Transavia zegt "ja" onder voorwaarden

LELYSTAD
Transavia wil op Lelystad Airport minimaal drie vliegtuigen kunnen stationeren, anders zijn vluchten vanuit Flevoland minder productief en voor passagiers minder interessant. Dat zegt de maatschappij in een notitie, die zij volgende week donderdag inbrengt tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. De Kamer praat daar over het beleid om vluchten die niet per se op Schiphol thuishoren te verdelen over regionale vliegvelden.

Voorwaarden Transavia
Transavia heeft eerder aangegeven best vanaf Lelystad Airport te willen vliegen. Dat bevestigt zij in de notitie, maar verbindt daaraan wel voorwaarden. Naast het stationeren van minimaal drie vliegtuigen wil zij dat de luchthaven na vijf jaar ruimte biedt aan 25.000 vliegbewegingen en later 45.000, zoals afgesproken in het Aldersakkoord van 2008. Ook moet Lelystad bij alle weersomstandigheden minimaal geopend zijn tussen 06.00 en 23.00 uur, met een uitloop tot middernacht.

"Andere prijsvechters ook weg van Schiphol"
De dochter van Air France/KLM stelt verder dat de overheid duidelijk bepaalt hoeveel vluchten er op Schiphol mogelijk zijn en hoe de schaarse milieuruimte wordt verdeeld. Als Transavia naar Lelystad vertrekt, moet dat zijn om het Schiphol-gebonden verkeer te kunnen laten groeien. De vliegmaatschappij vreest anders dat andere buitenlandse prijsvechters op Schiphol haar plaats innemen. Als dat dreigt te gebeuren wil Transavia op Schiphol blijven.
Verder vraagt Transavia om goede bereikbaarheid en een aantrekkelijke luchthaven in Lelystad voor maatschappijen en passagiers.

KLM
De KLM vindt dat Lelystad Airport alleen beschikbaar moet zijn voor luchtvaartmaatschappijen die hun vluchten van Schiphol verplaatsen. Dat moet voorkomen dat Lelystad wordt bezet door prijsvechters die zelfstandig willen groeien, terwijl er op Schiphol geen extra capaciteit ontstaat, zo zegt de KLM in een eigen notitie. Topman Pieter Elbers verduidelijkt de uitspraken in de Volkskrant. Hij waarschuwt dat met Lelystad Airport hetzelfde kan gebeuren als met Eindhoven Airport. Daar hebben prijsvechters zich gevestigd, zonder dat zij in ruil ruimte inleverden op Schiphol. De KLM pleit ervoor dat de overheid het beleid vastlegt in een verkeersverdelingsregeling.

Overloopfunctie
Vakantiemaatschappij TUI vindt dat de overloopfunctie voor Lelystad en Eindhoven moet worden losgelaten. De regionale velden moeten zich zelfstandig kunnen ontwikkelen op basis van vraag en aanbod. Als Lelystad maatschappijen verleidt met aantrekkelijke voorzieningen en havengelden, is het aan hun om af te wegen of ze er naar toe willen gaan.
Corendon wil pas weg van Schiphol als de capaciteit op de regionale vliegvelden voldoende is. Zelfs dan ziet Corendon veel praktische bezwaren tegen verplaatsing naar Lelystad, al heeft de maatschappij eerder wel aangegeven vluchten deels naar de polder te willen verplaatsen.

Geen zorgen
Lelystad Airport maakt zich geen zorgen over de komst van luchtvaartmaatschappijen. Volgens directeur Hanne Buis zijn er diverse maatschappijen die vrijwillig naar Flevoland willen. Wel wil zij duidelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de status van de regeling die maatschappijen kan dwingen. De regeling stuit mogelijk op juridische bezwaren moet nog worden voorgelegd aan de Europese Commissie.
Bij Lelystad Airport is overigens het heien voor de bouw van de terminal begonnen.

Bij de hoorzittingen van 7 september worden maatschappijen, luchthavens en overheden door de Kamer gehoord.

reacties (20)

  • Moraalridder

     

    Laat maar komen lekker van dichtbij naar je vakantiebestemming vertrekken. Helemaal top

    reageer
  • HH

     

    Minimaal drie toestellen in Lelystad stationeren. Dat is heel goed nieuws. Dat betekent dat de werkgelegenheid voor het kabine-, schoonmaak- en onderhoudspersoneel ook direct in Lelystad komt. Die drie toestellen zullen 6 tot 8 vliegbewegingen per toestel per dag maken. Dat betekent dat Transavia al vanaf het begin 7000 tot 8000 vliegbewegingen per jaar zal maken. Dat is dus meer dan het aantal vluchten dat tot nu toe genoemd wordt voor het eerste jaar. En dan zijn er ook nog andere vliegmaatschapijen die willen, zoals RyanAir (en hopelijk ook de ruimte krijgen; dat de KLM andere prijsvechters/nieuwkomers wil weren is natuurlijk vooral eigenbelang). En dan in 2023 na herindeling luchtruim al direct 25.000 vliegbewegingen per jaar. Ook dat is een veel sneller groeitempo. Staatssecretaris Dijksma, schiet toch eens op met de herindeling van het luchtruim, en haal dat maximum van 10.000 vliegbewegingen de eerste jaren ervanaf! De markt wil meer en sneller!

    reageer
  • Jaja

     

    Op basis van marktwerking was uitbreiding vliegveld Lelystad nooit van de grond gekomen omdat het een onrendabel plan is. Uitbreiding van vliegveld is een politieke keuze, waarbij straks partijen gedwongen worden om gebruik van te maken. Hoezo de markt wil ?

  • hans

     

    En ja hoor, dit is de eerste die zich niet wil houden aan de afspraken! 10.000 vliegbewegingen is afgesproken dus de maximale grens.

  • Maartje zonder Bas

     

    Transavia wil onder voorwaarden naar Leystad. Een van de voorwaarden is dat de ruimte die vrij komt op schiphol niet gebruikt gaat worden voor andere prijsvechter. Die garantie is niet te geven daar schiphol de prijsvechters juridisch niet kan weren.

    reageer
  • HH

     

    En terecht, want wat is een prijsvechter? RyanAir, Easyjet, Vueling en Transavia zijn soms duurder dan British Airways enzovoorts. Ze werken allemaal met glijdende tarieven.

  • Ed

     

    Transavia vergeet dat ze zelf ook een prijsvechter is. Lelystad heeft veel voordelen boven de hekseketel van Schiphol. We zijn toch zo dol op marktwerking? Als Transavia op Schiphol blijft prijzen ze zichzelf uit de markt en mag hopen dat er tegen die tijd nog ruimte is op Lelystad omdat deze goedkoper is.

    reageer
  • Rudolph

     

    Alle nitwits gaan weer, en uiteraard volstrekt anoniem, los op deze reactiepagina's. Het ontgaat mij waarom een publieke omroep de onderbuik van de samenleving deze mogelijkheid biedt. Vraag op z'n minst of de reageerders ook hun ware identiteit willen prijsgeven, bijvoorbeeld door bij hun reactie verplicht hun emailadres op te nemen. Zoals dit nu wordt vormgegeven werkt OF eraan mee dat het internet inderdaad een open riool is.

    reageer
  • Jan2

     

    Ik zou zeggen, begin er dan zelf eens mee.

  • Jaap

     

    Wat maakt het uit, het is vermakelijk leesvoer. Na een dag is het weer verdwenen.

  • laat alle reacties zien
  • De ingenieur

     

    Je mag toch hopen dat er meer parkeerplaats is voor vliegtuigen dan die drie.

    reageer
  • Martijn

     

    Nog een paar jaar en dan gaat naast gas, olie helemaal in de ban. Amerika (De ramp in Texas) zal nu wel beseffen dat er iets mis is met het milieu en dat het zo niet langer door kan gaan, met tot gevolg een hogere brandstofprijs. Vliegvakanties worden daardoor minder aantrekkelijk en dan zal Lelystad Airport een achterhaald en overbodig project zijn....

    reageer
  • De ingenieur

     

    Een vat olie is al drie keer zo duur geweest en alles functioneerde gewoon door. De orkaan Harvey is wel een vooruitblik maar is zelf niet door enig klimaatwijziging opgewekt. De El-Nino en El-nina hebben een veel sterker effect.

  • Tessa Timber

     

    Je zult maar bij een bedrijf als Transavia werken. Een bedrijf dat medeverantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde, de klimaatverandering en de vernietiging van alle leven op aarde. En mevr. Dijksma van de PvdA biedt ze hiervoor ook nog eens alle ruimte. Nooit meer op deze partij stemmen dus.

    reageer
  • HH

     

    Elk bedrijf en elk mens is verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde. Alleen al door te eten, je huis te verwarmen, een fiets te kopen enzovoorts.

  • Adje

     

    We wisten het natuurlijk al wel, maar toch fijn wanneer het nog een keer volmondig wordt uitgesproken. Nu hopen dat ook Ryanair wat mogelijkheden krijgt zodat er wat te kiezen valt straks. De voorwaarden zijn niet nieuw of vreemd, dus dat zal wel goed komen.

    reageer
  • Esveen

     

    De normale manier van onderhandelen. Voordeel vooral zeer korte taxitijd en dan vliegen waarom het gaat.

    reageer
  • Stevie

     

    Nou waar blijven jullie Maartje en Bas ?

    reageer
  • jan

     

    eerlijk gezegd vroeg ik het me ook af.

  • Maartje en Bas

     

    Na een verkwikkende vakantie, heerlijk met het vliegtuig zijn we weer tot inkeer gekomen en hopen nu snel op uitbreiding van Lelystad Airport, het is in ieder geval goed voor de mens. Voor arbeid en vakantie.

  • Jeweetwelwieikben

     

    Beziers of Montpelliers graag...

    reageer
  • Bas

     

    Maar Transavia, RyanAir hadden toch allang volmondig ja gezegd?

    reageer
  • Harvey

     

    Yes dat is de eerste binnen. Nu nog Ryanair Easyjet Wizzair Correndon. Gisteren nog boven onze mooie vliegveld gevlogen. Prachtige gezicht hele lange baan😀.

    reageer
  • hans

     

    De voorwaarden kunnen de prullenbak in. De mensen ronde de Veluwe, laat staan de diren in andere natuurgebieden, zitten niet te wachten op jou reisje naar b.v. Turkije. ''Scully'' niet gezien?

    reageer
  • Pim van Asch

     

    De vraag is of qua geluidoverlast mensen en dieren op en rond de Veluwe zitten te wachten op bezoekende natuurliefhebbers. Omdat: (1) Geluid laat zich niet optellen. Twee vliegtuigen op een dag met elk 60 dB(A) maakt geen 120 dB(A). Dat blijft 60 dB(A). (2) LA db(A) is een absoluut gemeten getal ontvangen geluiddruk. Lden db(A) is hetzelfde gemeten getal, doch gecorrigeerd met ‘strafpunten’ wegens vliegen tijdens de dagperiode (d = day), avond (e = evening) en nacht (n = night). (3) Uit beeldmateriaal op de side van de Alderstafel Lelystad volgt dat een naar het zuiden vertrekkende Boeing 737-800 boven de Veluwe op de grond minder dan 60 LA db(A) geluiddruk laat meten. (4) Volgens het RIVM bedraagt de indicatie geluidkwaliteit op de hoek Krimweg/Oudeweg te Hoenderloo 56-60 Lden in dB(A). Op de hoek Apeldoornseweg/Harskamperweg te Otterloo 61-65 Lden db(A). Op de hoek Dorpsstraat/Bakkerstraat te Garderen 56-60 Lden dB(A). Op de hoek Garderenseweg/Aardhuisweg te Uddel 61-65 Lden db(A). En op de hoek Laan van Fasna/Deventerstraat te Vaassen 61-65 Lden db(A). Waaruit volgt dat op deze meetpunten de geluiddruk van de Boeing 737-800 op de grond opgaat in het aldaar op dit moment heersende omgevingsgeluid. (5) Met andere woorden: Hoe minder passanten hoe minder aanleiding tot mogelijk ervaren geluidoverlast.

  • Lelystedeling

     

    Jij mag fijn via Schiphol blijven reizen hoor, niemand die daar mee zit.

  • Louise

     

    Dan hadden deze mensen twintig jaar geleden wakker moeten zijn. Het is niet dat het vliegveld Lelystad er "opeens" is gekomen......

  • Bas en Maartje

     

    Wij zeggen ook volmondig JA tegen de internationale luchthaven Lelystad

    reageer
  • Harry

     

    Verstandige reactie en wat mij betreft een positieve reactie van Transavia. Fijn dat Transavia zo reageert: kansen voor het bedrijfsleven en wellicht toename van de werkgelegenheid.😃

    reageer
  • Kees Krabbendam

     

    Die werkgelegenheid is maar zeer tijdelijk. Het vliegverkeer zal alle leven op aarde doen verdwijnen. En dat gaat echt niet heel lang duren.

  • wat een voorwaarde allemaal,kap toch met dat hele vliegveld,let op straks wordt er ook gewoon in de nacht gevlogen,tegen alle beloften in...

    reageer
  • Harry Klein

     

    Allemaal niet meer dan redelijk! Inwilligen dus om de economie te versterken! Yes, er is eindelijk eerste interesse vanuit de markt en niet alleen politiek ingegeven! Kan ik mijn koffer al klaar zetten voor de eerste vlucht?

    reageer
  • Jan2

     

    Ja hoor, er worden aan de voorstanders van dit verlieslijdende project uitsluitend enkele reistickets verkocht

  • almere

     

    nou Transavia kom maar op dan , kunnen we straks zo naar Turkije vliegen .

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert