Ministerie wil in Flevoland testen met hyperloop

FLEVOLAND
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) heeft Flevoland op het oog als testlocatie voor een hyperloop. In een hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan 1000 kilometer per uur reizen door buizen met zeer weinig luchtweerstand. 

Of die testbaan er ook komt, hangt af van de uitkomsten van onderzoek dat het ministerie momenteel doet naar de potentie van zo'n hyperloop. Dat maakte Minister Schultz van Haegen donderdag bekend bij de opening van Europa’s eerste hyperlooptestfaciliteit bij de TU Delft. "We willen in Nederland de Europese proeftuin zijn voor deze innovatieve en duurzame mobiliteit en meer kennis opbouwen."

De hyperloop is het enige transportmiddel dat meer energie oplevert dan hij kost, aldus Schultz, die zegt de inspanningen voor de hyperloop alle ruimte te willen geven. De hyperloop zou ook gebruikt kunnen worden om goederen via havens naar het achterland te vervoeren.

NOS op 3 maakte deze animatie van de hyperloop:

reacties (20)

  • Rowin van Hezel

     

    Een vervoersmiddel dat minder energie kost, Dan dat hij zal opleveren? Kan iemand mij dit misschien uitleggen? Thnx

    reageer
  • Realist

     

    Het is natuurlijk prachtig om in een minuut van Almere CS naar Amsterdam CS te kunnen, maar zonder degelijk onderliggend vervoer is het nutteloos. Ik als Havenaar ben al zo lang onderweg naar de trein dat het zelfs met het ergste verkeersinfarct nog altijd vele malen sneller is met de auto dan met de trein te reizen. Almere is te verspreid, veel laagbouw, waardoor je niet rendabel een systeem kan opzetten volgens hub-and-spoke. Het is nog een kwestie van tijd voordat auto's zelf rijden, dat gaat pas dingen echt oplossen, dan kunnen auto's veel dichter op elkaar rijden. Ongelukken en opstoppingen komen nog altijd door de mens, niet door gebrek aan asfalt.

    reageer
  • Jessey

     

    Financieel niet haalbaar en zeer on praktisch. Wat wel zeer snel en haalbaar is de Mavlev de zwevende trein.

    reageer
  • Barbara

     

    Voor de overmatige enthousiastelingen nog wat info: Om een buis van honderden kilometers of langer vacuum (of zeer lage druk) te trekken en dat zo te houden is absurd veel tijd en energie nodig. Het duurt een dag om NASA's grote vacuumruimte luchtledig te maken en dat is slechts 1/50ste in volume van een hyperloop Groningen-Utrecht. Maar dat is wellicht nog te overwinnen. NASA's kleine vacuumruimte heeft wanden van 90 cm beton. De grote ruimte heeft wanden van 1,8 tot 2,4 meter dik. Met een paar centimeter staal kun je de veiligheid niet garanderen. Een beetje corrosie of andere beschadiging en het geheel faalt catastrofaal.Hetzelfde geldt voor de capsules. Een klein constructiefoutje of een beetje materiaalmoeheid en je bent de pineut. Staal (eigenlijk alle materialen) zet uit en krimpt onder invloed van temperatuur. Hoe langer de buis, hoe meer 'scharnieren' je nodig hebt om hiervoor te compenseren. Die scharnieren moeten luchtdicht zijn. Als het ergens faalt komt de lucht met de snelheid van het geluid de buis binnen, Als zo'n drukgolf een capsule raakt is iedereen dood. Om nog maar te zwijgen wat er op de stations gebeurt dan. Als je capsule een storing krijgt zit je vast en ga je geen enkele kant op. Geen vluchtwegen in het luchtledige. En dan? De hele buis moet weer op druk gebracht worden voordat een redding plaats kan vinden. Dat moet heel geleidelijk gebeuren om catastrofale drukgolven te voorkomen. Hoeveel reservelucht moet je aan boord hebben om gered te worden? Heb je voedsel en water nodig om de tijd te overbruggen? Alle andere capsules moeten dan een noodstop maken om verdere ongelukken te voorkomen. Als je 1000km/u gaat en je wilt afremmen doe je dat niet in een paar seconden. Je kan passagiers niet blootstellen aan 2g of meer. Van ~277m/s naar nul met 2g duurt zo'n 14 seconden over een afstand van net geen twee kilometer. Als je iedereen gered hebt, duurt het vijftig dagen om het vacuum te herstellen voordat de hyperloop weer in gebruik kan worden genomen. Niet alles uit de science fiction is een goed idee. Veel hype, weinig loop. Bron: Nu.nl  @1  Het probleem is de buis luchtledig te houden, dat is namelijk nogal duur. 8 MARCUSAURELIUS 12 uur geleden door MARCUSAURELIUS  0  0  Meld Volgens mij was de uitvinder James Bond, en niet Musk 9 Norton 12 uur geleden door Norton

    reageer
  • Barbara

     

    Sorry laatste 2 regels horen niet bij het bericht..

  • Jack

     

    Jammer dat we als land zo ver achterlopen dat de algemene kennis dat de Hyperloop niet kan en zal werken op overheids niveau zelfs ontbreekt. De hyperloop is al lang wetenschappelijk onderuit gehaald. Als de dinosaurusen die hier geld in willen pompen nou even wat onderzoek deden... Dan realizeerden men zich al snel dat de Hyperloop net als Solar Roadways pseudowetenschappelijke geld branderij is, die in de V.S al lang niet meer serieus word genomen.

    reageer
  • Barbara

     

    https://www.youtube.com/watch?v=0N17tEW_WEU&feature=youtu.be&t=2m48s

  • Frank

     

    Achterlopen? Mijlenver voor bedoel je. Universiteit van Delft heeft onlangs een succesvolle proefopstelling gemaakt, 1 van de eerste ter wereld.

  • laat alle reacties zien
  • Dirk

     

    leg die baan maar tussen schiphol en vliegveld lelystad

    reageer
  • Willemsen

     

    Is er dan al een proof of concepts met succes uitgevoerd?

    reageer
  • Ik

     

    Leuk bedacht dat dit in Lelystad zou moeten komen, maar daar willen ze om de 400 meter flitspalen neerzetten. Kan de hyperloop nog niet sneller dan max 80 km per uur.

    reageer
  • Hyperloop

     

    Mooi, kunnen we het vliegveld Lelystad weer plat gooien. Met de hyperloop naar Ibiza gaat een stukje sneller.

    reageer
  • Ria

     

    Mooi! Flevoland kan niet genoeg positief in beeld gebracht worden!

    reageer
  • Jantje

     

    Zulke snelheden zijn natuurlijk alleen haalbaar bij zeeeeer grote afstanden, zoals amsterdam-groningen non-stop, of is dat zelfs nog te dichtbij? Beam me up Scotty !

    reageer
  • Wim van Wegen

     

    Zuiderzeelijn 2.0!

    reageer
  • KC

     

    Gewoon doen. Je zou deze testbaan kunnen aanleggen op de reserveringstrook langs de Vogelweg. Ruimte zat.

    reageer
  • Kanook

     

    Yves! Een hyperloop tussen de Floriade en het kasteel!

    reageer
  • Barbara

     

    Mrs.Schultz van Hagen hoort zich voorlopig eerst iets aan te trekken van haar vele ongelukken met dodelijke afloop op 130 trajecten met als resultaat langere files, meer oponthoud. Ze heeft een te hoge pet op van haar onderdanen die maar raak crossen. Haar ideetje hierover Zou ze best eens wat bij kunnen stellen.

    reageer
  • wolf

     

    Waar haal jij die wijsheid vandaan. Ga eerst is denken aan de vele ouderen die d'ochtends de weg opgaan. Dan heb je de mensen die denken dat ze alleen zijn en auto's inhalen met 2 km verschil en daarbij net voor andere mensen hun auto naar recht doen.

  • Ik

     

    Gaaf!

    reageer
  • Jolanda

     

    Gaaf, ik ben voor. Een snelle verbinding van Lelystad Airport naar Zwolle, Utrecht CS en Amsterdam.

    reageer
  • Lelystadeling

     

    Zeker doen, een hyperloop verbinding tussen station Lelystad, Lelystad Airport. Hierdoor wordt er een hypermoderne verbinding gecreëerd die door de hele wereld wordt bekeken. Zet je Lelystad uitstekend op de kaart, goed voor de economie die hard toe is aan een boost.

    reageer
  • Prutser

     

    Ja dat heeft zin. Een afstand van amper 5 km overbruggen in 20 seconden. Hyperloop is uiteindelijk bedoeld om grote afstanden mee te overbruggen.

  • DeLuis

     

    Direct doen, heeft enorme potentie. Kan in de toekomst de chartervluchten terug dringen.

    reageer
  • Emmeloorder

     

    Ik zeg: Doen! De toekomstige verbinding Lelystad - Emmeloord - Groningen!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert