Turbochargerfabriek floreert door Europese emissienormen

ALMERE
In een op de vijf auto's die in Europa rondrijden, zit een onderdeel dat uit Flevoland komt. Het gaat om de turbocharger, een apparaat waarmee je zuiniger rijdt. In een Almeerse fabriek worden er jaarlijks 3 miljoen gemaakt.

Het bedrijf Mitsubishi Turbocharger and Engine is met 850 werknemers een van de grootste particuliere werkgevers in de provincie. De fabriek zit sinds 1989 op industrieterrein De Vaart.

Veel automerken
"Flevoland is voor ons een wonderlijke locatie", zegt general manager Bas Bonnier. "We hebben in Nederland geen klanten en leveranciers. Maar ik bekijk het in groter verband. We zitten in Europa en daar hebben veel automerken hun wortels."

De fabriek is lang geleden afgesplitst van het aloude Mitsubishi-concern. Het bedrijf in Almere maakt ook motoren, maar turbochargers zijn verreweg het belangrijkste product geworden.

Strenge emissienormen
Het apparaat vindt zijn weg naar alle grote Europese automakers, van Opel tot VW, BMW en Peugeot. Dat het bedrijf sinds zijn komst naar Almere een grote groei heeft doorgemaakt, is te danken aan de strenge Europese emissienormen. Dankzij turboschargers kunnen fabrikanten gemakkelijker aan deze normen voldoen.

Aanvankelijk waren vooral dieselmotoren van een turbo voorzien. Maar sinds de invoering van de zogenoemde euro-6 norm is de turbo ook in benzinemotoren een standaard-component geworden.

Auto's met dit onderdeel produceren niet alleen minder uitlaatgassen, ze rijden ook efficiënter. "Zo kun je toe met een kleinere motor", zegt Bonnier. "Waar je vroeger een twee litermotor nodig had, kun je nu toe met anderhalf of een liter."

Amerika en Azië
De groei op de Europese markt is er volgens Bonnier nu wel uit, omdat alle auto's een turbocharger hebben. Maar buiten Europa ziet hij nog wel kansen om de omzet uit te breiden. "Amerika en Azië moeten nog aan de turbocharger. En Afrika moet nog aan de auto."

De opkomst van de elektrische auto ziet Bonnier voorlopig niet als een bedreiging. "Uiteindelijk zal de verbrandingsmotor verdwijnen. Maar dat gaat nog lang duren en in de tussentijd komen er hybride vormen, waarvoor je nog turbochargers nodig hebt. De komende tien tot twintig jaar zal het ons nog zeer voorspoedig gaan."

Na de verbrandingsmotor
Toch denkt het Almeerse Mitsubishi al na over de toekomst na de verbrandingsmotor. Het bedrijf is bezig met de ontwikkeling van een instrument waarmee je meer uit elektrische auto's kunt halen. In september wordt dit apparaat gepresenteerd.

reacties (6)

  • Jesse

     

    90% van personeel is uitzendkracht voor het geval dat ze het moeten opdoeken. Zo geweldig zijn ze niet voor Almere.

    reageer
  • Nikky

     

    En jij weet zeker weer van de hoed en de rand?

  • Pieter

     

    90%? Onzin!!

  • Sef

     

    Leuk een stukje gesponsorde content. Wat overigens niet floreert is het personeelsbeleid bij dit bedrijf. Ik ken geen ander bedrijf waar het personeelsverloop zo groot is en waar menig recruiter zich op stuk bijt. Veder een prima bedrijf om erbij te hebben in Nederland.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Nederland is bijna een lage lonenland geworden door al het afknijpen. Overigens, Daf en VDL zitten nog steeds in Nederland en ook hebben wij hier een zeer grote toeleverende industrie voor de autofabrieken. De turbochargers uit Flevoland zijn het echt niet het enige. Een weekje geen productie en er komt in Europa geen auto meer van de lijn.

    reageer
  • Frank

     

    V&W en B&W? Wat voor automerken zijn dat?

    reageer
  • Henri

     

    V&w ipv vw? B&w ipv bmw?

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Kor Vos

     

    Hallo, er worden in Born Mini Coopers gebouwd, in Eindhoven vrachtwagens en in Tilburg Tesla's. We hebben dus WEL degelijk een auto industrie in Nederland. Ik denk dat deze meneer even z'n huiswerk over moet doen.

    reageer
  • Jan

     

    Er staar dat de firma geen klanten en leveranciers in Nederland heeft, er staat nergens dat Nederland geen auto industrie heeft!

  • Sik-om

     

    Klopt Kor, niet alleen complete vehikels maar ook toeleveringsbedrijven welke complete carrosserieën maken en vele andere onderdelen.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert