Onveilige Middenweg wordt aangepast

LELYSTAD
De Middenweg in Lelystad wordt aangepast omdat de weg bij het station nu niet veilig genoeg is. Ook stroomt het verkeer niet goed door. Dat schrijft de gemeente Lelystad op vragen van Leefbaar Lelystad. Die partij vroeg de gemeente de situatie ter plaatse te onderzoeken. Na overleg met de politie is er voor gekozen om drie wijzigingen aan te brengen:

*De uitrit van het parkeerterrein (Mystic/coffeeshop) die aansluit op de Middenweg krijgt een verplichte rijrichting naar rechts. De middenberm wordt doorgetrokken.

*Bij de zuidzijde van het busstation wordt de doorsteek in de middenberm opgeheven. Keren wordt daardoor onmogelijk.

*Door een extra bord wordt benadrukt dat er bij de verkeerslichten van de kruising Stationsplein/Stationslaan een keerverbod is.

De Middenweg wordt in de toekomst verder aangepast in verband met de busverbinding naar Lelystad Airport. 

 

reacties (61)

  • John

     

    Inderdaad, deze ellende is allemaal onnodig geweest, maar omdat iemand het briljante idee had voor het 'groene carre' moest het allemaal zo nodig auto luw worden, kijk het resultaat, totale chaos. Maar uiteraard blijven ze nog 60 jaar aan dit dode paard trekken ipv het weer te herstellen zoals het was.

    reageer
  • Dick

     

    Enige nuance in deze discussie is op zijn plaats. Als deze fietsers zich "op" de rotonde zouden bevinden en de autobestuurder zou de rotonde verlaten dan heeft u geheel gelijk. Een rotonde wordt namelijk gezien als een "rechtdoor gaande weg". Autobestuurders hoeven wettelijk gezien pas dan richting aan te geven bij het "verlaten" van een rotonde. Echter is het zo dat een fietser de rotonde opgaat dan gelden de haaientanden wel degelijk voor de fietser. De fietser is namelijk een "bestuurder". En haaientanden regelen de voorrang tussen bestuurders onderling. Dus samenvattend: Fietser maar ook auto "op" de rotonde = rechtdoorgaand verkeer op de zelfde weg, fietser of auto rotonde opkomend is voorrang verlenen aan verkeer wat zich al op rotonde bevindt.

    reageer
  • Frits

     

    De eerste loopfiets is van 1816, de eerste fiets met trappers van 1839. De eerste stoomauto stamt van ruim voor 1800. De fiets was er dus niet eerder. Verder ben ik met je eens dat de fiets in het stadshart belangrijker zou moeten zijn dan de auto.

    reageer
  • Frits

     

    Rechtdoor gaat voor is een gedragsregel. Die staat wettelijk (RVV1990) dus onderaan in de volgorde van wat er in het verkeer geldt. Verkeerstekens (borden, haaientanden) gaan voor op de gedragsregel, dus rechtdoor gaat voor telt dan niet (tenzij je allebei haaientanden hebt; dan wordt de onderlinge prioriteit wel weer door de gedragsregel bepaald). En verkeerslichten zijn weer nog belangrijker (dan geldt rechtdoor gaat voor ook niet). En het allerbelangrijkste zijn signalen van hulpdiensten en aanwijzingen van agenten en verkeersregelaars.

    reageer
  • Piet

     

    De auto''s op de rotonde zijn afslaandverkeer en moeten dus altijd de rechtdoorgaande overstekende fietsers voorrang verlenen. Ook als een malloot haaientanden op het wegdek heeft geschilderd.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • geboren lelystedeling

     

    Goed dat het word aangepast er zijn al veel ongelukken gebeurt voor en achter het station. Veel fietsers zijn al aangereden. De auto en fiets paden langs het stations zijn gevaarlijk en moeten echt anders worden ingedeeld. Ook ziet het gebied er niet uit, gewoon verwaarloost. Ze kunnen toch wel een veilig en mooi groen gebied daar maken. Zet eens wat bomen neer en deel het anders in. Achter het station is er genoeg mogelijkheden lijkt me. Voor het station is het wel een drama. Stenen chaos. Die gebouwen zo dicht bij het station was echt een foute keuze. Creëer meer ruimte en vrijheid en groen

    reageer
  • Hallo

     

    Piet, dat geldt alleen als het andere verkeer over diezelfde weg, in dezelfde of tegemoetkomende richting komt. Geldt dus niet voor kruisend verkeer zoals bij de rotonde. Dus netjes stoppen voor haaientanden en even je theorie goed doornemen.

    reageer
  • H. Van Oosten

     

    Aanwijzingen gaan voor tekens welke weer gaan voor regels. Piet heeft dus geen gelijk. Ook voorrangsregels geldt hetzelfde voor, regels wijken voor tekens. En ik heb vanmiddag even gekeken er staan niet alleen haaientanden maar ook borden.

    reageer
  • MKM

     

    Piet heeft toch echt gelijk. Voorrangsregels gaan over kruisend verkeer, niet over rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg.

    reageer
  • Erik

     

    Fietsers overal voorrang geven. Fietsers moeten stoppen, in weer en wind. Wachten tot een rij auto's, hun gepasseerd zijn. Fiets was er eerder dan de auto, dus opzouten met die verwaande reacties. Rij lekker om, doe ik ook. Gaat ook om respect, en medeleven. Veel zijn dat kwijt, of nooit gehad. Aanpassen, werkt 2 kanten op.

    reageer
  • Frits

     

    Ik snap ook niet dat de verkeerslichten daar niet de hele kruising omvatten. De kruising tussen verkeer van en naar de garage en de fietsers langs de Middenweg is inderdaad gevaarlijk. Volgens mij gingen de vragen van Leefbaar Lelystad ook over deze onveiligheid. Als alle mensen die het onveilig vinden nu gewoon eens bij de gemeente gingen klagen, dan verandert er misschien meer dan alleen wat doorsteekjes dichten.

    reageer
  • Jammer dat er meteen niet gekeken wordt naar het verkeer dat van de Zilverpark parkeergarage komt. Het is daar zo eng om over te steken door die fietsers/ scooters/ voetgangers die vanuit alle kanten lijken te komen. Het houdt mij tegen om daar te parkeren in ieder geval.

    reageer
  • Lola

     

    Als je de fietsers af en toe niet doorlaat kunnen ze wel een tentje neerzetten. Heel af en toe overkomt het me nog dat ik erin trap en daar vast sta. Als je omrijd ben je net zo snel waar je moet zijn, maar dan zonder je te ergeren.

    reageer
  • Frits

     

    Nee hoor, wat een onzin. Dat heeft een rechter helemaal niet bepaald; dan had de situatie op basis van de rechterlijke uitspraak aangepast geworden. Kom maar op met die gerechtelijke uitspraak. In het RVV1990 is, zoals H. van Oosten schreef, inderdaad bepaald dat verkeersignalen, zoals verkeerslichten, voor gaan op verkeerstekens. En verkeerstekens (verkeersborden, wegmarkeringen) gaan weer voor op algemene verkeersgdragsregels (zoals rechtdoor gaat voor). De fietser moet zich dus gewoon aan de haaientanden houden.

    reageer
  • Frits

     

    Dan gaat al dat verkeer voortaan dwars door de Tjalk en Botter rijden, bijvoorbeeld langs het Groenhorst College en OBS de Tjalk. Dat is pas echt sluipverkeer en verkeersonveilig!

    reageer
  • Andrew

     

    Of , net als in Utrecht, bestemmingsverkeer voor het station en de rechtbank naar boven verhuizen. Bv boven het busstation. Maak daarnaast van de fietsersoversteken tunnels zodat de stoplichten weg kunnen. Stoplichten bij een dergelijke doorgaande weg zorgen per definitie voor opstoppingen. Verder als ze het eerste deel van de Botter, t/m straat 28, zouden verbinden met de Tjalk en Botter straat 30+ dan scheelt dit ook al het een en ander aan verkeer wat bij het station onder het spoor door gaat, Het eerste deel Botter is een schiereiland met alleen de uitgangen nabij het station.

    reageer
  • Frits

     

    Mensen die van de Botter, Gondel enzovoorts naar de huisartsenpost of ziekenhuis willen noem ik geen sluipverkeer! Dat is gewoon verkeer waarvoor geen normaal ander alternatief is (meer dan 8 km omrijden via de Westerdreef en Larserdreef is geen normaal alternatief). Voor verkeer dat via de Stationslaan rijdt, is er wel een acceptabel alternatief. Namelijk oostkant centrum, zeker als de Zuigerplasdreef hersteld wordt. Wat denk je dat er met de Botter gebeurt als de knip onder het spoor komt zoals jij voorstelt? Dan gaat al het verkeer dwars door de Botter langs winkelcentrum Botter rijden, naar de Tjalk, en daar de Middendreef op. Dat is het domste wat de gemeente zou kunnen doen, allemaal sluipverkeer dwars door woonwijken!

    reageer
  • Dugandzic

     

    De oprit vanaf de zilverparkgarage is ook een gevaarlijk punt, gebeuren ook vaak aanrijdingen met auto's en fietsers. Wellicht hier een stoplicht plaatsen?

    reageer
  • Focus

     

    En dit moet de doorstroming bevorderen? Doorsteek mystic zal idd een verbetering zijn maar wie de uit/inrit naar de zilverparkgarage heeft verzonnen...met nota bene ook nog een fietspad ernaast. Maar met de aangedragen 3 punten beter ...ik moet het nog zien. En punt 3...dat bord..nou laat die maar achterwegen...niemand die dat ziet en laat staan zich daaraan houd.

    reageer
  • Hanny

     

    En de oversteek naar de Tjalk?? Ook zo een drama, wordt natuurlijk niets aan gedaan he?......zeker voor jonge scholieren!

    reageer
  • raket

     

    Denk je echt dat er automobilisten bestaan die van noord (Zuigerplas) naar zuid (Palazzo) dwars door Lelystad rijden via het NS-station ? En dan ook nog met als reden: "omdat de Zuigerplasdreef is omgelegd om de Arcus" ? Dan moet je wel erg veel fantasie hebben !

    reageer
  • Tuuk

     

    Busstation/ palazzo en centrum. Ik weet niet hoor maar Palazzo ligt helemaal niet in het centrum en zorgt ook niet voor opstopping op de Middenweg!

    reageer
  • ed

     

    Weg met het rondje van Lodders op de Zuiderplasdreef. Trek deze rechtdoor en de automobilist kiest deze route i.p.v. station. Maak de Middenweg na de zomervakantie breder en wacht niet tot de Luchthaven in gebruik is genomen. Eenmaal overlast is voldoende.

    reageer
  • Cock

     

    Het zijn ook wel weer een stelletje pannenkoeken in Lelystad die dit verzinnen, dit lost echt niets op , het maakt het alleen maar drukker op de rotonde, en dat voor een enkele auto die daar uit komt, weggegooid geld. Er zijn tal van andere oplossingen en ze nemen de slechtste, dit is echt een handelsmerk aan het worden.

    reageer
  • Kees

     

    Een knip/sluis in de onderdoorgang onder het station is de beste oplossing om het sluipverkeer weg te krijgen. Sowieso als er nu ook nog een vrije busbaan naar Lelystad Airport bij moet komen.

    reageer
  • Patrick

     

    Het is niet zo moeilijk. Het kost alleen veel geld. Een tunnel is inderdaad de beste optie. Net voor de rotonde middendreef, middenweg de ingang van de tunnel, en de uitgang van de tunnel aansluitend op de rotonde stationsdreef, stationsweg. Zodat het verkeer voor de schouw & kempenaar en snellere route hebben. De reiziger voor de botter en gondel kunnen dan ook rijden via de tunnel via de stationslaan naar de visarenddreef. Dan maak je de middenweg alleen voor bestemmingsverkeer. Een klein stukje omrijden en de fietsers en voetgangers komen niet in het nauw. Iedereen in Lelystad weet dat dit het drukste punt is in het dorp. Of de A6 is leeg gelopen. Vele bestuurders kiezen deze route in plaats van even een stukje om te rijden op een rustige weg.

    reageer
  • Erik

     

    Dit is niet het probleem, het probleem is een aantal fietsstoplichten. Doordat deze veels te vaak op rood springen loopt het verkeer helemaal vast. Zorg gewoon voor een goed alternatief voor de fietsers.

    reageer
  • Dick

     

    Nee, er wordt een probleem weggehaald. Voorheen moest de verkeersstroom vanaf busstation naar Palazzo constant stoppen omdat men vanaf dit parkeer terrein over moest steken om naar busstation toe te gaan. Nu haal je dat weg en laat men deze mensen op de rotonde 180° rond gaan. Voor de doorstroming beter.

    reageer
  • Tuuk

     

    En hoe komen de mensen dan aan de andere kant bij het station? Helemaal om de stad heenrijden! Dan verleg je het probleem naar de andere kant.

    reageer
  • Frits

     

    De Middendreef heeft van oorsprong altijd van Houtribdreef langs de spoorbaan tot aan de Larserdreef gelopen. Er is dus altijd doorgaand verkeer geweest. De Middenweg was van oorsprong dus een dreef. En bij het busstation is de dreef van de ene kant van het spoor naar de andere gelegd, versmald, en heet nu Stationslaan. Het echt domme is dat de gemeente niet alleen de Middendreef, maar ook de Zuigerplasdreeg is gaan opheffen. De gemeente had er beter voor kunnen kiezen bij het station/rechtbank geen doorgaand verkeer toe te laten, en de Zuigerplasdreef te behouden. Maar alleen Leefbaar Lelystad strijdt voor herstel van de Zuigerplasdreef. Dan kan het doorgaand verkeer over de Stationslaan alsnog stopgezet worden, en is de Middenweg ook minder druk.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Het verkeersaanbod is op dat stuk weg op bepaalde tijden veel te groot (en gaat in de toekomst alleen maar toenemen) Ben bang dat dit weer zo'n eeuwig terugkerend probleem gaat worden.

    reageer
  • Frits

     

    Ik zou zeggen: kom met een burgerinitiatief. Knip bij de rechtbank lijkt mij ook een goed idee. Knipmij de Middenweg niet. Dan wordt de route uit de Botter, Gondel e.d. naar het ziekenhuis wel erg lang.

    reageer
  • Frits

     

    Misschien omdat een paar hekjes of trottoirbanden zo geplaatst kunnen worden, terwijl voor ingrijpender werkzaamheden aan de rijbaan of aanleg van een busbaan eerst geld vrijgemaakt moet worden via de gemeenteraad, en daarna nog een hele wettelijk verplichte aanbesteding moet volgen? Als er in de beantwoording van raadsvragen staat dat de gemeente de Middenweg verder aan gaat passen, dan wordt daar dus echt al wel over nagedacht lijkt mij. Misschien moet Leefbaar Lelystad nog even doorvragen.

    reageer
  • Piet

     

    U heeft het verkeerd. Rechtdoorgaand verkeer gaat altijd voor afslaand verkeer. Dat is door de rechtbank bevestigd n.a.v. het totaal verkeerd ontworpen Groene Caré.

    reageer
  • Malle pietje

     

    Drukte wordt alleen veroorzaakt door lokaal verkeer wat langs het station moet en door dat idiote stukkie parkeren/halen en brengen. Vooral tijdens de spits is het wachten daar. Daar komt bij dat er nog steeds mensen zijn die daar stoppen op de weg om iemand in of uit te laden.

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    De A6 verbreding is efficiënt. Er is bij de Hollandse brug niets gesloopt of dergelijk. Enige 40 jaar oude A6 viaducten dichterbij zijn wel gesloopt omdat ze niet breed genoeg waren. Jammer maar klein bier op de project kosten. Kijk eens hoe mooi het wordt.

    reageer
  • Esther

     

    Hier mee is het verkeer probleem niet mee opgelost denk ik juist meer autos .

    reageer
  • Kees

     

    Dit houd de gemeente alleen bezig zodat ze wat te doen hebben. De keeracties worden verboden waardoor mensen nu om moeten rijden zal niet veel helpen. Wordt alleen drukker.... Ik begin nu ook echt te geloven dat de mensen bij de gemeente niks nuttigs te doen hebben en enkel maar geld nutteloos aan het verspillen zijn....

    reageer
  • H. Van Oosten

     

    Tij voor u om het RVVmaals te lezen. Verkeerstekens (waaronder deze haaientanden vallen ) en aanwijzingen gaan boven verkeersregels.

    reageer
  • W. Trooster

     

    Wederom een halve maatregel eerst dit en dan dat. Waarom niet in 1 keer groots aanpakken zodat de boel maar 1x op de schop gaat. Is er niemand die kan bedenken hoe het in 1x goed moet. Bij in en uitgaan van de Zilvergarage moet de situatie sowieso anders gemaakt worden fietsers en auto's zien elkaar slecht bij afslaan of oversteken. Misschien fietspad of uitrit omleggen? Maar daar zijn mensen voor die hier voor geleerd hebben. Svp geen sotuatie als dd Hollandse Brug die 6x op de schop geweest is en wat een verspilling van miljoenen is geweest. Had ook in 1x goed verbreed kunnen worden als men er goed over had nagedacht. Graag in 1x goed aangepakt ook ivm verbinding airport

    reageer
  • Piet

     

    Fietsers op de rotonde zijn rechtdoorgaandverkeer, waaraan de auto's verplicht voorrang moeten verlenen, dus die flut haaientanden gelden helemaal niet voor fietsers.

    reageer
  • Ram

     

    Wie ooit heeft bedacht dat de middenweg en de weg achter het station door als doorgaande weg een goed idee was, moeten ze sowieso ontslaan. Evenals leden van het college dat het plan heeft goedgekeurd. Dit lost natuurlijk niets op, symptoombestrijding zoals de gemeente vaak doet. Kruideniersmentaliteit.

    reageer
  • Fietser

     

    Tja ikke ikke ikke en de fietser mag..... soms is het zo druk dan kan je als fietser rustig een stoeltje neer zetten en een kopje thee gaan drinken. nee ik ben er blij mee dat ik af en toe gewoon voor gelaten word.

    reageer
  • Stevie

     

    Knap dat in een jonge stad als Lelystad de Gemeente steeds maar weer verkeersproblemen weet te veroorzaken. Straks de bussen naar Airport Lelystad ook nog op het busstation. Sloop van Magicapple en de Coffeshop (nog) niet aan de orde, hier wordt door de Gemeente geld verdient ten kostte van zijn burgers.

    reageer
  • Piet

     

    Wat heeft een dreef aan de andere kant van het centrum te maken met de situatie welke nu beschreven wordt?

    reageer
  • Jantje

     

    Goed idee om het gewone doorgaande autosluipverkeer te weren en alleen nog maar OV-bussen, taxi's, hulpdiensten door de slagboom/sluis te laten.

    reageer
  • De Vries

     

    Laten de automobilisten nou eens stoppen voetgangers en fietsers bij de twee rotondes geen voorrang meer te verlenen. Er staan haaientanden op het fietspad, dus moeten de fietsers de auto's voorrang geven. Nu stoppen de auto's vaak op de rotonde voor ze en staat het verkeer gelijk vast op de rotonde. Kijk maar eens als enkele auto's dat doen hoe vast het loopt in de spits.

    reageer
  • Ruud verweij

     

    Krankzinnig dit. Het geeft aan dat er nauwelijks mensen zijn met inzicht om dit op te lossen. Deze wijziging zal alleen maar meer ellende opleveren... Er zijn meer buzarre verkeerssituaties in lelystad dir veel vragen oproeoen, zoals verschillende rotondes en de randweg met de invoegstroken...

    reageer
  • Mw

     

    Gewoon weer de dreef terug die tussen de Arcus en Gordiaan liep, nu onnodig vertraging en meer gevaar voor fietsers en overstekers! Verkeer liep toen veel soepeler en je kan dan de dreef bij station vermijden waardoor deze minder druk is.

    reageer
  • Bas

     

    Ook al zo een slim plan. Laten we een tunnel maken dat minimaal 5 jaar duren gaat en tientallen miljoenen gaat kosten.

    reageer
  • Bas

     

    Wat een intelligente oplossing. Dus weer terug naar 300 ongelukken in 3 jaar tijd met fietsers en voetgangers, zoals destijds zonder verkeerslichten?

    reageer
  • Mv

     

    Gewoon de middenweg vierbaans maken net als alle dreven en de fiets en voetgangers oversteekplaats dmv een tunnel maken. Probleem opgelost

    reageer
  • Hendrik

     

    Coffeshop weg, magic applegebouw weg en gewoon weer dubbele rijbanen maken naar de Visarenddreef. Rotonde bij station/Viarenddreef opheffen en een kruising maken met verkeerslichten. Nu gaan auto's er voorrang geven aan overstekende fietsers terwijl de fietsers juist voorrang moeten geven.

    reageer
  • Jos '56

     

    Grapjas, als je dus bv naar het ziekenhuis of huisartsenpost wil vanuit de Botter moet je dus maar een eind omrijden :-( en voor de winkels in de Tjalk kruipdoor sluipdoor via de hoge Botter en de Tjalk??

    reageer
  • De vries

     

    Men moet gewoon eens leren dat fietsers en voetgangers bij de rotondes auto's voorrang moeten geven. Omdat auto's op de rotonde stoppen voor hun loopt het heel vaak vast.

    reageer
  • Lelystedeling

     

    Had nooit de doorgaande weg opgeheven. Ik zeg tunnelbak eronder voor doorgaand verkeer en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon... eventueel een goedkoper alternatief zet het stoplicht voor de bussen tov de rechtbank op knipperen scheelt ook al veel oponthoud. Maar ja daar moet je voor gestudeerd hebben....

    reageer
  • Henkjan

     

    Idee, middenweg vanaf de Zilverparkgarage afsluiten voor het doorgaande verkeer. Bussluis zoals bij de Kempenaar en op de Noordersluis. Verkeer kan gemakkelijk rijden via de vele dreven. Doe het gewoon in een keer goed en niet half bakken. Combinatie oversteekplaats met verkeerslichten en veel verkeer werkt nu niet en na de genoemde oplossingen ook niet.

    reageer
  • KC

     

    Er kan geen hulpvoertuig door heen komen. Met dank aan de VVD en PvdA. Cok Homan stemde tegen en werd uit de PvdA gezet. Dat keerverbod wordt ook massaal genegeerd bij de verkeerslicht bij het station. Het helpt dus niet.

    reageer
  • Ton ten Brinke

     

    Ook met deze maatregelen zal het autoverkeer er blijven vastlopen en zorgen voor ongewenste situaties. Alleen een 'knip' bij het station, teneinde het autosluipverkeer daar te weren, kan dit voorkomen.740954

    reageer
  • havenaar

     

    Nou nou, wat een veranderingen zeg! Wat een halfbakken oplossingen weer.

    reageer
  • Volger

     

    Ook borstklopperij op Twitter vwb de Middenweg maar staat in schril contrast met dit stukje tekst vanuit Flevopost bij de behandeling van de nieuwe schoollocatie voor de SVOL: 'Rest nog een paar opmerkelijke politieke momenten. Zo stemden Leefbaar Lelystad en Leuc tegen elk amendement en motie die niet door hen mede waren ingediend. Zo ook tegen de motie om de gedenkplekken voor leerlingen die tijdens hun schooltijd zijn overleden, zoals die er nu al zijn op Arcus en SGL, mee te verhuizen naar de nieuwe school. Dat vinden die twee partijen kennelijk niet nodig.'

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert