Net als almere buiten.

    reageer
  • Maaike

     

    Die rijdt alleen in de spits. Het is dus geen kwestie van je wekker zetten. Ik juich die intercity ook overdag buiten de spits toe. Er stappen ook dan veel mensen in en uit op dit station. Daarbij is sinds de nieuwe dienstregeling de overstaptijd op Zwolle stevig opgelopen waardoor het noorden een stuk verder weg is komen te liggen.

  • Nico

     

    Welke zin heeft een intercity als hij stopt bij elk dorp? Moet je maar dichter bij je werk gaan wonen.

    reageer
  • Frits

     

    Het grootste deel van Nederland heeft eigenlijk te weinig reizigers voor intercity's. Daar zou je dus eigenlijk alleen met stoptreinen moeten rijden. Zodra deze treinen in Midden-Nederland komen, waar veel meer reizigers zijn, kunnen deze langeafstandstreinen dan als intercity verder rijden, met aanvullend andere regiostoptreinen rondom de grote steden. De inzet van zonetreinen op de grotere afstanden, werkte altijd prima. Door de rare regel dat elk station elk halfuur een trein moet hebben, zelfs stations met maar een paar honderd reizigers per dag, zijn die zonetreinen de nek omgedraaid.

  • Max

     

    Het zal wel ideaal zijn. Helemaal mee eens

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert