Gemeente sluit zich aan bij lobby voor Zuiderzeelijn

NOORDOOSTPOLDER
De gemeente Noordoostpolder sluit zich aan bij de lobby om de Zuiderzeelijn toch aangelegd te krijgen. De gemeenteraad heeft dat maandagavond in meerderheid besloten. De fractie van D66 kwam met het voorstel.

Volgens fractievoorzitter Gaston Vilé is de lobby in Groningen begonnen en kan die rekenen op de steun van de werkgeversorganisatie VNO-NCW. De Sociaal Economische Raad heeft bovendien in 2015 geconcludeerd dat een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding nodig is voor een snelle economische ontwikkeling van het Noorden.

D66 voegt daar aan toe dat de ontwikkelingen rondom Lelystad Airport zorgen voor een grotere OV-behoefte. Ook mensen in het noorden van het land gaan gebruikmaken van de luchthaven en zouden graag met het openbaar vervoer willen komen.

De aanleg van de Zuiderzeespoorlijn werd in 2007, na jaren van discussie, door de Tweede Kamer geschrapt. De lijn zou vanuit Amsterdam door Flevoland en Friesland uit moeten komen in Groningen. Ook waren er plannen om de lijn verder door te trekken naar Duitsland.

Na het afblazen van de Zuiderzeelijn kreeg Flevoland 50 miljoen euro voor initiatieven die bijdragen aan de verbetering van de economie. Daarvan is nog 14 miljoen euro beschikbaar. Eerder is geld uitgegeven aan verbetering van de N50 tussen Ens en Ramspol.

reacties (18)

  • Pieter

     

    En natuurlijk betalen we dan eerst die 50 miljoen terug...😃👍

    reageer
  • Pieter

     

    En hopelijk dringt dan het besef door dat het niet moet gaan om Randstad Groningen. De oogkleppen moeten af. De wereld houdt niet op bij de Nederlands-Duitse grens. Het moet gaan om de verbinding Randstad-Hamburg-Berlijn (en Polen).

    reageer
  • De conducteur

     

    Randstad-Hamburg loopt over ENschede/Osnabrück. Voorlopig kun je niet eens van Groningen naar Leer daar een schip de brug over de Ems volledig vernield heeft. Ook is het daar nog enkelsporig. Groningen kan beter eerst 2 sporig naar Bremen zien te geraken.

  • Zeewoldenaar (nee, niet die...)

     

    De Hanzelijn heeft al bijna 40 jaar op zich laten wachten en blijkt vooralsnog niet de aantallen reizigers te trekken die vooraf berekend waren en is daarmee een financiële tegenvaller voor zowel het Rijk als ProRail en de NS. En dan denken de provincie Groningen en de gemeente NOP kans te maken op het realiseren van nog zo'n kansloze spoorlijn?

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Het was wel beter geweest wanneer men de lijn van Kampen-IJsselmuiden direct na de drooglegging(en) had verlengd naar Emmeloord, Lemmer en ook Lelystad via een brug. Desnoods bij aanvang enkelsporig. Dan was de aanleg van de Flevolijn en Zuiderzeelijn later vanzelfsprekend geweest en met wat minder gezank tot stand gekomen. Nu kun je niet eens een wissel plaatsen of een keerspoor aanleggen zonder dat de buurt in protest komt.

  • De ingenieur

     

    De aanleg was snel en goedkoper dan begroot. Nu is de lijn mooi in gebruik tot ieders blijdschap. Het enige nadeel is dat er nog geen Dronten-West, Lelystad-Zuid of Noord/A6 is en voor u natuurlijk een polderstation in de hoek van Zeewolde. Het zou er storm lopen.

  • De conducteur

     

    De Hanzelijn voldoet zeer goed en NS betaalt gewoon de gebruiksrechten.

  • NOP SPOORVRIJ

     

    Ga weg met je ijzeren rails dat alleen maar ellende en rottigheid brengt!

    reageer
  • EVE

     

    helemaal mee eens. Houdt dit buiten de polder!!

  • lelystedeling

     

    Zuiderzeegelden zijn al lang verdeeld onder provincies en gemeenten. De kas is LEEG!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • De ingenieur

     

    Kansloos, het budget is naar de gemeentes en provincies overgeheveld en die maken er fietspaden van. Het is een waanidee te denken dat je nu een nieuwe 4-5 miljard zou kunnen losweken. Groningen wil vooral naar Heerenveen en wil zo min mogelijk tussenstations. In de NOP wonen veel te weinig mensen binnen bereik van een station.

    reageer
  • nopper

     

    goed initiatief ,de spoorlijn had er al 30 jaar moeten liggen maar het kan nog. De grote vraag is wil de Haagse politiek in noorden investeren meestal doen ze dat niet

    reageer
  • De ingenieur

     

    Het geld stond klaar. Men ontwikkelde alleen idiote plannen en bouwde niets. Het geld wat er was is nu verdeeld en er komt geen spoorlijn. Die had men sofort moeten aan leggen toen het kon en men had geen magneetbaan of andere onzin willen nastreven.

  • Jo

     

    Hoeveel woningen bedrijven en boerderijen, gaan hiermee ten onder. Assen, Groningen, Leeuwarden, Zwolle, nu met de intercity regelrecht naar Sciphiphol is niet te evenaren!

    reageer
  • De conducteur

     

    Er kan uit het Noorden makkelijk een half uur vanaf.

  • Moraalridder

     

    Dus verbreding van de N50? Wenig van gezien Alleen een hoop tragische omgevallen. Provincie ga je schamen. En nu janken om een spoorlijn. Komen er binnenkort weer verkiezingen ?

    reageer
  • tom

     

    Nou, eindelijk sluiten we aan. Lobby was al aan de gang toen het besluit genomen was van de Hanzelijn. Emmeloord heeft deze lijn hard nodig om door te groeien waar we al lang op wachten.

    reageer
  • oudvisser

     

    zal wel weer een dood spoor zijn blij maken met een dooie mus

    reageer
  • Hans

     

    Met zo'n dure spoorlijn erbij duurt het tot 2055 voordat het vliegveld winstgevend is. Floppyade nummer 2, nu wel heel duidelijk: stop er mee!

    reageer
  • Jan2

     

    Inderdaad , dit vliegveldplan kent uitsluitend verlies en verliezers!

  • Paula

     

    Wat zou dat geweldig zijn als er in Emmeloord een trein komt. Waar kan ik mijn handtekening zetten om die steun te onderstrepen?

    reageer
  • bs

     

    Zou geweldig zijn als het serieus doorgaat.

    reageer
  • Rutger

     

    Haha, Lelystad Airport met 4 vluchten per dag!

    reageer
  • G. Jansen

     

    Ondertussen zijn veel zuiderzeegelden verbrast. Zoals meer dan 10 miljoen euro in het water van de wellerwaard. Vervolgens opnieuw groot politiek vermaak en jarenlange onduidelijkheid, met alle nadelige gevolgen. Tenslotte, over vijftien jaar de conclusie van een dood spoor, met de kennis en techniek van straks.

    reageer
  • Poe

     

    Das makkelijk, eerst alle gelden opmaken en dan weer gaan lobbyen..

    reageer
  • Eindelijk

    reageer
  • Dirk

     

    eindelijk ? , niks eindelijk het geld is al opgegaan aan andere zaken dus dat spoorlijntje komt er niet .

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert