"Aanpak N50 kan nog jaren duren"

NOORDOOSTPOLDER
Het kan nog jaren duren voordat de N50 tussen Noordoostpolder en Kampen veiliger wordt gemaakt. Dat verwacht verkeerskundige Bert van Wee. Hij is professor en hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft.

Dodelijk ongeval
Het gemeentebestuur van Kampen wil na een nieuw dodelijk ongeval op de rijksweg met de minister om tafel over extra veiligheidsmaatregelen. Maar of die oproep kansrijk is, hangt volgens hoogleraar Van Wee van veel factoren af.

Optelsom
"In dit soort gevallen wordt er altijd een optelsom van alle voor- en nadelen gemaakt. Voordelen zoals verkeersveiligheid en reistijdbesparing worden daarbij afgezet tegen de nadelen. Nadelen zijn bijvoorbeeld de aanleg- en onderhoudskosten en de gevolgen voor mileu." Zelfs wanneer de totale optelsom voor de N50 positief uitpakt, is het volgens Van Wee nog maar de vraag of de weg ook werkelijk veiliger wordt gemaakt. "Er zijn in Nederland veel projecten met een positieve optelsom, maar het Rijk heeft beperkt geld en kan dat maar één keer uitgeven."

Daarbij wordt volgens Van Wee ook meegewogen hoe efficiënt de investering in een weg is. "Dat klinkt heel kil. Maar uiteindelijk steekt de overheid doorgaans het geld in de maatregelen die de meeste mensenlevens redden. Dat kan dus betekenen dat de ene weg wel wordt aangepakt en de andere helaas niet. Het kan zelfs zijn dat het Rijk besluit om het geld in fietspaden te steken, omdat daarmee nog meer slachtoffers kunnen worden voorkomen."

Urgentie
Het gemeentebestuur van Kampen zei dinsdag zo spoedig mogelijk met de minister van Infrastructuur en Milieu om de tafel te willen. Na het zoveelste ernstige ongeval op de weg, is voor Kampen de maat vol. Minister Schultz van Haegen heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk gezegd dat er andere wegen in Nederland zijn die dringender moeten worden aangepakt. Onder druk van de Kamer is uiteindelijk wel geld vrijgemaakt voor de aanpak van de N50 bij Kampen zelf. Maar het deel tussen Kampen en de Ramspolbrug waar maandag het ongeluk gebeurde valt daarbuiten. 

Mocht de minister zich toch gevoelig tonen voor de argumenten van Kampen en de provincies Flevoland en Overijssel, dan zal het volgens hoorleraar Van Wee vermoedelijk nog jaren duren voor de weg op de schop gaat. 

2030
"De planning voor grote infrastructurele projecten in Nederland zit tot 2030 helemaal vol. Dus wanneer er geen andere projecten worden afgeblazen, kan de N50 op zijn vroegst over 13 jaar worden aangepakt."

reacties (14)

  • Thomas

     

    Het probleem daar is dat asociale bestuurders traag rijden. Dat maakt invoegen lastig en gevaarlijk en dwingt mensen om in te halen waar dat eigenlijk niet mag. Slinger eens een paar van die 70-90 rijders op de bon vanwege gevaarlijk weggedrag. Moet je zien hoe snel het aantal ongelukken daalt...

    reageer
  • Dick

     

    Dit is nu eens een reactie waarmee ik het helemaal eens kan zijn. Indirect veroorzaken juist de traagrijders de ellende en niet de mensen die 100 - 105 op de teller hebben.

  • Gert

     

    Stelletje slimmerds. Had toen gelijk er een snelweg van gemaakt dan had je al deze ongelukken kunnen voorkomen. Had relatief minder gekost dan nu alles op de schop te nemen. De ruimte is er.

    reageer
  • ABS

     

    Het voordeel van een "professor en hoogleraar" is dat je beoordeeld wordt en oordeelt op basis van cijfertjes. Empathisch vermogen is gelukkig geen criterium dus hoef je de dodelijke ongevallen ook niet mee te laten wegen als je in de media gaat lopen blaten.

    reageer
  • Luuc

     

    Ook de opritten zijn levensgevaarlijk, zijn veel te kort en moet je bij drukte vaak vol op de rem omdat er verderop iemand moet invoegen en daar zijn al vele ongelukken door gebeurt. Invoegstroken dus langer maken en vangrail tussen de 2 weg helften in zal al veel helpen en kan op korte termijn en de kosten zijn te overzien.

    reageer
  • Dick

     

    Luuc, heb jij je rijbewijs? Ik vind die opritten in het geheel niet gevaarlijk, het zijn de mensen die verkeerd gedrag vertonen. Ik zie regelmatig (elke dag) mensen invoegen die hun snelheid NIET aan het overige verkeer aanpassen. Zo is het je wel geleerd, rijdt het verkeer op de hoofdbaan 100, dan ga jij ook 100 rijden en niet 60 of 70. Maar de praktijk is inderdaad dat mensen niet boven de 60-70 uitkomen. Dan flikkeren ze hun auto voor een andere auto die daardoor in de remmen moet en zie daar de ellende is geboren. Ik heb, als ik niemand voor me heb op deze opritten, nooit problemen met invoegen. Waarom? omdat ik mijn snelheid aanpas aan het overige verkeer.

  • CJW

     

    Regelmatig rijd ik over de N50. 100km max, maar veel mensen rijden 80 of zelfs langzamer. Dat ergert andere weggebruikers en ik zie elke keer weer dat er, ondanks de dubbele doorgetrokken streep, wordt ingehaald. Veel mensen weten kennelijk niet dat het veiliger zou zijn als iedereen ook echt 100km per uur zou rijden en niet ineens snelheid minderen als de weg smaller wordt, maar constant dezelfde snelheid aanhouden. Maar veel mensen weren ook niet, dat zodra je Zalkerbroek gepasseerd bent, je weer 100km mag rijden en blijven een tijd 70 km rijden.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Q.ball

     

    Zet er palen neer die het gsm signaal dusdanig verstoren dat men geen berichten kan lezen en sturen op een telefoon dan kom je minder snel op de verkeerde weghelft terecht

    reageer
  • Freeek

     

    En als je met pech staat ga je gewoon naar een praatpaal?

  • veilig

     

    de weg is nix mis mee mensen ruúústig an gewoon relaxt rijden en OPLETTEN

    reageer
  • guus

     

    in Zweden zie ik wel eens een soort van hekwerk hekwerk om rijstroken van elkaar te scheiden. inhalen wordt onmogelijk. het is een simpele oplossing.

    reageer
  • Bas

     

    Maximumsnelheid naar 80 km/u lijkt mij op korte termijn niet moeilijk te realiseren. Waarom lees/hoor ik daar niets over? Heb het altijd een onveilige weg gevonden om 100 km/u op te rijden.

    reageer
  • Dick

     

    Omdat de maximum snelheid naar 80 brengen niets gaat oplossen. En het is onzin wat je zegt over 100 een onveilige snelheid te vinden. Het wordt pas onveilig als iemand (zoals jij?) besluit om daar 70 - 80km/u te gaan rijden en al het overige verkeer gaat hinderen. Dan krijg je dat er mensen zijn die ondanks het inhaalverbod toch gaan inhalen. Als er dan ongelukken gebeuren dan heeft indirect diegene, die besluit 70 - 80 km/u te gaan rijden, dit ongeval veroorzaakt. Kun je rare stelling vinden maar 't is wel de realiteit. Als mensen 100 mogen maar niet kunnen omdat er voor hen iemand (niet zijnde een voertuig met een TTM van 3500kg) 20 - 30 km/u te langzaam rijdt raken ze geergerd omdat het veilig veel vlotter kan. Ja, ik weet dat ik heel reagerend OF weer over me heen krijg, maar ga er eerst eens goed over nadenken. Durf je op deze weg geen 100 te rijden? Moet je je toch eens achter je oren gaan krabben of je je rijbewijs wel verdient. Dan verder, wie zegt dat dit ongeluk te wijten is aan een inhaalactie? Dat maken de reageerders hier ervan. Kan net zo goed een onwelwording zijn. Of erger nog dat één van de betrokken bestuurders niet op heeft zitten letten, in het gunstigste geval in de berm is geraakt, overgecorrigeerd heeft en op verkeerde weghelft terecht gekomen. Vind ik in de spits een veel logischer gedachte. Ik zie op de weg namelijk belachelijk veel bestuurders met andere dingen bezig zijn dan autorijden. Daarmee doelend op de telefoon.

  • Boer Harms

     

    Prima maar dan ook controlr want 100 is nu al lastig. Bij zalkerbroek is het 70 maar daar doet ook iedereen dat bij de flitspaal en dus wordt die beperking ook niet begrepen

  • Chris

     

    Dit gaat averechts werken, door een grotere hoeveelheid inhaalbewegingen. Ik denk dat de trajectcontrole hier wel van waarde kan zijn.

  • Drontense

     

    Pfff zal ook niet zo wezen !! Moeten eerst zeker nog meer ongelukken gebeuren.Jaren lang overleggen en kijken wat het kost en dan onderzoek doen enz....En dat kost niks.Gewoon op korte termijn maatregelen nemen.

    reageer
  • Inspecteur

     

    Niet alleen inhalen en snelheid maar vooral het telefoon/app-gedrag zwaar aanpakken. Een ieder die erop betrapt wordt zou zijn telefoon in beslag genomen moeten worden. Geldboetes helpen niet. Inbeslagname wel.

    reageer
  • Appien

     

    Gewoon een midden beveiliging plaatsen. Is een snelle oplossing. Hoezo lang wachten?

    reageer
  • Boer Harms

     

    Het ongeval heeft wel effect gehad. Je kon merken dat de mensen vandaag, op 1 uitzondering na, zich keurig aan de regels hielden. Helaas is dat vaak maar van korte duur. Het vorige dodelijk ongeval was ook paar dagen beter

    reageer
  • Jan

     

    dus we moeten op gezond verstand van de weg gebruikers gaan rekenen. Dat ze zich aan de regels houden van niet inhalen en snelheid. Wellicht iets te veel gevraagd toch.

    reageer
  • Fred

     

    Eigenlijk toch wel een trieste conclusie.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert