Roep om regie kabinet rond Schiphol en Lelystad

LELYSTAD
Het kabinet moet de regie nemen om er voor te zorgen dat Schiphol zich aan afspraken houdt over groei op Schiphol en verplaatsing van vluchten naar onder meer Lelystad Airport. Die oproep deden diverse insprekers donderdag in een hoorzitting van de Tweede Kamer over de toekomst van de luchtvaart.

In 2008 heeft kabinetsadviseur Hans Alders met omwonenden, Schiphol en het kabinet de afspraak gemaakt dat de nationale luchthaven tot 2020 geleidelijk zou groeien. Bij 485.000 vliegbewegingen zouden vluchten naar Eindhoven en Lelystad worden overgeplaatst. Volgens omwonenden, Alders, de KLM, andere luchtvaartmaatschappijen en de vakbonden heeft Schiphol de capaciteit opgesnoept door extra vluchten toe te staan, zonder werk te maken van verplaatsing van vluchten. Daardoor zit Schiphol al op 500.000 vliegbewegingen en is Lelystad nog niet klaar.

Omwonenden verwijten Schiphol dat 25.000 van de 30.000 extra vluchten die afgelopen jaar zijn toegevoegd niet ten goede zijn gekomen aan de knooppuntfunctie van Schiphol. Topman Jos Nijhuis ontkende dit. Hij vindt dat Schiphol meer vluchten moet kunnen verwerken en zei dat Lelystad 'als de donder' nodig is om vakantievluchten over te nemen. 

Verhuisregeling naar Lelystad
Volgens Hans Alders moet het kabinet werk maken van het eerder afgesproken selectiviteitsbeleid en een regeling opstellen, die bepaalt hoe maatschappijen van Schiphol naar naar Lelystad kunnen worden verplaatst. Het ministerie van Infrastructuur werkt aan zo'n regeling, maar moet die nog toetsen bij de Europese Commissie.
Volgens directeur Filip Cornelis van het Directoraat-generaal Mobiliteit Vervoer van de Europese Unie is zo'n regeling toegestaan, als die luchtvaartmaatschappijen maar niet discrimineert. Alders vindt dat ook. Hij deelt het standpunt van de KLM dat maatschappijen die van Schiphol naar Lelystad willen gaan hun plaats op Schiphol opgeven. Dat moet dan ook gelden voor de KLM zelf, of voor dochtermaatschappij Transavia.

Maatschappijen willen wel verkassen
Tijdens de hoorzitting gaven de maatschappijen Transavia, Corendon en TUI aan dat zij best vrijwillig naar Lelystad Airport willen gaan, maar dan moet wel eerst helder zijn dat de luchthaven niet slechts een paar uurtjes per dag luchtverkeersleiding heeft. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) moet hiervoor dan garanties bieden. Directeur Hanne Buis van Lelystad Airport vroeg om dezelfde garanties. Transavia en Corendon hopen het komend halfjaar op duidelijkheid, zodat zij al komende zomer hun eerste vluchten per april 2019 vanaf Lelystad kunnen aankondigen.

Herindeling van het luchtruim
Luchtverkeersleiding Nederland verwacht in 2020 volledige luchtverkeersleiding voor Lelystad te kunnen aanbieden, maar vindt zes vluchten per dag in 2019 te weinig om verkeersleiders de hele dag beschikbaar te stellen, zo zei directeur Michiel van Dorst.
Voordat Lelystad Airport echt kan doorgroeien, is een herindeling van het Nederlandse luchtruim nodig. Die wordt niet verwacht voor 2023. Van Dorst vroeg de Kamer en de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Defensie om een  'politieke stap' in de vorm van een opdracht om over de uitwerking afspraken te maken met de buurlanden België en Duitsland. Volgens Van Dorst is de herindeling te vergelijken met een draaiing van Nederland met een kwart slag; autowegen sluiten dan niet meer aan op die in de buurlanden.

Politici verrast
De Tweede Kamer reageerde verrast dat Van Dorst om een opdracht vroeg, want volgens Kamerleden is die al gegeven. Zij zullen de staatssecretaris 20 september om opheldering vragen in een overleg waarin onder meer de vliegroutes van Lelystad aan de orde komen. CDA-Kamerlid Martijn van Helvert herinnerde er wel aan dat de Kamer al in 2015 een besluit over de uitbreiding van Lelystad Airport heeft genomen: "Dat besluit staat".

reacties (9)

  • Adje

     

    Die LVNL is toch ook gewoon ongelooflijk he?! Wat nou opdracht, volgens eerdere berichten werd er al gewerkt aan de herindeling?! Omdat er zo onvoorstelbaar weinig kennis in de tweede kamer is over de luchtvaart kan de LVNL Dijksma gewoon op de mouw spelden wat ze willen...

    reageer
  • HH

     

    Krijgt de Schiphol Group nu de schuld dat Lelystad Airport nog niet gereed is? De schuld ligt bij I&M: eerst forse vertraging bij het nemen van het luchthavenbesluit. Vervolgens slechte aansturing van LVNL, waardoor er in 2018 nog geen luchtverkeersleiding is, en 2019 mogelijk maar een beperkt aantal uren. En dan blijkt er nu ook nog geen opdracht gegeven te zijn tot herindeling van het luchtruim, ook omdat de staatssecretaris steeds roept dat dat pas in 2023 gebeurt. I&M en staatssecretaris Dijksma en de stakeende zakkenvullers van LVNL zijn de hoofdschuldigen. Nu geen gezeur meer, snel aan de slag, desnoods samen met de luchtverkeersleiding van defensie en uit Duitsland. Zorg dat er in 2019 de hele dag luchtverkeersleiding is, en dat de herindeling luchtruim al in 2019 of 2020 plaatsvindt.

    reageer
  • Bert

     

    Er bemoeien er te veel mensen mee die er geen verstand van hebben.

    reageer
  • Harry Klein

     

    Politieke wanorde of linkse spelletjes?

    reageer
  • Dirk

     

    Nee, slinkse spelletjes!

  • Esveen

     

    Het wordt tijd dat alle partijen eens gaan bestuderen welke besluiten er al vast staan of genomen zijn. Dan kan dit roeptoeteren en voor de bühne spreken stoppen. Onwaardig om met zo weinig echte kennis in de Kamer of commissie te zitten.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • hans

     

    De regie? Waar over dan?? Geen nieuwe banen voor werkzoekenden, ontbreekt volledig aan fasciliteiten voor onderhoud en vervoer. Plannen en vliegroutes die nog gemaakt moeten worden. Enorme milieu vervuiling en geluidshinder. Een topje van de ijsberg aan gebroken beloftes en zgn Alders toezeggingen. Nog even en dan is het tijd voor een parlementaire enquette.

    reageer
  • Rob

     

    Kunnen ze in Den Haag nu eens een iets goed doen?

    reageer
  • hans

     

    Zelfs de autoweg (302) ligt verkeerd!

  • Roel

     

    Kom er maar in critici. Het wordt vechten om een plaatsje op Lelystad Airport. Ik zou maar alvast beginnen met verdubbeling van de capaciteit.

    reageer
  • hans

     

    Roel! Welke plaatsen? Er is niets: geen werk, geen spoor, geen hangars, .... Alleen schone lucht, natuurgebieden, vogels en mensen die niet zitten te wachten op geluidsoverlast en enorme milieuvervuiling. Maastricht en Eelde zijn failliet. Heel misschien het vliegveld Eindhoven??

  • Willem

     

    In de landbouw en veeteelt moet worden ingezet op kwaliteit ipv kwantiteit Ideetje om dit voor heel de Nederlandse economie te laten gelden. Geen extra vliegbewegingen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert