Historisch vliegtuig Catalina maakt noodlanding op Lelystad Airport

LELYSTAD
Het historische vliegtuig de Catalina (PH-PBY) heeft een succesvolle noodlanding gemaakt op haar thuisbasis Lelystad Airport.

Even na 14:00 uur meldde de bemanning dat het landingsgestel weigerde en dat er een noodlanding gemaakt moest worden. Daarop rukte de brandweer in Lelystad met groot materieel uit om in geval van nood te kunnen ingrijpen. Rond 14:30 uur zette de piloot van noodlanding in met het 76 jaar oude toestel. Eerst landde hij op zijn wielen om later af te remmen op zijn neus. 

De Catalina is een watervliegtuig en volgens de brandweer is ook overwogen om het toestel op water te laten landen. Uiteindelijk is toch voor de landingsbaan gekozen, omdat dit veiliger zou zijn. Het toestel is namelijk sterk genoeg voor een buiklanding. 

Het vliegtuig kwam terug van de Indië Herdenking in Den Haag. Bij het Indisch Monument werden dinsdag de slachtoffers herdacht van de Japanse bezetting in Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het historische vliegtuig Catalina vloog over bij die herdenking. 

Vanwege de herdenking zaten er naast drie bemanningsleden ook 15 mensen aan boord. Zij mochten tijdens de herdenking meevliegen. Iedereen heeft ongedeerd het vliegtuig kunnen verlaten. Ze zijn met een bus naar de luchthaven gebracht. 

Het toestel wordt zo snel mogelijk van de landingsbaan getakeld. 


reacties (50)

  • Gerrit

     

    Dit is echt vakwerk!! zo'n landing. Ik heb deze vliegtuigen vaak zien oefenen op het Hollandsdiep in de jaren 1948/1952

    reageer
  • De advocaat

     

    Zo te lezen is onderstaande gebeurd, men heeft schade opgelopen bij een dip-and-go waterlanding. Toen is er voor gekozen op een vliegveld te landen waar er hulp aanwezig is en waar iedereen gelukkig lopend het vliegtuig kon verlaten. >> Niet zo raar hoor, bij de oorspronkelijke landing op water ging het mis. Waarschijnlijk deur neuswiel stukje open. Dat luik is waarschijnlijk verder open gedrukt door het water waar door het toestel onbestuurbaar werd. Pas door het afbreken van het luik kregen ze de controle terug. Vervolgens de landing afgebroken. Dit is wat men vermoed dat er op het watee gebeurd is. >>

    reageer
  • Ton

     

    Niets dan lof voor de bemanning. De rust en kalmte die zij bewaarden tijdens en voor de landing laat goed zie hoe goed zij deze kist kennen en hun vak beheersen. Als je de korte lengte van de buikschuiver en het gecontroleerd langzaam voorover laten zakken ziet dan krijg je alleen nog maar meer bewondering voor hun vakmanschap. Zij hebben er alles aan gedaan om de schade zo klein mogelijk te houden. Chapeau...Ik hoop dat de kist weer snel de lucht in kan.

    reageer
  • pieter de oude

     

    Als je met zo'n vliegtuig kunt vliegen ben je echt een" topper."

  • Jo

     

    Spectaculaire landing, om in zo'n geval je koelbloedigheid de baas te blijven.

    reageer
  • JAB

     

    Je moet koelbloedig zijn. En je zenuwen de baas blijven

  • Jan

     

    Een hele lijst met reacties over de vraag waarom er niet op het water is geland.... zucht!!! Er staat duidelijk vermeld dat een landing op het vliegveld veiliger werd geacht. De piloten zijn ervaren en vakbekwaam, de verkeersleiding ongetwijfeld ook, maar nee, hun beslissingen worden massaal in twijfel getrokken. De beste stuurlui staan ook hier aan wal.....

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Maarten

     

    Raar, een watervliegtuig maakt een noodlanding op asfalt terwijl 5km verderop het een normale landing kan maken op water!!!? Waarom de passagiers in gevaar brengen?

    reageer
  • Matjan

     

    Niet zo raar hoor, bij de oorspronkelijke landing op water ging het mis. Waarschijnlijk deur neuswiel stukje open. Dat luik is waarschijnlijk verder open gedrukt door het water waar door het toestel onbestuurbaar werd. Pas door het afbreken van het luik kregen ze de controle terug. Vervolgens de landing afgebroken. Dit is wat men vermoed dat er op het watee gebeurd is. Toppiloten dus naar mijn oordeel!

  • Leo Hemelrijk

     

    Chapeau voor de crew. Afgelopen zondag nog meegevlogen in deze supergave Catalina met zeer vakbekwame bemanning met veel liefde voor dit vliegtuig . Gewoon door blijven eerst repareren en daarna weer gewoon doorgaan met vluchten . We gaan gewoon weer mee de volgende keer.

    reageer
  • Pzaal

     

    Keurig gedaan en ook meteen zonder te twijfelen meteen een lading schuim tegen de voorkant gespoten uit voorzorg.

    reageer
  • Kees

     

    Keurig uitgevoerde neuslanding! Niemand in gevaar en uit voorzorg een lading schuim gespoten om de neus te koelen. Uit het boekje!

    reageer
  • Karsten

     

    er werd niet uit voorzorg schuim gespoten; Eerst werd de landing, inderdaad keurig, uitgevoerd. Vervolgens, nadat het vliegtuig tot stilstand was gekomen, benaderde de brandweer het vliegtuig en spoot, zoals gebruikelijk bij dit soort landingen, schuim op/rond de neussectie. Als gevolg daarvan, kwam inderdaad een stuk landingsbaan onder het schuim te liggen.....

  • Ik

     

    Waarom niet een noodlanding op water?

    reageer
  • Ger Hoogland

     

    Dit is veiliger als 'n landing op het water als de neuswiel iets open staan dan was er wel wat gebeurd. Oud bemanningslid van de Catalina bij de Marine Luchtvaart Dienst.

  • Matjan

     

    Bij de landing op het water stond deur neuswiel stukje open. Vliegtuig ging spinnen en schuiven totdat deur afbrak en piloten de catalina weer onder controle kregen. Net op tijd om weer op te stijgen.

  • Benno Baksteen

     

    De wielkasten zijn waterdicht. De deuren spelen daarbij geen rol. Open of dicht ook niet.

    reageer
  • Ton

     

    Zeer goede en veilige landing gezien. Chapeau voor de piloten!

    reageer
  • Patrick Berends

     

    Ik zou zeggen alle complimenten voor de bemanning. Keurig dat je een historisch toestel met deze problemen zo keurig aan de grond zet.

    reageer
  • Spiraldive

     

    Waarom niet in het water landen? Het is toch een amfibisch vliegtuig? Had al die paniekerige heisa niet gehoeven. En de landing was keurig netjes, en weinig schade door de lage snelheid. Zoals gebruikelijk wordt alles weer tot bijzonder proporties opgeblazen als het over vliegen gaat. Blijf dan thuis of ga met de trein naar het buitenland.

    reageer
  • Kareltje

     

    Want het onderstel repareren gaat veel eenvoudiger als het vliegtuig in het water ligt? En een neusschuiver maken is vast goedkoper dan het vliegtuig uit het water hijsen en op een ponton of dieplader zetten en daarna nog kijken hoe je dat ding in de hangar krijgt voor reparatie.

  • janjan922

     

    En zo een rammelkist vliegt nog wel effe over OUD Scheveningen op 100 meter hoogte!? Ongelooflijk!

    reageer
  • Bas

     

    Er is ook iedere keer wel wat aan de hand op Lelystad AirPort? Hoeveelste ongeluk is dit nu al?

    reageer
  • jw

     

    kan het vliegveld ook echt wat aan doen, en dit is geen ongeluk.... Nog steeds is vliegen 1000x veiliger dan welk ander vervoersmiddel dan ook.

  • Nadia

     

    Je hebt helemaal gelijk Bas! Laten we meteen de A6 ook opdoeken. En alle andere snelwegen waar ongelukken gebeuren. Niet vergeten om gelijkvloers te gaan wonen hè, scheelt weer gevaren van traplopen. Zucht...

  • Jerry

     

    Welk ongeluk? Azijnzeiker.

  • Liam

     

    Er was iets met t vliegtuig, niet met Lelystad toch? Of heet dat vliegtuig ook zo?

  • jonnie en Bianca h

     

    de neuswieldeuren waren al open ???????????????

    reageer
  • ikke

     

    Zag het vliegtuig meerdere male over het Larserbos vliegen terwijl ik dacht; raar waarom zoveel rondjes over Bos en Heide terwijl hier afspraken over zijn gemaakt Nu begrijp ik het.......!

    reageer
  • Oldtimer

     

    Zet die ouwe meuk lekker in het museum. Levens gevaarlijk om maar te blijven vliegen met die ouwe bende. Prima als een paar ouwe knakkers een hobby hebben, maar val ons daar niet mee lastig!

    reageer
  • Karsten

     

    Op welke welke wijze bent u, door deze gebeurtenis, lastiggevallen?

  • Benno Baksteen

     

    Het kleine vliegtuigje??? Na het zakken van de neus had hij beter het gras ingestuurd. De snelheid was al zo laag. De passagiers waren toch wel goed naar achteren gekropen?

    reageer
  • Wouter

     

    Grappig ik woon zelf in Lelystad en zie toch regelmatig dat de PH-PBY "Catalina" op het ijsselmeer\markermeer even gaat dippen.

    reageer
  • Mia

     

    Zag haar laag over de Noordersluis vliegen, wel een mooi gezicht.

    reageer
  • Bob Martin

     

    Congratulations to the pilots. Well done.

    reageer
  • Hans Moleman

     

    Wat is dat sneu voor de vrijwilligers die dit prachtige vliegtuig in de lucht willen houden. Sterkte jongens !!!

    reageer
  • Erwin Brepoels

     

    Er blijken meer dingen aan de hand te zijn. Vanavond half 7 is daar een persconferentie van.

    reageer
  • ronald

     

    Mensen lekker blijven discussiëren maar vergeet de piloot niet ,klasse gedaan top

    reageer
  • Paul Jansen

     

    Het probleem is vakkundig getackled, hulde voor de piloten!

    reageer
  • ingrid

     

    barbara.... het was een herdenking dus dan mag het wel

    reageer
  • Cin

     

    Keurig gedaan toch!

    reageer
  • gerritje

     

    Hulde voor de piloot. Keurig gedaan

    reageer
  • Brillie

     

    Zeker nog nooit gezien, dat dit vliegtuig geregeld met passagiers een doorstart op het water bij Lelystad maakt. Mooi gezicht hoor!!!

    reageer
  • euro

     

    op zn wielen geland reporter is blind geloof ik neuswiel was echt niet uit. waarom zoveel risico achter wielen intrekken en op het ijsselmmeer landen

    reageer
  • Gerda Kiekebosch

     

    Petje af voor de piloot!

    reageer
  • Alphons

     

    Klasse van de piloten! Iedereen veilig van boord kunnen gaan. En die kist zal vast wel weer te repareren zijn.

    reageer
  • KC

     

    Mooi deze geslaagde noodlanding van de Catalina. Ik behoorlijk geërgerd aan de verslaggeefster Odeke van omroep Flevoland die het steeds maar had over een klein 2 motorig vliegtuig.

    reageer
  • Bob

     

    Wat een slecht commentaar. Het neus landingsgestel was wel ingetrokken dus nee, niet volledig op zijn wielen geland. Dat nat spuiten is omdat er eventueel brand kan ontstaan door frictie. En er zal een goede reden zijn dat ze niet op water zijn geland.

    reageer
  • Caspar

     

    Kijk op youtube -catalina belly landing at lelystad 15-08-17- voor meer beelden

    reageer
  • PBY

     

    Denk jullie nou echt dat hij schade zou maken als een waterlanding een optie was geweest. Piloot zal dit ongetwijfeld overwogen hebben maar een goede rede hebben gehad dit niet te doen.

    reageer
  • Peter

     

    Het is inderdaad een watervliegtuig, maar als het hoofd landings gestel al uit is, dan wordt een waterlanding niet echt een optie. Goede landing van de piloot om de neus zolang mogelijk omhoog te houden!

    reageer
  • Barbara

     

    Vervolg Catalina Den Haag: Heel vreemd trouwens dat zij daar was, want eigenlijk geldt er een vliegverbod boven het Westbroekpark in Den Haag.

    reageer
  • kees d.

     

    Niet voor bepaalde gebeurtenissen zoals vandaag de dodenherdenking van het Toenmalig Nederlands Indië.

  • BVZ

     

    Speciale ontheffing i.v.m. herdenking

  • Sebas

     

    Veel beste stuurlui... Neuswielluik was al open.

    reageer
  • Maverick

     

    Neuswieldeuren waren open dus waterlanding was niet mogelijk!

    reageer
  • Wim S

     

    Waterlanding niet mogelijk wegens openstaand neuswielluik.

    reageer
  • Barbara

     

    Zag haar net nog overvliegen in Den Haag bij herdenking..

    reageer
  • Erik

     

    Luik van het landingsgestel stond open, en dus zou die dan zinken bij een waterlanding, dus dan moest dit maar.

    reageer
  • Wouter

     

    Dit vliegtuig kan ook op het water landen. Dus waarom een noodlading op Airport Lelystad en geen landing op een randmeer?

    reageer
  • BVZ

     

    Waarom dan niet op het water landen, catalina kan op beiden. Scheelt schade.....

    reageer
  • Rob

     

    Watervliegtuig!! Land dan op het water

    reageer
  • Freek

     

    Hij kan toch op het water landen?

    reageer
  • Johan Bos

     

    De 'Catalina' :-P - een Katana heeft een vast landingsgestel.

    reageer
  • Flevogoed

     

    Is een watervliegtuig , dus landingsgestel kan op getrokken worden .

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert