Groeiend verzet tegen alternatieve vliegroute

LELYSTAD
De gemeente Lelystad sluit zich aan bij een groep Veluwse gemeenten, die zich verzetten tegen een alternatieve vliegroute voor Lelystad Airport. 

De alternatieve route is vorig week gepresenteerd door Vliegveld Teuge. De route ontziet het parachutistencentrum Teuge en stiltegebieden aan de oostzijde van de Veluwe, maar leidt volgens de gemeenten Harderwijk, Nunspeet en Ermelo tot ongewenste problemen in hun regio. Putten, Barneveld en Lelystad sluiten zich bij dit standpunt aan.

De gemeenten vinden dat er voor het Luchthavenbesluit in 2015 al uitvoerig naar een route over Nunspeet is gekeken. Na afweging is de voorkeur gegeven aan een variant die op grotere hoogte via Elburg loopt en volgens de gemeenten het kleinste aantal gehinderden oplevert. De nieuwe, door Teuge voorgestelde, vliegroute is nooit op milieueffecten onderzocht en zou helemaal opnieuw moeten worden bestudeerd. Dit leidt tot vertraging voor het vliegveld. De gemeenten vinden dat ongewenst, gezien het landelijke belang van Lelystad Airport bij de opvang van groei van Schiphol.

Petitie
Tegelijk hebben actiegroepen tegen de uitbreiding van Lelystad Airport aangekondigd dat ze op 12 september hun petitie aanbieden aan de Tweede Kamer. De petitie op internet is tot nu toe door 50.000 mensen ondertekend.

De actiegroepen zeggen dat de vliegroutes van Lelystad Airport 750.000 bewoners en twee miljoen toeristen met overlast opzadelen. Zij hekelen vooral het vliegen over natuurgebieden.De petitie wordt een dag voor een overleg van de Tweede Kamer over luchtvaart aangeboden.

reacties (15)

  • Barbara

     

    Bericht van buiten de stad, misschien aardig voor liefhebbers? Schiphol wil ze naar Lelystad laten gaan zodat ze op Schiphol kunnen groeien. Schiphol is ook de eigenaar van vliegveld Lelystad en als bedrijven van Lelystad extra ruimte willen dan moeten ze op Schiphol ruimte maken. Ik hoop dat ze Schiphol links gaan laten liggen en uitwijken naar België of Duitsland in de buurt van de Nederlandse grens. Lelystad is niet interessant omdat ze dan geen internationale overstappers krijgen van Schiphol en ze zullen dan ook geen plaats op Schiphol willen maken voor KLM of andere grote maatschappijen. KLM wil zelf ook niet naar Lelystad uitwijken en zeker niet als ze dan ook nog ruimte op Schiphol willen maken. Iemand die van Spanje naar Engeland wil zal waarschijnlijk wel kiezen met een overstap op Schiphol maar zeker niet met een overstap op Lelystad en bus of trein naar Schiphol. (gaan ze helemaal over op Lelystad dan missen ze de zakelijke overstappers van grote maatschappijen.)

    reageer
  • Hannes

     

    Zorgen over vrachtvervoer op Schiphol zijn al het scenario geworden, om de passagiersvluchten meer expantie te geven!!

  • Hannes

     

    Één ding staat vast; ondanks alle strategische ontwikkelingen, behoudt vliegveld Lelystad ten alle tijden zijn fundamentele basis, waar het op terug kan vallen! Want een nieuwe start/landingsbaan was zeker nodig!.. Zolang Schiphol en vliegmaatschappijen nog bezig zijn hun eigen continuïteit op te vijzelen, staat vliegveld Lelystad nog heel wat dubieuze ontwikkelingen te wachten!! (Met een strategie alles onder een bepaalde voorwaarde)

    reageer
  • pieter de oude

     

    Het oosten van Flevoland wordt momenteel geteisterd door zo'n sportvliegtuigje, het blijft zijn onzinnige rondjes maar draaien boven woonwijken. het voordeel van een verkeers- vliegtuig is, dat het na het opstijgen op weg gaat.

    reageer
  • euro

     

    er is nog een probleem met de inpassing van de VFR of S-VFR het uitvliegen van de kleine luchtvaart over de hotel en kilo route. de tma van schiphol dwingt de kleinere toestellen om lager te gaan vliegen,volgend probleem is dan de bestaande windmolens dan in de weg staan,in het slechtste senario kan het wel eens zo zijn dat bij mist de luchthaven voor de kleine luchtvaart gesloten wordt. of molens saneren of de route voor het kleine verkeer verleggen. maar dit is niet opgenomen in de MER rapporten.

    reageer
  • Bert

     

    Hoe is het mogelijk dat gemeente Lelystad tegen stemt, dat is niets anders dan onrust stoken.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Malle Pietje

     

    Petities? Het was in 1980 al duidelijk dat het vliegveld zou gaan uitbreiden... Nu zijn ze te laat. Dat vliegveld gaat er komen.

    reageer
  • Barbara

     

    Als dat toen in 1980 al duidelijk was, blijft het bijzonder vreemd dat het nog steeds niet is gebeurd toch, Malle Pietje? Zevenentwintig jaar vergaderverschaffing om tijd mee te doden, kan niks unieks opleveren.Daarbij komt dat de aan hun lurven meegesleurde boeren hun natuurlijke interesse en belang in de aarde als voedster van mens en dier nu ook al op voorhand aan het verloochenen zijn door vogelwerend gras te gaan zaaien. Het wordt niks. Zoveel weerstand in verhouding tot voorstanders.

  • De ingenieur

     

    In natuurgebieden wonen weinig mensen en dieren interesseert het niet. Het is dus handig om juist over natuurgebieden te vliegen.

    reageer
  • Otto

     

    Wat een bizarre reactie!

  • Mvt

     

    Open dat vliegveld!!!! Werkgelegenheid!!!!!!

    reageer
  • dicht dat vliegveld "ellende"

  • B.

     

    Ik hoop dat al deze tegenstemmers ook principieel blijven als Lelystad open gaat en deze luchthaven niet gaan gebruiken voor hun vakantievluchten.

    reageer
  • Jeroen

     

    Misschien er wel eens bij stilgestaan dat niet heel Nederland met het vliegtuig op vakantie gaat. Je kunt ook gewoon in Nederland blijven hoor, ook prachtig. Dus omdat een handje mensen zonodig met het vliegtuig op vakantie moeten, wordt dit mooie en rustige Flevoland daar de dûpe van. Stop vliegveld Lelystad!!!

  • Maartje en Bas

     

    Uiteraard. Maar, zover gaat het niet komen. Politiek Nederland gaat hun blunder erkennen en trekt alle besluiten over dit vliegveld in. Stekker er uit, einde verhaal.

  • Dirk2

     

    Onze PvdA Wethouder kan het klaarblijkelijk wederom niet zelf?

    reageer
  • John

     

    Met uit onderzondering van schiphol zijn andere vliegvelden niet rendabel gebleken. Eindhoven, Rotterdam, Eelde, Maastricht allen hebben hulp overheid nodig. Gelukkig komt er een zesde bij. Almere heeft haar Floriade Lelystad haar eigen gat in de hand.

    reageer
  • Maartje en Bas

     

    Stop elke discussie over dit vliegveld. Laat de politiek inzien dat er een fout besluit is genomen. Trek dit besluit in en zie af van dit vliegveld.

    reageer
  • .\/\/.

     

    En dat allemaal in de bevelende wijs?

  • Hannes

     

    Onder voorwaarden hebben in het verleden bepaalde projectactiviteiten, het loodtje moeten leggen! "Dit project zal wel op knopen tellen uitkomen!"

  • Klaas

     

    Zoveel mensen zoveel wensen

    reageer
  • Willem

     

    Alternatieve route leidt tot vertraging daarom is Lelystad tegen en ik voor.

    reageer
  • HL

     

    Dat lijkt ondertussen inderdaad de enige reden voor nieuwe alternatieve routes en de binnenkort aangeboden petitie. Lang over gediscussieerd, beslissing (eindelijk) genomen. "Verliezers", neem je verlies en ga toch verder met je leven...

  • HH

     

    Twee miljoen toeristen met overlast opzadelen. Maar het vliegveld pleziert wel minimaal 7 miljoen toeristen per jaar. Daaaag, actiegroepen met de gezochte argumenten.

    reageer
  • Schaapjes

     

    In het kader van duurzaamheid gewoon dit hele onzinnige project afblazen! Voor 4 tientjes vliegen zou verboden moeten worden. Stunten over de rug van de komende generaties en het milieu

  • Dirk

     

    Twee miljoen toeristen met overlast opzadelen. welke twee miljoen ? . stoppen met zeuren en straks beginnen met vliegen daaag zeurpieten de groeten .

  • Maartje

     

    En bovenal leugenachtige beweringen en grove manipulatie

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert