"Nieuwe Veluwe-route niet beoordeeld"

LELYSTAD
Het Britse adviesbureau Helios heeft geen onderzoek gedaan naar de alternatieve vliegroute voor Lelystad Airport, die vliegveld Teuge eind vorige week heeft voorgesteld. Dat schrijft de directeur van Helios, Mike Shorthose, in een mail aan Omroep Flevoland.
 
Teuge presenteerde op 25 augustus in aanwezigheid van Tweede Kamerleden en politici uit Overijssel en Gelderland een alternatief voor de vliegroute die staatssecretaris Dijksma in juni had voorgesteld. Deze B+ route zou precies over het vliegveld gaan en het einde betekenen van het parachutistencentrum. Het alternatief van Teuge, B++ genoemd, loopt via Hierden en Garderen aan de westkant van de Veluwe. Zij ontziet zo Teuge en stiltegebieden op de Veluwe en zou het aantal ernstig gehinderden fors verminderen.
 
Persbericht
In een persbericht wekte Vliegveld Teuge de indruk dat adviesbureau Helios naar de alternatieve variant heeft gekeken. Helios heeft afgelopen maand in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland en het ministerie van Infrastructuur een second-opinion uitgevoerd van de in juni gepresenteerde vliegroutes.
Volgens Teuge heeft Helios over de alternatieve route gezegd "dat het er op lijkt, dat de route in potentie de totale milieu-effecten kan beperken en daarnaast operationeel acceptabel is en daarom in aanmerking moet komen voor nadere beoordeling".
 
Geen beoordeling
Omroep Flevoland heeft Helios gevraagd of zij de alternatieve variant heeft beoordeeld en of de uitspraak in het persbericht van Teuge correct is.
Directeur Shorthose zegt: "Helios is alleen ingeschakeld om te rapporteren over operationele kwesties die te maken hebben met de B+ routes voor Lelystad Airport. Daarbij hebben wij gesproken met diverse stakeholders, onder wie vertegenwoordigers van Teuge Airport. Echter, onze studie bevat geen beoordeling van enig andere opties, noch van enige vorm van impact op het milieu". Shorthose stelt dus dat de Teuge-variant niet door Helios is bekeken.
 
Reactie Teuge
In een reactie zegt directeur Meiltje de Groot dat Teuge bij Luchtverkeersleiding Nederland met Helios heeft gesproken, 'ook over ons idee voor route B++'. Zij hoopt dat er, mede op verzoek van de drie provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, nu ook snel een formele beoordeling van de routes zal plaatsvinden.

Het voorstel van Teuge is rond Apeldoorn goed ontvangen, maar Harderwijk, Nunspeet, Ermelo, Putten, Barneveld vrezen juist overlast in hun regio. Bovendien is een soortgelijke vliegroute over Nunspeet enkele jaren geleden al onderzocht en toen afgevallen, omdat de B+ als beter werd beoordeeld. De gemeente Lelystad heeft zich om die reden achter de Veluwse gemeenten geschaard.

reacties (7)

  • Geenvliegroutesbhz.nl

     

    Jammer dat dit niet wordt meegenomen in de second opinion van Helios. Bekijk alle opties, zet die op een rij en hak dan pas knopen door.

    reageer
  • Willem

     

    Volgens de topman van KLM, kan Schiphol in 2020 weer 20 procent groeien qua aantal vluchten(100000 vluchten)Waarom in hemelsnaam dan LA met (40000 vluchten in 2050 ) openen , een druppel op een gloeiende plaat.

    reageer
  • HH

     

    Die groei met 100.000 vliegbewegingen kan alleen als de afspraak met omwonenden geschonden wordt dat de helft van de geluidswinst van stillere toestellen ten gunste komt aan de omwonenden. En dan nog kan niet die hele groei in 2020, maar is het een geleidelijk proces. Bij een sterk ontwikkelende economie is de behoefte aan veel meer vliegbewegingen dan die 100.000. En de 40.000 vliegbewegingen op Lelystad in 2050 is onjuist. Het gaat om 45.000 vliegbewegingen, die na herindeling van het luchtruim in 2023 al gerealiseerd kunnen worden. Wel is er bij 25.000 vliegbewegingen een evaluatie verplicht.

  • peter van den bemt

     

    Als ik dit zo lees heeft Teuge ook helemaal niet gezegd dat Helios de alternatieve route heeft beoordeeld. Quote: Volgens Teuge heeft Helios over de alternatieve route gezegd "dat het er op LIJKT, dat de route in potentie de totale milieu-effecten kan beperken en daarnaast operationeel acceptabel is en daarom IN AANMERKING MOET KOMEN voor nadere beoordeling". Teuge wordt beticht van iets dat ze niet gedaan hebben. Naar politiek spelletje.

    reageer
  • Ash

     

    Benoem dan ook alles Peter. Het LIJKT er meer op dat Teuge dingen gebruikt waar een Helios geen oordeel over geeft. Alsof een zwemleraar NL voetbalteam gaat coachen. Echter, onze studie bevat GEEN beoordeling van enig andere opties, noch van enige vorm van IMPACT OP HET MILIEU". Shorthose stelt dus dat de Teuge-variant niet door Helios is bekeken.

  • Thomas

     

    Wow, dat de directie van Teuge keihard zou liegen en iemands naam misbruiken... Sluit dat rottige reeds failliete vliegveldje gewoon. Hun verzet omdat die paar parachutisten twee minuutjes om zouden moeten vliegen, slaat sowieso nergens op.

    reageer
  • Maartje en Bas

     

    Stop met dit geneuzel over vliegroutes. Iedereen kent de vernietigende effecten van het vliegverkeer op de leefomgeving (wereldwijd). Politiek neem eindelijk je verantwoordelijkheid en stop onmiddellijk met vliegveld Lelystad.

    reageer
  • HH

     

    Iedereen kent ook de positieve gevolgen voor de economie van het vliegverkeer. En iedereen weet ook dat heel veel mensen en bedrijven zich juist heel graag vlakbij vliegvelden vestigen, en de leefomgeving daar dus blijkbaar helemaal niet als vernietigd beschouwen. Weet je trouwens dat de snelst groeiende energieverbruiker in de wereld de datacentra zijn? Dat met de huidige toename van dat energiegebruik binnen tien jaar alle beschikbare elektriciteit in de wereld naar de datacentra zou moeten gaan? En dat allemaal omdat we zo graag de hele dag mobiel online zijn?

  • kees d.

     

    We gaan op vakantie naar Spanje en nemen de fiets? want jullie zullen uiteraard ook geen auto rijden. Want die elektrische automobiel van jullie is nu al niet echt milieu bewust en na 15 jaar mega vervuilend omdat dan de accu's af zijn.

  • Ash

     

    Stop met reageren. Al dat gebruik van computers, dataverkeer, servers en energie wat geen effect heeft zorgt voor uitstoot wat de aardbol opwarmt en vernietigende effecten heeft. Neem je verantwoordelijkheid

  • laat alle reacties zien
  • Bert

     

    Het zou niet goed zijn dat de gemeente Lelystad zich mengt in deze discussie omdat ze hierin geen partij is en geen nadeel van ondervindt, het enige wat zou kunnen zijn is onrust stoken.

    reageer
  • HH

     

    De gemeente Lelystad heeft wel een belang, namelijk vertragende nieuwe procedures voorkomen. Lelystad wil dat het vliegveld absoluut uiterlijk in april 2019 voor grote toestellen in gebruik genomen wordt. En gelijk heeft de gemeente. Teuge kan zich beter richten op vervroeging van de herindeling van het luchtruim die nu voor 2023 gepland staat. Daar heeft iedereen baat bij.

  • Esveen

     

    Teuge, stop met verkeerde verwachtingen te wekken.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert