Wethouder wil snelle verbetering veiligheid N50

KAMPEN
Wethouder Gerrit Jan Veldhoen van Kampen is boos op de rijksoverheid. De wethouder wil dat er snel maatregelen worden getroffen om de N50 tussen Ens en Kampen veiliger te maken. Maandag zijn daar twee mensen bij een ongeluk om het leven gekomen. 

"Kennelijk is er in Den Haag nog steeds het besef dat er te weinig gebeurt op de N50 voordat er maatregelen getroffen worden", aldus Veldhoen. De wethouder zegt geen idee te hebben wat hij nog meer kan doen om de rijksoverheid duidelijk te maken dat de situatie nijpend is. De wethouder wil om die reden met bestuurders uit Flevoland en Overijssel om de tafel zitten. "Er moet een oplossing komen om de druk op Den Haag op te voeren."

Eerder was al geld beschikbaar gesteld door de provincies Overijssel en Flevoland om een deel van de weg aan te pakken. Ook de gemeente Dronten is bereid bij te dragen. Vanuit Den Haag komt geld voor onder meer een verbreding van de weg. Maar volgens Veldhoen is er nog altijd het probleem dat de weg over brug over de IJssel tweebaans is.

"Desnoods ga ik zelf naar Den Haag. Ik ben het zat!" aldus Veldhoen. 








 

reacties (27)

  • Dick

     

    O, en dan gebeuren er geen (dodelijke) ongelukken meer? Nog net een dag na dit tragische ongeval is er juist op dat stuk N50 waar een muur tussen staat ook een (niet dodelijk) ongeval gebeurd. Dus dit is weer de grootste lariekoek. Het begint bij menselijk gedrag. Harder dan de limiet rijden maar ook heel zeker veel langzamer dan de limiet rijden zorgt voor ergernis die omslaat in ongeoorloofde inhaalacties. Menselijk gedrag, daar kan geen infrastructuur tegenop.

    reageer
  • Jan

     

    Lekker relevant Steven, om zoiets te vergelijken met het huidige beleid van Den Haag. De Deltawerken zijn aangelegd om een herhaling van de Watersnoodramp van 1953 te voorkomen. Dat daarbij ook een gedeelte van de zuidelijke Randstad onder water liep vergeet je voor het gemak zeker? De Afsluitdijk is mede aangelegd om het IJsselmeer en daarmee oa. ook de aanleg van de Flevopolders mogelijk te maken, waardoor later ook de Stedenwijk kon worden aangelegd. En snelwegen lijden niet alleen naar plattelandsgebieden maar lopen over het algemeen 'iets verder' door. Maar kennelijk houdt voor jou de wereld op buiten de Randstad.

    reageer
  • Dick

     

    Nee, da's een goed idee, als ik op een drukke snelweg rij en raak m'n telefoon ook maar iets aan dan trapt m'n auto op de rem. Aan 130km/u. Nee slim plan. Overdenk het nog maar een keer, kom je er wel achter waarom dit nog nooit is ingevoerd.

    reageer
  • Dronten

     

    Je kan de infrastructuur nog veranderen. De mens moet eerst veranderen. Auto rijden is niet bezig zijn met andere dingen zoals de telefoon. Een doorgetrokken lijn is er niet voor niets op de weg gezet. Een vereiste is meer controle van de politie en strengere straffen. Ga in een revalidatie centrum meewerken wat een ongeval kan veroorzaken als je met andere dingen bezig bent dan auto rijden. Iedereen wil veilig thuis komen. Stel je voor dat een familielid niet meer thuis komt. Dat wil toch niemand op zijn geweten hebben

    reageer
  • Post

     

    Helemaal de spijker op zijn kop. Als de provincie betaalt dan ligt de weg er morgen! Nederland is helemaal een achtergesteld land op het gebied van geasfalteerde infrastructuur . Kijk in Frankrijk, Spanje, Italie daar vind je alle snelwegen met minimaal 2x 3 rijbanen en vaak ook betonnen schijdingen tussen tegengestelde richtingen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • stop

     

    Auto,s zodanig veilig maken dat wanneer de bestuurder met zijn telefoon of met iets anders speelt de auto direct stopt. De auto niet over een doorgetrokken streep kan komen, en de groene strook nimmer mag aanraken. We kunnen dit toch wel in een auto inbouwen, immers sjoemelsoftware kan ook, waarom dit dan niet. En doet een bestuurder toch gekke dingen de auto een maand lang niet wil starten..

    reageer
  • Wiebe

     

    Eens, maar daarom laten we de boel toch niet gewoon zoals het is? Én een veilige weginrichting én streng controleren kan toch best allebei?

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Onzin, de meeste en duurste infrastructuur ligt buiten de randstad. Denk aan de Afsluitdijk, Deltawerken en de snelwegen naar de plattelandsgebieden waar weinig belasting vandaan komt en het verkeer maar gering is.

    reageer
  • Een jarenlang bekende wens. Nergens voor nodig om dit tragische moment aan te grijpen om even populair te doen.

    reageer
  • polderbewoner

     

    Veel steun voor de nabestaanden,maar de weg moet worden doorgetrokken van af Kampen tot aan de A 6 anders kun je klok er op gelijk zetten dat dat het volgende stuk is waar dodelijke ongevallen gaan plaats vinden. Neem de verantwoordelijkheid provincie en gemeenten.

    reageer
  • Pieter

     

    De wethouder van Kampen moet in de eerste plaats de vinger naar de provincie Overijssel wijzen. Op de een of andere manier leven de bestuurders daar in het tijdperk van de postkoets en de trekschuit. Je kunt vanaf Leeuwarden en Groningen tot de Overijsselse grens over prima gescheiden rijbanen. Dan hobbel je vanaf Ramspol tot aan de Gelderse grens over een abominabel kutweggetje met alle gevaren vandien. En ben je de Gelderse grens over dan ligt de wereld weer open en kun je via gescheiden rijbanen/snelwegen tot in Limburg of Zeeland. Overijssel is de slaapkop. Daar ligt een probleem.

    reageer
  • Snap niet dat de weg niet allang vier baans is als je iets aanlegt doe het dan goed maar ja alle het geld gaat naar de randstad schande

    reageer
  • Yvonne

     

    Muur ertussen net als richting Zwolle Probleem opgelost......

    reageer
  • Barbara

     

    Zodra je in je auto stapt ben je zonder gebruik van verstand, ogen, en oren een gevaar op de weg.

    reageer
  • Drontens

     

    Als eerste zou je het gedrag van bestuurders van rijvoertuigen aan moeten pakken. Regelmatig maak ik gebruik van deze weg. Het is gewoon erg waar bestuurders tijdens het rijden mee bezig zijn dan auto rijden. De telefoon, inhalen waar dat niet mag, bumperkleven etc. Meer controle van politie is een vereiste. Verbreding van de weg is geen optie. Het gedrag van bestuurders en medegebruikers keihard aanpakken. Niet alleen op deze weg......

    reageer
  • Piet

     

    Deze weg is prima maar de aso-chauffeurs maken hem onveilig.

    reageer
  • Wiebe

     

    Wat heb je aan schuld in dit soort gevallen? Sommige wegen zijn gevaarlijker dan andere, en met de inrichting van wegen kan je het gedrag van de automobilisten beïnvloeden.

    reageer
  • erik

     

    die weg weg halen,die weg kost enkel maargeld,ennu mensen levens

    reageer
  • almeertje

     

    Helemaal mee eens.

    reageer
  • desiree

     

    Dat is helemaal niet zo. Er komt alleen 2x2 wanneer er voldoende verkeer is. Heel Nederland verdubbelen alleen vanwege een idee dat de weg een oorzaak zou zijn is bespottelijk. Overigens zouden ze de groene streep moeten afschaffen. Groen betekent normaal veilig terwijl het hier opletten zou betekenen. Terwijl je helemaal niet mag inhalen.

    reageer
  • Schaapjes

     

    Begin maar eens met controle op snelheid ( en dan niet bij ens! !) en op bellen en inhalen. Ik rij hier dagelijks en zie dit gedrag continu

    reageer
  • Luuc

     

    Als er elke dag ministers over heen moeten, dan had er al lang 4 baans gelegen.

    reageer
  • Drontens

     

    Dat ben ik het helemaal mee eens! Ook ik maak regelmatig gebruik van deze weg en zie hoe onverantwoord mensen een auto besturen. Niet alleen inhalen op een gedeelte waar dit NIET mag maar ook met andere dingen bezig zijn dan met autorijden. De telefoon is een belangrijke item voor vele autobestuurders. Ik ben dan ook iedere keer weer blij om veilig thuis gekomen te zijn.

    reageer
  • desiree

     

    De verkeersvraag is niet groot genoeg voor 2x2. Daarom ligt er nu 2x1. Stel je voor dat je heel Nederland maar voor de zekerheid 2x2 zou maken. Zet maar een geleiderail neer. Snel en goedkoop. De brug is te smal voor 2x2 dus een weg zal er ook niet snel komen.

    reageer
  • Drontense

     

    Ik hoop gauw op een oplossing helaas te laat voor de slachtoffers.Waarom moet er eerst wat gebeuren voor men aan de bel trekt.Altijd is het weer een geld kwestie.En ik ben er mee eens dat weggebruikers steeds meer risico nemen.Het is op de N50 richting Kampen zo erg elke keer als ze even kunnen inhalen gaan ze met hoge snelheid er langs.Sterkte voor de nabestaanden.

    reageer
  • Moraalridder

     

    Verbreding is 1 Maar wat te denken van een vangrail als scheiding van de rijbanen?

    reageer
  • Deetje

     

    Het is niet de schuld van de weg, maar van de automobilisten. Als je gaat inhalen waar het overduidelijk niet mag dan ligt dat niet aan de weg.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert