Provincie overvalt gemeente met onderzoek busvervoer

LELYSTAD
Het Lelystadse college van burgemeester en wethouders is onaangenaam verrast door het besluit van de provincie Flevoland om met de provincies Overijssel en Gelderland een onderzoek te starten naar een gezamenlijke concessie voor het busvervoer. Uit antwoorden op vragen van de fractie LEUC blijkt dat het gemeentebestuur door de provincie niet bij het initiatief betrokken is geweest.

Schaalgrootte
De huidige concessie voor het stadsvervoer in Lelystad loopt tot eind 2021, met een optie tot twee jaar verlenging van het contract. Het Lelystadse college ging ervan uit dat er voldoende financiële basis was om de concessie te verlengen, ook omdat dit in Almere onlangs ook gebeurde (tot 2028). Als de provincies schaalgrootte nu als belangrijk argument noemen, had juist de concessie Almere hiervoor een mogelijkheid kunnen bieden, vindt men in Lelystad.

Schadeclaim wordt doorberekend
De bestuurders benadrukken dat als de plannen van de drie provincies doorgaan de rol van de gemeente verandert van opdrachtgever naar wegbeheerder. De financiële risico's liggen dan bij de provincie, maar de gemeente heeft niets meer te zeggen over het aanbod van het openbaar vervoer. En als de nieuwe concessie - tegen de afspraken in - aan een andere vervoerder dan Arriva wordt gegund, is de kans groot dat dit bedrijf een schadeclaim indient. Het college zal deze claim doorberekenen aan de provincie.

Financiële problemen door grote concessies
Het dagelijks bestuur van Lelystad staat afwijzend tegenover het stopzetten van de huidige concessie, Het argument van de provincies dat een grote bus-concessie de markt prikkelt om een interessanter aanbod te doen, wordt in Lelystad niet erkend. De aanbesteding van de kleine concessie kende voldoende inschrijvers en verloopt goed, stellen B en W. Grote concessies zoals in Limburg en Waterland hebben volgens het college geleid tot financiële problemen, waarbij de dienstregeling moest worden aangepast en overheden de portemonnee moesten trekken. Ook zijn er minder kansen voor het midden- en kleinbedrijf, benadrukt het college in Lelystad.

De provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland zijn ervan overtuigd dat een grote concessie efficiënter, overzichtelijker en betaalbaarder is. Ook zouden er zo flinke stappen gezet kunnen worden op het gebied van duurzaam busvervoer.

reacties (16)

  • Rinus

     

    De fractie assistent van LEUC zit in de staten, niet zo gek dus.

    reageer
  • Erik Boshuijzen

     

    Het probleem is de aparte regeling voor Lelystad en Almere. We moeten in Flevoland eindelijk inzien dat alles met alles samenhangt. Dat betekent dienstverlening provinciebreed afstemmen en daarop grensoverschrijdende concessies richten. Als dat fusies tot gevolg heeft moet dat maar . Het gaat tenslotte om publiek geld.

    reageer
  • HH

     

    In het voorstel aan de statencommissie economie van 28 juni staat dat het een onderzoek van de drie provincies is. Lelystad staat daar niet bij (trouwens, Arnhem, Nijmegen en de steden in Twenthe ook niet, terwijl die tot voor kort ook zelf bevoegd waren). In het statenvoorstel staat wel dat overleg met de gemeente opgestart wordt. Ik denk dat LEUC erg voorbarig is met de vragen.

    reageer
  • HH

     

    Lees het voorstel aan de statencommissie economie van 28 juni. Voortijdig beëindigen van de concessies Lelystad en IJsselmond wordt wel degelijk onderzocht. Ook staat dat er onderzocht wordt hoe Lelystad betrokken kan worden. Maar er staat ook dat er ook alternatieven bekeken worden, zoals uitruil van lijnen en maken van afspraken om de uniformiteit van het vervoer te verbeteren. Het kan dus nog alle kanten op.

    reageer
  • HH

     

    Inderdaad is de stadsdienst Dronten een drama. Als de provincie de bevoegdheid van de gemeente Lelystad afpakt, wordt de stadsdienst hier ook een drama. De provincie Flevoland is als opdrachtgever verantwoordelijk voor wat er in Dronten gebeurt; de provincie is niet het slachtoffer.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • pieter de oude

     

    De OV versnippering zoals nu, is een drama voor de provincie Flevoland, men doet maar wat en die OV IJssemond/Connexxion mag wat mij betreft meteen vertrekken, zie het asociale gedoe met de aansluitingen (niet dus) op station Dronten. Waarschijnlijk zijn koppeling van lijnen belangrijker dan de overstap van trein op bus en omgekeerd. Over verspilling van subsidie-gelden met al die aparte bedrijven maar te zwijgen.

    reageer
  • Jan2

     

    Is daar een bushalte dan?

    reageer
  • Gerrit

     

    De vishandel Baarsen Lelycentre heeft eenharing die gegeten kan worden de smaak van de haring voldoet aan hoge eis waar een haring moet voldoen . Mogelijk is er een graantje in de haring aanwezig maar dat zal niet aan de heer Baarsen liggen als die de haring schoonmaakt zijn ze practies graat vrij ik kan niet anders zeggen een perfect de haring .. Ik ga er van uit dat de heer Baarzen en zijn huidige medewerkers de haring waar ik drie tot vier keer per week speciaal voor kom zich niet laat leiden door dit onderzoek en blijft zoals ik en anderen cliënten de haring waarderen en daar een 9 voorgeven.

    reageer
  • Ron

     

    De bussen rijden tot 11.30 zouden de buschauffeurs best vinden maar helaas rijden ze wat langer door.

    reageer
  • HH

     

    OV IJsselmond wordt volgens de voorstellen ook opgeheven. Wordt allemaal samengevoegd met het vervoer rond Apeldoorn, Zwolle en Deventer. Met die schaal had Almere samengevoegd moeten worden met 't Gooi en regio Amersfoort.

    reageer
  • HH

     

    Dat wordt echt niet beter als de provincies Overijssel en Gelderland zich ermee gaan bemoeien. Overijssel had een paar jaar geleden plannen om de stadsdiensten van Deventer en Zwolle zo'n beetje compleet op te heffen als bezuiniging. Dat zal in de nieuwe concessie best weleens doorgevoerd kunnen worden. En Gelderland heeft de stadsdiensten van Harderwijk en Ede ook al behoorlijk afgebroken. Dan is het in Lelystad zo slecht nog niet.

    reageer
  • Klaas van Delft

     

    @Henk kan je helemaal volgen. Trouwens zijn Almere en Lstad de enige gemeenten in Nederland die het OV mogen aanbesteden. Voor de rest van Nederland zijn provincies en paar vervoerregio's in randstad bevoegd. Provincie Flevoland heeft de bevoegdheid voor Lstad (tijdelijk) overgedragen aan de gemeente, maar kan dit natuurlijk weer terugdraaien. De provincie zou trouwens gek zijn als ze niet rekening zou houden met de huidige concessies.

    reageer
  • KC

     

    De gemeente Lelystad mag blij zijn! Hebben ze bij de gemeente zitten te pitten? Ik geloof niet dat de provincie geen seintje heeft gegeven.

    reageer
  • Henk

     

    Is dit niet een prima ontwikkeling? Stadsvervoer Lelystad ligt al in een gebied met veel lijnen van OV Regio Ijsselmond en zij kunnen de paar stadslijnen in Lelystad prima overnemen en combineren met de streeklijnen. Almere daarin tegen wordt nauwelijks aangedaan door lijnen van Ijsselmond en heeft ook nog een sterke verbinding met streeklijnen naar Amsterdam. Daar lijkt me een losstaande consessie meer gerechtvaardigd dan in Lelystad.

    reageer
  • geesje 65

     

    het busvervoer in Lelystad is zo slecht kan bijna niet slechter, de laatste dagen overvolle bussen zo vol dat hij niet eens op tijd kan rijden en je steeds de trein mist en vooral in het weekend, steeds problemen met de treinen en de bus rijdt maar tot 11.30 dus al een paar keer een taxi moeten nemen

    reageer
  • Stevie

     

    De gemeente Lelystad moet juist blij zijn als zij gedegradeerd worden tot slechts wegbeheerders. Want enig blijk van financieel inzicht is er niet bij de gemeente.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert