Meeste verkeersongevallen rond Stadshart Almere

FLEVOLAND
Het stadshart van Almere voert de top vier aan van plekken in Flevoland waar de meeste mensen gewond raken bij een verkeersongeval. Dat blijkt uit een analyse van de GGD Flevoland. De dienst heeft allerlei gegevens verzameld over ongevallen van 2013 tot en met vorig jaar, waarbij een ambulance te hulp is geroepen.

Hoeveel verkeersongevallen meldt de GGD?
De dienst telt in de periode 2013-2016 totaal 4.932 verkeersongevallen in onze provincie. Bij 2.069 waren er auto's betrokken, bij 1.472 fietsers. Vorig jaar nam het aantal ongevallen weer toe, na in 2015 juist iets te zijn afgenomen.
Vorig jaar vielen er bij ongevallen tien doden. Dat aantal is redelijk constant, al vormde 2013 een uitschieter met dertien doden.

Waar doen zich de meeste ongevallen met letsel voor?
Zoals gezegd staat het stadshart van Almere bovenaan. Hier registreert de GGD totaal 196 'patiënten'. Bij 83 ongevallen zijn er fietsers bij betrokken.
Het stadshart van Lelystad staat op de tweede plaats met 165 patiënten. Hiervan zijn er 83 fietser. De ongevallen doen zich voor bij zowel oversteekplaatsen van het Groene Carré, maar ook op fietspaden die naar het centrum lopen in het Woldpark.
Het gebied rond de Evenaar in Almere Buiten staat op plaats 3 met totaal 147 patiënten. Hier zijn bij de meeste ongevallen (53) auto's betrokken, vaak in combinatie met fietsers.
De top 4 wordt afgesloten door het centrum van Emmeloord en de Lange Dreef, met 51 patiënten. Van hen zijn er 33 gewond geraakt op de fiets.

Wie raken er vooral gewond?
De meest kwetsbare doelgroep is die van 20-29 jaar met 1.010 ongevallen in de onderzochte periode. De GGD meldt verder dat 17-jarigen erg kwetsbaar zijn in het verkeer en het meest betrokken zijn bij ongevallen, vooral in de maand oktober. 
De kans op een ongeval is het grootst in de ochtend- en avondspits en in de nacht van zaterdag op zondag.

Wat gebeurt er met de cijfers?
De GGD heeft de cijfers slechts verzameld, maar trekt zelf geen conclusies. De dienst laat het aan gemeenten over om dat te doen en eventueel op gevaarlijke plekken maatregelen te nemen.

De resultaten van het onderzoek zijn na te lezen op een speciale website. 

 

reacties (4)

  • Boels

     

    Het zou wat waard zijn als ook is bijgehouden of het "spelen" met een mobieltje een rol heeft gespeeld. Als je ziet hoe sommige voetgangers en fietsers als zombies aan de gang zijn met die dingen ..... Tijd om die dingen automatisch uit te zetten als men in zich voortbeweegt.

    reageer
  • Hans

     

    Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat niet in de wet is vastgelegd dat het voor fietsers ook verboden is om een mobieltje te gebruiken. Al append of telefonerend je op de fiets door het verkeer voort te bewegen is echt niet normaal.

  • Rene

     

    Meer verkeer betekent meer ongevallen. Voorts speelt mee dat één en ander in het Almeerse stadshart tamelijk beroerd is ontworpen. Drie keer dezelfde busbaan kruisen vóór je bij je parkeergarage bent, is volslagen idioot. En als je ziet wat er voor files ontstaan tot op de Cinemadreef omdat alles door één nauw baantje wordt geleid, vraag je je af of dit een project van leerlingen is geweest. Automobilisten komen werkelijk ogen tekort om op de drukke, onoverzichtelijke rotondes alles in de gaten te houden. Want rotondes zijn dan sinds een tijd overal waar het maar even kan, aangelegd: overzichtelijk en veilig zijn ze bepaald niet. Het is fijn dat er prima stallingen voor fietsers zijn gebouwd, maar het zou nog heel wat logischer zijn als fietsers (en wandelaars) helemaal nergens de route van auto's zouden kruisen. Ook al omdat ze beide ontoereikende of helemaal geen verlichting voeren. Wat des te vreemder is sinds automobilisten altijd verlichting moeten voeren: een auto is in schemering nog altijd heel wat makkelijker te zien dan een fietser of wandelaar.

    reageer
  • E Versteegt

     

    De rotondes in de Hospitaaldreef kunnen ook behoorlijk onoverzichtelijk/chaotisch zijn. Ik ben zelf slechtziend en zou om die reden in een écht drukke 'oude' binnenstad nieteens gaan fietsen. In Almere durf ik het overal eigenlijk wel aan omdat het erg overzichtelijk is. Maar op die rotondes is het, zelfs voor niet-slechtzienden, toch best uitkijken. Je als fietser gelijktijdig rekening houden met zebrapaden waar mogelijk voetgangers over willen steken, uitkijken of auto's wel voor je stoppen (dat zou daar moeten maar is geen vanzelfsprekendheid) en óók nog een keer voor fietsers die mogelijk van rechts komen. De krakelingrotonde heeft in ieder geval als je vanuit de tunnel komt nog een verkeerslicht overdag :).

    reageer
  • Dick

     

    Wij van afdeling "Open Deur" hebben onderzocht dat......... Natuurlijk vinden hier de meeste ongevallen plaats, hier rijden ook meer auto's en fietsers per etmaal rond. Dat heeft misschien iets te doen met de grootte van Almere? Beetje groter dan Lelystad, Zeewolde en Emmeloord. (Al helpt het onduidelijke situatie bij de Krakelinggarage-spoordreef ook niet echt om maar niet te spreken over de rotonde bij de hospitaalgarage)

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert