Flevobike ontwikkelt 'bezorgfiets' voor DHL

DRONTEN
Fietsenproducent Flevobike uit Dronten heeft voor koeriersbedrijf DHL een fiets ontwikkeld, die speciaal is bedoeld voor het bezorgen van pakketten in grote steden. De eerste pakketfietsen zijn al af en rijden inmiddels in Utrecht en Arnhem, maar ook in Duitsland, Zweden en Engeland. De fietsen worden gemaakt in een fabriek in Tsjechië waar nu nog eens 50 bezorgfietsen worden geproduceerd.

Soort ligfiets
Het trapmechanisme lijkt op dat van een ligfiets. De pakketbezorger zit in een stoel voorop het rijwiel en achterop staat een kist waar de pakketten in kunnen. Volgens André Vrielink van Flevobike is er veel belangstelling voor de bezorgfiets: "Door bestellingen op internet en webshops heb je steeds meer pakketten te bezorgen. En binnensteden worden steeds meer dichtgegooid. Soms mogen koeriers er met een auto helemaal niet meer in of alleen op bepaalde tijden. Bezorgdiensten krijgen steeds meer problemen om alles te bezorgen."

Dromen van een 'auto-fiets'
Flevobike maakt van oorsprong ligfietsen, maar deze markt is de laatste jaren wat onder druk komen te staan door de opkomst van de elektrische fiets. Daarom wordt er gezocht naar nieuwe producten om in de markt te zetten. Na de bezorgfiets heeft Flevobike alweer een nieuw idee voor de toekomst: een fiets met vier wielen, waar je in kunt zitten en waar ook je kinderen en boodschappen in passen. "Een beetje tussen een fiets en een auto in", aldus Vrielink.

reacties (7)

  • Andre

     

    Nog even voor de duidelijkheid, want dat komt in het Filmpje niet goed naar voren. Flevobike heeft de Armadillo ontwikkeld voor een Zweedse opdrachtgever "Velove". Velove verkoopt de fietsen o.a. aan DHL. zoek op Velove Armadillo als je er meer over te weten wil komen.

    reageer
  • pieter

     

    Die bestelbussen liggen stampvol, hoe vaak moeten die mensen dan weer met hun bakfietsje naar het distributiecentrum terug. een elektrische bus dat is de oplossing, maar waarschijnlijk te duur voor een ZZP er.

    reageer
  • Andre

     

    De Armadillo is ontworpen zodat de bestuurder op ooghoogte van een automobilist zit. De bedoeling is dat deze fietsen vooral in de binnensteden gaan rijden, daar waar we jou als vrachtwagen shaufeur met je 50 ton het liefst zo min mogelijk zien. Welk voertuig denk jij dat veiliger is voor voetgangers, jou vrachtwagen of deze fiets?

    reageer
  • Joop

     

    Leuk al deze ontwikkelingen maar krijgen de gebruikers ook les om zich in het verkeer te gedragen? Als vrachtwagenchauffeur kom ik op de binnenwegen regelmatig fietsers tegen en die gaan bijna altijd keurig de berm in of stoppen bij een wegverbreding. De ligfietsers rijden gewoon door en doordat ze veel slechter zichtbaar zijn moet je vaak op het laatste moment de berm in duiken met 50 ton gewicht en als het nat is is dat echt geen pretje. Ik moet er niet aan denken dat de stadse koeriertjes onze polderwegen nog meer onveilig gaan maken!

    reageer
  • Andre

     

    Het idee hebben is één. Dit idee ontwikkelen tot een goed product is iets anders. Er zijn niet veel bedrijven die dit kunnen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Je nieuwe idee nu al op de markt gooien.. Das nie gelijk slim.. Leuk concept.. de dhl fiets..

    reageer
  • Taxichauffeur

     

    "Flevobike" made in Tsjechie, jaja.

    reageer
  • Jan

     

    Precies, wel de ontwikkeling, maar dan snel naar een lage lonen land uitbesteden. Wat heeft de polder hier dan aan, om maar eens wat te noemen, qua werkgelegenheid?

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert