E-bike sneller in Amsterdam dan auto

ALMERE
Met de e-bike ben je in de spits sneller van Almere in Amsterdam dan met de auto. Dat blijkt uit een experiment van RTV Noord-Holland.

Er staan op dit traject veel files, zeker nu Rijkswaterstaat met werkzaamheden aan het knooppunt Muiderberg bezig is. Twee coureurs zijn met elkaar de strijd aangegaan. Carlijn nam met haar e-bike een speciaal fietspad langs de files en Floris pakte de auto.

Floris stond na 2 minuten rijden al in de file en deed ruim 1 uur en 14 minuten over een stuk van 26 kilometer. Carlijn was 4 minuten eerder al aangekomen op het eindpunt, station Holendrecht in Amsterdam.   

reacties (13)

  • Steven Stedenwijker

     

    Vroeger was ik op een gewone fiets al net zo snel als de Shuttle-bus van Stedenwijk-Zuid naar Amsterdam-Stadionplein

    reageer
  • ron H

     

    tsjonge wat een bewijs ... als je 5 kwartier over 26 km doet (ik doe er 20 minuten over 23 km) dan vergelijke je rare dingen . net zoiets als dat de trein door een storing een uur stilstaat of je een lekke band met de fiets hebt. zeer binnenkort doe je echt niet structureel 5 kwartier over deze route met de auto maar wel met de fiets waarschijnlijk.

    reageer
  • Elke dag in de auto

     

    De vraag is hoe laat dit experiment is gedaan. Tot half 7 in de ochtend is met de auto van Almere Buiten naar Holendrecht toch echt nog sneller. Zelfs vandaag was het van Almere naar Holendrecht om 7 uur nog maar een half uurtje met de auto. En dan in de middag, ik sta steeds minder in de file op de terugweg, dus dan haalt de fiets het zeker niet qua tijd.

    reageer
  • 13XX

     

    Het voordeel van de fiets tov de auto wat hier niet wordt genoemd, is dat woon werk verkeer met de fiets gewoon gezonder is dan met de auto.

    reageer
  • Elke dag in de auto

     

    Of een e-bike nog steeds zoveel gezonder is? Trappen hoef je bijna niet meer te doen.

  • John

     

    Over suggestieve koppen gesproken. 'Bij file' had er ook wel bij mogen staan. Want zonder file, en die staat er echt niet altijd, ben je met de auto heel veel sneller.

    reageer
  • Angela

     

    Inderdaad, de situatie is ook wel erg in het voordeel van de fietser. Lekker objectief 'experiment'...

  • laat alle reacties zien
  • koos

     

    wat een onzin er is veel minder file nu ik doe er vanuit buiten net een half uur over.

    reageer
  • Bart

     

    Inderdaad, ik ben zelfs met met fiets sneller op het werk dan met een stinkende auto. Hulde aan de ebike.

    reageer
  • Boels

     

    Ik rij met zo'n e-bike in 43 minuten van Stedenwijk naar Naarden Vesting. Geen lolletje overigens, slecht wegdek, open vlakte tot de gemeentegrens, zeer slecht onderhouden fietspaden. Bovendien kom je toch wel wat verpiegeld aan als het wat fris is.

    reageer
  • Faerie

     

    Werkt dus alleen in de spits. Vervolgens scheelt het maar een paar minuten, en je bent meer overgeleverd aan de elementen. Dan nog te zwijgen over als je per ongeluk je accu niet goed genoeg hebt opgeladen, dan sta je stil of moet je zelf fietsen. En dan nog het feit dat het oponthoud door werkzaamheden in principe tijdelijk is.

    reageer
  • Arie

     

    Zeker. En wat te denken als je net vergeten bent je auto niet goed vol te tanken. Sta je stil en mag je gaan lopen. Ben je nog langer bezig, staat er een nog langere file, omdat jouw auto daar staat en ben je nog meer overgeleverd aan de elementen als je ook weer terug naar je auto moet lopen.

  • Ed Molenaar

     

    Prachtige infrastructuur voor de fiets; wordt tijd dat de fiets die zelf gaat betalen.

    reageer
  • Marcel van der Weijden

     

    Goed plan! En omdat de kosten voor fiets-infrastructuur slechts een kleine fractie bedragen van auto-infrastructuur, wil ik dan ook slechts een kleine fractie daaraan meebetalen. Uiteraard na correctie voor de maatschappelijke gezondheids- en milieuschade van autorijden.

  • Dromedaris

     

    1 meting en een tijdsverschil van 4 minuten op een reistijd van meer dan 1 uur is niet heel veelzeggend. Interessant experiment dat wel

    reageer
  • Zondagrijder

     

    Mensen die op een E-bike fietsen gaan als een gek, veelste gevaarlijk, te lange rem weg voor te hoge snelheid. Vaak merk ik ook Aso-gedrag op de fietspad door dit soort gebruikers.

    reageer
  • Dronten

     

    Ik fiets 3 keer per week van dronten naar kampen met een elektrische fiets. Ik ben chronisch ziek en maak dankbaar gebruik van deze fiets. Onderweg kom ik de raarste dingen tegen zoals fietsers en automobilisten bezig zijn op de telefoon. Dus geen aandacht voor het verkeer. Geen richting aangeven of slechte verlichting. Ook schrik ik me regelmatig een hoedje van brommers of wielrenners die voorbij komen. Mijn fiets kan niet harder dan 25 kilometer. Het fietst heerlijk en op een sportieve manier kom ik 3 keer per week warm gefietst bij de fysiotherapeut in kampen.

  • Boels

     

    Ik moet je een beetje gelijk geven, maar alleen als het gaat om e-bikes met dezelfde kwaliteit remmen als een gewone fiets. In het duurdere segment zijn de remmen aangepast aan de hogere gemiddelde snelheid.

  • Jantje

     

    Winnen van de auto werkt alleen als er een goede fietsroute is. Maar de autowegen worden altijd met prioriteit rechtstreeks aangelegd, terwijl de fietspaden als laatste ondergeschoven kindje overal omheen worden gelegd. En dan hebben de auto's ook nog altijd voorrang t.o.v. de fietspaden.

    reageer
  • Dirk Zaan

     

    Bij geringe snelheid op een grote afstand maakt een beetje slingeren niets uit ten opzichte van een rechte weg.

  • Kees

     

    Dus deze testrit was een toevalstreffer?

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert