Overijssel verhoogt druk op Dijksma over vliegroutes

FLEVOLAND
Vier gemeenten in Overijssel willen dat hun provincie bij staatssecretaris Dijksma aandringt op andere vliegroutes naar Lelystad Airport.

Dalfsen, Hellendoorn, Raalte en Steenwijkerland schrijven dit in een brief aan de Overijsselse gedeputeerde Boerman. De gemeenten zijn niet gerust over de uitleg over de routes, die kabinetsadviseur Hans Alders eerder deze week in een brief aan Overijssel heeft gegeven.
Alders zegt daarin dat vliegtuigen niet lager dan op 6.000 voet of 1.850 meter hoogte naar Lelystad Airport zullen vliegen. Slechts bij hoge uitzondering zullen ze gebruik maken van wachtgebieden bij Steenwijk en het Vechtdal.

De gemeenten zijn ongerust, omdat Alders ook spreekt over een uitzondering voor verkeer vanuit het Zuiden dat lager vliegt dan 6.000 voet. De gemeenten willen hierover nadere uitleg. De milieu-effectrapportage van 2014 geeft overigens aan dat deze situatie zich voordoet nabij Kampen. Om botsingen in de lucht te voorkomen, zouden naderende vliegtuigen hier op 4000 of 5000 voet moeten vliegen om stijgende toestellen niet in de weg te zitten.
Toch zijn de gemeenten bang dat uitzonderingen toch de regel worden. Dit geldt zeker als Lelystad Airport doorgroeit.

De Overijsselse gemeenten willen dat hun gedeputeerde bij Dijksma aandringt op een herindeling van het luchtruim, waarin vliegtuigen geleidelijker en met minder overlast kunnen dalen. De werkgroep Luchtruim Overijssel heeft hiervoor recent een voorstel gedaan.

reacties (20)

  • pieter

     

    studentikoze wereldverbeteraars, eenmaal gezeten in het Amsterdamse N P O circuit, zich met minachting uitspreken over het gewone "domme volk", zie tegenwoordig de uitkomsten van de rechtspraak, staan totaal los van wat er leeft in de samenleving.

    reageer
  • Jojo

     

    Jesse klaver is gezien zijn campagne alleen bezig voor de grachtengordel salon socialisten. De provincies nooit van gehoord

    reageer
  • Kees

     

    De vakantievluchten van Lelystad moeten wel zo laag blijven rondvliegen, want iets hoger vliegt het Schipholverkeer al. Dat probleem krijg je als je een nieuwe luchthaven zo vlakbij een andere neerlegt. Dan zitten ze elkaar in de weg en moeten er rare route's worden verzonnen om niet te botsen.

    reageer
  • pieter

     

    flevowatcher: heerlijk Jesse klaver doet campagne op de fiets of met de trein, !!! de dienst Audi bestemt voor de GL fractievoorzitter blijf in de parkeergarage van het binnenhof. En vliegen doet Jesse en zijn GL maatjes uit principe niet en kan het echt niet anders bv. een vakantie naar het land waar zijn roots liggen of een studie reis met de collega's fractievoorzitters, doet men dat vanaf Schiphol, daar zijn ze "die milieu-overlast gewend," dat laatste was ook een egoïstische opmerking van een automobilist die de Alders avond bezocht in de Meerpaal.

    reageer
  • Optimist

     

    Om dat pessimisten vaak gelijk hebben, hebben pessimisten er geen moeite mee om een optimist te zijn, om ook een prettig leven te hebben! (De ene wil is de andere wil niet om te kunnen bepalen, wie, wie, is!)

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Hannes

     

    Dat de uitbreiding van het vliegveld, een scenario debacle gaat geven is zeker! Maar of je campagne voor GL! aanslaat; is nog onzeker!!

    reageer
  • Jaap

     

    Pessimisten hebben vaak gelijk maar optimisten hebben een prettiger leven.

    reageer
  • Bas

     

    Tsja laat sommigen maar in hun waan... er is helemaal niks meer te doen. Maar blijf elkaar lekker voor de gek houden

    reageer
  • Henk

     

    Hahahah en deze mensen wilden een paar weken geleden nog dat het airport Lelystad/Zwolle zou gaan heten hahaha hoe ongeloofwaardig kan je jezelf maken

    reageer
  • frits

     

    GL muizelt ons steeds verder de globalisering en de EU in. Dat leidt tot bakken vol werknemers uit Oost- en Zuid-Europa die hiernaartoe vliegen. WhizzAir ziet zijn kansen wel. GL: ook geen goed alternatief dus. Maar je zou toch verhuizen, zodat je over een paar jaar niet kan zien hoeveel bedrijven er naar Lelystad gekomen zijn?

    reageer
  • Jan

     

    Gewoon stoppen hiermee en het gezeik is over voor altijd en wij zijn heel blij

    reageer
  • Flevowatcher

     

    Nog lang niet iedereen is wakker van de overlast die dit gaat geven, die wordt gigantisch: Flevoland is relatief stil qua achtergrondgeluid, daarom wonen er zoveel mensen met plezier, tot nu toe! Met een 'bulderbaan' (naam van de Buitenveldertbaan destijds) kunnen er heel veel vliegtuigen van het type 737-800 etc (groot dus!) opstijgen en landen, zie Ryan-Air, die gaat echt niet voor 3 vluchten per dag, dus Joppi Fakkeldij (ook PVDA!) heeft dan alweer zijn zin: veel lawaai, weing werk en zijn naam in gouden ducaten uitgekeerd door de BV Schiphol.... U kunt nu nog op een ander beleid stemmen: Stem geen PvdA, die is vooral schuldig aan dit volstrekt belachelijke vliegveld, waar ook de VVD, en zelfs de SP schuldig aan waren: ik zat er bij , keek er naar en zei NEE, toen de besluitvorming in de raad viel.... Ik was van GL!

    reageer
  • Optimist

     

    Pessimisten zijn optimisten met ervaring, die kijken eerst wat de negatieve kanten zijn, voor dat ze positief te werk gaan! Daar wordt je leven nog veel beter van! En dat allemaal zonder gezeik!

    reageer
  • Er

     

    Lekker op tijd gereageerd, volgens mij zijn alle beslissingen al genomen.

    reageer
  • Jeroen (echt)

     

    Als we nu eens gewoon wat minder gaan klagen en meer de handen uit de mouwen. Het vliegveld komt er echt wel (gelukkig), laten we dan eens niet meer de boel vertragen en eindeloos erover zeveren. Aanleggen, vliegtuigen erheen en de economie van Flevoland is ook weer iets gegroeid.

    reageer
  • slim

     

    Een uitkomst zou kunnen zijn dat er alleen vliegtuigen mogen landen die verticaal kunnen landen en opstijgen. Dan zijn allen van dit geneuzel af. We kunnen niets meer realiseren zonder gezeik. Stop nu eens met al dat pessimisme en wees nu eens positief, wordt je leven ook veel meer happy van.

    reageer
  • Jan

     

    Laten ze er dan ook meteen even voor zorgen dat alle low-budget vliegtuigen vanaf Lelystad niet meer een rondje onder 6000 voet over geheel Flevoland hoeven te vliegen alvorens echt te beginnen met opstijgen.

    reageer
  • Willem

     

    Vliegroutes, vlieghoogtes, de piloten krijgen van hun bazen precies te horen hoe ze zo rendabel mogelijk moeten vliegen.

    reageer
  • kees d.

     

    De Werkgroep Overijssels Luchtruim vergeet dat ook Overijssel deel uit maakt van het Nederlandse Luchtruim. Nu men niet kan mee eten met Airport Lelystad is het dwarsbomen begonnen. Maar de vliegroutes zijn vastgesteld dus zijn ze te laat.

    reageer
  • Jeroen

     

    En langzamerhand wordt iedereen wakker en beseft wat een overlast vliegveld Lelystad gaat geven in de wijde omtrek.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert