Roep om regie kabinet rond Schiphol en Lelystad

LELYSTAD • Do 7 september 2017 | 18:16 • Donderdag 7 september 2017 | 18:16
Het kabinet moet de regie nemen om er voor te zorgen dat Schiphol zich aan afspraken houdt over groei op Schiphol en verplaatsing van vluchten naar onder meer Lelystad Airport. Die oproep deden diverse insprekers donderdag in een hoorzitting van de Tweede Kamer over de toekomst van de luchtvaart.

In 2008 heeft kabinetsadviseur Hans Alders met omwonenden, Schiphol en het kabinet de afspraak gemaakt dat de nationale luchthaven tot 2020 geleidelijk zou groeien. Bij 485.000 vliegbewegingen zouden vluchten naar Eindhoven en Lelystad worden overgeplaatst. Volgens omwonenden, Alders, de KLM, andere luchtvaartmaatschappijen en de vakbonden heeft Schiphol de capaciteit opgesnoept door extra vluchten toe te staan, zonder werk te maken van verplaatsing van vluchten. Daardoor zit Schiphol al op 500.000 vliegbewegingen en is Lelystad nog niet klaar.

Omwonenden verwijten Schiphol dat 25.000 van de 30.000 extra vluchten die afgelopen jaar zijn toegevoegd niet ten goede zijn gekomen aan de knooppuntfunctie van Schiphol. Topman Jos Nijhuis ontkende dit. Hij vindt dat Schiphol meer vluchten moet kunnen verwerken en zei dat Lelystad 'als de donder' nodig is om vakantievluchten over te nemen. 

Verhuisregeling naar Lelystad
Volgens Hans Alders moet het kabinet werk maken van het eerder afgesproken selectiviteitsbeleid en een regeling opstellen, die bepaalt hoe maatschappijen van Schiphol naar naar Lelystad kunnen worden verplaatst. Het ministerie van Infrastructuur werkt aan zo'n regeling, maar moet die nog toetsen bij de Europese Commissie.
Volgens directeur Filip Cornelis van het Directoraat-generaal Mobiliteit Vervoer van de Europese Unie is zo'n regeling toegestaan, als die luchtvaartmaatschappijen maar niet discrimineert. Alders vindt dat ook. Hij deelt het standpunt van de KLM dat maatschappijen die van Schiphol naar Lelystad willen gaan hun plaats op Schiphol opgeven. Dat moet dan ook gelden voor de KLM zelf, of voor dochtermaatschappij Transavia.

Maatschappijen willen wel verkassen
Tijdens de hoorzitting gaven de maatschappijen Transavia, Corendon en TUI aan dat zij best vrijwillig naar Lelystad Airport willen gaan, maar dan moet wel eerst helder zijn dat de luchthaven niet slechts een paar uurtjes per dag luchtverkeersleiding heeft. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) moet hiervoor dan garanties bieden. Directeur Hanne Buis van Lelystad Airport vroeg om dezelfde garanties. Transavia en Corendon hopen het komend halfjaar op duidelijkheid, zodat zij al komende zomer hun eerste vluchten per april 2019 vanaf Lelystad kunnen aankondigen.

Herindeling van het luchtruim
Luchtverkeersleiding Nederland verwacht in 2020 volledige luchtverkeersleiding voor Lelystad te kunnen aanbieden, maar vindt zes vluchten per dag in 2019 te weinig om verkeersleiders de hele dag beschikbaar te stellen, zo zei directeur Michiel van Dorst.
Voordat Lelystad Airport echt kan doorgroeien, is een herindeling van het Nederlandse luchtruim nodig. Die wordt niet verwacht voor 2023. Van Dorst vroeg de Kamer en de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Defensie om een  'politieke stap' in de vorm van een opdracht om over de uitwerking afspraken te maken met de buurlanden België en Duitsland. Volgens Van Dorst is de herindeling te vergelijken met een draaiing van Nederland met een kwart slag; autowegen sluiten dan niet meer aan op die in de buurlanden.

Politici verrast
De Tweede Kamer reageerde verrast dat Van Dorst om een opdracht vroeg, want volgens Kamerleden is die al gegeven. Zij zullen de staatssecretaris 20 september om opheldering vragen in een overleg waarin onder meer de vliegroutes van Lelystad aan de orde komen. CDA-Kamerlid Martijn van Helvert herinnerde er wel aan dat de Kamer al in 2015 een besluit over de uitbreiding van Lelystad Airport heeft genomen: "Dat besluit staat".

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel