Verzet tegen overslagstation Blocq van Kuffeler blijft

ALMERE
Een overleg tussen recyclingbedrijf Vijfhoek en de groep Ban de Puinbak in Almere heeft donderdagavond de partijen niet dichter bij elkaar gebracht. Vijfhoek wil bij gemaal Blocq van Kuffeler aan het Markermeer een overslagstation voor materialen bouwen om het bedrijf te laten groeien.

Omwonenden, het Flevo-landschap en de jachthaven willen de overslag daar niet. Volgens hen tasten de plannen de omgeving te veel aan. Het gesprek heeft Ban de Puinbak niet op andere gedachten weten te brengen.

De economische groei die Vijfhoek zou doormaken, weegt niet op tegen de schade die het gebied Oostvaardersdiep bij de Blocq van Kuffeler oploopt. Volgens woordvoerder Pia Barentsen van Ban de Puinbak krijgt het bedrijf er vijf tot tien medewerkers bij. Als de gemeente Almere de recreatieve ontwikkelingen rond de Lepelaarplassen, Oostvaardersplassen en Markerwadden goed aanpakt, levert dat volgens haar veel meer banen op.

Directeur Erik Kijlstra van Vijfhoek vindt dat het gesprek, ondanks de uitkomst, wel constructief is verlopen. Afgesproken is dat de partijen elkaar op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Over zes weken volgt een tweede gesprek.
 

reacties (11)

  • Roderick

     

    Er wordt nog steeds niets vermeld dat er plannen zijn voor een betoncentrale. Op de voorlichtingsavond werd gesproken over 3 tot 5 schepen per week. Als er dan nog een betoncentrale bij komt zal het niet bij deze 3 tot 5 schepen blijven. Die zijn dan alleen al nodig voor de betoncentrale. Dan nog tbv puin en vuil overslag. En wat brengt de verdere toekomst qua uitbreiding dan. Een asfaltcentrale??? een thermische reiniger??? Dat brengt dan nog meer bewegingen met zich mee. Dit moeten we niet willen

    reageer
  • Kalle

     

    De Vaart is het grootste bedrijventerrein van Almere. Dat is het toch niet meer dan logisch om de aansluiting op de scheepvaartroute te maken die slechts enkele meters verder ligt.

    reageer
  • Kees

     

    Het industrieterrein draagt niet voor niets de naam De Vaart, want de scheepva a rtroute Lage Vaart loopt er doorheen, dus heeft het altijd al een aansluiting gehad.

  • kees

     

    Meer tegenstanders dan voorstanders. Dus gewoon kappen en iets anders verzinnen. Niet lopen doordrammen enzo. Gebeurd veel te vaak. Data eeuwige gediscussieer en gedraai.. Stoppen daarmee en bouwen aan iets waar meer mensen blij van worden.

    reageer
  • Trebor

     

    De natuur heeft weinig hinder van een beperkte overslag op deze plek. De haven was er voor bedoeld. Ook een uitbreiding van de jachthaven met toevoeging van recreatieve functies zal weinig hinder hebben van deze overslag. Het is belachelijk dat een klein groepje bewoners, op een plek waar geen woningen horen, nu gaat bepalen wat er in de omgeving mag gebeuren. En dat terwijl de overslag op ruime afstand zit. Als al het transport via vrachtwagens moet blijven plaatsvinden zal er meer hinder zijn.

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    De trucks rijden dan over de Hoge ring en door de Vaart. Daar wonen zij niet en dan is het niet erg.

  • de accountant

     

    Ach verzet, Almere is 200.000 inwoners met een belang. Zo'n 50 denken last te krijgen de rest denkt snel doorpakken. De keuze is duidelijk.

    reageer
  • waterwijker

     

    200.000? Degenen daarvan die deze 50, terechte, tegenstanders van zo'n verstorende industrie uitbreiding niet willen steunen zijn echt geen knip voor hun neus waard. Die verdienen het dus zelf ook niet in een schone agglomeratie als Almere te wonen en gaan maar lekker terug naar waar zij, of hun ouders, vandaan kwamen. In Almere willen wonen en tegelijkertijd de boel voor anderen helpen verzieken? Ga je schamen! En een Markerwaard mag er natuurlijk NOOIT komen.

  • laat alle reacties zien
  • De ingenieur

     

    Kijk eens wat een braakliggend land op de foto. Ruimte zat voor een overslag van bouwmaterialen en ook voor containers. Ieder normaal mens vindt wat activiteit in de verte hartstikke leuk. Leuk om met de kinders naar te gaan kijken. Je vraagt je toch af wat men zou vinden als het oorspronkelijk plan zijn uitgevoerd. Bij de Blocq zou aan de overkant de Markerwaard liggen met waarschijnlijk een gemeente met 100.000 inwoners. Ook zou er dan een breed kanaal als Oostvaardersdiep zijn. En zou er aan de binnenkant in Zuidelijk Fleovland een tweede dijk zijn aangelegd. De Oostvaardersplassen zouden er niet zijn. Die zijn niet voor niets drooggelegd. Daar moest het Oostvaardersdiep komen.

    reageer
  • Ed

     

    "Ieder normaal mens".......kijk eens aan, de ingenieur heeft ook mensenkennis. Ook psycholoog?

  • Dirk Zaan

     

    Zeker zou er dan een brug of tunnel zijn om van de Vaart naar de Markerwaard te gaan. Ook zou daar een snelweg liggen om die Markerwaard te ontsluiten naar Amsterdam-Noord of regio Marken. Jammer dat het er niet is gekomen. Zo'n polder is zoveel meer waard dan al dat dooie water waar een slechts een select groepje hun hobby uit voert.

  • Schipper

     

    Als je tot bezinning komt zou beter zijn!

  • kees d.

     

    Ik vind het nog al belachelijk dat de Vijfhoek ooit een vergunning heeft gekregen om zelfs op hun huidige locatie dit bedrijf op te starten. OP DE RAND VAN EEN GROOT NATUUR GEDIED. En nu ze eenmaal die vinger hebben willen ze de hele hand en nu voor een overslag in een Natura 2000 gebied. Men is zeker vergeten dat bij de brand in december 2015 zelfs is gedacht om de PIA te evacueren. Men moet dit niet willen.

    reageer
  • Ron H

     

    Waar ze zitten is gewoon altijd al bestemmingsplan geweest die hoort bij deze klasse van bedrijvigheid. Dat dat grenst ad oostvaardersplassen is nu eenmaal een feit. Daarnaast was ook ooit de bedoeling dat er zware bedrijven zouden komen en daar denkt men nu anders over. Het voorbeeld van die brand. Wat wil je dan voorstellen? Waar moeten ze dan wel zitten vierzijdig tussen andere bedrijven ? Lijkt mij niet echt logische oplossing.

  • Jantje

     

    De gemeente Almere zal moeten beslissen of ze de bestaande natuurlijke locatie tussen Lepelaarplassen/Noorderplassen en Oostvaardersplassen verder wil uitbouwen tot een poort naar Nationaal Park Nieuw Land, of tot een industriële overslagkade met een vervuilende cementfabriek.

    reageer
  • Dirk Zaan

     

    Die Jantje, wat is er precies natuurlijk? Alles is mensgeschapen en Almere met de Vaart moet gewoon aan het water verbonden worden. En op een efficiente manier. Het er bij slepen van 'gewichtige'nauurbelangen terwijl alleen belangrijk is uw huisje op kosten van de gemeenschap vrij blijft van andere huizen of bedrijven is een beetje doorzichtig, voor ieder kind.

  • Freek

     

    Het nemen van goede beslissingen is in Almere blijkbaar niet logisch.

  • Antje Ha

     

    Betonfabrieken vervuilen niet. De cementfabriek staat bij Maastricht en bij de Hoogovens. Voorts staan er al zoveel huizen dat van een doorgaand natuurgebied geen sprake zal/kan zijn. Het is een illusie die aangeroepen wordt om alles buiten de deur te houden. Eigenlijk zouden de bewoners de sluizen willen sluiten als dat kon. Al die bootjes geven ook maar geluid en uitstoot.

  • Fritz

     

    Bij een haven kun je verwachten dat er industriële activiteiten plaats vinden of gaan plaats vinden! De haven zit er al vanaf het begin! Sneu volk!

    reageer
  • michael

     

    plannen tasten teveel de omgeving aan ?? die uitgebaggerde sloot en grasstrookjes !!

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Het gaat om een betonfabriek en niet om een afvalververwerker. De aanvoer is alleen zand en grind. De bewoners zijn overal tegen. Nu zeggen ze voor toeristisch verkeer te zijn. Het liefst zouden de trekvogel sluiten en zouden er riviercruises langs komen was men daar ook tegen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert