Snelweg A6 is komende jaren een bouwput

ALMERE
De verbreding van de A6 bij Almere zal nog enkele jaren duren. Er moet veel gebeuren om de snelweg uit te breiden naar acht rijstroken.

Nadat er veel bomen langs het traject zijn omgezaagd liggen er nu grote hopen zand langs de A6. Die zandhopen laten de ondergrond inklinken, zodat de weg een stevige basis krijgt.

Het gaat om de dertien kilometer tussen knooppunt Almere-Buiten Oost en het al verbrede stuk aan de westelijke kant van Almere richting de A1.

Waarom is de verbreding nodig?
Het verkeer op de A6 met de bestemming Almere wordt straks gescheiden van het doorgaande verkeer. Dat moet een snellere doorstroming bevorderen, zegt verkeersmanager Niels van den Brink. “Er komen twee rijstroken per rijrichting voor het doorgaande verkeer en twee rijstroken voor het bestemmingsverkeer."

Dertien nieuwe viaducten
De verbreding betekent de vervanging of vernieuwing van dertien viaducten. Zo komt bij Almere-Haven het Noorderdreefviaduct met een breedte van 80 meter. Daar verhuist busstation 't Oor naar toe.

Op enkele plekken worden ook aan- en afvoerwegen en fietspaden aangepast. Zo komt er een nieuwe weg naar de A6 voor het verkeer uit Almere-Haven bij bedrijventerrein De Steiger.

Verhogingen langs de snelweg
Vooral bij het toekomstige Floriadeterrein zal de komende periode flink worden gegraven. Hier wordt de snelweg verlaagd naar het maaiveldniveau. Tegelijkertijd wordt de grond naast dat deel van de A6 verhoogd, zodat je in de toekomst over het verkeer heen kijkt.

Alle energie die nodig is voor onder meer de verlichting wordt duurzaam opgewekt. Bij de aansluiting naar de A27 (het knooppunt met de olifanten) komt een park met zonnepanelen. Het wordt het eerste energieneutrale stuk snelweg in Nederland. 

Enkele keren afgesloten
De verbreding moet in 2022 klaar zijn, het jaar waarin de Floriade wordt gehouden. Tot die tijd wordt het verkeer enkele keren naar de rijstroken in de tegengestelde richting geleid. Ook wordt de A6 enkele keren afgesloten, zoals in het eerste weekend van september. Dan wordt gewerkt aan het viaduct bij de Tussenring. 

reacties (15)

  • ineke

     

    blijven de oliefanten op hun plaats staan

    reageer
  • Stephan

     

    @ Braaksma, al in 2010 is het Tracébesluit genomen voor de weguitbreiding A9/A10/A1/A6. Toen was van uitbreiding van Lelystad nog geen sprake. De Milieueffectrapportage voor de uitbreiding van de luchthaven stamt uit 2014. Heeft dus niets meer doordacht plannen te maken.

    reageer
  • Enna

     

    Van de 35 jaar welke ik in Almere woon is er zo'n 30 jaar aan de A6 gewerkt. Smal.Iets breder. Nog breder. Breed. Heel breed. En de aankomende jaren nog veel breder. Zelfs m'n navi kan het niet bijhouden. Ook niet bij regelmatige updates. Regeren is vooruitzien Rijkswaterstaat!

    reageer
  • ach ja

     

    Hahahahahaha vooruitzien! Dat is moeilijk bij overheden en overheidsbedrijven. Ze willen nu zonnecellen naast de snelweg plaatsen. Wat nu als er over 8 jaar een verplaatsing of verbreding van de weg nodig is? Gaan we dan zeggen dat kan niet want de zonnecellen staan in de weg of gaan we de zonnecellen allemaal verplaatsen wat een vermogen kost?

  • Jond

     

    Flitser plaatsen bij de wegwerkzaamheden, dan komt nog iets van de aanlegkosten terug. Het is weer bedroevend hoe hard men op het 100 KM stuk rijdt!

    reageer
  • E. Braaksma

     

    Trek dan meteen door naar Lelystad... Over twee jaar is Lelystad Airport een feit, en dan trek je straks vanuit de Randstad na Almere zo'n enorme fuik binnen... een beetje jammer dat er nooit doorgedacht wordt

    reageer
  • michael

     

    zucht... vanaf 2021 zal de weg tussen Almere Buiten Oost tot aan Lelystad Zuid worden verbreed naar 2 x 3 rijstroken, en het is niet dat er gelijk miljoenen auto richting Lelystad gaan voor de luchthaven in 2019 als ie open zal gaan.

  • laat alle reacties zien
  • kees d.

     

    En als de Floriade is geweest moet de A6 bij Almere met nog eens met acht rijbanen worden verbreed. Knoeien aan het landschap hoort bij Almere. Ik ben benieuw waar de Provincie en Almere de bomen willen laten die wettelijk verplicht moeten worden terug geplant.

    reageer
  • De ingenieur

     

    De A6 wordt niet verder verbreed. De eerste 30 jaar blijft het zo als het straks klaar is. Grond genoeg en waaihoutbomen genoeg. Daarna zal men wel eens kijken hoe het gaat met de auto's van de over 20-30 jaar. Het mooie is dat de provincie ook een aantal Hoge Ring kruisingen gaat verbeteren waardoor je straks tot de Hollandse dreef kruisingsvrij kan rijden. Geweldig , niet?

  • michael

     

    Nou die boompjes komen ten oosten van de a6 bij almere buiten !!

  • Hans B

     

    Op wat baseert u dat na de Floriade de A6 met nog eens acht rijbanen moet worden verbreed? En dat "knoeien met het landschap" bij Almere hoort is onzin; in het hele land zijn geregeld wegwerkzaamheden aan de gang waarbij rijbanen worden toegevoegd aan bestaande snelwegen. Bovendien zijn deze wegen van de provincie of het rijk; niet van gemeenten. Overigens heb ik liever dat door het aanleggen van extra rijstroken de doorstroming van het verkeer verbeterd wordt dan alles bij het oude laten met als gevolg enorme files en de daarbij behorende verhoogde uitstoot van koolstofdioxide.

  • Pzaal

     

    Alweer? Waarom hadden ze dit niet in 1x kunnen aanpakken ipv 2x?

    reageer
  • Paul

     

    Niet echt handig. Dit weekend is het Havenfestival.

    reageer
  • Titus Plasma

     

    Mooi project. Alle Almeerse automobilisten gaan hier profijt van hebben. En het is natuurlijk ook perfect voor de andere weggebruikers. Goed werk van Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeente.

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Het zal allemaal wel meevallen en het is klaar voordat je het weet. Net als het eerste deel tussen de brug en de Havendreef. Het grootste deel deel der Almeerders rijdt al over de nieuwe wegen.

    reageer
  • Rob

     

    De komende jaren een bouwput...... En waar gaan we dat aan merken? ;)

    reageer
  • Mark

     

    Ik heb al ruim een jaar last van dat werk. Soms kun je niet eens almere verlaten met de auto. En daar betaal ik dan wegenbelasting voor. Het zou mooi zijn als we restitutie krijgen vanwege al het ongemak.

    reageer
  • Lelystedeling

     

    Restitutie omdat je er wat langer over doet??? Als je wat eerder van huis gaat is er geen vuiltje aan de lucht. En ohja.. wij betalen allemaal wegenbelasting, om te zorgen dat de wegen verbeterd kunnen worden.. niet zeuren dus.

  • Van Haven

     

    Van uw wegenbelasting worden wegen verbeterd, daar betaalt u inderdaad uw wegenbelasting voor. Prima toch? En al zal het soms meer tijd kosten, u kunt de stad altijd uitrijden. Werkzaamheden worden van te voren aangekondigd, dus u kunt daar op anticiperen.

  • Ron H

     

    " Soms kan je almere niet verlaten." Rijke fantasie zullen we maar zeggen

  • Peter

     

    Inderdaad betaalt u daar wegenbelasting voor; dat wordt o.a. gebruikt om de A6 te verbreden. En dat u soms niet eens Almere kan verlaten is naar mijn idee onzin; dat is juist verbeterd. Maar wat wilt u dan? Alles bij het oude laten? Dan staat u voortaan alleen nog maar in de file.

  • Antje Ha

     

    U rijdt toch gewoon. Dat je niet weg zou kunnen is loze bluf

  • almere

     

    de weg gaat omlaag voor de toekomstige flopiade het geld over de balk project van de gemeente raad almere .

    reageer
  • Van Haven

     

    De plannen om de A6 aan te passen hebben niet met de Floriade te maken. Wel wordt de Floriade nu in het geheel meegenomen. Maar ook zonder Floriade zou de A6 verbreed en aansluitingen verlegd worden.

  • Michael

     

    De floriade heeft niets met de verbreding te maken. Dit zijn afspraken die mevrouw Jorritsma en haar wethouders in Den Haag hebben afgesproken met verdere groei van almere.

  • Hannes

     

    En dat wordt een aangepast project genoemd wat niets met de onzeker Floriade/woonwijk hebt te maken! Het project is een complete metamorfose! Een bouwput wat is zijn totaliteit nog tot 2027 gaat duren!

  • Steven Stedenwijker

     

    Onzin, de A6 zou met of zonder Floriade ook aangepast worden. Het is nodig vanwege de drukte en het belang.

  • Noob

     

    Nu de ketelbrug nog dichtlassen

    reageer
  • Jos '56

     

    Ligt die bij Almere dan? :-)

  • Poe

     

    Want daar hebben ze natuurlijk last van in Almere..

  • Whoknows

     

    Liever een tunnel, maar dat zal wel niet gaan lukken. Tis het uithoekje van Flevoland, niet belangrijk voor de staat

  • Peter

     

    Ik vind het een knappe prestatie. En wat er nu al af is, is heel mooi geworden.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert