"Hardrijders Domineesweg terecht beboet"

URK
Vier Urker automobilisten hebben terecht een verkeersboete gekregen omdat ze te hard reden op de Domineesweg in hun woonplaats. 

Maaiwerkzaamheden
Vanwege maaiwerkzaamheden is de maximum snelheid vorig jaar op 4 juni verlaagd van 80 naar 50 kilometer per uur. Maar volgens tientallen automobilisten was de bebording zo slecht, dat de meesten niets van die tijdelijke snelheidsbeperking hebben opgemerkt.

Voldoende bewijs
De politieagent die de snelheidscontrole uitvoerde verklaart dat er in verband met de wegwerkzaamheden verkeersborden zijn geplaatst met daarop de maximale snelheid van 50 km per uur. Ook zijn er foto’s aan die verklaring toegevoegd waaruit dit blijkt. De kantonrechter oordeelt daarom dat de automobilisten terecht een verkeersboete hebben gekregen.

In totaal maken 15 hardrijders een gang naar de rechter. Dit is de eerste uitspraak. Eerder werd ook al een aantal zaken geseponeerd wegens gebrek aan bewijs. 
 

reacties (11)

  • H. van Oosten

     

    Conclusie: de rechter voert uit wat de wet zegt. Betekenis verkeersbord A01/50: Maximum snelheid die moet worden aangehouden bij het passeren van dit verkeersbord. Nergens staat dat je naar eigen inzicht mag beoordelen of je je dan moet houden aan dat bord. Mensen vergeten wel eens dat het rijbewijs geen vrijheid is maar een privilege waar regels aan verbonden zijn.

    reageer
  • H. van Oosten

     

    Hier ben ik het niet mee eens. Ja er zijn bedrijven die het als sluitpost behandelen maar de goed willende bedrijven zet je met zo'n antwoord in het kwade daglicht. Er zijn inderdaad bedrijven die de borden 's morgens omdraaien en pas 's middags weer dicht. Het overige grote deel van de bedrijven daar staan alleen de borden open wanneer er in dat werkvak wordt gewerkt en houdt zich aan de 30 minuten regel ( dwz als er meer dan 30 min. geen werkzaamheden zijn worden de borden afgedraaid )

    reageer
  • H. van Oosten

     

    Een kleine gedachtenkronkel. Misschien he moet het gras langs de hele weg worden gemaaid. Dan doet men over een afstand van 5 km nu drie uurtjes. Wanneer de borden elke keer moeten worden opgedraaid en afgedraaid dan duurt het ongeveer 5 uur. Deze kosten zullen dan ook door de autobezitter betaald moeten worden en dus moet dan de wegenbelasting de lucht in. Maar vaak ook wordt er gewerkt in de obstakelvrije zone ( dat is het stuk direct naast de weg ) waar mensen die daar aan het werk zijn onderhevig zijn aan de zuiging van al het verkeer en dus niet normaal kunnen werken.

    reageer
  • flevo

     

    Conclusie: rechters luisteren niet naar burgers, maar alleen naar dienstkloppers...

    reageer
  • wolverine

     

    en terecht,of denken ze daar op Urk.met de heer komen we wel er mee weg,omdat hij meekijkt

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • .\/\/.

     

    Ik wil best zachter rijden bij wegwerkzaamheden, maar niet al drie km van te voren en 3 km voorbij de wegwerkzaamheden ook nog. Door de veel te ruime afzettingen rij ik en menig ander gewoon door tot we de wegwerkers daadwerkelijk zien en remmen daar pas af. Het gebeurt ook veel te vaak dat de borden er staan terwijl er helemaal niet gewerkt wordt. Er ligt ook een stuk verantwoordelijkheid bij de wegwerkers zelf door de borden realistischer neer te zetten en zo de geloofwaardigheid van dit soorten bebording te vergroten.

    reageer
  • Jeroen

     

    En terecht, voor de mensen die klagen over weekzaamheden. De plaatsing van borden is geregeld via het CROW. Helaas dat er door slechte prijzen ook op veiligheid wordt bezuinigd, kortom borden worden geplaatst voor gehele werkvak en wellicht s ochtend een stuk en s middags een stuk.

    reageer
  • August

     

    Als ik jou was zou ik niet door Duitsland gaan rijden aankomende vakanties.

    reageer
  • De Vries

     

    Helemaal mee eens. Je ziet zo vaak hele stukken afgezet of waar de snelheid verlaagd is zonder dat daar iets gebeurt. Kilometers lang terwijl er op een stukje van 50 meter gewerkt wordt.

    reageer
  • Polderaar

     

    Gistermorgen (dinsdag) werden er door de provincie werkzaamheden uitgevoerd aan de Zuidwesterringweg (Staartweg Urk-Espel). De werklui waren bezig bij de splitsing met de Staartweg. De volledige Zuidwesterringweg tot en met Espel was voorzien van 50 km/uur borden. Als automobilist passeer je de werkzaamheden, maar je moet vervolgens nog 3-4 km 50 rijden. Waarom niet gewoon per werkvak van 500 m afsluiten?? De aannemer voor het plaatsen van de borden stond lekker te luieren in zijn auto aan het Zuiderdwarspad. De aannemer voor het plaatsen van de borden is er toch, dus het kost niets extra's als de provincie iets meer kwaliteit zou vragen en meer begrip voor de weggebruiker zou hebben. Zelfde gebeurt zo ongeveer bij Nagele. De provincie heeft 8 weken nodig om de kruising Nagelerweg/Zuidwesterringweg recht-toe-recht-aan te asfalteren. Gemeente Nop ziet kans om in krap 3,5 weken een complete rotonde vrijwel zonder verkeershinder aan te leggen. Misschien moet de gemeente eens aan de provincie uitleggen hoe je werkzaamheden zonder al te veel hinder kunt uitvoeren??

    reageer
  • H. van Oosten

     

    Eindelijk een rechter die de handhaving ten goede komt. Velenmale heb ik op die weg moeten werken. Verkeersborden geplaatst om de 750m met J16(werk in uitvoering) A01/50(max. snelheid 50km/h) en een tekstbord met verklarende tekst "Rijdende afzetting". Alleen lijkt het alsof liever sneller ergens zijn dan de veiligheid van wegwerkers nodig te vinden. Voor de duidelijkheid bij het passeren van deze bebording dient u max. 50km/h te rijden niet ter hoogte van de werkzaamheden alleen. Ik hoop dat de politie in Flevoland veel vaker gaat controleren bij werkzaamheden.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert