CDA'ers willen opheldering over onderzoek vliegroutes

LELYSTAD
Tweede Kamerleden Martijn van Helvert en Pieter Omtzigt willen weten of de second opinion naar vliegroutes van Lelystad Airport wel echt objectief is of een fopspeen. De CDA'ers hebben hierover vragen gesteld aan demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma.

Dijksma kondigde afgelopen vrijdag aan dat het Britse adviesbureau Helios voor september nagaat of er alternatieven zijn voor de vertrek- en naderingsroutes naar Lelystad Airport, waarvan er één precies over vliegveld Teuge gaat. De routes hebben in Overijssel en Gelderland voor veel kritiek gezorgd.

De Kamerleden willen onder meer weten of de in 2014 voorgestelde vliegroutes in het lage luchtruim nog steeds een gegeven zijn of dat het onderzoek van Helios tot andere routes kan leiden. Zij vragen daarom inzage in de opdracht die het Britse bureau heeft gekregen.

Van Helvert en Omtzigt willen ook weten waarom Lelystad Airport en Schiphol niet van het luchtruim gebruik kunnen maken, maar door Luchtverkeersleiding Nederland juist strikt gescheiden worden gehouden. Volgens de CDA'ers zou Nederland naar de situatie rond Londen moet kijken, waar zes grote vliegvelden hetzelfde luchtruim delen.


 

reacties (13)

  • Frida

     

    Overdrijven is ook een vak. Ik heb een huis onder de aanvliegroute naar de Kaagbaan en de vliegtuigen zitten daar op de minimum hoogte alvorens ze de ILS ingaan. De vliegtuigen vandaag de dag maken niet meer lawaai dan een auto, trekker, brommer of motor. Terug naar Overijssel, waar ik over een tijdje weer hoop te wonen, zullen de vliegtuigen amper indruk gaan maken gezien de afstand tot Lelystad. Je moet er ook rekening mee houden dat er geen zware vliegtuigen zullen landen maar types A320 en 737. Kortom, het gaat nergens over en het zijn puur en alleen bejaarde actievoerders die denken dat de Lockheed Tristar of DC-10 weer een herintreden maken. Het gaat nergens over en iedereen kakelt elkaar na zonder te weten waar ze het over hebben.

    reageer
  • Bert

     

    Deze politici moeten niet zo interessant doen ze weten best dat aan de vliegroutes wienig meer aan te doen is. Bemoei je met andre zaken.

    reageer
  • ikke

     

    Goed idee van de CDA'ers om de lage vliegroutes opnieuw ter discussie te stellen. Dan moet de hele procedure en de MER etc weer opnieuw worden uitgevoerd: weer 3 jaar vertraging erbij. Van uitstel komt afstel

    reageer
  • Robert

     

    Wat is dit weer typisch Nederlandse slechte politiek. Niemand die zich afvraagt of het uberhaupt rendabel is voor jetvliegtuigen om voor een lang traject op een lage hoogte te vliegen? Hoezo milieuvriendelijk!!!! De ambtenaren zitten weer duidelijk te stuntelen. Het groene recreatieve hart nu ook verpesten. Waar is men mee bezig!

    reageer
  • Bas

     

    Eigenlijk moet ik bekennen dat dat vliegveld in Lelystad knudde is. Goed dat het CDA eindelijk wakker wordt. Laten we hopen dat dit er uiteindelijk toe leidt dat dit vliegveld er niet komt.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • dIK

     

    Vraag me af waarom routes over de randmeren en Veluwe moeten lopen. Mensen komen daar voor hun rust. Waarom niet gewoon rechtsaf over de oostvaaarderplassen. Heeft niemand last van. Of gaan dierenbelangen weer voor de mensen?

    reageer
  • hans

     

    Was daar niet laatst een filmpje over gemaakt?

  • HH

     

    Over de Oostvaardersplassen (en Lelystad en Almere) loopt al een drukke (lage) vliegroute: naar Schiphol. Bovendien gaat de route over de Veluwe naar Zuid-Europa.

  • Jond

     

    Dit wordt weer zo'n 'never ending story'.

    reageer
  • Durk

     

    Ik hoop het van harte!

  • Hans

     

    Hoe een slecht plan steeds slechter en slechter wordt! Een niet rendabel vliegveld ( zeker eerste 20 jaar), geen spoorverbinding, vliegroute over nationaal park Veluwe? Nu het CDA dat ontwaakt! ( rechtse motor) OF nog meer van deze ''goed nieuws'' show! ( vrij naar ''jan'')

    reageer
  • HH

     

    Heel mooi, een luchtruim delen. Er komt ook een herindeling van het luchtruim. De kamerleden kunnen dus beter vragen waarok die herindeling tot 2023 moet wachten. Zet LVNL en Helios gewoon aan het werk om die herindeling aanzienlijk eerder te regelen. Zo lang kan dat overleg met België en Duitsland daarover niet duren.

    reageer
  • Maartje

     

    Jaloezie is een slechte raadgever. Het gaat om 2 luchthavens die naast elkaar opereren, zoals Schiphol en haar nevenvestiging (zoals Schiphol Lelystad zelf noemt) Lelystad Airport. Klopt dat het nooit een Schiphol wordt, maar wel een internationale luchthaven met straks minimaal 47.000 vluchten. Niet echt gering dus...

    reageer
  • Kees Klapwijk

     

    47.000 keer overlast van vliegtuiglawaai. 47.000 keer last van de kerosinedampen. 47.000 keer een giga CO2 uitstoot. Ik vraag mij af wie daar jaloers op is.

  • Pieter

     

    Dit is zo verschrikkelijk typisch Nederlands. Hoeveel tijd is er niet gaan zitten in de voorlichting- en inspraakrondes en -procedures? En dan is de kogel door de kerk, dan kan er worden begonnen zou je denken. Maar nee hoor, Fryslân schrikt wakker uit haar winterslaap, Overijssel begint te nu ook te kermen, Waarop een aantal CDA'ers een gat in de markt ziet en ook nog maar eens vragen gaat stellen. Wat een volkje wat een landje.

    reageer
  • pieter de oude

     

    Waar was de toenmalige CDA burgemeester van Dronten,?? toen er in de meerpaal een inspraakavond was, de aanwezige CDA wethouder kwam toen ook al niet uit de verf en wat heeft het CDA in de tweede- kamer gestemd bij het Lelystad besluit. ?????

  • Volger

     

    Laat de routes over Urk lopen. Raadsleden hebben dat toch niet in de gaten, net als bij de windmolens.

    reageer
  • Barbara

     

    Voor september, dus ze zijn nu bezig? In vakantietijd? Gaat dat wel lukken dan? En naar London kijken? Dat is nogal een andere bestemming c.q doorreistop voor wereldreizigers dan Lelystad ooit zal worden.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert