Dijksma: aanpassing vliegroutes binnen afspraken 2014

LELYSTAD
Staatssecretaris Dijksma houdt vast aan de lagere vliegroutes naar Lelystad Airport binnen de afspraken zoals ze in 2014 zijn gemaakt, maar ze staat open voor aanpassingen voor zover die binnen de afspraken passen.

Dat antwoordt Dijksma op vragen van de CDA-Tweede Kamerleden Martijn van Helvert en Pieter Omtzigt. Zij vroegen vorige maand opheldering over de routes, nadat die in juni hebben geleid tot grote ongerustheid in Overijssel en Gelderland. Door de vertrekroute over vliegveld Teuge wordt het parachutespringen daar ernstig belemmerd. Overijssel vreest verstoring van de rust in het Vechtdal.

B+ routes
Dijksma schrijft dat in 2014 routes zijn vastgesteld vanuit het standpunt dat er geen hinder zou zijn voor het Schiphol-verkeer, er zo min mogelijk over woonkernen zou worden gevlogen, boven het oude land op minimaal 6000 voet en boven Natura 2000-gebieden op minimaal 3000 voet.
Deze zogeheten B+ routes zijn vastgesteld na uitgebreide onderzoeken en analyses, omdat het aantal gehinderden hierbij het geringste is. Dijksma wil aan deze uitgangspunten vasthouden.

Helios
De staatssecretaris herhaalt dat ze het Britse adviesbureau Helios om een second-opinion heeft gevraagd. In de antwoorden aan de Kamerleden heeft zij de opdracht aan Helios bijgevoegd. Daaruit blijkt dat het bureau is gevraagd te kijken naar de voorgestelde vlieghoogtes en naar alternatieve routes, zoals de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) die heeft gedaan. Helios moet vooral kijken naar varianten die bruikbaar zijn voor de opening van Lelystad Airport voor groot vliegverkeer vanaf april 2019. Het bureau moet uiterlijk 1 september rapporteren.

Londen
De CDA-Kamerleden wilden ook weten waarom er in Nederland niet één luchtruim voor meer vliegvelden rondom Schiphol is, zoals dat wel bestaat rond Londen. Volgens Dijksma is de situatie hier anders, omdat Schiphol meerdere keren per dag van start- en landingsbaan wisselt vanwege de draaiende wind en om geluidshinder te verdelen.
Dijksma herkent niet het beeld dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zich gedraagt als een organisatie die in een ivoren toren zit. Zij ziet juist toenemende bereidheid om in gesprek te gaan met betrokken partijen in de luchtvaart.

Veluwe
Tegenstanders van de vliegroutes zijn in Gelderland de petitie 'Red de Veluwe' begonnen. Zij willen dat de Tweede Kamer aandringt op betere routes. Veluwse belangengroepen overwegen zich aan te sluiten bij andere actiegroepen in Overijssel en Friesland.

 

reacties (9)

  • Flevo Flevo

     

    Elke route, maakt niet uit welke treft mensen en dus overlast, dat valt niet te voorkomen. Als er gekozen wordt voor een route die de minste mensen treft is dat de beste keus. Het is natuurlijk vervelend voor de gene die daar wonen maar het is niet anders. Vliegen willen we allemaal. Schiphol is vol, en ontzettend duur om vanaf te vliegen, daarom is het goed dat er een alternatief komt. Nu is er boven Amsterdam geen enkele mogelijkheid, eindhoven, Rotterdam en Düsseldorf zijn allen best ver weg. Ik ben blij dat Lelystad een volwaardige luchthaven zal worden ondanks dat ik daarvan wellicht ook overlast zal hebben. We hebben gewoon een extra luchthaven nodig, Schiphol is vol.

    reageer
  • Jo

     

    Schiphol is nog helemaal niet vol, ze zijn daar al druk bezig, alles in goede banen te lijden! Met een beetje meer geduld vlieg je net zo makkelijk van Schiphol!! Waar je land ben je ook niet één twee drie op de plaats van bestemming, of hou je je vakantie of zakenreis ook rond het vliegveld.

  • Lelystedeling

     

    Al jarenlang ligt dit op de planning, al die tijd hadden ze hierover kunnen onderhandelen/actie voeren etc. En nu op het allerlaatste moment verwachten ze dat de vliegroutes omgegooid gaan worden.

    reageer
  • Boels

     

    Wat een gedoe ;-) Alle milieuproblematiek wordt uit de kast gehaald om parachutespringen, zweefvliegen, (reclame)vliegen met kleine vliegtuigen (die maken echt een pestherrie) door weinigen toch mogelijk te maken. En ja, Dijksma is ook verantwoordelijk voor Schiphol dat een deel het vakantie gedoe best kan missen en er inplaats daarvan zakelijke vluchten kan inzetten; dat levert geld op (helaas ook voor de overvolle subsidiepotten).

    reageer
  • Sjoerd

     

    Inderdaad. Het vliegverkeer is op heel veel gebieden buitengewon overlastgevend. Het is heel slecht voor mens, dier, natuur en leefomgeving. Het vliegverkeer zorgt voor een versnelde vernietiging van alle leven op aarde. Hoe eerder hoe beter ! Dan is de aarde gered. Ik snap niet dat mensen die ook maat iets om de planeet aarde geven aan kinderen beginnen....de grootste milieuvervuiling die er bestaat !

    reageer
  • Bas

     

    Al dat overdreven gezwets. Overlast? Welke overlast. Weten jullie wat 2000 meter hoogte is. Moderne en zuinige vliegtuigen die weinig geluid maken. Op een handje vol te tellen vliegtuigen die ook nog eens alleen overdag vliegen, maar blijf lekker achter elkaar aan in de lieg en zeur polonaise.

    reageer
  • Martijn

     

    Bas, waar haal jij vandaan dat ze met moderne en zuinige vliegtuigen zullen vliegen? De oudere types 737 maken gigantische herrie bij de start en roeten ook erg. Ik houd rekening met de komst van een maatschappij die ze liever kwijt zijn op schiphol.

  • hans

     

    Mooi verhaal! Lijkt als twee druppels op dat van die schone(!) sjoemel diesels... Wie daar nog intrapt??

  • laat alle reacties zien
  • Roel

     

    Ik zal blij zijn als het vliegveld klaar is; al is het alleen maar om van alle gezeur af te zijn maar de routes waren in 2014 al bekend, het houd dus in dat 3 jaar lang de provincie besturen niks hebben gedaan.

    reageer
  • Rob

     

    Nee Roel. De routes waren in 2014 niet bekend. Alleen de kaders waaraan de routes moesten voldoen zijn in 2014 vastgesteld. Er is drie jaar getreuzeld om routes te bedenken die aan die kaders voldoen. NU worden deze routes als voldongen feit neergegooid zonder enige vorm van overleg met betrokkenen en getroffenen. Daarmee toont de overheid zich onbetrouwbaar, en zijn de protesten meer dan terecht.

  • ed

     

    De provinciebesturen van Friesland,Gelderland en Overijssel hebben liggen slapen.Ver van mijn bedshow-syndroom ?, maar wakker geschud zien ze de gevolgen.

  • HH

     

    Ach, de provincies zijn een volstrekt overbodige bestuurslaag. Logisch dat ze niets gedaan hebben. Maar nu zijn ze bang voor het feit dat de opening van het vliegveld ongeveer gelijk valt met de statenverkiezingen, en niet een jaar daarvoor. Dus moeten de provincies snel even populistisch doen over iets waar ze niet over gaan. Namelijk vliegroutes.

  • Corda

     

    Ja lelystad geeft lucht Alleen de verkeerde dat is jammer

    reageer
  • Ed Molenaar

     

    Niet eens met haar gedachte? In maart niet haar partij stemmen.

    reageer
  • Maartje en Bas

     

    Wij hopen van harte dat de verschillende actiegroepen succesvol zullen zijn en dat dit vliegveld er uiteindelijk toch niet komt. Dijksma : ook PvdA.

    reageer
  • Bas

     

    Vraag eens of je een buskaartje mag hebben en neem de bus naar de Airport. Kun je gechokeerd weer terug naar huis, want zo een enorme bouwput aantreffen zal je helemaal in de war maken.

  • triestvolk

     

    Als de routes klaar zijn dan kunnen we volgend jaar al wel vliegen. Dan is er geen vertraging meer ..... JOEPIE

  • marc

     

    Droom rustig verder...... Lelystad airporr gaat in 2019 van start ook actiegroepen uit Friesland, Overijssel en Gelderland gaan dat niet tegenhouden.

  • Ger

     

    Jullie gaan zeker NOOIT met een vliegtuig.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert