Akkerbouwers naar Raad van State om viaduct bij vliegveld

LELYSTAD
Aanwonenden van de Meerkoetenweg bij Lelystad willen nog steeds een ongelijkvloerse kruising met de nieuwe verbindingsweg naar het vliegveld. Dinsdag stapten de vier akkerbouwers daarom naar de Raad van State in Den Haag om het viaduct alsnog af te dwingen.

De provincie vindt de ongelijkvloerse kruising verkeerstechnisch niet nodig. Bovendien zou deze 1,5 miljoen euro meer kosten dan een rotonde of verkeersplein. De provincie denkt dat er ook in de toekomst per dag te weinig verkeer over de Meerkoetenweg gaat om een viaduct te rechtvaardigen.
"En als we hier een ongelijkvloerse kruising aanleggen dan zullen elders in de provincie ook omwonenden in vergelijkbare gevallen dure ongelijkvloerse kruisingen eisen'', zei een provinciewoordvoerster.

Sluipverkeer
Een bewoonster van de Meerkoetenweg zei dat sterk te betwijfelen. Volgens haar zijn er geen vergelijkbare gevallen in Flevoland, omdat hier straks een groot vliegveld en uitdijend bedrijventerrein ligt.
De bewoners en ondernemers vrezen bovendien na de uitbreiding van het vliegveld en bedrijventerreinen een toename van het sluipverkeer op de Meerkoetenweg. Er is nu al veel sluipverkeer vanaf de Larserknoop richting Almere.
"Als het straks drukker wordt op de A6 wordt dat alleen maar erger'', zei akkerbouwer Piet Hopma Zijlema.
Overigens erkende de provinciewoordvoerster dat Flevoland met de gemeente Lelystad in overleg is voor een eventuele verbreding van de Meerkoetenweg. Volgens akkerbouwer Hopma Zijlema zal een bredere weg alleen nog maar meer verkeer aantrekken en een ongelijkvloerse kruising nog noodzakelijker maken.

Terminal
Overigens zijn de bezwaarmakers niet tegen de aanleg van de nieuwe verbindingsweg tussen de luchthaven en de nieuwe afslag 9 op snelweg A6. Behalve een viaduct willen de akkerbouwers liever een haakse dan een wijde bocht nabij de terminal. Een haakse afslag kost akkerbouwer Hopma Zijlema veel minder grond.


De provincie wil dat niet omdat een haakse bocht het verkeer op de nieuwe 80 km per uur weg te veel zou storen en ophouden. Bovendien vindt de provincie dat de tegenstanders niet al te veel belang bij de kruisingen hebben, omdat zij op termijn toch voor het uitrollende bedrijventerrein moet wijken. Volgens de akkerbouwers kan dat evenwel nog jaren en jaren duren."En in de tussentijd zitten we met een verkeersonveilige kruising'', zei Hopma Zijlema. De Raad van State beslist binnen enkele weken over de kruisingen. Overigens wordt de nieuwe verbindingsweg pas na uitbreiding van de luchthaven aangelegd. Tussen 2018 en 2020 verwacht de provinciewoordvoerster.

reacties (4)

  • Bas

     

    Schiphol bezit een aanzienlijke hoeveelheid grondgebied in Lelystad en plaatst daar wat zij wilt. In dit geval een grote internationale luchthaven. Als twin airport van Schiphol zelf.

    reageer
  • de heren bobo's luisteren toch niet naar jan met de pet,als die pennelikkers iets in de kop hebben gaat het toch zo gebeuren..

    reageer
  • Dirk

     

    Vergelijkbaar? Komen er dan nog meer vliegvelden in Flevoland? Wat een flutargument.

    reageer
  • Joop

     

    Een haakse bocht ligt er ook bij Schiphol komende vanaf Amsterdam. Is dat het verschil met deze situatie er omdat het wellicht grond van Schiphol zelf betreft?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert