Ministerie: "Tot 2023 maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar naar Lelystad"

LELYSTAD
Tot 2023 gaan maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar van en naar Lelystad Airport. Dat zijn 5000 vluchten. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in een reactie op berichtgeving van De Telegraaf. Volgens die krant kunnen er in 2020 tot wel 25.000 vliegtuigen per jaar opstijgen en landen. 

Het ministerie zegt in een reactie dat "dit niet gaat gebeuren omdat de huidige luchtruimstructuur dit niet toelaat". Hiermee wordt bedoeld dat er in de lucht te weinig ruimte is voor zoveel vliegtuigen.

Een woordvoerder bevestigt verder dat er op papier wel toestemming is voor 25.000 vliegbewegingen per jaar, maar dat het in de praktijk niet gaat gebeuren. Daarvoor moet het luchtruim eerst opnieuw ingedeeld worden. Dit staat gepland voor 2023. 

Het plan was dat de luchthaven tussen 2015 en 2020 zou groeien tot 25.000 vliegbewegingen per jaar. Dit zijn 12.500 vluchten. Eerder deze maand gaf een woordvoerder van kabinetsadviseur Hans Alders aan dat deze afspraken blijven staan, hoewel de luchthaven veel later open gaat dan gepland. Maar die afgesproken 25.000 starts en landingen kunnen dus onmogelijk gehaald worden, aldus het ministerie.   

reacties (49)

  • Rob

     

    Ik ga er nog één toevoeging aan wagen. Volgende week vakantie, maar nu nog even ter informatie. Zoek op Google naar Vliegveld Lelystad vliegroutes en download het Factsheet van de luchthaven zelf. Close-read van de feiten: "Op de grond moeten bewoonde gebieden zo min mogelijk hinder ervaren van het geluid; daarbij wordt gestreefd buiten de woonkernen te blijven en op 6000 voet over het ‘Oude land’ te vliegen" 'Streven' is geen garantie. Het 'Oude land' is het gebied buiten de Flevopolder. Niets weerhoudt hier om op 1500 voet of lager over bijna de hele Flevopolder te vliegen. "Vliegtuigen moeten vrij van elkaar kunnen vliegen met voldoende afstand van elkaar" Lees: De hele Flevopolder is nodig om de separatie te bewerkstelligen. "De afwikkeling van het Schipholverkeer mag niet worden belemmerd" Zie daar, Schiphol TMA1. Met de huidige luchtruim indeling mág men daaronder niet hoger dan 1500 voet vliegen. Dat is de hele zuidelijk U-bocht. "Er vindt afstemming plaats met laagvliegroutes van militair vliegverkeer en militaire oefengebieden". Er loopt een laagvliegroute net ten noorden van de Flevopolder, en er zit een militair oefengebied in de weg in het oosten. Lastig plannen. "Over de Natura 2000 gebieden (waaronder de Oostvaardersplassen) mag niet onder een hoogte van 3000 voet worden gevlogen" Een wassen neus. De suggestie wordt gewekt dat er direct hoger gevlogen wordt, maar dat mag niet vanwege TMA. De eerste Natura 2000 grens die bereikt wordt zijn de randmeren om de Flevopolder. Alles daar binnen, minus de Oostvaardersplassen is fair game op lage hoogtes. En die Oostvaardersplassen lopen sowieso geen risico want de routes zijn er langs en niet er overheen geplanned. De geluidscontouren zijn mooie plaatjes, maar nergens staat vermeld op basis van welk type vliegtuigen deze zijn vastgesteld, en of dat ook het type is dat (exclusief) op Lelystad toegelaten wordt. Dit factsheet ontkracht nergens het gevaar van geluidsoverlast. Smoke and Mirrors..

    reageer
  • Rob

     

    Ter aanvulling, zoek op Google naar "Notitie Reikwijdte en Detailniveau lelystad". Je zal als eerste resultaat een link vinden naar een uitgewerkte PDF op de site van de alderstafel. Daar staan de kaartjes en beperkingen in.

    reageer
  • Rob

     

    Dat zou moeten, maar dat kan niet met de huidige indeling van het luchtruim. Pak er een vliegkaart van het luchtruim bij, en je zult het zelf zien. Die materie is me vrij duidelijk, ik heb tot twee jaar geleden zelf vanaf Lelystad gevlogen. Het is niet voor niets zo moeilijk voor LVNL om die aansluitingen op de routes veilig in te passen, er is gewoon geen ruimte. Pak anders ook de voorgestelde routes tot nu toe, en je ziet dat een toestel dat in zuid-westelijke richting vertrekt (baan 23, meest gebruikt vanwege de prevalerende wind), over heel Flevoland moet vliegen, met een wijde bocht naar het noorden, en pas bij Biddinghuizen mag er naar grotere hoogte gegaan worden. Niet mijn woorden, het staat gewoon op papier.

    reageer
  • hmmm

     

    Dit is onzin rob, verdiep je in de materie. Vliegtuigen vanaf lelystad moeten juist versneld stijgen naar 5000 voet om aan te sluiten op de vertrekroutes en dan doorstijgen naar 10000 - 11000 voet voor het continentaal vliegverkeer.

    reageer
  • Rob

     

    Maartje: "Mensen in o.a. Dronten en Zeewolde hebben weinig te vrezen, allereerst komen de vliegtuigen niet recht over de dorpen heen en zitten dan al behoorlijk in de hoogte, dat levert echt geen overlast op" Waar haal je deze wijsheid vandaan, Maartje. De indeling van het luchtruim is op dit moment zo dat er geen enkel toestel boven de 1500 voet ( ~500m) mag stijgen voordat het grondgebied van Flevoland verlaten is. Dit gebied valt onder de "Schiphol TMA 1". Dat betekent dat de vliegtuigen het hele stuk op een hoogte van 500m over het land denderen. Leg eens uit hoe dat geen overlast oplevert??

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • dave

     

    40jaar...

    reageer
  • dave

     

    juist, en ik erger me ook aan al die natuurfreaks en links mensen die voordurend een mening hebben over het natuur cq vervuiling,lelystad airport, nw bedrijven etc. maar wel in een auto rijden van min 20 jaar oud. (extreem milleu vervuilend,maar geen wegenbelasten...dus mag dan wel ughugh)

    reageer
  • PeterH

     

    Waar maken jullie toch in hemelsnaam druk om? Er vliegen al tientallen jaren dagelijks rond de 120-140 vliegtuigen op lagere hoogtes over Flevoland naar Schiphol. Zelf heb ik 5 jaar in Amersfoort Vathorst gewoond waar om de 3 minuten een uitklimmend vliegtuig overkomt (tussen de 7000 en 12000 voet) en ja natuurlijk hoor je ze als je buiten zit, maar overlast? Ik vind die vieze herrie makende en vervuilende brommertjes wel 10 keer zo erg...

    reageer
  • Krijn

     

    Ja Yvette zo gaat dat in de politiek. Een Partij die zich als groen profileert interesseert zich in het geheel niet voor de leefomgeving. Een PvdA staatssecretaris is politiek verantwoordelijk voor de uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Economische voordelen vind zij, en haar partij, belangrijker dan de kwaliteit van de leefomgeving in Flevoland.

    reageer
  • Yvet

     

    Grappig dat de Gezondheidsraad vandaag adviseert om meer groen,meer wandelgebieden en recreatie terreinen aan te leggen rondom grote steden. Dit is goed voor de gezondheid v mensen en goed tegen water overlast. Vreemd hoor dat er dan vervolgens daar waar we de beschikking hebben over groen, wandelgebieden en recreatie we dit gaan volbouwen onder het mom goed voor de economie

    reageer
  • PeterH

     

    Ben dan toch heel benieuwd waar u woont, want enkel wanneer u in een boerderij direct in het verlengde van de baan woont is overlast reeel...

    reageer
  • .W.

     

    Prima, inventieve ondernemers met lef, daar hebben we wat aan. Niet aan dat vreselijke vliegveld dat door de PvdA staatssecretaris aan de Flevolanders wordt opgedrongen en blijvend voor een giga overlast zal zorgen.

    reageer
  • Dirk

     

    nou ga jij maar verder met dromen daar , april 2019 gaan ze daar beginnen met vliegen .

    reageer
  • PeterH

     

    Dat is volledig correct, van fase N1 is totaal geen sprake meer, de infrastructuur en terminal (start mid augustus) worden momenteel aangelegd op fase N2, dus max 25.000 bewegingen. Zo komen er 8 VOP's (voor de leek; parkeerplaats voor vliegtuigen) en volledige ontsluiting aan de koppen van de baan. Ben ik trouwens de enige die het raar vind dat er maar twee IAF's (initial approach fix) worden gecreëerd? Die boven Salland snap ik nog wel voor de routes uit centraal en zuidoost Europa, maar de noordelijke heeft bijna geen doel, zoveel Europees verkeer zal er niet vandaan komen. Maar het meest frappante is het ontbreken van een IAF aan de zuidzijde van het veld. Vliegtuigen uit Zuid-Frankrijk, Spanje en Canarische eilanden moeten een rare omweg vliegen om op de IAF boven Salland uit te komen. Een IAF rond Utrecht was een veel logischere keuze geweest?

    reageer
  • Hannes

     

    Natuurlijke gevoelswaarde is ook een onderdeel van de economie voor de mensen die graag in Nedeland hun vakantie willen houden!! "En dat allemaal voor wat uurtjes extra reistijd!!

    reageer
  • HH

     

    Ik heb nieuws voor je: de terminal wordt direct gebouwd voor fase N2 (25.000 vliegbewegingen), niet voor fase N1 (10.000 vliegbewegingen). De Schiphol Groep wil dus wel. Fase N3 (45.000 vliegbewegingen) vergt verwerving van het RDW-terrein, en wettelijk gezien ook nog eerst een evaluatie van de 25.000 vliegbewegingen (was ook bij Eindhoven alleen maar een formaliteit). Fase N3 is nu dus nog niet aan de orde. Maar N2 kan direct. Bijzonder is dat in de media nu over twee fasen gesproken wordt. Fase N1 uit het businessplan Lelystad Airport is dus al uit het vocabulaire geschrapt, we hebben alleen nog tot 25.000 en na 25.000...

    reageer
  • HH

     

    Op een gemiddelde snelweg of provinciale weg vallen ieder jaar meer doden en gewonden dan door Schiphol. Zowel direct (ongevallen) als indirect (door overlast en vervuiling). Maar niemand wil het tweede autobezit per huishouden aanpakken. En trouwens ook niet die andere grote vervuilers/overlastveroorzakers/ongevallenveroorzakers: de gemotoriseerde tweewielers. Zowel motoren als brommers/scooters staan hoog op de lijsten van overlast, vervuiling en ongevallen.

    reageer
  • HH

     

    Juist. Op het ministerie van I&M zit geen enkele kennis meer. Praten 1 op 1 na wat instellingen als LVNL, Rijkswaterstaat, ProRail, NS en visserijorganisaties verkondigen. Ben het met u eens dat er veel meer mogelijk is dan 10.000 vluchten op Lelystad airport, als de juiste tijdsblokken maar aangewezen worden. Ik hoop in het nieuwe kabinet op een sterkere minister en staatssecretaris. De problemen in de luchtvaart verdienen een minister. Ach ja, ook de ANWB en tal van andere organisaties pleiten al voor een extra minster voor mobiliteit, omdat naast de luchtvaart ook de weg en het spoor volkomen vastlopen na jaren van politieke desinteresse. Maar de kabinetsformatie gaat over futiliteiten... Ook provincie en gemeente zetten geen stap om nu eens echt onafhankelijk te laten onderzoeken wat er mogelijk is met Lelystad Airport. Wel pompen ze ondertussen tientallen miljoenen in de bereikbaarheid van Lelystad Airport. Prima hoor, verstandige keuze voor de regionale economie, maar steun het vliegveld dan ook in de strijd met LVNL, zodat een snelle ontwikkeling mogelijk is. Steekt nu echt alleen Hans Alders zijn nek nog uit?

    reageer
  • Bas

     

    Degenen die liegen en bedriegen overdrijven de overlast en goochelen zo met cijfers niet naar waarheid en halen zoveel onzin uit de kast, als ze maar negatief kunnen zwetsen over de Airport

    reageer
  • Karel

     

    Dat is de pest, er wordt alleen maar naar geld, status en prestige gekeken en niet naar luchtvervuiling en menselijke overlast (lijkt Almere wel). Schiphol groeien? Prima (alsof iemand dat ooit heeft kunnen tegenhouden), maar niet op die plek. Feit is dat de luchthaven veel te dicht op woningen zit. Door o.a. de Bijlmerramp weten we wat de risico's zijn.

    reageer
  • Willem

     

    Ja het gelieg en bedrieg is begonnen . Onder Schiphol zijn ze dit gewend .

    reageer
  • Bert

     

    Dat zijn goede berichten goed voor de economie

    reageer
  • PeterH

     

    Ah kijk, u weet er ook iets meer van! heb al meerdere malen met de LVNL moeten/mogen samenwerken en het is een zeer moeilijk beweegbare club welke massaal de hand boven het hoofd wordt gehouden uit angst voor acties. Iedereen die op Schiphol werkt en/of er een beetje verstand van heeft weet dat er in bepaalde blokken meer dan voldoende ruimte is voor extra vliegbewegingen (dus ook voor LEY). Het is dan ook pertinente onzin dat er nu niet meer dan 10.000 (26 per dag he) vliegbewegingen kunnen worden geaccommodeerd. Maar de politici laten zich helaas volledig in de lure leggen door de LVNL en zogenaamde experts, die er stuk voor stuk belang bij hebben dat er jaren aan aanpassingen moet worden gewerkt. Het zou de overheid sieren wanneer er eens een oprecht onafhankelijk onderzoek werd gedaan naar dit soort capaciteitsclaims... Zucht... Ah ja 10.000 is een begin.

    reageer
  • dave

     

    mooi, als de telegraaf komt met dit nieuws, en het ministerie onkent ongeveer 12 uur later......yes in 2023 hebben we dus 25000 bewegingen. btw als de terminal meteen wordt gebouwd in fase 2, weten we genoeg.

    reageer
  • jan

     

    Dat zijn er 10001 teveel

    reageer
  • HH

     

    De berichten zij toch niet strijdig met elkaar? De Telegraaf bericht dat 4 of 5 jaar na start er 25.000 vliegbewegingen kunnen zijn. Dat is dus in 2023. Het ministerie verklaard ook dat in 2023 het luchtruim heringedeeld zal zijn (ze moeten LVNL eerder aan het werk zetten om aan de afspraken van de Alderstafel te voldoen,mmaar dat terzijde). Dat betekent dat in 2023 de sprong van 10.000 naar 25.000 vliegbewegingen gemaakt kan worden. En in de jaren na 2023 dan verdere groei naar 45.000.

    reageer
  • HH

     

    De piek op Schiphol ligt 's ochtends rond 9/10 uur. Dan komen veel transatlantische vluchten op Schiphol aan. In de middag heeft Schiphol nog wel restcapaciteit. De vakantievluchten die op Lelystad Airport gaan vliegen zullen hun pieken hebben om 6-7uur, 14-16 uur en 22-23 uur. Vult elkaar mooi aan. Luchtverkeersleiders blijft een curieus verhaal: LVNL heeft de boel bewust getraineerd vanwege een loonconflict. Invlechten kan ook gebeuren door Duitse luchtverkeersleiding of defensieverkeersleiding, maar de LVNL houdt dat soort oplossingen als rasechte monopolist tegen.

    reageer
  • Flevogoed

     

    Ook gekeken naar de omzet van Schiphol ? arbeiders die daar hun brood verdienen ? enz.enz. de tijd blijft niet stil staan als dat zo was dan hadden we nu nog vierkante wielen .

    reageer
  • Rob

     

    Hmm, dat verklaart de wekelijkse maatschappelijke opinie-beinvloeding van de laatste 4 maanden, dat Schiphol de drukte niet langer aan kan. Draagvlak, noodzaak en acceptatie kweken. Of lijkt dit u toevallig?

    reageer
  • Flevogoed

     

    Goed idee , in ieder geval meer start en landingsbanen dat scheelt weer in tijd dan kunnen er meerdere vlieg bewegingen tegelijk gebeuren . En ja ik begrijp ook niet waarom het allemaal zo lang gaat duren .

    reageer
  • Jan

     

    Helemaal waar. De grootste zeurpieten over het milieu die ik ken, notabele familie, gaan maar liefst 5 x per jaar op vakantie met, ja hoor, het vliegtuig. Maar wel de subsidie toucheren voor zonnepanelen en allerlei andere zogenaamde groene troep. Maar mensen, gewoon blijven doen, die vliegvakanties want is zoooo belangrijk om even weg te kunnen. En groen links stemmen natuurljk ook nog.. O, en OF wat zijn vluchtbewegingen in hemelsnaam? Of bedoelen jullie vliegbewegingen? Klein verschil...

    reageer
  • pieter

     

    Gewoon weer met de postkoets naar de Costa del sol.

    reageer
  • Bas

     

    In 4 minuten van Schiphol Airport naar Lelystad Airport met de hyperloop. Deze willen ze serieus voortvarend gaan aanleggen, dus hoezo ver lopen? En dat Lelystad Airport twin airport wordt met Schiphol is niets nieuws toch? Dat was al zo...

    reageer
  • Klagen klagen maar intussen wel met het vliegtuig op vakantie gaan. De klagers lijken echte Hollanders te zijn..

    reageer
  • Keessie

     

    Geweldig nieuws !!

    reageer
  • Piet

     

    Zevende baan van Schiphol? Lijkt me een flinke wandeling vanaf de vertrekhal. Overigens wil Lelystad wel zo hard groeien als De Telegraaf suggereert, maar dan moet er eerst een soort ruilverkaverling in het Europese luchtruim plaatsvinden en die is zo complex dat dat nog wel een paar jaar gaat duren. Voor die tijd komt er van groei niet zo veel.

    reageer
  • .W.

     

    Nul komma nul vliegbewegingen is het allerbeste voor mens, dier, natuur en leefomgeving. Dus, de stekker uit deze onzalige, klimaatverstorende uitbreiding van het vliegveld Lelystad.

    reageer
  • Ed Molenaar

     

    Misschien handig om meteen een dubbele runway aan te leggen.

    reageer
  • Schaapjes

     

    Als we echt iets willen doen aan de klimaatverandering is het als eerste eens reeële prijzen voor vliegverkeer en dus eindelijk eens belasting op kerosine en een vliegtax voor consumenten. Een belachelijk plan om nog meer vliegbewegingen toe te staan in Nederland zeker op een markt die door allerlei belastingvoordeeltjes prijzen kan vragen die niet concurreren met minder vervuilende manieren van transport en die totaal geen rem vormen op het onnodig belasten van het milieu. Inmiddels is een vakantie naar een ver oord met een vliegtuig goedkoper dan de Veluwe terwijl de milieubelasting vele malen groter is. Terwijl we toch niet kunnen ontkennen dat er echt iets gaande is met ons klimaat, kijk maar eens naar buiten. Nog los van de gevolgen van het vliegen voor de provincie. Haar inwoners en onze prachtige natuur rondom Lelystad met nu nog vele vogels.

    reageer
  • Hmmm

     

    Nee die fritesfabriek daar op het industrieterrein ruikt lekker.

    reageer
  • Succes met de vervuiling!!

     

    Werkelijke onzin dat er geen overlast komt. O ja, de longspecialisten en de apothekers hebben ook een toekomst in de omgeving van het vliegveld.De economie trekt aan vooral voor deze beroepsgroepen.En vergeet niet de luchtfilterfabrikanten voor de woningen etc. etc.

    reageer
  • Stephan

     

    @Bewoonster: wij hebben hier veelal westenwinden waardoor de vuile lucht van Schiphol hoe dan ook richting de polder waait. In dat opzicht heeft Lelystad zelf niet zoveel last. De vuile lucht zou eerder voor Dronten een issue kunnen zijn.

    reageer
  • Karel

     

    Zo begonnen de praatjes over het aantal vluchtbewegingen op Schiphol ook ooit. Zie wat ervan terecht is gekomen.

    reageer
  • ikke

     

    Een eiland in het Markermeer is geen oplossing voor de uitbreiding van de luchthaven, omdat het Schiphol ook boven het Markermeer vliegt. De reden dat Lelystad een succes kan worden (qua vliegveld dan) is omdat Schiphol bijna aan het plafond van de 500.000 vtb zit. Vlechten wordt moeilijk omdat de piektijden op Lelystad samenvallen met de pieken op Schiphol: er is dan geen extra luchtverkeersleiderscapaciteit beschikbaar.

    reageer
  • Yvet

     

    Jaren in tuinsteden Amsterdam gewoond. Vieze roetdeeltjes op de ramen. Bij bepaalde windrichting conversaties doorlopend opschorten. Almere buiten wat een rust,geen roetdeeltjes maar slechts zand op de ramen. Nu lelystad hemelsbreed ligt t in de voortuin. Weg rust, he roetdeeltjes op de ramen en constante file vorming, want een afslag naar lelystad heeft maar 2 banen.de larserweg ook en de afslag naar het toekomstige commerciële vliegveld maar 1. Lekker kerosine en vervuiling opsnuiven, maar vervolgens wel merkwaardige maatregelen invoeren ivm vervuiling.Zat natuurgebieden ,zelfs beschermde natuurgebieden, in de buurt.maar ach economisch gewin gaat voor toch?

    reageer
  • Bewoonster

     

    Alleen overlast voor de directe omgeving? Voor de inwoners van Lelystad dus.Straks ruik je Lelystad op afstand. Heerlijk die kerosine. Gezond ook. Met recht geeft Lelystad lucht. Smerige lucht. Krijgen we gratis mondkapjes? Het milieu verdrag van Parijs zal hier zeker niet gehaald worden!!! Het is weer alleen het geld wat telt.☹

    reageer
  • Dirk

     

    er zijn al berichten dat ze naar 63000 vliegbewegingen gaan in lelystad , en word ook gesproken dat de baan op lelystad de zevende baan voor schiphol is .

    reageer
  • Maartje

     

    Laat ik vooropstellen dat ik groot voorstander ben van de uitbreiding van Lelystad Airport. Maar ik lees hier ook veel onwaarheden en ik wil graag wat feiten rechtzetten: - Mensen in o.a. Dronten en Zeewolde hebben weinig te vrezen, allereerst komen de vliegtuigen niet recht over de dorpen heen en zitten dan al behoorlijk in de hoogte, dat levert echt geen overlast op. - De boerderijen in de directe omgeving hebben recht van klagen, vooral het type B737-800 waar o.a. Transavia mee vliegt maakt bij opstijgen gewoon best wat herrie, de huidige B737 familie is wat ontwerp betreft gewoon al wat ouder en dat hoor je vooral in de take off. - Het is hopen op de komst van maatschappijen als Ryanair en WizzAir. Ryanair heeft namelijk een enorme order bij Boeing uitstaan voor de nieuwe generatie B737(MAX 200) met veel stillere motoren (LEAP1B). WizzAir vliegt met moderne Airbus A320/231 toestellen welke al een stuk stiller zijn dan de huidige B737. - Werkgelegenheid zal vooral in de regio worden ingevuld. Speculaties dat er mensen van Schiphol "overkomen" is klinkklare onzin om twee redenen: 1) VIGGO gaat de afhandeling doen en VIGGO zit niet op Schiphol maar op Eindhoven. 2) De utopie dat er vluchten van Schiphol naar Lelystad gaan is een illusie. Geen enkele airline gaat slots op Schiphol afstaan en naar Lelystad verhuizen om vele redenen. - Betekent bovenstaande dat Lelystad geen succes wordt? Zeker wel! Er is veel vraag naar vliegreizen en airlines als Ryanair, Transavia en WizzAir zullen zeker op Lelystad gaan vliegen maar dan wel om marktaandeel in Nederland uit te breiden en niets anders. - In 2019 gaat zeer waarschijnlijk gestart worden met 4000 vliegbewegingen per jaar, wat echt een schijntje is want dit betekent 11 bewegingen per dag. Overigens is het de luchtverkeersleiding die dit getal roept, kennelijk is het heel moeilijk voor de dames en heren om een paar vluchtjes per dag in te vlechten in de rest... Maar goed, na het eerste jaar zal blijken dat het goed loopt en dan zul je zien dat er in 2020/2021 rond de 10.000 vliegbewegingen plaats mogen plaatsvinden. 10.000 is een mooi getal, dat zijn ongeveer 27 bewegingen per dag en met ongeveer 1,5 miljoen passagiers per jaar begint het dan op een echte luchthaven te lijken. - Wil men verder groeien dan 10.000 per jaar dan zal eerst de indeling van het Nederlands luchtruim op de schop moeten (bevestigd door experts/kenners). Onze luchtruimindeling is namelijk nogal complex, eigenlijk niet meer van deze tijd en verkeersstromen zullen moeten worden gescheiden. Dit is een serieuze monsterklus waar overigens eerder dit jaar al mee is begonnen maar gaat zeker niet voor 2020 klaar zijn want het heeft ook effect op onder andere de oosterburen en hogere luchtwegen (gecontroleerd door Eurocontrol). Kortom een mooi project, al doet het niet waar het in den beginnen voor opgezet was (slots vrijmaken op Schiphol) maar zal economisch een opsteker zijn voor de regio waarbij de overlast beperkt is tot de directe omgeving. Op een eiland in het Markermeer na is dit objectief gezien de beste oplossing om de groei van het vliegverkeer in Nederland op te vangen.

    reageer
  • Flevoburger

     

    " Een woordvoerder bevestigt verder dat er op papier wel toestemming is voor 25.000 vliegbewegingen per jaar maar dat het in de praktijk dus niet gaat gebeuren." Hmmm, is het nu gek dat ik hier helemaal niets van geloof?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert