Vogelweg krijgt trajectcontrole

FLEVOLAND
Langs de Vogelweg tussen Lelystad en Almere wordt trajectcontrole geplaatst om de snelheid van passerende voertuigen te controleren. Volgens het OM komen er langs de weg meerdere flitspalen te staan die met elkaar gekoppeld worden. Zo kan de gemiddelde snelheid over een langere afstand worden gemeten. Op de Vogelweg worden geregeld forse snelheidsovertredingen vastgesteld. 

Veel slachtoffers op provinciale wegen
Trajectcontroles vonden in Nederland tot nog toe alleen op snelwegen plaats. Volgens het OM worden de controles nu uitgebreid naar provinciale wegen. Dat gebeurt in eerste instantie op 11 plaatsen in Nederland. De Vogelweg is de enige Flevolandse weg waar trajectcontrole gepland is. 

Volgens het OM blijkt uit analyse dat op provinciale wegen relatief meer verkeersslachtoffers vallen dan op andere wegen. Uit ervaring zou blijken dat automobilisten zich bij een trajectcontrole over een langere afstand beter aan de snelheid houden.

Over twee jaar pas actief
Omdat de installaties nog aangeschaft moeten worden, zal het volgens het OM zo'n twee jaar duren voor de palen daadwerkelijk langs de weg staan.

Racebaan
Automobilisten hebben de Vogelweg waar je 80 km/u mag in het verleden al meerdere malen gebruikt als een soort racebaan. De top 3 ergste snelheidsovertredingen: 

1. In juli 2017 rijdt een man uit Harlingen 205 km/u
2. In augustus 2015 rijdt een Drontenaar 158 km/u
3. In juni 2012 rijdt een man uit Alphen aan den Rijn 144 km/u


 

reacties (24)

  • Je ziet steeds vaker asociaal gedrag op de weg door autobestuurders. Afgelopen week 2 maal rechts ingehaald op een weg waar je 130 mag rijden en ik netjes 130 reed. Kijk eens om je heen 4 van de tien bestuurders zit te bellen/appen etc. Je ziet het direct of ze slingeren of ze gaan langzamer rijden, te gek voor woorden. En wat zijn het veelal jongeren, het lijkt wel dat men geen opvoeding meer krijgt..

    reageer
  • Dick

     

    Nou, ik durf hem aan. Je hebt niet "netjes" 130 gereden, je hebt 100% veel te lang op links gezeten. Dit heet "Schoolmeestergedrag", je mag niet harder dan 130 dus ik zal er voor zorgen dat jij die achte me rijdt ook niet harder kan en blijf op links voor je plakken. Nou, ik kan je vertellen, als ik achter je had gezeten had ik hem er bij voldoende ruimte ook rechts voorbij gehoekt. De plaats op de weg is "zoveel mogelijk rechts" staat in het RVV1990 te lezen. Dat betekent dat je bij voldoende ruimte daar moet rijden. En dat ik bewust de keuze maak harder dan 130 te rijden betekent niet dat jij me er fijntjes op moet wijzen dat dat niet mag. Maar dit gedrag VEROORZAAKT dus gevaarlijke situaties. Dus wie is er hier nou een hufter? Diegene die rechts inhaalt of jij die willens en wetens een gevaarlijke situatie veroorzaakt? Voor mij ben jij het.

  • Rob

     

    Wat een reacties allemaal zeg, 1 ding moge duidelijk zijn een goede zaak die traject controle, zal een hoop ongelukken schelen en een hoop idioten die denken te kunnen autorijden doen beseffen dat het echt een 80 km weg is en niet anders. Neem anders gewoon de A6 zou ik zeggen.

    reageer
  • Boer Harms

     

    Wie kan mij nu eens echt het nut benoemen van hard rijden want 80 of 100 maakt in nederland slechts een handvol minuten uit terwijl je grote risico's neemt. Er mogen ook tractoren op deze wegen. De snelheidsverschillen zijn dan echt gevaarlijk. Invoegen met een volle kieper wordt dan een gok.

    reageer
  • Dick

     

    Nou Boer Harms, dat kan ik je vertellen. Ik zit zo'n 10000km op de weg in Duitsland. Als ik 130 rijd heb ik constant de neiging om mijn telefoon te checken als ie piept, om me heen te kijken en wat nog meer wat niet met autorijden te maken heeft. Als ik 180-230 rijd ben ik 100% gefocust op het overige verkeer, geen haar op mijn hoofd die ook maar enigszins de neiging heeft om met wat anders bezig te zijn. Zelfs niet een slok water uit een waterflesje. En dat heeft alles met het wegbeeld en beleving te maken. En de Vogelweg is nou typisch zo'n weg waarbij het wegbeeld en de maximum snelheid totaal niet met elkaar in overeenstemming zijn. Ik pleit dan ook voor 100km/u als maximum snelheid op de Vogelweg En lul niet dat het niet kan, in Duitsland is het op zulke wegen (Landstraßen) gewoon 100km/u. En ja, ook daar rijden trekkers rond op wegen als de Vogelweg. Het kan echt wel en het kan ook veilig.

  • Thomas

     

    Wie kan mij uitleggen waarom je onder dwang maximaal 80 moet rijden, terwijl je 20% kunt besparen op je reistijd tegenover nul extra risico? Snelheid is helemaal niet gevaarlijk. Snelheidsverschillen door asociaal traagrijdend verkeerd zoals tractoren, dat is wel gevaarlijk.

  • MarkS90

     

    Wordt er dan ook iets gedaan aan het landbouwverkeer? Ik noem even de verlichting die niet brandt of verkeerd staat afgesteld, zwaailampen voor alles breder dan 2 meter, telefoneren in de tractor ... Zomaar wat punten die ik dagelijks zie als ik over de Vogelweg "race".

    reageer
  • Hans K

     

    Ja, joh de trekkers ed zijn hier nu eenmaal wat breder, groter, langer dan in de rest van NL. En dan is 80 prachtig. Wees blij dat ze er geen 60 km weg van maken, wat in de toekomst er zeker wel van zal komen. Woon zelf op 40 meter afstand van de Vogelweg, maar men vergeet te vertellen hoeveel ongelukken met en zonder dodelijke afloop er zijn geweest in de afgelopen 20 jaar dat ik hier woon. De laatste was een paar jaar terug Porscherijder uit Soest. Politie staat vaak bij de Aardzee te laseren en hun salaris in paar uur terugverdiend. Dat kan ook electronisch met zon flitspaal. Lekker doorrijden doe ik ook, maar seizoensgebonden. Want ook lees ik niets over de eenzijdige aanrijdingen van klein wild.

  • Jolanda

     

    Hard rijden is gewoon goed voor de economie. Btw, tussen de kruisingen kan je best 200 rijden denk ik ;)

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Ros

     

    Of 20,5 zo hard is!

    reageer
  • Drontenaar

     

    Goede zaak, de weg heeft zoveel verzakkingen. En nee die kan je niet oplossen, door de grondstructuur daar.

    reageer
  • Johan B

     

    Mensen, mensen, maak je toch niet zo druk. Gewoon 80 rijden, dan kun je nog eens om je heen kijken naar dat prachtige Flevolandse landschap. En je komt er geen minuut later mee op je bestemming. Is trouwens ook beter voor je verbruik, voor je banden, voor je hart. Relax, man!

    reageer
  • Ja ja,

     

    Zo pluizen velen uit, wat wel en niet kan. Na de boem komen de reacties. Heb geduld en pas je aan de situatie.

    reageer
  • Pietje Precies

     

    Geldklopperij. Tuurlijk is 150 km/u waanzin. Maar 80 op zo'n overzichtelijke lange weg, is natuurlijk ook onzin. Mijn ervaring is, dat er zeker te snel wordt gereden, maar wel altijd als het kan. Als het druk is op de weg, wordt er nauwelijks nog te hard gereden. Ik vraag me ook af of dit daadwerkelijk met verkeersveiligheid te maken heeft. Volgens mij zijn er veel gevaarlijkere wegen in Zeewolde en in Flevoland. Laat ze eens handhaven op b.v. op het allerlaatste moment invoegen (Gooiseweg, laatst dodelijk ongeluk).

    reageer
  • Ik

     

    Die TC komt echt niet. Veel te storing gevoelig en vandalisme gevoelig.

    reageer
  • KC

     

    Z'n 10 jaar geleden zou dat al gebeurd zijn op de Markerwaarddijk, Dronterweg, Hanzeweg, e.d. De streepjes op de weg voor de trajectcontroles met 2 flitsers werden toen al aangebracht. De 1e registreerde de start de 2e de eindtijd over traject. Een computer reken de snelheid uit. Nooit gebruikt.

    reageer
  • Malle Pietje

     

    Klopt. Alleen het systeem was bagger met die twee auto's Het was een mobile TC.

  • Wiebe

     

    Toch wel bijzonder al die argumenten die de mensen hebben om strak tegen de handhaving van de maximumsnelheid te zijn. Of zijn die mensen gewoon pissig omdat ze post uit Leeuwarden hebben gehad?

    reageer
  • Pzaal

     

    Hadden er 10 jaar geleden al moeten staan. Pas over 2 jaar? Je zou toch denken dat het sneller zou moeten kunnen? Waarom moet alles in Nederland toch zo lang duren ?

    reageer
  • Rob

     

    Had veel eerder gemoeten. Al die zieke racers

    reageer
  • buitenwegbewoner

     

    Goede zaak, racen doe je maar op een circuit. En op provinciale wegen rijd je 80 km/h, niet de "standaard 90 of 100 km/h, laat staan harder. Helaas nodig op deze weg.

    reageer
  • Dick

     

    Voor alle voorstemmers, er gaat niet een ongeluk minder plaatsvinden op de Vogelweg door het plaatsen van een TC. Het is de grootste onzin die er bestaat. Ja, er zijn uitwassen zoals 205km/u, maar is er daardoor een ongeval gebeurd? NEE! Het effect gaat hetzelfde zijn, mensen "denken" "er nog wel even voorlangs te kunnen", schatten afstand verkeerd in en het is boem. En ja, dat die inschatting afwijkt naar gelang de gereden snelheid is 100% waar. Maar nu we weten dat men "netjes" 80 rijdt zullen de mensen die "hem er nog net ff voorlangs gooien" nog meer risico gaan nemen want ach hij rijdt netjes 80km/u, ik kan er nog wel voorlangs. Sterker nog, ik vermoed zelfs dat alle ongelukken waar voorrang in het spel was gebeurd zijn met een werkelijke snelheid van 80km/u. Het is gewoon een kwestie van kijken. Doe je dat niet, krijg je brokken.

    reageer
  • Piet

     

    Een hogere snelheid leidt inderdaad niet tot meer ongelukken, maar de schade (aan voertuigen en personen!) is wel veel groter. Dus gewoon 80 rijden voor als een medeweggebruiker een fout maakt.

  • almeertje

     

    Overal word veels te hard gereden. De vogel weg de ring a6 a1. En nog lekker inhalen ook graag. En er dan gauw tussen proppen. Ik zie het dagelijks voorbij komen. In de nacht okee. Paar km erbij. Dat laat zich dan ook toe. De meeste mensen vertrekken te laat van huis. Met hun brood en koffie in de handen. Ja hoe komen die ongelukken en bekeuringen.

    reageer
  • Hendrik

     

    De dijk van Lelystad naar Almere is ook zo'n racebaan. En daar zitten met regelmaat grote groepen ganzen vlak langs de weg. Dan lijkt 80 km/u nog te hard. Is ook een mooie weg voor traject controle, want je kan er onderweg nergens af. Kennelijk is het voor veel mensen teveel gevraagd om op tijd te vertrekken, want daar begint het met op tijd ergens arriveren.

    reageer
  • kees d.

     

    Eindelijk!

    reageer
  • Nol

     

    De ontsluiting van Lelystad naar het zuiden is waardeloos. Vanaf 5.30 is er effectief op de a6 slechts een linkerbaan beschikbaar voor personenauto's. De rechterbaan wordt ingenomen door langzaam vrachtverkeer. Het inhaalverbod van de vrachtwagens wordt niet gehandhaafd. Er is een zeer slechte doorstroming. Waarom niet een oplossing brengen door een spitsstrook of de vogelweg om te bouwen tot een adequate snelweg of 4 baans 100km weg. Denk je nou echt dat al die mensen daar met opzet rijden? Of dat ze massaal meer dan 80 rijden ? Neen , ze moeten op hun werk zijn of thuis zijn en zijn de achterlijke weginrichting zat. Doe daar wat eens aan ipv elke keer maar van die onnozele boetes voor 7 km te hard rijden uit te delen. Dit heeft niets met veiligheid te maken maar is pure roof.

    reageer
  • Whoknows

     

    Misschien iets eerder vertrekken een optie!!! of als je naar huis gaat een paar minuten later thuis komen. Maar ja, deze simpele oplossingen bestaan niet voor velen

  • Zal best

     

    Gewoon aan de snelheid houden en op tijd vertrekken. Die gek uit Harlingen? Rijbewijs voor 2 jaar afnemen en auto verbeuren. Silke zotten zijn potentiële doodslagrijders.

  • buitenwegbewoner

     

    In de spits is het druk, zeker op de A6 vanaf Lelystad. De reden dat de A6 gaat worden verbreed naar 2x3 rijstroken. Maar omdat het druk is op de A6 dan maar over de vogelweg met snelwegsnelheden rijden is natuurlijk asociaal en geen oplossing. En als je ergens op tijd wil zijn ga je gewoon op tijd van huis en houd je je netjes aan de snelheid.

  • Rob uit Z

     

    De vogelweg zal nooit dubbelbaans worden, en al helemaal geen 100km/h-weg. Dit doordat de vogelweg primair voor landbouwverkeer bedoeld is. Het 'gewone' wegverkeer wordt over de A6 en Houde weg geleidt.

  • Schaapjes

     

    Goede zaak. En de A6 graag ook!!

    reageer
  • Leon van Oosterom

     

    Hoeveel ongelukken gebeuren er dan per jaar gemiddeld op de Vogelweg vraag ik me af? If is dit gewoon bedoeld onder jas te spekken!

    reageer
  • Max

     

    Inderdaad, er gebeuren meer ongelukken op de A6.

  • michael

     

    En de waterlandseweg is als ie klaar is de volgende racebaan !!

    reageer
  • Dirk Zaan

     

    Die is straks 2 x 2 met middenberm. Een snelweg model met max 120. Vanwege de verkeerslichten zal er weinig te racen zijn. Wel is het veel veiliger.

  • moeten er altijd eerst ongelukken gebeuren? het kan ook preventief werken. vorig weekend is er nog een automobilist bekeurt en zijn rijbewijs is in beslag genomen om dat de bestuurder 205km reed. gelukkig zijn er toen geen ongelukken gebeurt,

  • .w. (echte)

     

    ah, een helderziende in ons midden.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert